Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
24 жовтня 2025, 7:40

Банки майбутнього: вже за 10 років ми їх не впізнаємо

Для більшості клієнтів банк — це вже не відділення установи, а зручний застосунок на смартфоні, в якому зосереджено всі ключові послуги. Однак на цьому трансформація банківської системи не завершується, а запровадження ШІ лише прискорює зміни. Яким майбутнє сектору бачать світові дослідники та українські банкіри, розбирався «Мінфін».

Із відділень у застосунки

Впродовж останніх десятиліть у всьому світі обслуговування банками клієнтів невпинно переходить в онлайн. Наприклад, у США кількість банківських відділень зростала до 2012 року, коли їхня кількість сягнула майже 82,5 тис., та після цього щороку кількість відділень знижується. Вже у 2022 році їх було менше 70 тис., повідомляє Федеральна корпорація зі страхування депозитів.

Ще помітнішою є ця тенденція у Німеччині, де, за повідомленням місцевого центробанку, ще у 2010 році кількість відділень перевищувала 39 тис., а у 2024 році — знизилась до 17,9 тис.

Якщо поглянути на Україну, то на початок 2008 року у нас було понад 21 тис. відділень, а зараз їх менше 5 тис., повідомляє Нацбанк. Тобто їхня кількість зменшилась приблизно вчетверо, і лише за минулий рік було закрито близько 100 відділень. Звісно, тут можна звернути увагу на декілька додаткових чинників, які цьому сприяли — зменшення населення, втрата контролю над частиною території, вихід із ринку багатьох банків. Однак загалом ця ситуація відповідає глобальній тенденції на світовому ринку, що передбачає збільшення послуг онлайн.

Для клієнтів отримання послуг через застосунки теж стає дедалі важливішим. Як продемонструвало дослідження компанії Alkami, 84% представників молодшого покоління, що користується банківськими послугами, вважають цифровий досвід ключовим чинником їх якості. А половина — готові змінити банк, якщо інший надаватиме кращий цифровий сервіс.

Надалі цифровізація посилюватиметься, а кількість доступного у застосунках функціоналу зростатиме, виходячи за межі звичної оплати комуналки чи переказу грошей. Наприклад, як розповіли «Мінфіну» в àбанк, у їхньому додатку нещодавно з'явилась можливість керувати всіма картками, а також оформити кредит під заставу авто. «Це речі, які реально полегшують щоденне користування банком», — переконаний керівник напрямку Кредитні картки в àбанк Євген Зайченко.

Банк, де його не очікуєш

Надалі цифрові банківські сервіси активніше виходитимуть за межі власних застосунків і з'являтимуться там, де користувачі можуть їх навіть не очікувати. Open Banking, який зараз впроваджується в Україні та дозволяє керувати рахунками в декількох банках із одного фінансового застосунку, — лише перша ластівка цього процесу.

Завдяки відкритим API банківські сервіси дедалі активніше з'являтимуться в застосунках та на сайтах, які не пов'язані з фінансами. Відповідно, безпосередньо у них можна буде скористатися банківськими послугами.

У всьому світі відкритий API вже активно використовується для миттєвих платежів, автоматизації переказів за комуналку, фінтех-додатків, які аналізують витрати з різних рахунків тощо.

Надалі ці системи розширюватимуться, створюючи та поглиблюючи нові партнерства. Як наслідок — користувачі зможуть отримувати повний спектр банківських послуг, не лише на відвідуючи відділення установи, а й не відкриваючи її застосунок.

«Традиційні банки, які колись домінували у фінансовому ландшафті, дедалі більше переміщуватимуться з центральної позиції до фонової інфраструктури. Це не означає, що банківські функції зникають — радше, вони безперешкодно інтегруються в нефінансові платформи та щоденну діяльність. Уявіть собі купівлю автомобіля через автомобільний додаток, який миттєво пропонує варіанти фінансування на основі вашого фінансового профілю», — йдеться у дослідженні Fintech 2040 від компанії Riverty.

За прогнозом аналітиків, вже до 2040 року приблизно 70% фінансових взаємодій відбуватиметься через вбудовані канали, а не прямі банківські відносини.

Персональні пропозиції

Поєднання відкритих API на різних ресурсах, зростання масиву інформації про клієнтів та використання штучного інтелекту для аналізу даних — всі ці нові можливості вже найближчим часом призведуть до масового впровадження персональних банківських пропозицій.

Очікується, що індивідуальні пропозиції умов депозиту чи кредитних програм стануть такими ж звичними, як особисті рекомендації на YouTube. При цьому, як демонструють дослідження, клієнти не проти цих змін. За даними Accenture, 91% банківських клієнтів очікують, що фінансові установи пропонуватимуть персоналізовані продукти й сервіси. А 83% — готові ділитися додатковими даними, якщо це дозволить їм отримати вигідніші фінансові умови.

Відповідно до дослідження McKinsey & Company, персоналізовані фінансові продукти можуть підвищити прибутковість банку на 10−15%, а рівень лояльності клієнтів — на 20−30%.

Технології безпеки

Разом із переходом обслуговування клієнтів в онлайн, зростає значення кібербезпеки, над якою дедалі активніше працюватимуть банки.

«Ми застосовуємо ШІ в управлінні ризиками — він аналізує операції й допомагає виявляти підозрілі транзакції. Це вже не майбутнє, а щоденна практика, яка робить банк зручнішим і безпечнішим для клієнтів», — розповіли «Мінфіну» в àбанк.

Ще рік тому глобальний ринок біометрії для банківських та фінансових послуг оцінювався у $5,9 млрд, а за прогнозом Research And Markets, вже до 2030 року сягне $15,2 млрд. Крім цього, банки дедалі частіше використовуватимуть поєднання біометрії з додатковими чинниками перевірки, наприклад, поведінковими патернами — як користувач рухає мишею, друкує чи входить у систему.

Банк із людським обличчям

Можна було б очікувати, що активне запровадження ШІ та інших технологій сприятиме автоматизації роботи банків та повністю усуне людей від роботи з клієнтами. Але, як відзначають дослідники з Accenture, все відбуватиметься навпаки.

«Генеративний ШІ дозволить банкам повернути „людський дотик“ у цифрову еру, де минулі 25 років цифризації призвели до відчуження клієнтів. Штучний інтелект зможе автоматизувати рутинні завдання, скоротивши витрати на тести ризиків і звільнити співробітників для високовартісних взаємодій», — йдеться у дослідженні компанії Top 10 Banking Trends for 2025.

«Банк майбутнього буде ще простішим і швидшим у користуванні — всі основні послуги клієнт зможе отримати онлайн буквально за хвилини. З’явиться більше персоналізованих сервісів, які допомагатимуть керувати грошима, та автоматизованих рішень — від миттєвих кредитів до інвестиційних продуктів. Це дозволить банку стати не лише місцем для зберігання коштів, а й зручним щоденним фінансовим помічником», — переконані в àбанк.

Попри виклики воєнного часу, необхідність забезпечити роботу в умовах проблем з електроенергією та ризики російських хакерських атак, вітчизняна банківська система не лише підтримує роботу, але й запроваджує ті самі інновації, що й західні країни. А отже, вже за декілька років ми відчуємо значні зміни у фінансовому секторі.

Автор:
Олексій Писарев
Журналіст Олексій Писарев
Пише на теми: Інвестиції, фондовий ринок, forex, макроекономіка

Коментарі - 18

+
+105
Bart Simpson
Bart Simpson
24 жовтня 2025, 8:31
#
Взагалі ніхто не зрозумів що це промоушн а-банка.
+
+15
am1
am1
24 жовтня 2025, 13:11
#
Якщо індивідуальні пропозиції будуть працювати так само криво як рекомендації гугла, то хай йдуть вони лісом зі своїм ШІ
+
+30
Phenmen
Phenmen
24 жовтня 2025, 23:06
#
Ага, в застосунки. Потім банки між собою підписують якийсь драний меморандум та обмежують переводи між рахунками. Банківська система стала частиною держави, а не сервісом для своїх клієнтів.
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
25 жовтня 2025, 12:12
#
Кліенти, що мають «білі» доходи на рівні мінімальної з/п або зовсім не мають «білих» доходів чомусь вважають, що можуть безперешкодно переводити між різними банками сотні тисяч гривень…
+
+45
Phenmen
Phenmen
26 жовтня 2025, 12:17
#
В разі якщо Ви мали таку необережність і накопичили на рахунку більше ніж 1 місяць таких доходів, то вивести їх буде не можливо через переводи. Не важливо білі, сірі чи фіолетові доходи.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
26 жовтня 2025, 12:40
#
«В разі якщо…»

Зніміть готівкою, бо перекази в інші банки це не вивід грошей з банку.
До речі, якщо сплатите борги за послуги ЖКХ, то може й виводити
не буде чого…
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
26 жовтня 2025, 12:46
#
Phenmen

В Україні не одна сотня тисяч громадян отримують «білі» доходи,
що перевищують 100тис грн/міс, але чомусь не скиглять про
вигадані проблеми з банками…
Може проблеми стосуються тільки тих, у кого немає «білих»
доходів чи доходи на рівні мінімальної з/п…
+
0
youknow
youknow
27 жовтня 2025, 7:59
#
«Може проблеми стосуються тільки тих, у кого немає «білих«» — ні.

«В Україні не одна сотня тисяч громадян отримують «білі» доходи,
що перевищують 100тис грн/міс» — з 18 мільйонів користувачів банківської системи.

потужне виправдання Qwerty1999 безглуздої діяльності працівників нбу, держслужбовців та працівників банків
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
27 жовтня 2025, 13:47
#
Youknow

У мене нема проблем…
У вас нема проблем…
В розділі «відгуки» також нема
на цю тему текстів…
То в кого конкретно є проблеми
при умові отримання «білих» доходів,
що перевищують 100тис грн/міс…
+
0
youknow
youknow
27 жовтня 2025, 14:28
#
Qwerty1999 ви замовчуєте реальну картину (тобто брешете), відгуки стосовно «отримання „білих“ доходів, що перевищують 100тис грн/міс…» — є, їх дуже багато.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
27 жовтня 2025, 14:34
#
Youknow
«є, їх дуже багато.»

то дайте хоч декілька посилань, бо знайомі айтішники
з доходами 100+тис/міс чогось не скаржаться…
+
0
youknow
youknow
27 жовтня 2025, 17:03
#
Qwerty1999

ви такі «ліниві», то не дивно що «не побачили», або не «бажаєте» бачити правду та самотужки читати.
підказка: в кожному банку про які є коментарі на цьому сайті (де ви пишите дурню) — є подібна ситуація (та, на яку я звертаю увагу)
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
27 жовтня 2025, 17:25
#
Youknow

а ви такі брехливі, що нездатні скопіювати ні одного посилання
на відгук, де отримувач «білих» доходів у 100тис/міс або більше скаржився на проблеми з переказами…

Звісно, що володарі мінімальних пенсій або тіньових доходів
можуть скаржитись на що завгодно…
+
0
youknow
youknow
27 жовтня 2025, 22:08
#
Qwerty1999 )))ви такій нездара, що не можете прочитати коментарі самостійно (і пишете відверту маячню) в доходи відносять також отримання спадщини, дарування, продаж будь якого майна і т.подібне.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
28 жовтня 2025, 7:29
#
youknow
Прочитав самостійно…

Один з останніх 20 відгуків


Получил ограничения по переводам п2п (Binance)
Спершу я трохи засмутився, адже не маю
офіційного доходу — лише фриланс.

https://minfin.com.ua/company/a-bank/review/405390/

тож брешіть біільше, що скаржаться
тільки на ліміти на р2р-перекази
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
25 жовтня 2025, 12:21
#
«вже за 10 років ми їх не впізнаємо»

Впізнаємо, бо будуть як і раніше періодично вимагати паперову справку з іпн-кодом, хоча цей код присвоюється кожній дитині дошкільного віку та залишається незмінним до самої смерті, за виключенням медичної зміни статі…
+
+30
yarg
yarg
26 жовтня 2025, 17:37
#
Ми говоримо про той ШІ, який вже дае 45 відсотків помилкових відповідей і намагається обманювати користувачів? Довірити йому свої гроші?
+
0
Bitcoin
Bitcoin
27 жовтня 2025, 12:46
#
Джинса
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися