Мінфін - Курси валют України

Встановити
9 жовтня 2024, 11:30

ПДВ чи військовий збір: який податок краще підвищувати

Фінансова ситуація в Україні складається не краще, ніж військова, тому деякого підвищення податків нам не уникнути. Питання тільки в тому, які саме податки доведеться підвищувати і, відповідно, хто від цього найбільше програє, а хто, можливо, і виграє, зазначає в колонці для ЕП старший економіст CASE-Ukraine Володимир Дубровський. «Мінфін» публікує ключові тези.

Соціальна складова податків

Наразі Мінфін майже продавив свій підхід, який полягає в підвищенні «військового збору» з нинішніх 1,5% до 5%.

Фактично це означає підвищення податків на доходи громадян, тобто зниження їхніх доходів — того, що працівники отримують на руки «чистими», а у підприємців залишається «на себе». Зниження, прямо скажемо, не супер критичне, але все ж…

Альтернативний підхід, який обстоюють незалежні експерти та низка депутатів, — замість цього запровадити тимчасову надбавку до ПДВ у розмірі декількох відсотків. ПДВ — це фактично надбавка до ціни тих товарів і послуг, які ним оподатковуються.

Відповідно, якщо його підвищити, то ціни можуть зрости. Однак у ринковій економіці ціна визначається попитом і пропозицією, а не «хотєлками» продавця. Тому насправді додаткове податкове навантаження розкладається між покупцями і продавцями обернено пропорційно «ринковій владі» перших і других.

Відповідно, якщо продавець — монополіст або член картелю (до чого відчайдушно прагне наша велика роздрібна торгівля) — то він може диктувати ціни, і перекласти все навантаження на покупців.

А якщо продавці між собою жорстко конкурують (як це має місце в малому і мікробізнесі), то їм доведеться частково поступатися своїми доходами для того, щоб не втратити ринок.

Отже, якщо підвищити ПДВ, скажімо, на 3%, щоб забезпечити приблизно такий самий обсяг додаткових надходжень, то ціни зростуть, напевно, менше, хоча для точного розрахунку потрібно проводити дослідження.

На жаль, Мінфін економічні чинники, подібні до описаних вище, враховувати не вміє, тому побоюється, що підвищення ПДВ призведе до зростання інфляції на всі 3%. І це вже, мовляв, не можна, бо є небезпека вийти за межі «двозначної інфляції», а це не комільфо.

Насправді ж, найімовірніше, ні, якщо, звісно, при цьому припинити душити мікробізнес на догоду великому роздробу. Але навіть якщо так, то для реального добробуту працівника-покупця байдуже, чи впаде він через скорочення доходу, чи через зростання цін.

І жодної принципової різниці між «однозначною» інфляцією в, скажімо, 8%, і «двозначною» в 10−11% теж немає: й те, й інше, звісно, погано, але є неминучим у воєнний час — хоча в нас і в мирний бувало побільше.

Сильніший аргумент Мінфіну в тому, що одержувачі фіксованих доходів (пенсіонери і ті, хто живе на допомогу) від зростання цін постраждають нарівні з усіма, а від зростання податків на доходи — ні.

Але пенсії якраз нещодавно вельми щедро проіндексували за рахунок ЄСВ, який нараховують на зарплати військових (тобто фактично це прихована бюджетна дотація Пенсійному фонду). І за такої інфляції і вони, і соціальна допомога підлягають індексації, до якої увійдуть і додаткові відсотки зростання цін від підвищення ПДВ, тільки не номінальні, а фактичні.

При цьому гроші на їх виплату партнери все ж дають, на відміну від фінансування наших військових витрат. У крайньому разі, надбавка до ПДВ може скласти не 3%, а 4%, що має повністю компенсувати витрати з індексації.

Вплив на економіку

ПДВ — менше зло, порівнюючи з податком на доходи, і на це є декілька вагомих причин.

По-перше, непрямі податки (до яких належить ПДВ) менше шкодять економічному зростанню. Багаторічні дослідження ОЕСР із цього питання дають однозначну відповідь: найгірше для зростання — податок на прибуток підприємств, але це перше-друге місця практично поділяє з ним податок на доходи і зарплати. А далі з великим відривом іде ПДВ. Замикає рейтинг податок на землю/нерухомість.

Треба, втім, зазначити, що податки на транзакції (на кшталт «зборів» під час купівлі-продажу майна, податку з обігу тощо) взагалі не розглядали, тому що вони ринок просто вбивають, і економічно грамотні уряди від них усіляко позбавляються.

По-друге, очікувати надходження і реально отримати їх — це дві великі різниці, тому що від податків більш-менш успішно ухиляються. У цьому відношенні ПДВ останніми роками має дуже пристойний вигляд: відсоток його недоплати, оцінений непрямими методами (так званий vat compliance gap), становить лише близько 8% — на рівні розвинених країн.

А від податку на доходи у нас до повномасштабного вторгнення у 2021 році (свіжіших даних, на жаль, немає) повністю ухилялися приблизно 3 млн осіб, і частково (через «зарплати в конвертах») — ще 1,5−2 млн, що в сумі співставно з усією легальною зайнятістю у приватному секторі, не враховуючи ФОП і самозайнятих. Якщо підвищується податок на зарплати, то ті, хто працює «в тіні», отримують додаткову перевагу в конкуренції як за кадри, так і за ринки (це до питання про справедливість).

Звісно, добавка в 3,5% зверху на загальний податок на номінальну зарплату в розмірі 41,5% — це зростання навантаження приблизно на 7%, навряд чи воно призведе до тектонічних зрушень. Але деяка (можливо — чимала) частина підприємств і працівників, які коливаються між «білим», «сірим» і «чорним» ринками, зробить свій вибір у бік тіні.

І, на відміну від ПДВ, у держави дуже мало можливостей цьому завадити. Тому надходження від додаткового податку на доходи будуть напевно істотно меншими за очікувані. Виняток становитиме хіба що бюджетний сектор, який займає близько третини всіх зарплат, але там податок — це тільки перекладання грошей з однієї державної кишені в іншу, тому що сплачують його, зрештою, за рахунок бюджету, як і саму зарплату.

По-третє, якщо вже говорити про тіньову економіку, то одна з переваг непрямих податків у тому, що за належного адміністрування їх платять усі: і ті, хто працює «в білу» і сплачує всі податки, і ті, хто має пільги, і псевдо-ФОПи, і повні «тіньовики», і, прости Господи, корупціонери… Усі, хто споживає в Україні, а не лише одержувачі «білих» зарплат. Чим не справедливість?

Нарешті, теорією і практикою доведено, що підвищення цін через ПДВ викликає значно менший протест споживачів, ніж еквівалентне зростання прямих податків. «Прості люди» не замислюються над тим, що вони платять податок під час кожної покупці, тож відносно легко припускають його підвищення — а державі тільки це й потрібно. Саме з цієї причини винахід ПДВ на початку 50-х років минулого століття призвів до вибухового зростання перерозподілу через публічні фінанси, і уможливив «соціальну державу».

Читайте також: В Україні з’явилася нова каста платників податків: хто вони і що отримають

Насамкінець наголосимо, що будь-яка подібна надбавка має бути суто тимчасовою, і не до закінчення воєнного стану, а до отримання результату від реформ БЕБ, митниці та податкової. Ці реформи можуть істотно посунути «тіньовий» ринок і принести до бюджету сотні мільярдів, ніяк не зачіпаючи законослухняних громадян і навіть навпаки — усуваючи нечесну конкуренцію «білому» бізнесу. Коли це станеться, потрібно не забути домогтися скасування будь-яких надбавок, а, можливо, і зниження ставок податків, насамперед — на зарплату.

Коментарі - 34

+
0
Loginnnnn
Loginnnnn
9 жовтня 2024, 12:41
#
Верно, если поднять ндс, всё живущее в стране население будет платить одинаково, однако когда подорожают на 3−4% лекарства, те же пенсионеры ох как занервничают. В варианте с введением военного сбора заденет только трудоспособное население, тех же теневиков, которые 100% получают налом, не настолько много осталось, большинство пооткрывали фопы. Таким образом социально справедливее я считаю поднять налог все-таки военным сбором, хотя уверен что в этом случае прямо пропорционально снизятся донаты.
+
0
Алексей Сахаров
Алексей Сахаров
9 жовтня 2024, 12:47
#
Пенсіонери інваліди і інші малозабезпечені не вижувить як що підняти пдв, а ось військовий збір це норма…
+
+122
antey718
antey718
9 жовтня 2024, 13:01
#
Повышение ВЗ в конце концов ляжет в стоимость продуктов и услуг, т. е. все равно заплатит конечный покупатель.
+
+13
Три літри
Три літри
9 жовтня 2024, 13:02
#
Ні, не ляже. Просто робітники і малий бізнес будуть меньше заробляти.
+
+154
antey718
antey718
9 жовтня 2024, 13:10
#
Хтось стане менше заробляти, а хтось закладе підвищення ВЗ в ціну своїх послуг/товарів, але відбудеться це не миттєво тому відчуєте не відразу як у випадку з ПДВ.
+
+13
Три літри
Три літри
9 жовтня 2024, 13:17
#
Хтось стане менше заробляти, а хтось закладе підвищення ВЗ в ціну своїх послуг/товарів,

закласти можуть хіба що ФОП, але розумієш — це так не працює коли просто треба добавити 1% до ціни — покупці підуть до сусіда в якого ціна стара

а наймані просто будуть отримувати меньше, бо не більшість роботодавців просто не буде нічого робити, а меньшість компенсує ВЗ за свій рахунок
+
+55
Я_ __
Я_ __
9 жовтня 2024, 13:32
#
Три літри

«Ні, не ляже. Просто робітники і малий бізнес будуть меньше заробляти.»

Знаєш, той момент, коли правда сподіваюся, що ти правий))

Але з іншого боку, сенс бізнесу не в тому, щоб самому собі зменшувати заробіток, коли можна додаткові розходи перекласти на кінцевого споживача)
+
0
Три літри
Три літри
9 жовтня 2024, 16:11
#
сенс бізнесу не в тому, щоб самому собі зменшувати заробіток, коли можна додаткові розходи перекласти на кінцевого споживача)

У бізнеса немає жодних додаткових витрат, вони є у найманих працівників.

Якщо б можна було так легко підняти ціну то чому вона не піднята вже 1 серпня? Бо ж сенс бізнеса в прибутку, а піднявши ціну він підніме прибуток. А виходить бізнес урізає свій заробіток і навіть коли піднімуть податок то він підніме ціну лише на стільки, наскільки виросли витрати у його найманих працівників.
+
+45
bosyak
bosyak
9 жовтня 2024, 17:03
#
Бізнес підніме ціни на стільки наскільки дозволить ринок, без прив’язки до податків. Зможе х2 — буде х2
+
+88
Я_ __
Я_ __
9 жовтня 2024, 13:37
#
Loginnnnn

та з часом (в найближчому майбутньому) піднімуть і ПДВ, і військовий збір можливо також потім ще піднімуть.

Після «підвищення податків заднім числом», про котре вже висловилося Головне юридичне управління Верховної Ради — все стало зрозуміло, які ідіоти приймають в нашій країні закони, не знаючи законів при цьому:)

Тому, зважаючи на їх апетити і те, що вони як навіжені на тендерах розкрадають велику частину західної допомоги, видатки будуть збільшуватися — але не на соціалку і не на армію, тому треба буде це компенсувати потенційним в майбутньому ще одним підвищенням податків (ПДВ, військовий збір), ну, а може ще якісь податки придумають, типу «податку на бездітність» як при совку, вже ж закидали цю вудочку, дивилися як суспільство відреагує.

Врешті решт, те ж саме було і з блокуванням рахунків і з повістками по пошті, спочатку обурення населення їх тормозило, але врешті решт це реалізовано на ура, через закони ці ініціативи протягнули.
+
+162
Я_ __
Я_ __
9 жовтня 2024, 13:31
#
Податки заднім числом це взагалі самий смак, вже Головне юридичне управління Верховної Ради дало відповідь, тож чекаємо пояснень всіх депутішок котрі голосували за цю парашу заднім числом і окремо від пана гетьманцева та железняка.

Зганьбилися на всю країну, всім після «податків заднім числом» стало ясно, які телепні керують нашою країною…вони це наш баласт.

Понабирали по оголошенню ідіотів у владу, котрі приймають шо попало не зважаючи навіть на Конституцію, божее, яка це ганьба, адже ці «люди» приймають закони щодня…і податки заднім числом це лише вершина айсбергу…
+
0
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
9 жовтня 2024, 15:15
#
«Рашисти зібрали понад 100 млрд рублів податків в окупованих регіонах України»

ось це ми і маємо компенсувати…
+
+13
Я_ __
Я_ __
9 жовтня 2024, 16:58
#
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)

та ні… нам же сказали про діру в бюджеті в 500 мільярдів гривень, навіть якщо брати найскромніший курс гривні до фубля, то 100 млрд фублів це всього 50 мільярдів гривень буде, а нам повідомили про 500 млрд нестачі в бюджеті, тому думай ширше, депутатам мало бабла в карман кладуть.
+
+25
Kanarej
Kanarej
9 жовтня 2024, 17:05
#
:))) нічого, в нас всі податки піднімуть. З точки зору уряду і особливо Гетьманцева — податків забагато не буває.
+
+45
bonv
bonv
9 жовтня 2024, 17:46
#
За даними демографів у 2023 році близько 67% українців опинились за межею бідності.
Скільки буде за підсумками 2024 року? Народ обдерти як липку — слоган слуг типу народу.
+
+15
bonv
bonv
9 жовтня 2024, 17:47
#
А з Великого Крадівництва багато було сплачено податків? Не будівництва, а крадівництва?
Головні бариги це нелохи з непрофанами, які дорвалися до влади бо народ хотів по приколу і головне щоб не порох, і тепер народ стає біднішим, пожинає наслідки свого бездумного рішення.
+
+88
Kanarej
Kanarej
9 жовтня 2024, 18:41
#
Таке враження, що за пороха було якось інакше. Вся проблема в тому, що зе став другим порохом, більш просунутою версію. Тим, проти чого як раз і голосували. Та сама політика брехні, маніпуляцій, і поширення взаємної ненависті у суспільстві та підтримка цього. Продовження розкрадання держави і безкарність. Закон як не діяв, так і не діє. Більше того, здійснено все що порох хотів, намагався, але не зміг, включаючи безстроковий воєнний стан і відміну виборів.
+
+30
bonv
bonv
10 жовтня 2024, 13:45
#
Не варто і порівнювати нелоха з порохом. При боневтіку в рази гірше.
+
0
Kanarej
Kanarej
10 жовтня 2024, 20:30
#
Якби при пороху був такий масштаб подій як зараз — було б як мінімум не краще. При ньому і в 2014-му був повний песець, якщо в когось проблеми з пам’яттю. І підтримки заходу було 0, тільки примус погодитись на всі умови путлера. Хоча швидше за все з порохом ми б ще в 22-му підписали би якісь чергові мінські угоди. Вже не впевнений чи це погано, принаймні не було б стільки жертв і руйнувань.
+
+30
bonv
bonv
10 жовтня 2024, 21:23
#
Прозріваєш? От і добре.
+
0
Kanarej
Kanarej
11 жовтня 2024, 2:44
#
Лишилось ще тобі почати прозрівати, і буде зовсім все добре :)
+
+15
bonv
bonv
9 жовтня 2024, 17:48
#
Зе-покращення в дії!
+
0
Kanarej
Kanarej
9 жовтня 2024, 18:44
#
Дія — мабуть єдине відчутне покращення від Зе
+
+15
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
Володимир Нєтряпко (гіга-ватнік)
10 жовтня 2024, 9:12
#
Для кого — для тих, хто її хакнув і продає бази?
+
+60
bonv
bonv
10 жовтня 2024, 13:45
#
І в чому покращення?:) Телемарафон ще згадай:)))
+
+45
SamBB
SamBB
10 жовтня 2024, 14:37
#
Ви серйозно зараз?Країна доведена дофактично коллапсу, а Ви якусь аппку згадуєте як заслугу?
+
0
Kanarej
Kanarej
10 жовтня 2024, 20:25
#
Звісно, я ж кажу що єдине покращення. А які ще? Якщо для Вас це не покращення, то це Ваша справа. Для мене зручно. Хоча і є питання щодо безпеки.
+
+13
Riojas
Riojas
9 жовтня 2024, 19:10
#
Всё-таки не у всех вся зарплата непосредственно тратится на внутреннем рынке, возможно в этом смысл? Люди с меньшими доходами, которые тратят примерно все, будут затронуты в большей степени (в случае повышения НДС)
+
+30
zevs1
zevs1
9 жовтня 2024, 19:56
#
Очевидно что рост НДС на 3% это меньшее зло чем военный сбор в 5% .
+
+90
eastpakk
eastpakk
10 жовтня 2024, 9:30
#
Неужели непонятно, что НДС пока не трогают, чтобы через примерно пол-года сказать, что денег все равно не хватает, поэтому теперь еще (а не вместо) поднимем НДС?
+
+15
Mindent
Mindent
10 жовтня 2024, 10:08
#
Народ надо не резко, а постепенно приучать:)
+
+15
malfar
malfar
10 жовтня 2024, 11:55
#
Гарна стаття, дякую! Нажаль, нами керують глухі профани (((
+
0
SamBB
SamBB
10 жовтня 2024, 14:35
#
«Фінансова ситуація в Україні складається не краще, ніж військова» — це бляха в кого вона краще складається? в гетьманцева чи в голів мсеків?
+
0
Kanarej
Kanarej
11 жовтня 2024, 2:42
#
Та багато в кого вона складається краще. Саме тому і фінансова, і військова ситуація в Україні складається хріново.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися