Блокування Суецького каналу стало головною темою світових ЗМІ. Часто можна було почути, що це проблема, в першу чергу, страхових компаній, які компенсують збитки судновласників. Що ж відбуватиметься насправді і як будуть розраховані компенсації, «Мінфіну» розповів директор департаменту андерайтингу «Страхової компанії ІНГО» Андрій Семченко.
Хто заплатить за блокування Суецького каналу
Збитки власника судна
Що саме стало причиною блокування, будуть встановлювати незалежні експерти з врегулювання — диспашери. Вже зараз існує кілька версій, серед яких порив вітру, помилки в навігації та немореходність судна. Від того, що саме офіційно визнають причиною інциденту, буде залежати варіант розвитку процесу врегулювання.
Скоріше за все судновласник оголосить загальну аварію. Це означає, що в перелік збитків включать всі витрати на зняття судна з мілини. Рятувальні роботи та послуги, а також супутні витрати пропорційно будуть розділені між судновласником та всіма власниками вантажу.
Розподіл буде зроблено незалежно від того, чи постраждав їх вантаж і наскільки. Цей доволі складний розрахунок також проводять диспашери. Відповідно до їхнього звіту і проводяться виплати. Процедура передбачає арешт всіх вантажів у пунктах призначення до отримання гарантій від страховиків.
Інші постраждалі сторони
Втрати від інциденту несуть не лише власники судна, а й власники каналу. І тут враховується як збиток, що стався в результаті простою транзитного напрямку, так і через можливу екологічну шкоду. Втрачають й інші особи: власники вантажів, власники інших судів, фрахтувальники тощо. Збитки напевно будуть оцінені у десятки мільйонів доларів для всіх причетних.
Як саме буде діяти страхування в цьому випадку? Тут може спрацювати ціла низка страхових покриттів. В першу чергу, КАСКО для судна та відповідальність судновласника. По-друге, страхування вантажів як на судні, що перекрило рух, так і на інших, що були заблоковані.
Зазвичай збитки, викликані затримкою доставки, не покриваються. Але страхування залишається в силі, коли затримка вантажу сталася за обставинами, що не залежать від страхувальника або вимушеного відхилення від маршруту. Саме наш випадок.
А от втрата очікуваної вигоди від своєчасного продажу та доставки може підпасти під виключення згідно Лондонських правил страхування вантажів. Щоб цього не сталося, існує так званий Project cargo — покриття, яке потрібно купувати окремо та включати в договір спеціальні застереження.
Основні ризики, що покриваються відповідно до Project cargo, — це фізичне пошкодження вантажу, пошкодження судна, в тому числі поломка обладнання на судні, а також загальна аварія.
Отже, страхування Project cargo також може допомогти власникам вантажу. В першу чергу воно актуальне для складного і дорогого обладнання, яке виготовляється на замовлення. Наприклад, для будівництва об'єкту морем доставляється критично важливий компонент, який потрібно отримати та встановити згідно з графіком, щоб продовжувати будівництво, вчасно здати об'єкт та генерувати прибуток.
У нас була практика використання такого покриття під час будівництва в Україні низки сонячних електростанцій з фінансуванням міжнародних організацій. Але для вітчизняних підприємств переважно це екзотика.
Читайте також: Що буде з цінами на нерухомість за повного локдауну
Таким чином, можливостей для відшкодування збитків основних учасників інциденту багато. А от успішність їх реалізації буде залежати від експертів, а саме швидкості та якості розрахунків і умов договорів страхування.
Коментарі - 2