16 вересня 2021, 16:32 Читать на русском

Коли наші банки робитимуть персональні пропозиції кожному клієнту

За прогнозом британського дослідницького центру Juniper Research, до кінця 2021 р. кількість користувачів відкритого банкінгу в світі збільшиться вдвічі — з 18 млн у 2019 р. до понад 40 млн. Про переваги відкритого банкінгу для фінкомпаній та їх клієнтів та розвиток цього напрямку в Україні, в колонці для delo.ua розповів заступник голови правління Genesis Finance Антон Полтєв. «Мінфін» обрав головне.

Open banking — це концепція, яка передбачає об'єднання продуктів різних постачальників, а також надання третім сторонам доступу до банківських даних користувача з його згоди.

Ця технологія дає можливість стороннім розробникам створювати сервіси та додатки для фінансових інститутів, розширює можливості фінансової прозорості для власників рахунків банківських установ, дозволяє будувати обмін даними про клієнта з його згоди і формувати для нього персональні пропозиції.

Відкривай дані або помри

За останні роки фінанси «оцифрувалися». Розвиток онлайн-банкінгу, фінансових технологій та інших сервісів призвів до безпрецедентних можливостей зручності та доступності для клієнтів. Події 2020 року суттєво прискорили процеси цифровізації. Пандемія змушує все більше число людей використовувати цифрові канали.

Ця глобальна тенденція торкнулася, перш за все, багато традиційних секторів, зокрема банківський. На тлі ковіда в цьому сегменті лише зростало розуміння того, що сьогодні мало хто діятиме самостійно: для виживання в конкурентному середовищі банкам необхідно використовувати відносини із зовнішніми партнерами для диверсифікації продуктової пропозиції і розширення охоплення новими сегментами клієнтів. Йдеться про технології відкритого банкінгу (Open Banking).

До речі, ця норма стала обов'язковою для європейських банків після набрання чинності Директиви Євросоюзу PSD2 (Payment Services 2) у 2016 р. Можна сказати, що в Європейському Союзі цей регуляторний документ дав старт для нової «революційної» ери у фінансовій сфері — ери відкритого банкінгу. Дотримуючись вимог Директиви, протягом 2020 року понад 6 тис. банків відкрили доступ до рахунків своїх клієнтів стороннім постачальникам фінансових послуг.

Технологія Open Banking функціонує за рахунок використання мікросервісної архітектури, побудованої на відкритих API (Application Programming Interfaces). Іншими словами, банки та інші учасники ринку надають через API доступ до своєї інфраструктури третім сторонам (FinTech-компаніям, маркетплейсам, e-commerce, IT-компаніям, інформаційним платформам, іншим банкам), щоб ті могли вмонтувати банківські продукти, дані або специфічні процеси у свої інтерфейси і на їх основі розробляти нові сервіси.

За експертними оцінками, місія відкритого банкінгу багатогранна, це: стимулювання розвитку фінансових технологій, подолання технологічної відсталості банків, створення зручніших для споживача інтерфейсів, розширення продуктової лінійки і багато іншого. Через відкриті API будь-яка компанія може «включитися в розетку» і отримати доступ до клієнтів банку.

Сьогодні цілком очевидно, що тренд на впровадження відкритих API і створення платформ відкритого банкінгу кардинально змінює мислення банків. Адже застарілі технології і консервативні фінансові моделі заважають банківським установам йти в ногу з новими конкурентами.

Ключові проєкти на ринку

Без перебільшення, пандемія 2020 року стала потужним стимулом, який підштовхнув банки і фінансові компанії до відкриття своїх ключових даних у форматі Open Banking, розробки власних проєктів, а також прискорив інвестиції і угоди в профільні стартапи і технології.

Так, за даними дослідження, проведеного аналітичною компанією Economist Intelligence Unit (Великобританія) і швейцарським розробником програмного забезпечення для банків Temenos, у 2020 році практично половина банківських установ світу була налаштована на побудову власних цифрових екосистем.

При цьому третина організацій розробляє ініціативи зі створення центрів розвитку відкритого банкінгу. Звіт також зафіксував, що база користувачів британської платформи Open Banking подвоїлася у період із квітня до вересня минулого року, що є воістину «космічним» результатом.

У свою чергу, актуальне дослідження британського конгломерату Finastra свідчить про те, що серед 774 опитаних банків у всьому світі 86% хочуть використовувати API в рамках відкритого банкінгу найближчі 12 місяців.

За даними ірландської консалтингової компанії Accenture, у 2020 році 7% виручки європейських банків (або 61 млрд євро) стало результатом розвитку проєктів в Open Banking.

За час пандемії велике фінансування отримали відразу декілька стартапів, що розвивають відкриті API. Це говорить про високу привабливість відкритого банкінгу для інвесторів, адже за часів економічної нестабільності венчурні підприємці та фонди більш виважено ставляться до вкладення коштів у стартапи.

Один із прикладів — лондонська компанія Yapily, заснована у 2017 році колишнім співробітником Goldman Sachs Стефано Ваччіно. У першому раунді фінансування вона привернула 13 млн доларів від німецького венчурного фонду Lakestar, який також вкладає кошти у FinTech-єдинорога Revolut. Відкрита банківська платформа Yapily надає доступ до API компаній-постачальників фінансових послуг.

Ще один приклад: британський fintech-стартап Credit Kudos, що використовує відкритий банкінг для більш точного кредитного скорингу, залучив 5 млн фунтів стерлінгів у рамках раунду інвестицій серії «A».

Credit Kudos займається аналізом даних рахунків за допомогою відкритих API, що дозволяє кредиторам швидше приймати більш обґрунтовані рішення за кредитами, знижуючи число дефолтів. Що особливо важливо, така модель значно дешевша, ніж інші методи оцінки.

Також — не в останню чергу через пандемію — посилилася і колаборація між різними «стейхолдерами» технології відкритого банкінгу. Так, скандинавський банк Nordea (один із європейських піонерів в Open Banking) нещодавно став партнером стартапу Fintech Tink, щоб надавати своїм клієнтам у режимі реального часу повну інформацію про всі їх фінанси, включаючи іпотечні, ощадні, позики і поточні рахунки, в тому числі, й в інших банках.

Читайте також: Карткові «фокуси»: на що банки ловитимуть клієнтів цієї осені

Загалом, за прогнозом британського дослідницького центру Juniper Research, до кінця 2021 року кількість користувачів відкритого банкінгу в усьому світі збільшиться вдвічі, порівнюючи з 18 млн у 2019 р. — до понад 40 мільйонів.

Ключові переваги Open Banking

З точки зору клієнта, відкритий банкінг забезпечує наступні переваги:

  • принцип єдиного вікна: можна вести особисті фінанси і аналіз рахунків із різних банків на одній платформі;
  • більш дружелюбні і простіші інтерфейси: так як до надання фінансових послуг підключаються технологічні компанії, fintech-стартапи, користувачі отримують більш user-friendly інтерфейси та нові інструменти;
  • більше компаній на ринку — вища конкуренція — більше вигідних пропозицій для клієнтів;
  • простіше отримувати кредити, так як відкритий банкінг прискорює аналіз даних і підвищує прозорість скорингу;
  • персоналізований підхід до клієнта: оскільки фінкомпанії отримують доступ до даних про клієнта, вони можуть проводити глибший аналіз його фінансових звичок і поведінки.

Для банків та fintech-стартапів концепція Open Banking приносить значні переваги в контексті підвищення технологічності, конкурентності та прибутковості:

  • зростання виручки, яке відбувається за рахунок розширення каналів продажів і появи нових сервісів;
  • більше запитів конвертується в продажі: більш персоналізований підхід до клієнтів забезпечує зростання конверсії;
  • росте залученість і відсоток утримання клієнтів;
  • оптимізація бюджету: один раз інвестувавши свої ресурси в розробку відкритого API, банки зможуть користуватися перевагами інноваційних рішень без додаткових витрат на IT-інфраструктуру.

Читайте також: Як цифрова гривня вплине на анонімність розрахунків і монетарну політику

Загалом, за експертними прогнозами, Open Banking найближчі роки буде затребуваний в будь-якому бізнесі з вузькою спеціалізацією і тісними взаєморозрахунками. Він потрібен компаніям, яким важливо моментально отримати гроші і пустити їх далі, щоб розплатитися з партнерами.

Це і туристичні фірми, і квиткові сервіси, і агрегатори поїздок, і маркетплейси. Тобто це той бізнес, де важливий швидкий обіг коштів. Також в такому сервісі буде зацікавлений ритейл і будь-який клієнтський бізнес із високими чеками, будь-то продаж брендового одягу, техніки або бізнес-авіація.

Що відбувається в Україні

У нашій країні відкритий банкінг на даний момент знаходиться в зароджуваному стані. Це стосується як регуляторних аспектів, так і основних «стейкхолдерів», банків і фінкомпаній. Хоча повноцінне структурування цього сегмента в горизонті 2−3 років в нашій країні, на мій погляд, неминуче.

Відомо, що Національний банк працює над створенням т. зв. «регуляторної пісочниці» для fintech-компаній, в тому числі і для стартапів Open Banking. Також є дані про те, що деякі банки (зокрема, Приватбанк, Райффайзен банк) вже створили тестові версії відкритих API. У той же час багато банківських установ продовжують працювати в старій парадигмі закритих даних.

Читайте також: Банкіри обіцяють підвищити дохідність депозитів до кінця року

Але є й позитивні сигнали. Так, наприкінці червня парламент прийняв новий закон «Про платіжні послуги». Він імплементує директиви ЄС (зокрема, PSD2) і закладає основу для впровадження відкритого банкінгу.

Сподіватимемося, що це створить передумови для активізації fintech-проєктів Open Banking, продуктивної колаборації з банками і створення екосистеми за кращими світовими моделями. Адже перший крок — це половина пройденого шляху, який є для українського фінансового сектора неминучим.

Коментарі - 4

+
+23
mary27
mary27
16 вересня 2021, 20:28
#
Почему-то ни слова о том, что в рамках «открытого банкинга» данные клиентов будут легко попадать к разнообразным жуликам.
У нас и государственные базы данных давно продаются.
А жулики, пользуюясь дырами в кривом застосунке «Дия», будут брать на ничего не подозревающих людей кредиты в МФОшках под 730% годовых.
+
+44
Три літри
Три літри
17 вересня 2021, 0:34
#
Почему-то ни слова о том, что в рамках «открытого банкинга» данные клиентов будут легко попадать к разнообразным жуликам.

В рамках открытого банкинга данные клиентов могут попасть только к тем жуликам которые выберут эти клиенты. Ну и ешё одно мизерное условие: данные жулики должны не только навешать лапши на уши клиентов, но и убедить банк предоставить доступ к счетам клиентов.
+
0
mary27
mary27
17 вересня 2021, 8:50
#
И давно у жуликов были проблемы например с номерами банковских карт, сроками действия и СVC/CVV?
А дальше — дело техники)
+
+30
Три літри
Три літри
17 вересня 2021, 9:43
#
И давно у жуликов были проблемы например с номерами банковских карт, сроками действия и СVC/CVV?

Надо найти олха и узнать у него эту информацию.
А OpenBanking тут каким боком? Часовню 14-го века тоже OpenBanking развалил?
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися