У Верховній Раді зареєстрували проєкт постанови № 5607 про реструктуризацію боргу України перед МВФ. Про можливі наслідки для нашої країни на прикладі інших держав-боржників, які відмовилися від своїх зобов’язань, у колонці для liga.net розповів заступник виконавчого директора у МВФ Владислав Рашкован. «Мінфін» публікує ключові тези.
Що станеться, якщо Україна не поверне борги МВФ
Що таке суверенний дефолт
Економічні проблеми, які ведуть до неможливості платити за своїми боргами, або політична відмова/небажання країни платити за суверенними боргами (включаючи відсотки) називається суверенним дефолтом. Іншими словами, дефолт — це банкрутство держави, яке призводить до значних фінансових і соціальних потрясінь в країні.
Слова, що асоціюються з дефолтом, — девальвація, інфляція, банкрутства, порожні магазини, набіги на банки, соціальні протести, насильство на вулицях, мародерство, міжнародна ізоляція.
Для дефолту держави уряду або центральному банку достатньо пропустити регулярний платіж кредиторам, як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринку.
Чому важливо платити за боргами
Існує дві причини, за якими суверенні держави платять за своїми боргами.
В першу чергу — бажання мати репутацію надійного позичальника: країни цінують можливість доступу на міжнародні ринки капіталу для покриття дефіциту державного бюджету. Доступ до міжнародних ринків також дозволяє урядам згладжувати волатильність потоків прямих інвестицій в країну, а також допомагає фінансувати соціальні статті бюджету в період криз і зниження надходжень до бюджету від податків.
Країни з поганою репутацією не мають доступу на міжнародні ринки капіталу і змушені закривати свої фінансові потреби самостійно або за рахунок емісії, або за рахунок секвестру бюджету (скорочення соціальних витрат і інвестицій).
Друга причина платити за суверенними боргами — високий ризик юридичних дій кредиторів у відношенні до країни, яка допускає суверенний дефолт. Такі юридичні дії, які часто тривають багато років, призводять до неможливості для країн позичати на міжнародних або локальних ринках, включаючи у локальній валюті.
Суверенний дефолт створює проблеми також для інших приватних або державних позичальників на території країни і робить для них неможливим залучення ресурсів на міжнародних або локальних ринках капіталу.
Читайте також: МВФ надасть допомогу бідним країнам для боротьби з пандемією
Дефолт призводить не тільки до зниження репутації/рейтингів країни і приватних позичальників всередині, а також:
- до масштабного відтоку капіталу з країни, який може вести до значної девальвації;
- паніки на банківському ринку і відтоку депозитів з банків, яка може привести до банкрутства великих банків;
- неплатоспроможності компаній, які не можуть отримати доступ до ринків капіталу;
- безробіття та соціальних протестів.
МВФ як кредитор останньої інстанції
МВФ, як міжнародна організація, існує, в тому числі, для того, щоб допомагати країнам уникати економічних і фінансових криз. Фонд надає фінансування для покриття дефіциту платіжного балансу (поточного рахунку, пов'язаного з міжнародною торгівлею, або покриття дефіциту рахунку капіталу).
Для виконання своїх функцій МВФ, як і інші міжнародні організації (Світовий банк, МФК, ЄБРР), має статус преференційного/переважного кредитора (preferred creditor treatment — PCT). PCT пояснює, завдяки чому МВФ може надавати країнам кредити за низькими (щодо ринкових) ставками під час кризи в країні, коли інші приватні кредитори тікають з цієї країни.
PCT у теорії означає, що борги перед МВФ та іншими міжнародними кредиторами завжди погашаються навіть у випадках, коли країна може допустити суверенний дефолт. У практичній площині це реалізується через пряме списання коштів боргу перед МВФ з рахунків у банку в разі, якщо країна (уряд або центральний банк) пропускає платіж за боргами або відсотками, тобто допускає суверенний дефолт.
Читайте також: 10 перевірених способів знизити витрати і почати відкладати
Механізму реструктуризації суверенних кредитів перед МВФ не існує в принципі. При цьому є інші інструменти допомоги найбіднішим країнам з боку МВФ.
Чи були випадки дефолту перед МВФ
Так, були: Судан — з 1984 року до теперішнього часу; Ліберія — з 1984 року до 2010 року; Сомалі — з липня 1985 року до березня 2020 року.
Були і коротші випадки неплатежів Фонду: Афганістан у 1995−2003 роках; Демократична республіка Конго — у 1988−2002 роках; Ірак — у 1990−2004 роках; Панама — у 1987−2002 роках. Всі ці країни належать до найбідніших країн у світі.
Всі ці випадки об'єднують чотири важливі чинники:
- У Центральних банках цих країн не було достатньо резервів, щоб списати їх у рахунок боргів перед МВФ.
- У період дефолту перед МВФ країни не мали доступу до міжнародних ринків капіталу.
- У країнах після дефолту були масштабні економічні та фінансові кризи.
- У підсумку всі країни погасили заборгованості, окрім Ліберії (четверта країна за рівнем бідності у світі) і Сомалі (найбідніша країна у світі).
Борги цих країн перед МВФ були списані у 2010 і 2020 роках (через 26 і 25 років відповідно). Весь цей час країни не мали доступу на міжнародні ринки капіталу і знаходилися в глибокій затяжної рецесії, що опустила їх на дно найбідніших країн світу. Зараз йде процес узгодження списання боргів перед Суданом (27 років без доступу до ринків капіталу).
У період дефолту Аргентини у 2001 році країна все одно погашала борги перед МВФ. Греція (єдина розвинена країна з проблемами з боргами) допустила формальний дефолт за боргами перед МВФ у червні 2015 року, так як не встигла погодити залучення фінансування для оплати боргів. Заборгованість перед МВФ була закрита через 20 днів, і більше країна не порушувала графіку платежів.
Наявність фінансових ресурсів в Україні
Золотовалютні резерви НБУ станом на 31 травня 2021 року становили $27,8 млрд, в той час як календар платежів України перед МВФ на кінець 2021 і 2022 року становить $853 млн (3% від суми ЗВР) і $2,3 млрд (8,5% від суми ЗВР) відповідно.
Найближчий платіж перед МВФ — 1 серпня 2021 року. У зв'язку з наявністю фінансових ресурсів у НБУ, в разі несплати боргу або відсотків перед МВФ, Фонд просто спише суму заборгованості з рахунків НБУ. Механізму реструктуризації суверенних кредитів перед МВФ для країн, що розвиваються, із середнім рівнем доходу, до яких належить Україна, не існує.
У той же час, не дивлячись на списання ресурсів з рахунків НБУ, факт непогашення заборгованості перед МВФ буде вважатися випадком суверенного дефолту з усіма майбутніми наслідками, описаними вище.
Читайте також: МВФ поки що не бачить підстав для видачі нового траншу Україні
Ситуація дефолту країни також унеможливить алокацію для України Спеціальних прав запозичень МФВ, сума яких очікується на рівні $2,7 млрд. Також на довгу паузу будуть поставлені інші програми співробітництва України з міжнародними організаціями (ЄС, Світовий банк, МФК, ЄБРР, ЄІБ та інші).
Коментарі - 36
«Міністерству фінансів необхідно виплатити щонайменше 600 млрд. грн», ЗВР = 729 млрд, залишається 4 млрд$.
Реструктуризация должна быть согласована кредитором, а не в одностроннем порядке принята.
Одностронняя реструктуризация = дефолт.
это как ваши деньги в банке, но придёт письмо исполнительное про списание штрафа, алиментов, долги (закон есть, и у мвф тоже есть) — их спишут и вы при этом пропадёте в список с плохой кредитной историей.
переживем.
народу с этого понятное дело ничего не достанется.
власть — понятное дело на этом что-то украдет.
а в остальном — пофиг.
МВФ, як міжнародна організація, існує, в тому числі, для того, щоб допомагати країнам уникати економічних і фінансових криз — в первую очередь это банк и лоббист!.. прибыль для себя — все что его интересует.
борги перед МВФ та іншими міжнародними кредиторами завжди погашаються навіть у випадках, коли країна може допустити суверенний дефолт. У практичній площині це реалізується через пряме списання коштів боргу перед МВФ — тут уже интересно.
З 25 листопада 2014 по 1 серпня 2016 року — в. о. заступника Голови Національного банку України, член Правління Національного банку України.
З 27 лютого 2017 року — заступник виконавчого директора від України у Міжнародному валютному фонді.
огромный друзяка-посипака Гонтаревой и Яресько — с одной банкротил банки, с другой страну, но, как и Маркарова, выдурил проживание далеко, чтобы не достали и за наш с вами счёт.
Рашкована кто-то доставал? а зачем? он и сейчас на госслужбе — что его доставать?
Сижу с гривной и думаю опять купить по 27.
Выложил все как на духу.
А ты сидишь на пособии и мивине? ну ггг дальше :)
Ворог не лише по той бік фронту.
Ворог ще й на найвищій посаді.
дулю вам.
они пошутили.
не пугайтесь.
сообщение на которое я отвечал удалили — а мой ответ остался. Особенности этого форума.