Мінфін - Курси валют України

Встановити
5 березня 2021, 7:40

Як заробити на IPO іноземних компаній

Перші виходи компаній на фондову біржу привертають все більшу увагу приватних інвесторів. Адже це можливість придбати акції перспективних компаній на злеті. «Мінфін» розбирався, яким чином українці можуть вкладатися в акції на етапі їх первинного розміщення і скільки це коштує.

Скільки вже вклали в новачків

Минулого року IPO на американському фондовому ринку провели 494 компанії, що вдвоє більше, ніж роком раніше. Новостворені публічні компанії зуміли залучити рекордну суму — $167,2 млрд.

IPO (абревіатура від Initial Public Offering) означає «первинне публічне розміщення». В ході IPO компанія розміщує свої акції на фондовій біржі, після чого будь-який бажаючий може купити ці цінні папери.

Бум IPO прокотився і європейськими біржами. Торгівлю акціями розпочала 161 компанія. Разом вони залучили $28,3 млрд, що також перевершило показники 2019 року. В Азії розміщення провели 893 компанії, їхній фінансовий добуток сягнув $134 млрд.

Кризовий рік став привабливим для виходу на фондовий ринок через м’яку грошово-кредитну політику ключових центробанків, а також підвищення інтересу до торгівлі на біржах з боку фізичних осіб.

Найгучнішим розміщенням минулого року став вихід на фондовий ринок сервісу з оренди житла Airbnb. В ході IPO компанія залучила $3,4 млрд, а вартість акцій відносно ціни розміщення злетіла на 190%.

Серед інших IPO, які минулого року привернули значну увагу — вихід на біржу розробника програмного забезпечення Palantir, гіганта звукозапису Warner Music, сервісу доставки їжі DoorDash.

За даними Stock Analysis, вартість американських компаній у перший день торгів після IPO в середньому зростала на 32,1%. Після розміщення вони в середньому подорожчали на 48,7%, а це найвища дохідність IPO щонайменше за 5 років.

Що буде цього року

Експерти очікують, що цього року інтерес як компаній, так і інвесторів до IPO не згасатиме. Причини ті ж, що і раніше: центробанки продовжують друкувати гроші, а це збільшує апетити інвесторів до ризику.

Найвідоміша з компаній, яка готується до виходу на біржу — брокер Robinhood Markets. Свою популярність він здобув завдяки можливості торгувати на фондовому ринку без комісій. В умовах карантину брокер залучив мільйони нових клієнтів. Компанія планувала стати публічною ще минулого року, але зрештою вирішила відкласти вихід на біржу. Виходячи з умов залучених останніх інвестицій, Robinhood оцінюється в більш ніж $30 млрд.

Планувала провести IPO ще минулого року і перенесла його на цей ігрова платформа Roblox. Торги акціями компанії мають стартувати вже 10 березня. За попередніми оцінками, компанія планує залучити близько $1 млрд. Остання ж оцінка вартості компанії сягнула $29,5 млрд.

В один день з Roblox на фондовий ринок готується вийти найбільший маркетплейс Південної Кореї Coupang. Капіталізація компанії оцінюється у понад $48 млрд. Очікується, що обсяг проданих на IPO акцій сягне $1 млрд.

До виходу на біржу цього року готується і ІТ компанія Gitlab, хоча точна дата розміщення ще не відома. Ще восени минулого року сервіс, який спрощує роботу програмістів, оцінювався у менш ніж $3 млрд, а вже цьогоріч його оцінка сягнула 6 мільярдів.

З початку року на американському фондовому ринку вже відбулось 101 IPO. Наразі найуспішнішим для інвесторів виявився вихід на біржу китайського страхового брокера Tian Ruixiang Holdings. Під час розміщення наприкінці січня акції компанії коштували близько $16 і з того часу подорожчали майже у 6 разів.

Як можна інвестувати

Українці можуть купувати акції компаній, які виходять на закордонні біржі за посередництвом брокерів, які дають доступ на ці ринки. «Мінфін» вже детально розповідав про доступних брокерів і їхні комісії. Однак є ряд особливостей, які пов’язані саме процедурою IPO. Тому потрібно розібратися із варіантами перетворення компаній на публічні.

Прямий лістинг

Це найпростіша і найзрозуміліша процедура для інвестора. В один день компанія просто починає торгівлю своїми акціями на фондовому ринку. Цьому не передують, приміром, передпродажі «для обраних». Компанія фактично самостійно визначає ціну на свої акції і торгівля починається з неї.

Для інвесторів це найпростіший спосіб взяти участь у IPO — в день розміщення достатньо просто знайти нову компанію в своєму торгівельному терміналі і натиснути на кнопку, щоб придбати її акції. Якщо брокер дає доступ на біржу, на якій проходить розміщення, значить можна інвестувати і в компанію. Жодних додаткових обмежень тут не виникає.

Для компанії така процедура не настільки проста. Оскільки новачку може бути важко визначити обсяг акцій, який варто вивести на торгівлю, узгодити її ціну. Тож завжди є ризик, що буде продано значно менше акцій, ніж планувалось, а ціни підуть донизу.

Тому прямий лістинг, як правило, використовують відомі компанії, які впевнені у тому, що привернуть увагу інвесторів. Наприклад, саме через прямий лістинг на ринок вийшов музичний сервіс Spotify, розробник софту Palantir та сервіс для управління робочими процесами Asana.

Серед очікуваних IPO, які пройдуть за прямим лістингом, вже згаданий Roblox та криптовалютна біржа Coinbase. Загалом така процедура все ще залишається не надто популярною.

Для того, щоб обрати акції компанії, яка виходить на біржу, можна слідкувати за календарем IPO. Відповідні підбірки роблять спеціалізовані сайти. Наприклад, proipo.pro чи investing.com.

На цих та подібних ресурсах, як правило, можна знайти і ключову інформацію про компанії, які виходять на ринок. Якщо ж є бажання глибше розібратись у діяльності компанії, варто поглянути на звіти щодо роботи компанії на сайті Комісії з цінних паперів і бірж США. Адреса її сайту sec.gov.

Традиційне IPO

Звичайна процедура IPO може здатись інвестору більш складною, тому на ній варто зупинитись детальніше.

Після того, як компанія вирішила стати публічною, вона залучає андеррайтера. Як правило, це великий інвестиційний банк. Наприклад, Morgan Stanley, Citigroup, Goldman Sachs тощо. Вони стануть першими власниками акцій і за фактом саме вони розмістять великі пакети акцій на біржі, ставши маркет-мейкерами. Крім того, компанія шукає якірних інвесторів — тих, хто купить акції безпосередньо під час IPO у цих самих андеррайтерів. Іноді буває, що андеррайтер і якірний інвестор — це дві пов'язані компанії.

На наступному етапі компанія впорядковує звітність, розраховує «відпускну», тобто початкову ціну акції, і направляє документи регулятору. У США — в Комісію з цінних паперів і біржа (SEC). Якщо регуляторна перевірка пройдена — компанія домовляється про розміщення на конкретній біржі.

Далі андеррайтер проводить Road Show — представлення компанії потенційним великим покупцям. В першу чергу, банкам, страховим компаніям, інвестиційним і пенсійним фондам або ж просто заможним приватним інвесторам. Під час Road Show андеррайтер збирає заявки на придбання акцій.

За 2−3 тижні до IPO проводиться премаркет. Компанія домовляється з великими інвесторами про продаж їм акцій за ціною розміщення — але частіше з дисконтом, щоб залучити більше бажаючих. Також на цьому етапі колишні власники акцій можуть продати їх новим акціонерам.

Проведення безпосередньо IPO. У перший день проводиться найбільше угод і ціна акції, як правило, зростає. Але потім можлива переоцінка акцій і зниження котирувань. Як правило, таке відбувається у кожному четвертому випадку. Але 80% акцій після розміщення продовжують рости або ж ідуть у флет — бічний рух. Причому впевнене зростання показує майже 10% всіх компаній, які вийшли на IPO.

Читайте також: Нафтове ралі продовжується: скільки плануємо на цьому заробити

Настає Lock Up — період, протягом якого інвестори, що купили акції на премаркеті або безпосередньо під час IPO, не можуть продавати свої акції. Зазвичай це 3−6 місяців. Такий «період мовчання» потрібен спеціально, щоб великі інвестори не могли маніпулювати ринком.

Місце інвестора в традиційному IPO

За посередництва брокерської компанії приватні інвестори з України мають змогу взяти участь у попередній подачі заявок напередодні IPO. Таку послугу в Україні надає компанія Фрідом Фінанс.

Брокер самостійно відбирає публічні розміщення, які вважає перспективними. Приміром, минулого року він пропонував своїм клієнтам брати участь у 78 IPO.

Для приватного інвестора процедура участі у IPO виглядає наступним чином. Він може переглядати доступні для нього публічні розміщення та через особистий кабінет брокера подає заявку на придбання акцій, які його зацікавлять.

Мінімальна сума заявки — $2000. І потрібно врахувати, що подана заявка повністю не задовольняється. Андеррайтер визначає, хто і скільки отримає акцій від того обсягу, який бажав купити. Яка саме частка буде задоволена наперед сказати не можна, адже це залежить від обсягу поданих заявок.

Крім цього, власну оцінку відсотку виконання заявок між своїми клієнтами проводить і брокер. Він розділяє акції за власними алгоритмами. Більшу частку отримують ті, хто відповідає ряду критеріїв: має диверсифікований портфель, бере участь у всіх рекомендованих брокером IPO, тримає в портфелі акції Freedom Holding. Часто задовольняється невелика частка від заявки — до 5%.

За участь у IPO брокер бере комісію — 5% від схваленої заявки. Приміром, якщо із $2 тис. буде задоволено 10%, ви фактично придбаєте акції на $200, а брокер візьме комісію в $10.

Для тих, хто купив акції по заявці до початку торгівлі на біржі, існує обмеження щодо продажу їх в певний період. Приміром, клієнти Фрідом Фінанс не можуть продати придбані таким чином акції впродовж 93 днів після IPO.

Читайте також: Куди краще інвестувати у 2021 році

Виникає запитання, якщо процедура складна і містить ряд обмежень, чи варто взагалі брати у ній участь? Адже, коли IPO пройшло і компанія стала публічною, її акції можна купувати через будь-якого брокера, на будь-яку суму і не чекати, доки буде задоволена заявка. Точно так само, якби відбувся прямий лістинг.

Тут вся справа у ціні. Якщо інвестор бере участь у Road Show — він має змогу купити акції дешевше, ніж вони почнуть торгуватись на біржі. Хоча, яка саме виявиться різниця, наперед сказати важко — це визначає андеррайтер. Для прикладу, акції Zoom можна було придбати до IPO за $36, а на біржу для загального доступу вони були виставлені вже по $65. Акції компанії Beyond Meat до торгів на біржі оцінювались в $25, а на ринку для широкого загалу вони з’явились вже за $46.

Ризики IPO

Попри потенційно високу дохідність інвестиції в компанії, які тільки виходять на ринок, вважаються високоризикованими. Як правило, такі компанії збиткові і планують залучити кошти для свого подальшого розвитку.

Як пояснює лектор Фрідом Фінанс Україна Тарас Гандзій, якщо компанія вже прибуткова і має стабільний бізнес, їй просто немає сенсу ставати публічною. Вона може залишатись приватною, а власники спокійно отримуватимуть дивіденди.

Читайте також: 20% вкладень агресивного інвестора можуть бути провальними

На притиці ж акції компаній, які виходять на біржу, часто падають в ціні. А тому експерти радять купувати акції не одного «новачка», а ряду компаній. Таким чином, швидше вдасться забезпечити середню дохідність. Хоча однозначних гарантій успіху ніхто на фондовому ринку не дає.

Автор:
Олексій Писарєв
Журналіст Олексій Писарєв
Пише на теми: Інвестиції, фондовий ринок, forex, макроекономіка

Коментарі - 1

+
0
dots
dots
6 березня 2021, 22:18
#
Цікава стаття.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися