Мінфін - Курси валют України

Встановити
26 листопада 2020, 14:00

Колекторів змусять працювати в рамках закону та етики

Колекторам хочуть заборонити залякувати боржників, дзвонити їм по ночах та чинити  психологічний тиск іншим чином. Тих, хто порушить правила, будуть штрафувать. Відповідний законопроєкт нещодавно зареєстровано у парламенті.

«Мінфін» розбирався, які вимоги до колекторів передбачені у документі і чи зможе він реально захистити споживачів фінансових послуг.

Без вини винуваті

Методи роботи колекторів важко назвати етичними. Об’єктами їх терору не обов’язково стають злісні боржники. Під «прес» також потрапляють громадяни, які ніколи не мали справи з кредитами.

Читач «Мінфіну» під ніком ekassw розповів, що 8 років тому номер телефону його дружини опинився в банку як телефон поручителя. 

«Об этом мы с удивлением узнали после первых звонков из этого банка. Причем имя самого должника до сих пор ровно ничего нам не напоминает», – пише користувач.
З його слів, з того часу раз в рік номер штурмують дзвінками. І щороку доводиться мати справу з новими колекторами, які купили борг в попередніх.

«Звонят и по выходным, и рано утром (что уже есть прямое нарушение закона и без принятия нового). Пара или тройка сотен номеров, накопившихся с тех пор в черном списке, тому подтверждение», – скаржиться ekassw.

Інша читачка під ніком Екатерина Николаенко розповіла, як зіткнулася з роботою колекторів після придбання нової сім-карти.

«Начали звонить мне и угрожать судом, по 10 раз в день с утра до ночи, звонки и звонки, и звонки. Выяснилось, что 4 года назад какая-то Тэмникова Юлия у них взяла кредит, выбросила карту, а через 2 года я купила карточку, и началась эта какофония с коллекторами», – скаржиться жінка.

За словами читачки, рік тому вона залишала заяву, що телефон вже належить зовсім іншій людині, яка ні до кредиту, ні до боржника не має жодного відношення. Тоді її запевнили, що непорозуміння усунуто, і її більше турбувати не будуть. Але через півроку дзвінки щодо неіснуючого боргу відновилися.

На жаль, таких історій немало. За даними пресслужби НБУ, лише за період з липня по вересень 2020 року до Нацбанку надійшло 1043 скарги на колекторів. З них 75 скарг стосувалися випадків роботи колекторів за позиками банків, 968 випадків – за позиками фінансових компаній. Близько 40% скарг на колекторів — це нав’язливі дзвінки людям, які взагалі не мають жодного стосунку до кредиту.

Що не так із колекторами

За словами начальника управління прав захисту споживачів фінансових послуг НБУ Ольги Лобайчук, зараз колектори не мають отримувати ліцензію. Також немає єдиного реєстру таких компаній. І в цьому полягає серйозна проблема. 

«Якщо компанія має ліцензію, як факторингова, то НБУ може з’ясовувати у неї деталі роботи з боржником і застосовувати методи впливу. Зовсім інша річ, якщо це просто юридична особа, яка займається проблемною заборгованістю. Тоді впливу на неї регулятор не має, оскільки вона не підпадає під нагляд НБУ», – деталізує фахівець НБУ. 

Відповідно, якщо у першому випадку споживач може поскаржитися на неправомірні дії колекторів в НБУ, то у другому — може розраховувати лише на  втручання правоохоронців. 

Ввічливість і ніяких погроз – нові правила для колекторів

Поставити у цій історії крапку має на меті законопроєкт № 4241. Він не забороняє колекторам стягувати борги, але встановлює для них чіткі, цивілізовані правила роботи.

Згідно з законопроектом: 

  • Займатися колекторською діяльністю зможуть лише компанії, які внесено до Реєстру колекторських компаній. Його розпорядником стане НБУ.
  • Власниками та співробітниками колекторських фірм не зможуть бути особи з непогашеною судимістю, резиденти країни-агресора або з реєстрацією в країні-агресорі.

Читайте також: Що робити, якщо дзвонять колектори і загрожують прийти додому

  • Колектори зможуть контактувати із боржниками тільки у тому випадку, якщо це передбачено в укладеному договорі про споживчий кредит. Якщо ні, про жодну взаємодію не може йти мови.
  • При першому контакті з боржником колектору доведеться повідомляти своє прізвище та ім'я, назву кредитора та колекторської компанії, підставу дзвінка, розмір простроченої заборгованості і т. ін. Усю цю інформацію треба буде надати у письмовому вигляді, якщо цього вимагатиме споживач. Поки колектор її не надасть, він не матиме права повторно взаємодіяти із боржником.
  • Законопроект забороняє колекторам шантажувати, погрожувати та будь-якими діями спричиняти шкоду честі та діловій репутації боржника.
  • Заборонено обробляти персональні дані третіх осіб і близьких позичальника, які не є сторонами договору, якщо на це не отримано їхньої попередньої згоди. 
  • Під забороною також опиниться обробка деяких даних щодо самого споживача фінансової послуги. Зокрема, його графік роботи, місце і час відпочинку, поїздки по країні та за її межами, місце і час зустрічі з рідними, друзями, інформація в соцмережах.
  • Більше ніяких погроз про виселення з квартири чи позбавлення батьківських прав у разі несплати боргу. Інформація про розмір заборгованості та наслідки несплати має бути точною і правдивою.
  • Відійдуть у небуття нескінченний терор і дзвінки серед ночі. Документ встановлює допустиму кількість контактів колектора з боржником. Їх може бути не більше двох протягом доби і строго в період з 8.00 до 20:00 год. При цьому забороняється використовувати засекречений номер і ставити на автододзвон впродовж більше ніж 60 хвилин на добу.

Штрафи та покарання  

За порушення правил для колекторів передбачені штрафи у розмірі від 3 до 6 тис. неоподатковуваних податком мінімумів (на даний момент: 51 тис. грн — 102 тис. грн).

Крім того, НБУ може тимчасово заборонити діяльність компанії або взагалі виключити її з реєстру колекторів. 

НБУ може накласти штраф і на кредитора, призупинити або анулювати його ліцензію. Це змусить останніх відповідально ставитися до споживачів кредитних послуг, а також обережно обирати колекторські компанії та реагувати на скарги. 

Як припинити терор колектора

Якщо споживачі фінпослуг стикнуться із порушеннями, алгоритм дій має виглядати наступним чином.

Перший крок: Дізнатися назву колекторської компанії, з якої телефонують.

Другий крок: Звернутися туди з офіційною заявою. Наприклад, пояснити, що ви не являєтеся боржником і не даєте дозвіл на обробку персональних даних. Інколи цього достатньо, щоб вирішити проблему. 

Третій крок: Якщо це не допомогло, можна звернутися до НБУ і подати скаргу у зручний спосіб – на гарячу лінію, електронну пошту чи через сайт. Після вивчення питання регулятор застосовуватиме свої заходи впливу.

Читайте також: Як захиститися від колекторів. Поради НБУ

Фактори ризику

Експерти, з якими поспілкувався «Мінфін», загалом позитивно оцінюють спробу врегулювати колекторську діяльність на законодавчому рівні. 

«З однієї сторони, законопроєкт містить широкий спектр вимог та обмежень для колекторських компаній. На перший погляд, вони відповідають світовій практиці та захищають споживачів від недобросовісних кредиторів та їх колекторських компаній. З іншої сторони, документ передбачає досить жорсткі заходи впливу, які Нацбанк може вживати не лише до самих колекторських компаній, але й до фінансових установ – навіть до відкликання ліцензії, чи виключення з реєстру колекторських компаній», – зауважує старший юрист KPMG Law Ukraine Богдан Шишковський.

Провідний адвокат практики вирішення спорів АО MORIS Володимир Бабій каже, що для кредиторів та колекторських компаній прописані дуже детальні правила - від порядку набуття статусу колекторської компанії до відповідальності за порушення порядку здійснення діяльності. Проте, така регламентація діяльності може мати і зворотний ефект.

«Діяльність колекторських компаній буде позбавлена змісту – кредитору буде достатньо мати невеликий штат найманих працівників, які лише будуть слідкувати за дотриманням порядку врегулювання простроченої заборгованості зі своїми боржниками, передбаченого цим законопроектом. І головне, цей законопроект не покладає жодних обов'язків на боржників», – підкреслює адвокат Володимир Бабій.

Цей факт насторожує також партнера, керівника практики банкрутства і реструктуризації Eterna Law Дениса Киценко. Він зауважує, що заборона передавати заборгованість зі споживчого кредитування для стягнення третім особам виглядає як спроба захистити боржника. Водночас експерт піддає сумніву можливість обмежувати свободу договору і фактично забороняти укладання договору про уступку права вимоги.

Але найголовніше, що перешкоджає запрацювати цьому закону з максимальною ефективністю, це відсутність позитивних стимулів для колекторських компаній або кредиторів ним скористатися.

Ймовірно, що під час розгляду до законопроєкту ще будуть вносити зміни. Але те, що колекторська діяльність має бути виведена з тіні і врегульована на законодавчому рівні, залишається фактом.

Ірина Рибніцька

Коментарі - 28

+
+70
yarg
yarg
26 листопада 2020, 14:10
#
Давно пора.
Взысканием долдгов должно заниматся государство — правоохранительная система.
мы для этого содержим кучу народа.
Пора прекращать самодеятельность.
+
+14
Італій .
Італій .
26 листопада 2020, 20:22
#
Гроза айтишников не знает что правоохранительная система не решает хозяйственных споров?
+
0
yarg
yarg
26 листопада 2020, 22:12
#
А где я говорил о решении споров ? я говорил о процедуре взыскания. 
хотя , кому это я - для айтишников все что за пределами монитора - темный лес...
+
0
Італій .
Італій .
26 листопада 2020, 23:23
#
Коллекторы это досудебная процедура взыскания. Или процедура взыскания долгов срок исковой давности которых истёк.

Где тут место правоохранителей занимающихся исключительно уголовными и административными наказаниями за преступления и правонарушения? Полицейский будет вместо коллектора звонить и просить вернуть кредит?

К твоему сведению исполнительная служба занимающейся исполнением решений судов тоже не является частью правоохранительной системы.
+
0
yarg
yarg
27 листопада 2020, 0:33
#
Коллекторы - это люди  ,которые занимаются взысканиями. 
До суда , после суда , вместо суда... как получается. 

И появились они в отсутствие нормальной работы правоохранительной системы. В широком смысле. (включающей полицию , суд и исполнительную службу)

так понятней ? 
можно конечно не понимая сути процесса цеплятся к словам - но не вижу смысла.
+
0
bonv
bonv
26 листопада 2020, 14:33
#
«бідні» колектори:)))
+
0
Італій .
Італій .
26 листопада 2020, 20:23
#
Нарушать закон - это право КСУ, клоуна-президента, кабмина.

А кто такие коллекторы? Их хоть раз видели в выступлениях Квартала?
+
+15
bonv
bonv
26 листопада 2020, 20:40
#
Оптимісти впевнені, що щастя є, песимісти – що щастя немає, а реалісти знають, що на порадах, як стати щасливим, можна добре заробити:))))
+
+54
bonv
bonv
26 листопада 2020, 14:34
#
Пошёл в банк и сообщил им, что согласно проведенному вчера в моей семье референдуму, мы с женой отказываемся возвращать кредиты на ремонт:)))
+
+29
ccc2013
ccc2013
26 листопада 2020, 14:59
#
И правда..Когда должников заставят работать в рамках закона и, особенно,этики?:)))
+
+43
yarg
yarg
26 листопада 2020, 15:10
#
Никогда. у нас до сих пор социализм. Должника  - заставлять нельзя. Наоборот - ему и дальше все должны по гроб жизни...
+
+29
ccc2013
ccc2013
26 листопада 2020, 15:35
#
Лохторат может обидеться. Лучше продлить мораторий на выселение,а банки пусть и дальше сами выкручиваются:)))
+
+14
Італій .
Італій .
26 листопада 2020, 20:24
#
Лохторат наоборот будет рад - никто не будет звонить и требовать долги.
+
+14
NFH
NFH
26 листопада 2020, 16:14
#
Законопроект поддерживаю, но введение жесткого контроля над коллекторами явно не окажет позитивного влияния на возвращение кредитов.
+
0
Toxa David
Toxa David
26 листопада 2020, 17:09
#
Третий шаг: Если это не помогло, то трудно будет жаловаться в НБУ со сломанной челюстью.
+
0
Dmytro31
Dmytro31
26 листопада 2020, 17:16
#
Согласен.Пора давно начинать обыски оффисов МФОшек.Там явно работают неадекватные люди.Не раз читал и слышал как людей доводили до самоубийства звонками.Представляете,эти тва.....ри плевать хотели на закон,свободы и конституцию граждан!со слов знакомых,у которых дети попали под давление таких МФО как Быстрозайм,Cashup,moneyveo и др. Это просто ад как они общаются,угрожают «детям» на улице «бить морду».Мол типа они знают где они живут....Не раз люди сталкиваются с таким явлением когда не только мошенники,а и сами компании используют паспортные данные «бывших» заёмщиков и оформляют на них кредиты...причем ставят автосписание с банковских карт.Пора-давно пора их прыкрывать...Что касается процентов-это кошмар-даже в 90-е бандиты рекетом так много не брали.
+
+43
infrared
infrared
27 листопада 2020, 10:17
#
Так может долги надо возвращать? Вернул долг — и никто тебя не трогает. Это как дразнить собаку, а потом жаловаться что она тебя покусала.
+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
29 листопада 2020, 21:10
#
Підтримаю... але вони ще й родичам дзвонять, сусідам. А ще можуть тебе поручителем записати...
+
+29
Pravdarubik
Pravdarubik
27 листопада 2020, 16:26
#
Благодаря таким как ты, набирают множество кредитов и пропадают, морозятся и кидают финансовые компании...
Не по наслышке - Не звоните ко мне я вам ничего отдавать не буду! Это ответ конче..ого который оформил кредит и кинул фин компанию. И им после этого дают картбланш по набиранию кредитов... Набирай по 50 шт. и живи спокойно! МФО работают на ровне Банков у всех есть лицензия, все работают в правовом поле!
Не надо гнать, что они все такие плохие, ЗАПОМНИТЕ, НИКТО ВАС не заставляет оформлять кредит! Вы и только Вы решаете нужны ли Вам эти деньги или нет! Да проценты высоки, но их не берут на пол года и не суммы в сотни тысяч гривен! Нормальная практика взять деньги до 2000 грн на 7-10 дней, не унижаясь перед родственниками или сотрудниками на работе..., а взять использовать и спокойно отдать переплатить 200 грн!!!
Зайдите на форум антиколлектор, почитайте отзывы отбитых от жизни у Вас волосы встанут дыбом. Они пишут, что имеют по 30-50 кредитов и учат этот электорат, как забить, не переживать, что все образуется... и жить с этим далее... Эти клоуны натаскивают и утешают тем, что - спите спокойно, набирайте кредитов, что - Никто ничего не сделает и т.д. и т.п.
+
0
Pravdarubik
Pravdarubik
27 листопада 2020, 16:32
#
Dmytro31 26 ноября 2020, 17:16 - Не раз люди сталкиваются с таким явлением когда не только мошенники,а и сами компании используют паспортные данные «бывших» заёмщиков и оформляют на них кредиты...причем ставят автосписание с банковских карт.Пора-давно пора их прыкрывать...Что касается процентов-это кошмар-даже в 90-е бандиты рекетом так много не брали.

Не надо ЛЯ-ЛЯ, Вы даже не знаете, как система работает, как выдаются кредиты и как идут проверки... Мне смешно читать знатока 90-х!!!))) 
Так просто деньги не получить даже если у Вас есть все данные на руках + оригинал паспорта и ИНН. Вы эти страшилки по телевизору насмотрелись, а в жизни не у кого и не видели...
ПС - берут кредиты, а потом говорят, что якобы на них оформили и они не будут платить или доки потеряли это все ложь!  Если человек изначально хотел обмануть он обманет!
+
0
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
29 листопада 2020, 21:12
#
Твоя система працює, поки менеджер хоче чесно оформляти. Якщо він має твої дані, то яка перевірка? Він і є перевірка.
+
0
washburn
washburn
26 листопада 2020, 17:23
#
Жаль, с коллекторами неплохие пранки получались...
+
+29
Mindent
Mindent
26 листопада 2020, 17:28
#
Так не берите в долг у МФО. Одалживайте у знакомых и родственников..Им тоже можно ничего не возвращать:)))
+
0
nebo1002
nebo1002
27 листопада 2020, 8:09
#
Эти  скотские  МФО, должны давать  вонючие  кредиты ,  только  с  писменным    заявлением -  подтвеждением    поручителя !  Тогда  это  будет  правильно!
+
0
Siege
Siege
27 листопада 2020, 11:24
#
Уже давно пора делать всё через суд. Подал в суд, наложили арест на счета. Потом деньги самостоятельно будут отдавать и звонить лишь бы арест снять. Некоторые банки уже начали таким способом возвращать долги, но наверное это ещё слишком затратно
+
+43
yarg
yarg
27 листопада 2020, 12:39
#
Особенно действенная эта мера - когда счета в этом банке пустые..
+
0
Danconia
Danconia
27 листопада 2020, 13:43
#
Ага тоже повадились спамить звонками «доброго дня..» 
пора бы закон о защите ПД дополнить и штрафовать за спам

коммунальщики тоже спамят у вас долг 172 грн,  погасил в ноль все равно звонит робот

думаю ну раз так ставлю приложение блэклист и все номера начинающиеся на 073, 044 и 057 блочить нафиг
тишина и никто не докучает больше




+
0
Ігор Петров
Ігор Петров
28 листопада 2020, 22:49
#
Долги надо платить и точка. Требования нбу четко и внятно расписывать условия кредитного договора- это плюс. Но этот популистский законопроект - жирный минус
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися