Швидше за все, справа йде до того, що Північний Потік 2 буде добудований, і після 2025 року Україна вже не здійснюватиме транзит російського газу в Європу. Це потрібно усвідомити та йти далі. Я не повторюватиму те, що пишуть всі, про роль СП2 і транзиту газу, я висловлю свої думки про те, що робити і як розвиватися далі.
Що виграє Україна, втративши транзит газу
Державний недокапіталізм
Почну з головного: ви не замислювалися про те, чому в Україні не ведуть свою діяльність такі компанії, як, наприклад, Shell, British Petroleum, Exon Mobil та інші міжнародні енергетичні компанії? Україна має досить великі запаси газу і нафти. Якщо вірити Вікіпедії, то в 2001 році запаси нафти з конденсатом становили 1 706 млн. т, газу — 6 711 млрд. кубометрів.
Щоправда, з цього обсягу запас газу, який отримують технічним шляхом, — близько 1 трлн. І переважно цей газ важковидобувний. Але у західних компаній є для цього технології, потенційно вони можуть цей газ видобувати. Якби вони змогли працювати в Україні, то країна могла б спокійно добувати необхідні 30 млрд. кубів газу і, припустимо, 10 млн. тонн нафти, значно скоротивши свою залежність від імпортованого палива. Але країна цього не робить!
У різні періоди Україна і Нафтогаз укладали різні меморандуми і з ExxonMobil, і з Shell, і з іншими компаніями щодо їх участі в розробці родовищ, але поки що безрезультатно. Транснаціональні компанії цікавляться Україною, але ще не готові до початку повномасштабної роботи. Виникає питання: чому?
Так відбувається тому, що нафтогазова галузь України живе майже повністю поза ринковою економікою. Держава в цій галузі відіграє ключову роль. Наприклад, експортувати нафту «Укрнафті» заборонено законом. Держава не тільки обклала галузь податками на різних стадіях переділу і продажу продукції — від ренти і до акцизів на бензин, але й вказує, за якими цінами продавати паливо, кому і як продавати продукцію.
В результаті галузь є своєрідною держекономікою, де держава виступає в ролі мегарегулятора, який вирішує все. Хоча формально на ринку працюють акціонерні компанії. У цих умовах приватні власники, які часто є олігархами, знаходять для себе єдину вигідну стратегію поведінки, при якій з компаній просто висмоктується весь прибуток і всі гроші, які тільки можна взяти. А інвестиції при цьому мінімальні. В принципі, так само чинить і держава: вона відбирає у галузі все, що можна забрати, — або у вигляді дивідендів до бюджету, або у вигляді взаємозаліків за субсидіями.
Пряма участь західних енергетичних компаній з їхніми технологіями видобутку і можливостями, де транснаціональні компанії витрачатимуть свої гроші, самостійно добуватимуть і продаватимуть здобуте в цих умовах, є неможливою. В таке, вибачте мене, «командне болото», ні ExxonMobil, ні Shell, ні інші іноземні компанії входити, звичайно, не хочуть, навіть при наявності сировинної бази, і ніколи не захочуть.
Є, звичайно, варіант, за якого Нафтогаз або інша українська компанія могли б залучити їх як замовники робіт. Але в цьому випадку транснаціональні енергетичні компанії можуть працювати тільки як виконавці, вони можуть використовувати свої технології видобутку, але гроші — ні. Гроші повинен заплатити замовник. А в України, точніше у ПЕК країни, немає на це грошей і мотивації, описаної вище.
Виходить глухий кут: держава не може будувати, оскільки і грошей немає, і Держплану, і компанії вже приватні, і повноцінної держекономіки вже немає. Але для приватного капіталу немає умов, за яких йому було б вигідно інвестувати.
Адже навіть якщо не говорити про видобуток палива, то Україна могла б побудувати термінал із прийому СПГ і арабської нафти у Миколаєві і забезпечити себе новим каналом поставки палива. Але в цьому питанні важливо зрозуміти, а хто будуватиме. Держава? — Ні! Держплану вже давно немає.
А приватник ніколи не побудує в нинішніх умовах, тому що він заздалегідь всім винен. Він повинен витратити мільярди доларів, але при цьому не може розраховувати на прибуток, тому що в країні обов'язково знайдуться сили, які скажуть, що він наживається, а тому треба встановити ціну від держави.
Доки так буде, видобуток падатиме, залежність від імпортної енергії — зростатиме. Бюджетні гроші далі згорятимуть в субсидіях і взаємозаліках. Потім, через роки, власний видобуток взагалі впаде до нуля і настане повна залежність від імпорту.
Читайте також: Ціна на газ в Європі за день зросла на 20% після відмови Газпрому збільшити транзит через Україну
Тут я б перефразував відому фразу: якщо країна не хоче платити ринкову ціну своєму виробнику, то, врешті-решт, їй доведеться платити чужому!
Транзит був підпорою безладу
Щодо транзиту газу. У цьому всьому він був ключовою ланкою з латання дірок у ПЕК та у взаємозаліках. Доходи від транзиту забезпечували фінансове підживлення цієї системи, не давали їй збанкрутувати і показати всю свою недосконалість.
Держава казала газовикам: ви повинні продати газ населенню на 200 доларів нижче закупівельної ціни, вони були змушені так робити, а збиток покривався доходами від транзиту. Без транзиту у країни буде всього два варіанти. Перший — безпосередньо витрачати бюджетні кошти, де субсидії на 100% трансформуватимуться у витрати бюджету і боляче битимуть по ньому.
Але в цьому випадку країна зможе побачити пряму залежність неринкових цін і витрат бюджету. Другий варіант — країні доведеться переходити до ринкового ціноутворення, інакше ПЕК піде на дно.
Читайте також: Енергокриза у Китаї. Чому це важливо
Вимушений перехід до ринку може бути довгим і болючим, якщо це доведеться робити через дірки в бюджеті, подальше падіння паливної галузі, банкрутства компаній і старіння фондів. Зараз ми йдемо саме цим шляхом, тому проблема з кожним роком тільки погіршується. Якби ми свідомо почали перехід до ринку 20 років тому, то зараз жодної паливної проблеми вже не було.
Транзитні гроші певною мірою заважали це зробити. Без грошей від транзиту всі проблеми вилізуть назовні, а це навіть й добре.
Ринок або спад і все одно ринок
Нафтогазові компанії в нових ринкових умовах винні будуть державі тільки чіткі, заздалегідь відомі податки у вигляді ренти та податку на прибуток. Зрозуміло, що вони ще повинні будуть дотримуватися екологічних норм та інших законів, наприклад, трудового законодавства. Але держава не повинна буде втручатися в їх діяльність.
Причому державі і країні загалом важливо усвідомити, що запаси вуглеводнів є важковидобувними. А тому великої ренти бути не може.
Якщо країна побудує свої відносини в сфері енергетики на ринковій основі, тоді компанії типу ExxonMobil і Shell зможуть зайти в Україну зі своїми грошима і технологіями. Щодо українських компаній, то їм потрібно буде звикати до конкурентних умов.
Що стосується ціни, то її повинна знизити конкуренція. Але без ринкової ціни конкуренції не виникне. І це дилема, на кшталт питання, що було першим — курка чи яйце. Без конкуренції не буде низьких ринкових цін, але без ринкових цін не виникне конкуренції. Бізнес і міжнародні енергетичні компанії собі у збиток не робитимуть першого кроку, щоб створити спочатку конкуренцію, а потім отримати конкурентний ринок. Перший крок має зробити Україна. І доки вона цей крок не зробить, її енергетика тонутиме далі.
Читайте також: Три сценарії для курсу гривні у 2022 році
Але лиха без добра не буває. Втрата транзиту газу при всіх своїх негативних моментах створить в країні умови «окропу», з якого доведеться вистрибувати і реально реформувати галузь та економіку, тому що іншого вибору вже не буде. З іншого боку, процес вимушених реформ, звичайно, може затягнутися на довгий час.
Коментарі - 53
Їм не вигідно добувати газ внутрішнього споживання, по цінам які зафіксує наша влада. І в обсязі який потрібно країні в рік. Можливо спільна діяльність — де вони просто підрядники та виконують певний обсяг технологічно важких робіт. Але не вкладаються фінансово, при цьому будучи зарегульованими з усіх сторін.
Я й не кажу, що це за рік зроблять. «І вивезуть як чорнозем в Німеччину ». Але і сидіти на локації довгий період часу, маленькими порціями постачати газ в сусідні області ніхто не хоче. Тільки щоб не транспортувати обладнання. Краще тоді не заходити взагалі. Скільки тим областям потрібно. Тим більше одночасно розробляти безліч родовищ задля забезпечення потреб виключно України.
Саме тому що вони будуть обмежені нашим ринком, транспортуванням — ніхто і не поспішає це робити. Особливо гіганти. А тут ще й ціни на ринку де вони мають збувати газ регулюється хаотично. І 2 тисячі грн до Німеччини ніщо, в порівнянні з «продавати по собівартості + мінімальна маржа», що можуть прийняти наші популісти в будь-який момент.
І я не спорю, що ви в цьому розбираєтесь більше.
а у Украины газ уже не такой как у Газпрома, на нем много не заработать
Вот простой пример — отопительный сезон, который должен был начаться недели две назад. Во вторник дали отопление, ровно через 3 часа залило весь дом и его выключили. Это за вот эту услугу я должен платить рыночную цену? Я должен следить за состоянием внутридомовых сетей? Я должен входить в их положение, что у них неплатежи и не хватает персонала? Каким образом это моя проблема? Мне не оказана услуга отопления. Кто входит в мое положение, когда я за прошлый год оплатил тысяч 14 за отопительный сезон?
Все кричали — дешевый газ, а теперь кричат, а что же мы не добываем своего много. «Тут или трусы надеть или крестик снять» или деньги идут на дешевый газ или в наращивание добычи, и мы не в Иране и не в Катаре, простые месторождения уже истощены, а новые стоят в десятки раз больше разрабатывать.
Так давайте закупать дешевый газ. Мы все знаем, где он дешевый, но мы там не закупаем по политическим мотивам. Цена, по которой отпускает Укргаздобыча, тоже меньше, чем средневзвешенная цена на распределительных хабах + доставка.
2. Там нет дешевого газа, зато много пропаганды. На их дешевом газе на конец 2013 года, да еще при Азарове мы начали реверс из ЕС и имели цену на газ дороже Германии и банкрот Нафтогаз и дикий дефицит платежного баланса.
3. Да, Укргаздобыча нас топит газом по 8 грн. и еще и дивиденды платит (через Нафтогаз), вот только на вложения в добычу не хватает.
Что примерно 2,5 млрд. долл. в год.
В один из не самых плохих годов — 2019, EBTDA составила 19 млрд. грн., что примерно 0,75 млрд. долл.
Вы предлагаете взять мешок денег, приехать в чистое поле и дальше что?
В Украине достаточно независимых компаний.
И ресурса у той же ДТЭК достаточно.
И за 10 лет работы они вышли на уровень добычи в 2 млрд. кубов в год.
Но они не приходят и не придут, пока не будет соответствующих условий.
А по поводу технологий, в принципе, не понятно на что.
А какие условия им нужны?
Сегодня в Украине работает более 10 иностранных агрохолдингов из рейтинга Топ 100 латифундистов. Они контролируют около 3−4 млн га сельскохозяйственных земель.
Условия те же. Но выгода понятна.
А под что заходить в области нефтегаза не понятно.
2. Информация по трудноизвлекаемости газа, который есть идет от официальных лиц Нафтогаза. Много раз публиковалась.
3. Условия:
а. возможность продавать по рыночной цене (напомню как только кризис у нас начинаются разговоры, о том что продавать украинский газ нужно дешевле, недавно Арахамия это говорил).
б. Стабильное законодательство по налогам и ренте. То есть как минимум оно не должно меняться.
4. Про иностранные агрохолдинги, так у нас льготное налогообложение с/х отрасли: неуплата налога на прибыль + компенсации % по кредитам на развитие. Ранее не платили НДС. Я уверен это достаточно хорошие условия для привлечения инвесторов + они урожай по льготным ценам никому не продают. Вот бы так и по газу. Нет?
2. Ну и что? Можно конкретизировать?
3. Разговоры, это разговоры. А есть страны где законодательство не меняется.
Берем тот же Шелл, в рамках, гронингема.
Государство приняло решение закрыть и все. Никакой кризис и высокие цены не работает. Будут закрывать.
4. Так ведь и коррупция и постоянное изменение законодательства,…
Они каждый год подписывают меморандумы о продаже своей продукции.
Но игроков типа Шелл там нет, по мировому уровню, это все мелкие игроки. Может быть дочки, внучки крупных.
В этом и ошибка автора. Нам нечем привлечь крупных игроков. Нужно привлекать мелких.
Если вы считаете, что я не прав и у вас доступ к исследованиям где все противоположное — приведите.
3. Пример Шелл в рамках Гронингена, когда страна опасается катастрофы — это не одно и тоже, что Украинское правительство хочет популистки всем дать газ подешевле, чтобы избраться.
4. Так и с/х это не газодобыча, как бы разные отрасли. В с/х покупатель/инвестор на берегу знает, что покупает и сразу после покупки начинает «отбивать» инвестиции, в газодобыче проходит несколько лет от начала вложений до первого газа.
https://www.geo.gov.ua/investytsiynyy-atlas-nadrokorystuvacha/vuglevodneva-syrovyna/
Это же не тяжело найти.
Зайдите и убедитесь, что там ничего, чтобы могло заинтересовать крупных игроков.
Не надо говорить о чем-то с потолка. Или с википедии.
Когда месторождение будет подтверждено, тогда о нем можно говорить.
А приглашать кого-то провести разведку, так это за деньги и без гарантий.
Разведка ведется. Но это довольно долгий процесс.
Страна опасается экологической катастрофы, хотя она в очень далекой перспективе.
Страна опасается социальной катастрофы, и это более вероятно чем экологическая в Голландии.
В сх тоже немалый срок окупаемости.
Я о том, что если у Вас есть бизнес план, с выходом на прибыль уровня 10 млн. в год, то компании типа Шелл не будут даже смотреть на него.
Тем не менее, в разное время, солидные компании заходили, убеждались в неперспективности и уходили.
Не по политическим мотивам, а потому что перспективы нет.
Единственный вариант, — шельф Черного моря, там что-то историческое есть. Но в таких условиях в мире, вообще, никто не работал, тут довольно рискованно. Ну и война на нем.
Да нет никакой социальной катастрофы от дорогого газа, потому что есть субсидии, тем кто рыночную цену платить не может. Но народ хочет просто — дешево газ. Это чистый популизм.
Ваше мнение, что крупняки заходили и им было неперспективно возможно имеет право на жизнь и вы знаете больше, но я не специалист вести на таком уровне дискуссию. Это нужно владеть информацией в явно большем объеме.
Но не добычей не занимается. А сеть заправок есть. И политика никак не мешает.
В Китае, Африке, Ю. Америке государство тоже кошмарит бизнес, но Шелл это не останавливает.
Конечно нет, почти весь газ под контролем.
А вот если бы его продали по высоким ценам, а на зиму не осталось бы?
Вот Шелл. Зашел под газовое месторождение и розничную торговлю. Месторождение забросил, а торговля осталась.
Хотя торговлю кошмарят куда сильнее.
Газовый бизнес, куча вложений — прибыль через 3−5-7 лет. Выход из инвестиций практически невозможен.
Кошмарение, кошмарению рознь, одно дело, занеси чемодан сюда и конверт ежемесячно — это нормально, бизнес так может работать, у нас же все совсем не так, в любой момент может быть: митинг, решение суда, изменений в таможенной/налоговой/рентной политике…
По сланцевому был не только меморандум: «24 января в Давосе при участии президента Украины было подписано соглашение между компанией Shell и Надра Юзовская о разделе продукции от добычи сланцевого газа на Юзовском участке в Харьковской и Донецкой областях». Дальше произошел 2014-й год, и мы знаем, чей сын сейчас добывает сланцевый газ (на «Ба» начинается, на «йден» заканчивается) :)