Мінфін - Курси валют України

Встановити
29 грудня 2023, 8:10

Відмова від фіксованого курсу і електронні платежі 24/7: чим пишається НБУ

Збереження довіри українців до нацвалюти, очищення банківського сектору від «російського сліду» в НБУ вважають головними своїми досягненнями цього року. Чим ще пишається регулятор, Ліга.Бізнес розказав голова НБУ Андрій Пишний.

Перший виклик — забезпечення макрофінансової стабільності в умовах систематичних масованих ракетних обстрілів. Я можу з гордістю та вдячністю до усіх причетних сказати, що нам вдалося це зробити.

Інфляція у 2023 році стрімко знизилася (з 26,6% на початку року до 5,1% у листопаді), економіка поступово відновлюється, валютний ринок є стійким, міжнародні резерви — суттєвими. Ми змогли відчутно знизити облікову ставку: з 25% до 15%, що підтримає відновлення економіки, не створюючи загроз для макрофінансової стабільності.

Ще одним дуже важливим досягненням для нас є збереження довіри українців — до наших дій і до нашої національної валюти. Одним із підтверджень цього є те, що залишки коштів громадян на гривневих депозитах продовжували зростати навіть після зниження облікової ставки та зміни курсового режиму. Загалом протягом січня-листопада обсяг строкових вкладів населення у гривні зріс на 32,2%, а їх частка в загальному портфелі — до 34,7%.

Нам вдалося забезпечити немонетарне фінансування державних видатків. Спільними зусиллями з Міністерством фінансів ми змогли активізувати внутрішній борговий ринок та довести міжнародним партнерам свою спроможність, яка не в останню чергу визначала готовність надання фінансової допомоги. Загальний обсяг фінансування, яке міжнародні партнери спрямували Україні цьогоріч, станом на 22 грудня становить майже $41,5 млрд.

Читайте також: НБУ прогнозує у 2024 році інфляцію 9,8%: що це означає для курсу гривні

Другий виклик, пов'язаний із першим, — відмова від фіксації курсу. Ми змогли успішно перейти до керованої гнучкості обмінного курсу, що значно зменшує ризики для курсової стійкості у довгостроковій перспективі. Про це найяскравіше свідчить досвід гнучкого курсу до повномасштабної війни: курс коливався щоденно, але водночас на початок повномасштабної війни був близьким до рівня на момент впровадження плаваючого курсу.

Після переходу до керованої гнучкості курсу стан валютного ринку почав поліпшуватися. Його глибина відчутно зросла. Середньоденний обсяг операцій без участі НБУ в листопаді зріс до близько $90 млн проти $34 млн у вересні, тобто до моменту переходу. Частка міжбанку без НБУ до всього міжбанківського ринку зросла до 44% у листопаді з 21% у вересні.

Наші зусилля з мінімізації спреду між готівковим та офіційним курсом мали свій результат: він зменшився до 1%, що мінімізує ризики того ж уже призабутого «карткового туризму». За підсумком ми успішно відмовилися від апарату штучного дихання саме тоді, коли для цього склалися необхідні передумови. Ринок почав дихати вільніше, а макрофінансова позиція України стала стійкішою.

Читайте також: Інфляція йде на спад: які рішення прийматиме НБУ щодо курсу

Третій виклик — збереження безперебійної роботи банківської системи навіть у разі блекаутів. Нам вдалося створити спільну мережу банківських відділень PowerBanking. Вона спроможна забезпечувати безперебійну роботу банківської системи навіть у критичних ситуаціях, і йдеться не лише про блекаути. Яскравий приклад — нещодавній збій із роботою Київстару. Те, що понад 70% мережі пос-терміналів працювали — це заслуга проєкту PowerBanking. Ми напрацювали механізми, щоб канали зв'язку були зарезервованими, а безготівковий обіг — безперервним.

Іншим важливим досягненням у цьому контексті є перехід на нове покоління Системи електронних платежів Національного банку України (СЕП), який відбувся з 1 квітня 2023 року. Система почала функціонувати на базі міжнародного стандарту ISO 20022 та доступна для проведення міжбанківських платежів 24 години на добу 7 днів на тиждень.

Нове покоління СЕП побудоване з використанням сучасних програмних та технічних засобів, що дає можливість здійснювати електронні платежі ще швидше, зручніше та безпечніше. Враховуючи майбутню інтеграцію українського фінансового ринку з європейським, це, зокрема, створило підґрунтя для приєднання нашої країни до Єдиної зони платежів у євро (SEPA).

Читайте також: Чому нас навчила атака на Київстар і чи можуть хакнути інших операторів

Четвертий виклик — укладення програми розширеного фінансування з МВФ. Нам вдалося дуже швидко і максимально чітко завершити Моніторингову програму МВФ із залученням Ради Фонду. Ми виконали 100% зобов'язань, продемонстрували свою спроможність і готовність виконувати взяті на себе зобов'язання, а тому вже в березні цього року ми отримали безпрецедентну програму розширеного фінансування МВФ для України.

Наша країна стала першою країною, яка в умовах значної невизначеності уклала програму з МВФ, що передбачає доступ до фінансування. Також ми успішно пройшли два перегляди програми. Унікальність програми полягає і в тому, що до неї прикріплений масштабний пакет міжнародної допомоги. Наразі він становить $122 млрд на чотири роки дії програми.

П'ятий виклик — посилення ролі НБУ у виявленні підозрілих операцій і схем, в які, зокрема, залучені фінансові установи. З цією метою ми посилили фінансовий моніторинг банків, провели переліцензування надавачів фінансових платіжних послуг, посилили вимоги до порядку проведення платіжних операцій через термінали.

Ми створили інтегрований нагляд, який об'єднав експертизу багатьох підрозділів: це і представники нагляду, і платіжної інфраструктури, і фінансового моніторингу, юридичного департаменту, безпеки тощо. Результат від вжитих заходів вже бачимо. Він насправді колосальний. Податкові надходження від грального бізнесу за 11 місяців 2023 року зросли до 9,6 млрд грн. Це в 13 разів більше, ніж за весь минулий рік (дані профільного комітету ВР).

Шостий виклик — розбудова ефективного фінансового сектору, який не лише інтегрується в єдину європейську систему, але й забезпечить надійну підтримку економіці на етапі відбудови.

Важливим підґрунтям цього процесу стали розроблені цьогоріч два важливі документи — Стратегія Національного банку України та Стратегія розвитку фінансового сектору України. Ми завершили другий етап оцінки стійкості банків та продовжували системну роботу з оздоровлення та забезпечення прозорості ринку небанківських фінансових послуг. Також почали роботу над Стратегією відновлення кредитування, яка за нашою ініціативою лягла в основу оновленого меморандуму з МВФ.

Ми проробили значну та кропітку роботу для впровадження відповідального кредитування, що тривала майже цілий рік. Її результат — вперше маємо закон, дотримання якого забезпечить абсолютно нову якість кредитування в небанківському секторі. І його цінність не лише в обмеженні рівня ставок у сегменті мікрокредитування, які через 8 місяців становитимуть щонайбільше 1% на день. Мова йде про впровадження цілого комплексу змін на усіх етапах процесу мікрокредитування.

Це і наповнення характеристиками конкретної фінансової послуги, її правдиве рекламування, оцінка кредитоспроможності клієнта, формування такої бізнес-моделі компанії, яка, власне, не викривлює суть послуги. Ці зміни є необхідними, щоб розірвати замкнуте коло сотні тисяч позичальників таких фінансових компаній, щоб швидке кредитування стало цивілізованим варіантом фінансової підтримки, а не частиною «фінансового рабства».

Сьомий виклик — остаточне очищення банківського сектору від «російського сліду». Це було дуже непросте рішення з юридичної точки зору, але я можу з гордістю сказати, що перехід АТ «СЕНС БАНК» у власність держави пройшов «безшовно» — якби не кількість новин, клієнти навряд чи помітили б зміну. Тож це також одне з наших досягнень.

Далі рухатимемося напрацьованим шляхом, шукаючи можливості для розвитку. Завдання, які я бачу перед Національним банком, є наступними:

  • збереження контролю за інфляційними процесами завдяки зваженій монетарній політиці;
  • подальша розбудова фінансової системи;
  • пом'якшення обмежень та підтримка кредитування;
  • подальший розвиток внутрішнього боргового ринку та залучення необхідної міжнародної допомоги, зокрема завдяки виконанню програми з МВФ;
  • посилення санкційного тиску проти Росії та утримання України на порядку денному міжнародної спільноти.

Коментарі - 15

+
0
Cheff spakuxa, Kiev
Cheff spakuxa, Kiev
29 грудня 2023, 10:23
#
В такой ситуации…без вариантов…
+
0
Три літри
Три літри
29 грудня 2023, 17:44
#
Перекази 24/7 як не працювали до 1 квітня, так і досі под великим питанням.
+
0
Три літри
Три літри
31 грудня 2023, 9:02
#
Вчергове переконався що 24/7 не працює.

Вчора у вечорі переказав гроші з Юнекса на Моно — вони прийшли лише сьогодні зранку, ось тільки що прийшло повідомлення. Добре що нарешті перекази ходять і по вихідних, але це все ще не є 24/7.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
31 грудня 2023, 14:19
#
Може це проблема Юнекс-банку, а не СЄП, що реально працює 24/7
+
0
Три літри
Три літри
31 грудня 2023, 16:44
#
Звісно що це насам перед проблема банку: технічно СЕП дійсно дозволяє робити перекази майже цілий рік (якщо НБУ вчерго не вигадає якись дивні правила для переказів на свята).

Але ж це НБУ регулює діяльність Юнексбанку. Вдень перекази у Юнексбанк чомусь таких затримок немає, вони виникають лише в ночі чи на вихідні (не робив детальних досліджень). Чому? Може тому що НБУ досі не змінив якись свої приписи які вимагають щоб кожний переказ був завірений живою людиною і Юнексбанк не хоче залишати на нічь окремого співробітника для такої дурної роботи?

Я насправді не знаю чому зараз це так, але точно знаю що декілька років тому кожний мій переказ в Ідея-банку проходив мінімум через одно співробітника не дивлячись на те що відправляю я його через веб-кабінет, а не приношу паперову платіжку у відділення.
В багатьох інших банках так само затримуються нічні чи святкові перекази — тобто саме тоді коли в офісах банка немає співробітників.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
31 грудня 2023, 18:32
#
Три літри
«Але ж це НБУ регулює діяльність Юнексбанку.
Вдень перекази у Юнексбанк чомусь таких затримок немає»


НБУ всего-лишь предоставляет возможность Юнекс-банку
проводить платежи через СЭП НБУ круглосуточно, а уже
руководство Юнекс-банка самостоятельно принимает решение:
— оставлять на ночь работать АРМ3 в автоматическом режиме;
— выводить на ночь дежурного оператора на АРМ3;
— приостанавливать работу АРМ3 на время отсутствия оператора.

Обычно на АРМ3 работают в две смены
и тогда ночью платежи не проводятся.

+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
31 грудня 2023, 18:44
#
Три літри
«точно знаю що декілька років тому кожний мій переказ
в Ідея-банку проходив мінімум через одно співробітника»


Во многих укрбанках у каждого юрлица был свой экономист,
который согласно внутреннего регламента подписывал все
платёжные документы закреплённых за ним юрлиц своей ЕЦП
перед их отправкой в АРМ3 СЭП НБУ…
+
+75
Criptor82
Criptor82
29 грудня 2023, 20:33
#
Якщо Пишний стверджує, що річна інфляція різко знизилась до 5.1% у листопаді, а по результатам року буде десь 5.7%, то чому тоді облікова ставка 15%, а ставка рефінансування для банків — 21%? Прогноз інфляції на наступний рік — 9.5%, де ж тоді макроекономічна логіка?:) може це тому що реальна інфляція більша, а так індексацію робим по 5% і нормас, всім чухаємо про ефективність і макроекономічну стабільність. Щодо програм з МВФ, то там взагалі не має чому вихвалятися, наслідком виконання вимог МВФ є зростання тарифів на енергоносії, скасування податкових послаблень (повернення перевірок, штрафів, пені, скасування зменшених ставок податків, тощо). Бажаю Пишному в Новому році гарно працювати і реально чогось добитися для народу та держави. Було б непогано скласти план Б на 2025 рік, щось мені підказує, що в 25 вже не буде кредитів та грантів по 40млрд. на рік. Ось тоді буде можливість всім керівникам фінансово-економічного блоку показати чого вони варті. Наразі тільки казки для тих хто взагалі далекий від базових економічних знань. Це я так щоб помягше:)
+
+30
busypit
busypit
29 грудня 2023, 21:29
#
Возможно учётная ставка, как и ставка рефинансирования, настолько выше официальной цифры инфляции не потому, что реальная инфляция намного больше, а именно ввиду той колоссальной дыры в бюджете (порядка 40 млрд $) и тех огромных рисков отсутствия источников ее покрытия, которую вы сами и подчеркнули, но хронически забываете учесть при оценке должного уровня учётной ставки и/или уровня инфляции? Не спешите хотя бы навешивать ярлыки о далекости кого бы то ни было от базовых макроэкономических знаний, а то мягко говоря, выглядит излишне самоуверенно.
+
+45
Criptor82
Criptor82
30 грудня 2023, 11:35
#
До чого тут 40 млрд$ дефіцит бюджету? Якщо ви маєте на увазі, що для його покриття потрібно Мінфіну випускати ОВДП, і це фактор що посилює інфляційні ризики? Я вважаю, що на інфляцію більшою мірою впливають додаткові витрати на логістику при імпорті, підвищення цін на енергоносії, дефіцит кадрів, низький рівень продуктивності праці, і якраз о та ставка рефінансування під 21%. За такої ставки про які кредити для бізнесу може йти мова? І куди підприємство буде переклади сплату таких відсотків? Вірно в готову продукцію, що призведе до зростання цін. Високі ставки не вплинуть на інфляцію в умовах війни, у нас великий дефіцит платіжного балансу, без траншів із Заходу, буде девальвація, і не важливо який буде розмір облікової ставки, це гривню не спасе. Гляньте на турків та аргентинців, допомогла їм висока ставка?:)
+
+15
SAndreyS
SAndreyS
31 грудня 2023, 17:11
#
Ви розумієте що в країні де йде війна довгострокові веліки кредити на розвиток — нонсенс, незалежно яка облікова ставка. Кредитнуть під модернізацію, якщо може прилетіти в новозбудований/реконструйований завод — дурість.
+
0
Criptor82
Criptor82
31 грудня 2023, 18:16
#
Дискусія стосувалася розміру інфляції та факторів що на неї впливають, також піднято було питання взаємодії з МВФ. Що стосується кредитів, то наразі підприємства використовують овердрафтові кредитні продукти, а не інфраструктурні. І ставка за ними, вище ставки рефінансування. Тому це проблема, яка посилює боргові зобов’язання бізнесу та є додатковим чинником інфляційних ризиків. Головним в моїх коментарях є донести позицію, що уряд та НБУ повинні працювати ефективно, а не робити гарні презентації, ось і все. Всіх з наступаючим Новим роком!
+
0
SAndreyS
SAndreyS
31 грудня 2023, 18:53
#
Насправді воно працює дещо не так. По-перше: у овердрафтового кредиту да і у будь-якого оборотного фінансування (овердрафт це різновидність оборотних кредитів) є оборотність кредиту на рік, тобто на один і той же кредит товар можно купити 3−5-7−10−20 разів і перепродати його чи якось його переробити, якщо це 10 разів, то відсоткова ставка в 20% та одиницю товару ляже в 2% всього лише, по-друге кредити це не єдине джерело фінансування бізнесу є ще: власний капітал, відстрочки платежу і доля кредитів не така й велика, тому реально з тих 2% реально впливає 0,5−1%, а то й менше. Втретє: існують державні програми типу 5−7-9% які знижують відсоток для підприємств, вчетверте: відсоток реально впливає на фінансовий стан та боргове навантаження коли кредити реально великі, а це або коррупційні кредити (таких вже практично нема), або великі інвестиційні, але такі кредити в воюючий країні не видають, да і взагалі враховуючи стан справ в суддівстві ніколи практично не видавали (є виключення, але вони тільки підтверджують правило).
+
0
Criptor82
Criptor82
31 грудня 2023, 19:54
#
Нехай буде так:)
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
31 грудня 2023, 18:48
#
«Було б непогано скласти план Б на 2025 рік»

Скоріше за все такі плани вже існують, але
не всі плани можливо або потрібно оприлюднювати…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися