Мінфін - Курси валют України

Встановити
vshapran
Виталий Шапран
Зареєстрований:
5 жовтня 2011

Останній раз був на сайті:
21 листопада 2024 о 19:38
Підписчики (177):
duke34
duke34
Киев
Svitanka
Svitanka
Alex122
Alex122
Mikhail6759
Mikhail6759
54 року
rybnitska
rybnitska
DiGek
DiGek
Киев
swodnix
swodnix
torg879
torg879
20388156
Kyleta 12
Полтава
Romancho
Romancho
41 рік
24savage
24savage
ballistic
ballistic
3 року
всі підписчики
экономист, финансовый аналитик
23 травня 2023, 16:34

Чи стримує НБУ контрнаступ?

Питання переоцінки оптимальності монетарної політики у військовий час та визнання минулих помилок стає все гострішим. З одного боку, Мінфін стикнувся зі значним бюджетним дефіцитом, а з іншого боку, НБУ перетворився у грошовий мішок, зв’язавши гривневу масу, на фоні чого не перестає вихвалятись відносно низькою інфляцією і укріпленням гривні до долара.

Яка інфляція потрібна Україні?

Споживча інфляція в Україні за 2022 рік на рівні 26,6% виявилась досить непоганим показником. Не дивлячись на війну, Україна в глобальному інфляційному ренкінгу пропустила вперед цілий ряд країн, де війни та інших катаклізмів не було. За підсумками квітня 2023 року європейський інфляційний ренкінг з країн, де інфляція перевищила 10%, виглядав наступним чином:

Туреччина43,68%

Угорщина 24,00%

Молдова18,10%

Україна – 17,90%

Латвія – 15,10%

Сербія – 15,10%

Польща 14,70%

Литва – 14,50%

Словаччина – 13,80%

Естонія – 13,50%

Македонія – 13,0%

Чехія – 12,70%

Болгарія – 11,60%

Румунія – 11,23%

Швеція – 10,5%

Боснія та Герцеговина – 10,30%

Великобританія – 10,1%

Як бачимо, в європейському регіоні до сих пір лютує «інфляційна чума». Інфляція для Великобританії та Швеції на рівні більше 10% – це щось нечуване. В цілому по ЄС інфляція на рівні 8,3% – це також забагато для Євросоюзу. І хоча інфляція в регіоні пішла на спад, проте проблема зберігається. В умовах війни та зростання залежності від імпорту мати інфляцію на рівні 17,9%, пропустивши вперед Молдову, Угорщину і Туреччину, і дуже недалеко відійти за рівнем інфляції від країн Балтії, Словаччини та Польщі – це дуже велика розкіш для нашої країни.

Ціна монетарної диктатури

Інфляцію в Україні впродовж другої половини 2022 року намагались вгамувати грошовим голодом. Ефект від ставки НБУ на рівні 25% призвів до того, що станом на 31.12.2022 заборгованість за депозитними сертифікатами НБУ (ДС НБУ) виросла до 457 млрд грн, що викликало цікаві наслідки:

1. Зростання зобов’язань центрального банку за ДС НБУ призвело до того, що з прибутку НБУ, який мав перерахуватись до Держбюджету, було вирахувано більше резервів, оскільки сума прибутку, яку НБУ спрямовує до Держбюджету, зменшується на 10% від обсягу його зобов’язань. Як наслідок, за моїми оцінками, ефект від високої ставки призвів до зменшення прибутку, який був перерахований до Держбюджету, приблизно на 10-15 млрд грн.

2. Процентні витрати НБУ за 2022 рік склали 46,6 млрд грн (в тому числі за ДС НБУ – 40,466 млрд грн), для порівняння: у 2021 році – тільки 15,19 млрд грн. Тобто більше 30 млрд грн пішло на збільшення виплат за ДС НБУ. Припустимо, що ключову ставку все одно потрібно було б тримати на рівні 15-20% для того щоб стримувати інфляцію. Тобто видатки за ДС НБУ все одно зросли б, але ж не до 40,766 млрд грн. У підсумку Держбюджет від явно завищеної облікової ставки недоотримав приблизно 15-20 млрд грн, які пішли до кишені банків.

3. Піднявши ставку до 25%, НБУ автоматично перекрив канал запозичення Мінфіном через ОВДП. Вийшов такий собі монетарний Гоп-Стоп. Так влаштоване регулювання, що банки, страховики та інші небанківські фінустанови не можуть тримати всю ліквідність в грошах. Хоч буде ставка 10%, хоч 15% чи 19,99% – вони вимушені купувати урядові облігації. А коли з’явилась альтернатива у формі ДС НБУ під 23%, то хто ж з банків буде купувати ОВДП під 10-15%? З оновленням керівництва НБУ проблему косметично пом’якшили, але не вирішили. За моїми оцінками, банки могли б вкласти в ОВДП у 2023 році додатково приблизно 150-250 млрд грн, але ставку вперто тримають, а разом з нею і ліквідність у ДС НБУ.

Про справедливе сальдо розрахунку з урядом

24 квітня 2023 року НБУ пафосно заявив, що перерахував до Державного бюджету найбільшу в своїй історії суму частини прибутку до розподілу – 71,87 млрд грн. Але якщо ви заглянете до консолідованої фінансової звітності НБУ, то там виявиться, що НБУ від Уряду отримав одних процентів за 2022 рік у сумі 90,63 млрд грн (за 2021 рік – 36,8 млрд грн). А чого так? А того, що на балансі НБУ було інфляційних ОВДП на суму близько 150 млрд грн, а в 2022 році він купив ще на 400 млрд грн ОВДП. Зросла інфляція – зросли і виплати по інфляційним ОВДП. У підсумку, Уряд виплатив НБУ у 2022 році на 18,82 млрд грн більше ніж НБУ перерахував прибутку за 2022 рік. По факту вийшло, що Уряд країни, яка веде війну, датує НБУ бюджетними коштами. Щоб цієї ганьби не було, ще на початку війни НБУ мав би за згодою Мінфіну провести заміну (репрофайлінг) портфелю ОВДП і замінити інфляційні ОВДП та інші ОВДП з плаваючою ставкою на звичайні з невеликою ставкою (на той момент 10-15%). Але ці нові ОВДП НБУ мав би попросити забезпечити Мінфін державним майном (якого в Україні багатенько). Втім, цього всього не зробили, а видушили з Мінфіну неприйнятні умови по дохідності ОВДП на суму 400 млрд грн. Якщо б репрофайлінг зробили до 31.12.2022, то аудитор НБУ (компанія Ernst & Young) не заявив би про те, що НБУ у 2022 році мав би ще сформувати резерви за портфелем ОВДП, а він їх не сформував, що в перспективі може зменшити прибуток 2023 року.

Про військові фінанси та армійську справедливість

На початку війни простий солдат отримував приблизно 40 000 грн: 10 000 грн зарплати і 30 000 грн доплати за те, що йде війна. Коли солдат потрапляє на передову, то він отримує доплату 100 000 грн. Але пізніше почали економити: солдату в тилу підняли зарплату до 20 000 грн, але забрали доплату в 30 000. А дійсно, чи варто платити солдату 40 000 грн, якщо він охороняє, скажімо, мости на Закарпатті? Виявляється, що варто. Загальна схема така, що на передовій постійно перебуває 25-30% особового складу, через деякий час йде ротація і на передок відправляють нові 25-30%, а інші відновлюються в тилу. І от після реформи заради економії військкомати почали скаржитись, що зменшився приплив людей, а саме добровольців та мотивованих. А яка ж мотивація у солдата? Було в нього 40 000 грн. За рік інфляція склала 26,6%, але замість індексації дохід навпаки зменшився і став 20 000 грн. На сьогодні це не конкурентна оплата на ринку, як наслідок, темпи наповнення особовим складом зменшились. А насильно людей в армію масово не можна затягнути, бо Україна не Росія. І це я не кажу про витрати військових на самостійну купівлю спорядження, на лікування після поранень тощо.

«Добрі» депутати помітили, що армії потрібна допомога, швиденько зареєстрували законопроект 8312 та прийняли його, чим хотіли повернути 30 000 грн доплат. Але вони були настільки «добрі», що включили до 8312 поліцію та ДСНС, хоча джерела виплат не передбачили і по суті просто підставили діючу владу. І це у розпал підготовки до контрнаступу.

А тепер же повернемось до джерел фінансування:

  • 10-15 млрд грн недоотримано через збільшення зобов’язань по ДС НБУ,
  • 15-20 млрд грн недоотримано через збільшення процентних видатків НБУ та
  • на 200 млрд перекритий канал запозичень для Мінфіну.

У підсумку, ми маємо 25-35 млрд недоотриманих доходів держбюджету у 2023 році за рахунок помилок НБУ у 2022 році і некоректної поведінки НБУ з Мінфіном. Для довідки: 35 млрд грн – це відновлення доплат військовим до кінця року у сумі 10 000 грн. Проте замість доплат військовим ми можемо сказати: «ура!», в нас інфляція нижче ніж в Туреччині, Молдові, Аргентині і навіть Угорщині. Інфляцію в танк не посадиш і в окоп не запросиш. Якщо б в Україні інфляція за підсумками 2022 року становила 30-40%, а монетарні умови були трохи м’якіші, то нічого б катастрофічного не відбулось. Під час війни інфляція може бути в пріоритеті над питаннями національної безпеки тільки в одному випадку – якщо керівництво центрального банку влаштовує політичний саботаж.

Переглядів: 4956, сегодня — 2
Стежити за новими коментарями

Коментарі - 25

+
+90
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 9:10
#
Есть ложь, есть наглая ложь, а есть статистика. Объясните мне тупому, где у нас инфляция в 18%? Где? Я вижу цены в магазинах и на заправке и лично у меня никак меньше реальных 40 процентов не получается.
+
+45
Виталий Шапран
Виталий Шапран
25 травня 2023, 12:42
#
Соглашусь, у каждого из нас своя инфляция и ее ощущения, это как погода одному +20 жарко другому холодно, третьему нормально. В свое время у стат ведомства Турции был такой сервис — вы могли задать свою потребкорзину и получить свой темп инфляции, но после реформ Эрдогана это убрали… Что касается цифры, которая приведена в статье, они по всем странам брались из единого источника, т. е. сопоставимы.
+
+39
Archebald
Archebald
25 травня 2023, 13:23
#
Якщо перекласти ваші слова для спільноти мінфіну, то інфляція вирахована для покупців атб та ринків.
всі інші це заможні люди, тому для них вона вища.
+
0
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 9:18
#
Извиняюсь, невнимательно прочитал, это за апрель, но все равно, даже 26 мало.
+
+59
bonv
bonv
25 травня 2023, 10:32
#
Слуги типу народу болт забили на військових. З Великого крадівництва більше отримають ніж з військових.
+
+46
Виталий Шапран
Виталий Шапран
25 травня 2023, 12:43
#
Боюсь что не Слуги забили, а группа евросолидарных господ которая пробилась в лагерь слуг начала чудить, кстати это не в первый раз.
+
+22
Ranet
Ranet
25 травня 2023, 15:13
#
Военные говорят, что не надо возвращать, потому что это уравнительная надбавка и ведёт к демотивации тех, кто на передовой. А вы — все равно дадим. Зачем?
+
0
Виталий Шапран
Виталий Шапран
25 травня 2023, 15:20
#
Смешно, «военные говорят» — военные та еще и в военное время считают так как им приказали, потом что это военные. Насколько я знаю, то есть рабочая группа, которая как раз призвана дифференцировать выплаты. Поэтому согласен, что уравниловки нужно избежать, однако это не означает что деньги не нужны. Как раз таки нужны. Зачем? А что бы был мотив идти служить. Представьте у вас семья, дети, вы получаете ну скажем 40000 грн, а вас забирают на 20000 и форму вы покупаете сами, машину чините сами и т. д. Поэтому вопрос «зачем?» ну он неправильный. Потому что есть потребность и в период войны потребности сектора безопасности и обороны первоочередные.
+
0
Dafxf4300
Dafxf4300
26 травня 2023, 12:00
#
Чинить машины, покупать амуницию должно государство и только государство, никаких своих денег солдат тратить не должен. Но у нас так не получается…
+
0
Archebald
Archebald
25 травня 2023, 14:02
#
А пенсіонерів не забули?
додати до пенсіі пару сотень грн., це зовсім жах, що на ці гроші старі люди зараз куплять?
+
0
Виталий Шапран
Виталий Шапран
25 травня 2023, 15:21
#
Справедливе зауваження, але попит з боку сектору безпеки і оборони в період війни першочерговий.
+
+52
SkeptikUA
SkeptikUA
25 травня 2023, 14:41
#
Гарно спекулюєте в статті - наводите як приклад солдат на ротації, як людей яким зняли доплати і звісно ні слова про поліцію, які замість того щоб воювати собі далі чілять в тилу, це вже не кажучи про «воєнкомів» які в розпал війни купують собі вілли в Іспанії за 4 мільйони зелених, їздять на відпочинок за кордон тривалістю місяць часу та пакують людей в буси, якщо ті не хочуть брати підроблену повістку. Ну і звісно інші митники та «пожежники» для яких війна не сильно змінила умови праці. Браво, саме таких популістів потребує Україна.
+
+15
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 14:50
#
Ну на надзвичайників особисто я би бочку не котив, саме ці люди перші розгрібають наслідки обстрілів й працювати зараз там страшно. А от поліцаям я б зробив би платню минус 30 відсотків від платні мобілізованих. Це було б чесно.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
25 травня 2023, 15:06
#
Вони ЗАВЖДИ розгрібають перші. Саме у цьому їх робота полягає. Те що зараз більше виїздів ну так менше скучають без діла. Зараз усюди страшно, надзвичайники хоч не переживають що їх запакують в бус і відправлять в невідомому напрямку, подалі від сім«ї, справ, можливих кредитів і тд. А ще їх здається випускають за кордон. Є 100 000 доплати для захисників, краще їм докинути цих 30 000, для «мотивації добровольців» про яку так старанно розказує автор статті. А в тилу немає чого наживатись на війні. Привикли сидіти на «кормушках», нічого не робити, отримувати квартири, землю та виходити на пенсію в 45. Ще й грошей ім мало як з»ясувалось…
+
0
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 15:52
#
Є інспектори, а є рядові бійці, це дві великі різниці. А доля фахівця з розмінування — хоч в тилу, хоч на передку — одни чорт.
+
0
Виталий Шапран
Виталий Шапран
25 травня 2023, 15:27
#
Тут Вас підтримую. Поліцію та ДСНС потрібно взагалі було вивести за периметр 8312, але не я його писав зі мною навіть не радились. В МВС потрібна окрема система оплати під час війні, більш складна ніж в МО.А от про воєнкомів це вже відверте пересмикування, воєнкомів по всій країні 300−400 осіб, а +40000 або +50000 особового складу готового до наступу бажано мати, а щоб мати його потрібно мотивувати. То що ви пропонуєте через 400 корупціонерів зупинити всім виплати? Нехай цими добродіями ДБР займається, а діючим військовим все одно потрібно підвищувати стимули служити.
+
+15
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 15:58
#
МВД давно надо разделить, а то там и Нацгвардия, и полицаи, пограничники тоже по-моему к МВД относятся. До войны чиленность МВД превышала численность вооруженных сил.
+
+3
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 14:58
#
Я можу сказати більше. Зараз навіть 20 тисяч для кваліфікованої роботи — ніщо. Знайти собі спеціаліста (саме спеціаліста, а не подай- принеси) — майже неможливо. А мобілізованний повинен отримувати більше, хоча б за незручності й ризики. Тому що навіть в тилу чоловік спить не в себе вдома на зручному дивані, їсть не те що хочеться, а що дають і взагалі через обмеження пересування. І завжди є ризик прильоту чого-небудь, навіть в тилу.
+
+22
SkeptikUA
SkeptikUA
25 травня 2023, 15:13
#
Ви трішки відірвані від світу, звісно для молодого кваліфікованого спеціаліста 20 тис. не гроші, проте пів країни працює за суттєво мешу зарплату. У тому числі вчителі, викладачі, лікарі, бухгалтери, слюсари, зварщики і тд.
+
0
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 15:43
#
Ви зараз знайдіть кваліфікованого слюсаря та зварювальника. За верстатників — це взагалі дупа. А з лікарями я два роки тому стикнувся, да. Що я можу сказати — якщо пацієнт хоче жити — лікарі безсилі. А освіта, то взагалі дно. Чому може навчити викладач у універі який не має досвіду практичної роботи? А зараз там таких більшість.
+
+15
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 15:47
#
На виробництві, де я зараз працюю, робітники отримують близько 15000 гривень на руки. Зараз виробництво платить 3500 якщо ти привів людину яка пройшла випробувальний термін.
+
0
SkeptikUA
SkeptikUA
25 травня 2023, 16:11
#
З кваліфікацією в нашій країні такі самі проблеми як і з зарплатами. Але ж ми обговорювали саме ЗП.
+
0
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 16:50
#
А звідки взятись кваліфікації - на це потрібен час. Нормального слюсаря потрібно роки три вчити базовим навичкам, верстатника — ще довше, а потім вони повинні вчитися все своє професійне життя. Але більшість тих в кого руки росли не з дупи ще задовго до війни з'їхали з країни, залишилися тільки ті кого щось тут тримає та всякий людський мотлох.
+
+60
begood
begood
25 травня 2023, 15:10
#
А насильно людей в армію масово не можна затягнути, бо Україна не Росія.
— Ахах, спасибо за поднятое настроение!

В целом, статья хорошая, спасибо!
Виталий, у вас есть мысли о том как сильно изменится цена на продукцию и услуги после того как поднимут цену за свет так как они хотят? Сколько будет стоить тот же хлеб после такого подорожания?
+
+3
gorobezus
gorobezus
25 травня 2023, 15:37
#
А подорожание будет для бытовых потребителей, так что для промышленности это глубоко безразлично. Я бы больше беспокоился по поводу повышения акциза на топливо.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися