Fintech-проекти безвыдсоткової розстрочки, або «buy now, pay later» (BNPL) під час пандемії почали активно розвиватися. Майже щотижня з'являються новини, що чергова корпорація купила, почала колаборацію з профільними стартапами або запустила свій BNPL-движок. Про це розповів «Мінфіну» Антон Полтєв, заступник голови правління Genesis Finance, керуючий партнер у Aneles та експерт у Fintech.
Як світові гіганти та стартапи просувають віртуальну розстрочку
Гіганти не відстають. Apple уже оголосила про запуск розстрочки через Apple Pay. У жовтні минулого року PayPal анонсував старт роботи сервісу «купуй зараз, плати потім». Свою BNPL-платформу для миттєвого та безвідсоткової розстрочки впроваджує Mastercard.
Чому активізувалися стартапи BNPL
Пандемія Covid-19 стала шоком для економіки та бізнесу в усьому світі. Це вплинуло на купівельну спроможність та споживчі настрої. Зараз люди схильні витрачати гроші максимально обережно та економно, уникаючи одномоментного навантаження на сімейний бюджет. Водночас через карантин у багатьох країнах різко зріс попит на інтернет-магазини у всіх сегментах — food та non-food.
Все це підвищило інтерес споживачів до POS-кредитування — споживчих кредитів, що видаються безпосередньо у торгових точках. BNPL-сервіси — частина цього фінансового спрямування. Вони розглядаються як цифровий розвиток традиційної моделі розстрочки, коли оплата покупки здійснюється рівними частками протягом певного періоду після самої покупки.
Що важливо: в усьому світі розстрочка у загальному масиві POS-позик займає сьогодні 80% таких угод. Передусім такий підвищений інтерес пояснюється тим, що формат BNPL виглядає максимально безпечним для гаманця споживача.
- покупка розбивається на кілька місяців, і клієнт оплачує виключно вартість товару декількома частинами, без додаткових відсотків за цю послугу;
- комісія за еквайринг здебільшого лягає на плечі торгової точки;
- скоринг у BNPL-платформ більш спрощений, до клієнтів — менш жорсткі вимоги, ніж у банків та інших фінансових інститутів;
- дані про розстрочку не надходять у кредитні бюро, що може бути вигідно клієнтам, котрим під час пандемії об'єктивно ускладнився доступ до фінансових коштів.
Як це працює
Незважаючи на безумовну спорідненість між BNPL і звичайною розстрочкою, між ними існують серйозні відмінності як у бізнес-моделі, так і в технологічних аспектах. «Стейкхолдерами» тут є не дві сторони, як у банківському кредитуванні, а три — споживач, продавець та BNPL-сервіс.
Як правило, платформа «buy now, pay later» є вбудованою — як спосіб оплати — в опис товару в онлайн-магазині. Продавці одразу отримують повну вартість товару покупки від BNPL-платформ на рахунок, а ті заробляють на транзакціях, що оплачують інтернет-магазини, або за ціною знижок.
Для клієнта достатньо завантажити мобільний додаток сервісу «buy now, pay later» і отримати персональний кредитний ліміт на покупки. Максимальна сума позики, як правило, обмежена: наприклад, в американському гіганті PayPal вона становить $600, в австралійському стартапі Afterpay — $1500 тощо.
Звичайно, важливим питанням є те, що відбувається, якщо клієнт прострочує платежі BNPL і не погашає позику в зазначений період. У таких випадках розстрочка переходить у POS-кредитування і боржнику доводиться сплачувати відсотки та штрафи за кредитом. Кожному клієнту через мобільний додаток заздалегідь надходять push-повідомлення про необхідність внести черговий платіж.
Через підвищений комфорт для клієнтів, прості та вигідні фінансові умови, розстрочка у форматі BNPL стала одним із найбільш яскравих та технологічних трендів глобального Fintech у 2020−2021 рр. Це можна побачити на прикладах багатьох американських та європейських компаній, зокрема одного з глобальних лідерів BNPL — шведського сервісу Klarna.
Читайте також: Світовий фінтех-2021: від «відкритого банкінгу» до «автономних фінансів»
Динаміка вражає
За даними аналітиків американської дослідницької платформи CB Insights, у 2020 р. BNPL-індустрія оцінювалася в $25 млрд. Торік стартапи «buy now, pay later» залучили рекордну кількість фінансування на загальну суму в $1,5 млрд в рамках 20 угод. Річне зростання обсягів інвестицій у цей сектор склало близько 33%.
Якщо у більшості сегментів глобального Fintech першість традиційно належить США, то у секторі BNPL впевнено лідирує Європа. Так, інвестиції в європейські сервіси «buy now, pay later» виросли в 2020 р. на 118% — до €1,08 млрд. До речі, минулого року на BNPL-сегмент у Європі припадало 2,5% транзакцій порівняно з 1% у 2019 році.
У Європейському Союзі варіант продажів у форматі «купуй зараз, плати потім» пропонувала п'ята частина роздрібних продавців. Європейський ринок особливо добре підходить для сервісів BNPL, оскільки їх попередник — оплата за чеком — став звичкою для багатьох споживачів у Німеччині, Австрії чи Швейцарії.
Дуже вражає ринок BNPL у Великій Британії. Сьогодні його обсяг становить 2,7 млрд фунтів стерлінгів. З початку пандемії близько 5 млн людей у Великій Британії робили покупки за допомогою сервісів «купуй зараз, плати потім».
За даними британського фінрегулятора FCA, 75% користувачів BNPL складають жінки, з них 25% — у віці 18−24 років, 90% пов'язані з модою, одягом та взуттям.
Світова практика показує, що BNPL-сервісами найчастіше користується молоде покоління. За даними Yahoo! Finance, середньостатистичного користувача послуг «buy now, pay later» у світі — близько 30 років, а середня сума його витрат на місяць за розстрочкою становить $200−500 (для кредитної картки цей показник оцінюється в $5−6 тис.).
Від шведського «єдинорога» до перспективних азіатських «тигрів»
У 2020−2021 роках. гігантські постачальники послуг BNPL, такі як Klarna та Afterpay, продемонстрували високі темпи зростання. Ці гравці значно розширили свою клієнтську базу в Європі, і їхні прибутки різко зросли. Тим не менш чистий прибуток збільшився не так вражаюче, оскільки ними було зроблено ставку на нові проекти та подальше розширення ринку.
Наприклад, шведська компанія Klarna у червні 2020 року розширила свої послуги на Іспанію, а у лютому 2021 року оголосила про плани виходу на ринок Німеччини. PayPal відкрила свій сервіс BNPL для французьких споживачів у липні 2020 року.
Klarna позиціонує себе як «здоровішу, простішу і розумнішу альтернативу кредитним карткам», маючи 85 млн клієнтів по всьому світу. Сервіс дозволяє покупцям проводити оплату або протягом 30 днів за допомогою дебетової або кредитної картки, або розділяти вартість на три однакові платежі, перший з яких проводиться негайно, а наступні два — через 30 і 60 днів. Клієнти, які користуються сервісом розстрочки для покупок, не платять відсотків або комісій, купуючи товар за «вітринною» ціною.
Шведський сервіс BNPL проводить дуже м'яку оцінку кредитоспроможності клієнтів. Перевіряються кілька точок даних, які використовуються для скорингу. Вони варіюються від домашньої IP-адреси до даних потенційного позичальника з відкритих джерел. Тим не менш Klarna вдалося досягти фантастично низького відсотка в «матриці» дефолтів — менше 1%.
У міру того, як індустрія BNPL починає набирати обертів і в США, інвестори можуть побачити потенціал на цьому ринку. Наприклад, три компанії зібрали кошти у 2020 році для прискорення зростання: QuadPay, Splitit та Sezzle.
Американський стартап Splitit, який надає фізособам безвідсоткову розстрочку платежів за кредитними картками, залучив наприкінці 2020 р. $71,5 млн у рамках приватного розміщення та плану купівлі акцій (SPP). У 2021 році компанія добре витратила гроші, і факти кажуть самі за себе: партнерство з UnionPay, розширення в Японії, нові керівники та платіжний шлюз, створений зовсім недавно виключно для платежів на виплат.
Існує і «галузева спеціалізація». Наприклад, британська компанія BNPL, т.з. travel fintech-стартап «Fly Now, Pay Later» забезпечила інвестиційний раунд у розмірі $39,2 млн на розробку програми для фінансування подорожей. Компанія використовуватиме засоби для дизайну власної платіжної технології та підтримки запуску нової програми, в якій користувачі зможуть переглядати варіанти подорожей.
Важливою віхою є співпраця з UATP, глобальною платіжною мережею, що належить та керується світовими авіакомпаніями, зокрема Boeing. Цей крок може відкрити ще більші можливості для отримання доходів для британського стартапу.
Тренд BNPL набирає обертів і у Південно-Східній Азії, зокрема у Сінгапурі. У вересні 2020 року сінгапурський стартап Hoolah розширив свої послуги BNPL на фізичні магазини. Сервіс для платформ електронної комерції компанія запровадила ще 2018 року. Послуга BNPL у магазині дозволяє покупцям сканувати QR-код за допомогою мобільного додатка Hoolah та оплачувати товар, потім ця сума розбивається на три щомісячні платежі без відсотків та комісій.
У Hoolah стверджують, що кількість відвідувачів його веб-сайту за останні шість місяців збільшилася на 500%, при цьому загальна кількість транзакцій, що здійснюються через платформу, зросла в сім разів.
До речі, навіть західні банки приходять на ринок BNPL, хоч і з деяким запізненням. Наприклад, American Express запускає свій сервіс «Pay it, Plan it», а Morgan Chase — «My Chase Plan».
Читайте також: Коли наші банки робитимуть персональні пропозиції кожному клієнту
Найближчі прогнози: чи більше «купуватимуть зараз», а «платитимуть потім»
У 2017 році Visa придбала пакет акцій шведського стартапу «Klarna», який у 2020 році вдруге став найдорожчим fintech-стартапом Європи. А в серпні 2020 року Mastercard отримала схвалення від Єврокомісії на купівлю датського сервісу «купуй зараз, сплачуй потім» Nets. Все це говорить про те, що купівлю перспективних fintech-стартапів BNPL гігантами банківської сфери можна вважати трендом, який збережеться і наступного року.
За прогнозом Bank of America, ринок BNPL-сервісів до 2025 року зросте в 10−15 разів, а його сумарні транзакції досягнуть $0,65 — 1 трлн.
POS-кредитування залишиться затребуваним, але активно еволюціонуватиме у бік формату BNPL, наповнюючись цифровими рішеннями для зручних покупок.
Купити в розстрочку можна зі свого смартфону, і платити частинами в комфортному темпі. Очевидно, що наступного року ми можемо очікувати ще більшого зростання подібних сервісів на ринку — як від існуючих гравців, так і від нових. Не виключаю, що щось подібне у найближчі рік-два з'явиться і в Україні.
Мобільні програми сервісів онлайн-розстрочки — це окрема ніша у тренді mobile first. Поки не можна точно сказати, на який саме продукт вони перетворяться в найближчі кілька років. Це може бути щось схоже на Klarna, тільки ще більш вдосконалене завдяки додаванню різних «фічів», або ж lifestyle-суперапп, як у британського необанку Revolut.
Коментарі - 8
Це вже «ельфи зі специфічною формою вух» розруюють)
покупатель им не платит, продавец тоже.
кто оплачивает их дорогостоящие услуги?
или это очередной убер?
Продавцы сразу получают полную стоимость товара покупки от BNPL-платформ на счет, а те зарабатывают на транзакциях, которые оплачивают интернет-магазины, или на скидочной цене.
магазин продает айфон за 1000 долларов. я прихожу в стартап и покупаю этот айфон в расстрочку на 5 месяцев. без переплаты.
т. е. забираю айфон и плачу 200 долларов.
стартап платит магазину всю сумму — 1000.
откуда? видимо берет кредит.
потом я плачу еще 4 месяца стартапу по 200 долларов и получается 1000 (или не плачу — и получается просрочка)
стартап получает деньги от меня и погашает кредит с процентами.
итого — что он заработал? 0 и потерял проценты по кредиту и те деньги. которые ему не вернули дефолтные покупатели.
Так с чего же он заработал?
А заработать он может только на том, что магазин сделает скидку на айфон и готов будет продавать его по 900 долларов. Но покупателю — не продаст, а стартапу — продаст.
Но если еппл разрешит делать скидки на айфоны и покупателям — этот бизнес накроется мокрым чем? правильно. этой штукой.