Мінфін - Курси валют України

Встановити
1 жовтня 2019, 16:53

Як будуть захищати споживачів фінпослуг

Верховна Рада ухвалила закон про захист прав споживачів фінансових послуг. НБУ каратиме фінансові установи за приховані відсотки, оманливу рекламу та нав’язування послуг.

Захист прав споживачів фінпослуг, НБУ, кредит, закон
фото: mycredit.ua

Керівник управління захисту прав споживачів фінансових послуг НБУ Ольга Лобайчук розповіла в інтерв'ю УНІАН, як вирішувати проблеми у відносинах із банками. «Мінфін» вибрав інформацію, яка може стати у пригоді позичальникам.  

Найпоширеніше питання у скаргах – нав’язування послуг та їх непрозора вартість. Людина бере кредит під сорок відсотків річних, але насправді сплачує вдвічі більше. А споживчі кредити популярні через те, що у людей немає грошей для купівлі самого необхідного, наприклад, холодильника. Але вони не розуміють, скільки мають платити за кредит. Виходить замкнене коло – банк не все розповів, а боржник стає проблемним.

За 2018 рік до Національного банку надійшло тринадцять тисяч скарг. Ми отримуємо півтори-дві сотні скарг на день. Очікуємо, що найближчим часом їх кількість збільшиться.

Фінустанова відповідно до закону щодо захисту прав споживачів фінпослуг повинна розкривати повні дані про реальну відсоткову ставку з усіма комісіями. Тепер є чіткі вимоги до розкриття інформації та законодавчо затверджено формулу розрахунку ставки. Нацбанк може застосовувати санкції, передбачені за порушення банківського законодавства: від попередження до позбавлення ліцензії.

У разі укладання некоректного договору або неповного розкриття інформації ми можемо застосувати штраф до банку у розмірі від 50 до 600 мінімумів доходів громадян. Штраф до відповідальної особи – голови правління або керівника роздрібного бізнесу банку – у розмірі до 500 мінімумів.

Наша мета – не тільки навчити банки бути прозорими та розкривати інформацію, але й навчити громадян читати договори до їх підписання. Потрібно вивчати та аналізувати, а не йти до першого ліпшого відділення банку і підписувати угоду.

Якщо позичальник з’ясував, що має платити за кредитом більше, ніж йому розповідали під час укладання угоди, він перш за все має звернутись до банку. Позичальник може достроково погасити кредит, реструктуризувати або взяти інший з більш сприятливими умовами. Але просто не платити за кредитом не можна.

Отримайте повну інформацію та замовляйте вигідний кредит

Інформація у кредитному договорі має бути викладена 14 шрифтом без вставок дрібним шрифтом. Клієнт матиме змогу без особливих зусиль порівняти умови того чи іншого продукту в різних банках. Фінустанови будуть імплементувати нові вимоги від трьох до шести місяців, зокрема, доопрацюють свої системи, кредитні калькулятори.

Читайте також: Картки, гроші, телефон: як шахраї крадуть гроші з банківських рахунків

Є ще два напрямки захисту прав споживачів. Перший — методологія, оскільки без розробки конкретних вимог до банків не зрозуміло, за що їх карати. Ці вимоги вже розроблені відповідно до євродиректив і регламентів, є план щодо їх поступового впровадження. Другий напрямок – нагляд за ринковою поведінкою. Така система вже працює в країнах Євросоюзу та США років двадцять-тридцять.

Нагляд за ринковою поведінкою НБУ здійснюватиме через моніторинг сайтів банків та реклами, аналіз скарг. Тобто в онлайн-режимі. Планують класифікувати банки, використовуючи ризик-орієнтований підхід. Виїзний нагляд буде здійснювати інший підрозділ НБУ– департамент виїзних перевірок.

Ольга Лобайчук стверджує, що планує через рік досягти прозорості фінансового ринку, банківського та небанківського, коли справа доходить до якості послуг. Вона переконана, що банкірам не потрібно боятись регулятора. НБУ прагне налагодити активний діалог, аби не було порушень. Якщо працювати разом у напрямку захисту прав споживачів, НБУ отримає прозорість ринку, а банки – додаткових клієнтів.

Перший пріоритет – створити команду, оскільки неможливо нічого зробити самому. Другий – налагодити комунікації з банками та фінансовими компаніями, які поки що вороже ставляться до нових вимог. Третій – реалізація нового механізму роботи зі зверненнями громадян.

Варто розуміти, що захист прав споживачів – це інвестиція банків у майбутнє, а не додаткове навантаження. Адже результатом стане посилення довіри до банківського сектору, його зростання, розширення бази фондування та посилення фінансової стабільності.

Коментарі - 10

+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
1 жовтня 2019, 18:04
#
Ребята у Вас будет другая проблема, как научить не банки с 40 или 80%, а фин.компании с 360-730% показывать людям всю правду. Вы так хотели закон о Сплите, вот получите Пирог работы, там не паханное поле, не так как банков менее 90 шт.
+
0
magistralchimi1
magistralchimi1
1 жовтня 2019, 22:07
#
Хорошо хоть так. Я ходила по банкам в рамках кампании по сбору информации при выдаче кредитов в банках. Мы ходили по банкам и брали кредиты, а через пару дней отказывались. Ни один банк не прошел проверку на отлично. Из тех куда я ходила лучше всех был кредо, а хуже всех а-банк. Последний до подписания договора не говорит ни ставку, ни договор почитать не дает.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
2 жовтня 2019, 10:35
#
А-Банк мне больше напоминает ломбард.
+
0
oresta12345
oresta12345
1 жовтня 2019, 20:49
#
У фінустановах, типу МФО, які реєструються під ТзОВ, на сьогодні маса порушень. Багато працюють без ліцензій, гроші в офшори женуть, брешуть позичальникам, хамлять і погрожують боржникам, коли не віддають вчасно кредити. Драконівські проценти вимагають, порушуючи кримінальний кодекс. Чому іх не перевіряють, не закривають? хто за ними стоіть? вже ж новий през, що, не знає? а якщо знає то чому нічого не робить? може, він з ними за одне? тоді що змінилось???
+
0
Владимир Поливальников
Владимир Поливальников
2 жовтня 2019, 5:15
#
Что можно требовать от организации (банка), если на просьбу исправить грамматическую ошибку в тексте договора тебе отвечают: «Не можем, - это программа.» Занавес.
+
0
CoffeeMan
CoffeeMan
2 жовтня 2019, 9:53
#
Вы требовали не от банка в целом, а от конкретного Васи, работающего на самом низком уровне. Конкретный Вася сделать ничего не может, это факт.
+
0
Shooterman
Shooterman
2 жовтня 2019, 16:00
#
МФО, уже не называя себя, терроризируют звонками людей, требуют деньги, иначе сожгут детей, порежут родственников и прочее. Когда уже разберутся с этими бандформированиями? Они сотрудничают с ПриватБанком, Абанком. Когда уже им запретят звонить на работу, звонить посторонним людям и объявлять, что якобы должник указал их контакты? Этим занимаются такие МФО, как Ваша Готивочка, Кредиткасса, Е-гроши, Гоуфинго, Сслоуны, Credit Plus, Качай гроши, Швыдкогроши. Да почти все эти шараги вонючие!
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
2 жовтня 2019, 18:38
#
«Информация в кредитном договоре должна быть изложена 14 шрифтом без вставок мелким шрифтом.»

Уже и размер шрифта, которым обязаны печатать договора утвердили законодательно а ведь надо было и сам шрифт узаконить, а то начнут каким-нибудь калибри печатать вместо Times New Roman или Arial Black.

Если все параметры договора формализовать, вплоть до отступов слева и верхних колонтикулов с кратким названием документа а также нижних колонтикулов с нумерацией страниц — такие договора клиентами будут исполняться на ура и никогда по ним ни просрочек ни штрафов не будет.

Если же договора будут напечатаны шрифтом, не согласованным с НБУ — это однозначно
может ухудшить финансовое состояние банка, привести к штрафам и вводу ВА в банк.
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
2 жовтня 2019, 18:42
#
Лично мне кажется, что большая часть проблем кроется в совершенно другой плоскости...

Как сказала  Начальник Управления защиты прав потребителей финансовых услуг НБУ Ольга Лобайчук:

«Наша цель – не только научить банки быть прозрачными и раскрывать информацию, но и научить граждан читать договоры до их подписания. Нужно изучать и анализировать, а не идти в первое попавшееся отделение банка и подписывать соглашение.»

А вот как они планируют научить граждан читать договора до их подписания - тема полностью не раскрыта...
+
0
CoffeeMan
CoffeeMan
2 жовтня 2019, 22:40
#
Вы правы, это другая сторона медали.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися