З 1 липня небанківські фінустанови перейшли під нагляд Нацбанку. За нових «підопічних» регулятор одразу взявся серйозно – вже за перший місяць
20 компаній позбулися ліцензій.
Новий регулятор: «небанки» починають покидати ринок
Якими були перші кроки регулятора та чого очікувати від нього надалі, у колонці для «ЕП» розповіла перший заступник голови НБУ Катерина Рожкова. «Мінфін» вибрав основне.
Впродовж останнього року ми зустрічалися з «небанками» частіше, ніж з банками, але багато питань для нас залишаються відкритими. Відповісти на частину з них мала фінансова звітність за перше півріччя 2020 року. На початку серпня ми отримали інформацію від 1 642 небанківських установ або 92% ринку (без урахування АР Крим і території проведення ООС).
Ми нагадали всім, хто не встиг подати звітність, що це серйозне порушення з відповідними наслідками.
Показники звітів проаналізуємо, потім почнемо зустрічатися з кожним сегментом. Де потрібно – пояснимо, а де потрібно – врахуємо обставини.
Читайте також: «Спліт»: Що НБУ обіцяє небанківським фінустановам
Страховики: ніяких поблажок через covid-19
Зі страховим ринком, ймовірно, матимемо найбільше дискусій та зустрічей. Уже зараз деякі компанії вирішили не чекати «з моря погоди» і добровільно покинути ринок. Сім страховиків подали заяви про анулювання ліцензій.
Під час їх розгляду особливу увагу приділятимемо виконанню компаніями своїх зобов'язань перед клієнтами. Не називаючи компаній, зазначу, що їх частка на ринку в преміях становить 7%, у виплатах – близько нуля. Після їх виходу сектор «просяде» в цифрах, але це точно не позначиться на його змісті.
Загалом процес консолідації страхового ринку був запущений ще до «спліту». У червні 2018 року, коли Нацкомфінпослуг запровадила для страховиків норматив платоспроможності та достатності капіталу, перед ринком постав вибір: поетапно виконувати норматив (30% – з липня 2018 року, 60% – з 30 червня 2019 року, 100% – з 30 червня 2020 року) чи цивілізовано піти з ринку без втрати ділової репутації для акціонерів та менеджменту.
Закономірно, що з червня 2018 року близько 70 компаній пішло з ринку. Зараз процес добровільного виходу триває вже за нового регулятора. Отже, чи всі страхові компанії готові до виконання нормативу в розмірі 100%? На жаль, ні. 34 компанії так і не досягли значення нормативу 60%, не кажучи про 100%.
У червні всім, хто перебуває в зоні ризику та порушує норматив, були надіслані відповідні вимоги. Частина страховиків запевнила, що вийде на необхідний рівень шляхом докапіталізації чи реструктуризації, частина – не відреагувала. Є й такі, що нарікають на негативний вплив на їх роботу карантину.
Відверто кажучи, ми не вбачаємо, що карантин вплинув на показник платоспроможності страхових компаній. Не вдаючись у деталі розрахунку нормативу, зазначу, що суттєвих обставин, які б вплинули на справедливу вартість прийнятних для забезпечення активів, не було.
Ринок нерухомості не обвалився. Відпливу депозитів також не було. Тому й підстав говорити, що необхідні для виконання нормативу активи знецінилися, немає. Як і підстав для перенесення виконання нормативу в розмірі 100%.
Тому ми продовжуємо дотримуватися плану попереднього регулятора і будемо вимагати виконання нормативу. Звісно ж, враховуватимемо пояснення від страховиків, чому норматив не виконується і що було зроблено, щоб виконувався. Остаточний перелік компаній, з якими будемо бачитися частіше найближчим часом, отримаємо лише після аналізу звітності.
Читайте також: Спліт на старті. НБУ стане регулятором «небанків» за графіком, незважаючи на карантин
Право вибору для «фінок»
Ще один сегмент, де подана звітність «підніме завісу» реального стану справ, – фінансові компанії. Свого часу чимало «фінок», понад 350, отримали ліцензії на гарантії, проте фактично їх використовували лише 10% установ.
Звітність за перше півріччя покаже, як вони виконували нормативи, які в цьому періоді вперше почали застосовуватися. За попередніми даними, 40% компаній, які мають ліцензії, але не надають гарантії, порушують установлені нормативи.
«Фінки» також отримають час для усунення виявлених порушень. Проте далі їм необхідно буде визначитися: працювати над усуненням цих порушень (нормативи є обов'язковими) чи подумати про доцільність користування такою ліцензією, якщо компанія не здійснює діяльності з надання гарантій.
Читайте також: У Нацбанка з’явився комітет з регулювання ринків небанківських фінпослуг
Нові правила гри
Окремо зупинюся на ще одному напрямі – побудові системи законодавства і нормативної бази на небанківському ринку. Плани у нас амбітні.
Окрім оприлюднених законопроєктів «Про фінансові послуги» та «Про кредитні спілки», до кінця вересня плануємо завершити роботу над проєктами «Про страхування» та «Про фінансові компанії». Усі документи обговорюватимуться з ринком та будуть передані до профільного парламентського комітету.
Паралельно ми оновлюємо нормативну базу. Усі документи адаптуються до чинного законодавства. Оприлюднене та затверджене положення про проведення фінансового моніторингу. Обговорюється новий порядок інспектування.
Повний перелік усіх положень на третій квартал виглядає так.
- Про прозорі структури власності. Це один з найцікавіших документів. У 2014-2016 роках ми розкрили всіх власників українських банків. Це була колосальна робота. Тепер час дізнатися реальних акціонерів небанківських установ.
- Про заходи впливу. Якщо стисло, то перелік заходів до «небанків» визначено законодавством. Водночас положення про заходи впливу розкриватиме порядок їх застосування залежно від типу установи. Зрозуміло, що до страховиків та кредитних спілок – свої заходи впливу, до решти компаній – свої.
- Про ліцензійні умови. Це буде найбільший за обсягом документ. Він об'єднає постанову уряду про ліцензування і кілька нормативних актів Нацкомфінпослуг щодо істотної участі, дозвільних процедур, державного реєстру.
- Про порядок подання звітності. Якщо раніше для кожного сегмента ринку був окремий документ, то тепер це буде об'єднаний документ для всіх секторів.
- Про критерії ризиковості. Визначення критеріїв, за якими складатиметься план інспекційних перевірок на наступний рік.
- Про безвиїзний нагляд. Абсолютно новий підхід, який не застосовувався Нацкомфінпослуг, але який застосовується в НБУ до банків.
- Про тимчасову адміністрацію. Плануємо реанімувати цей інструмент Нацкомфінпослуг, адже деякі компанії через ті чи інші причини залишатимуть ринок, а ми повинні захистити їхніх клієнтів.
Читайте також: Які нові закони готує Нацбанк для страховиків та фінкомпаній
Підсумовуючи, хочу закликати учасників небанківського ринку до діалогу. Ми плануємо всі документи оприлюднювати та обговорювати з вами. У нас є спільна робота. Ми хочемо разом навести порядок на небанківському ринку і дати йому стимул для розвитку. Це можливо лише за умови, коли і регулятор, і учасники ринку є партнерами в найкращому розумінні цього слова.
Коментарі - 6
Хотя бы на уровне банков.
Посмотрим тогда, чего стоят их ''гарантии''.
Такую феерию рассказывают)
мало того, что эти «умники» в процессе подачи отчетности умудрились поменять ее форму, так еще и програмное обеспечение НБУ не было готово принять отчетность такого количества компаний, которые они перетащили на себя через продавливание СПЛИТа в договоре с МВФ (изначально СПЛИТ - это украинская инициатива. МВФ это было фиолетово. Но, когда СПЛИТ попал в протокол МВФ уже начал заставлять исполнять). Т.е. не приходило подтвержение о получении. А как поступают в случае, если не пришло подверждение об отправке отчета? Естественно, отправляют еще раз. И еще. И еще... Т.е. по факту, НБУ сам себе организовал DoS-атаку. :)