Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
22 жовтня 2025, 14:44

Кращий коментар вересня: як банк забрав кошти померлого на власні потреби

Особа, яка звернулася до банку за отриманням спадщини дізналася, що коштів на рахунку вже немає. Переможцем у конкурсі «Мінфіну» на кращий відгук про роботу банків у вересні стала користувачка під ніком Asin4you, клієнтка Ощадбанку. Вона розповіла чому не змогла отримати спадок і тепер готується захищати свої права.

Що сталося

«Прийшла отримувати спадщину. Коли нотаріус робила запит, гроші на рахунку були. Але коли прийшла до банку, виявилось, що коштів уже немає», — поділилася користувачка.

Менеджер фінустанови пояснила, що кошти списані. А на уточнювальне запитання «куди саме», відповіла: «Банк списав на свої потреби».

Користувачка наголошує, що такі дії банку суперечать законодавству, яке забороняє операції з рахунками померлих до завершення процедури спадкування. Вона вбачає у діях банку ознаки зловживання та юридичної некомпетентності.

«Це справа кримінальна і тепер мені залишається витрачати час та гроші на адвокатів та відкривати кримінальну справу», — вважає Asin4you.

Позиція банку

У відповідь на запит «Мінфіну» у пресслужбі Ощадбанку зазначили, що без конкретних даних клієнта перевірити ситуацію неможливо. Однак у загальному порядку пояснили:

«Судячи з описаної ситуації, на момент звернення до банку на рахунку вже не було коштів, тому користувачка не змогла їх отримати. Це могло статися, зокрема, через те, що банк не отримав у належний спосіб і вчасно документально підтверджену інформацію про смерть клієнта».

Водночас у фінустанові зауважили: якщо спадкоємець звернеться із заявою про сторнування списаної комісії, таке питання може бути розглянуто.

«Таку заяву можна подати у будь-якому відділенні Ощадбанку. Після її розгляду банк може повернути комісію, яка була списана з дати смерті клієнта», — повідомили в Ощаді.

Як коментують ситуацію юристи

Юристи наголошують: з моменту смерті особи її рахунки входять до складу спадщини, і жодні операції з ними (зняття, списання, перекази) не можуть проводитись. Серед винятків — оплата поховання або боргів спадкодавця, але і ці дії потребують підтверджень та контролю з боку нотаріуса.

«Банк зобов’язаний заморозити рахунки після отримання повідомлення про смерть клієнта, доки нотаріус не оформить свідоцтво про право на спадщину. Будь-яке списання на „власні потреби“ чи „комісію за обслуговування“ після цього моменту є безпідставним зменшенням спадкової маси. Такі дії можуть містити ознаки неналежного виконання банком договірних зобов’язань і тягнуть цивільно-правову відповідальність (відшкодування збитків, нарахування відсотків тощо)», — коментує юрист практики реструктуризації та банкрутства ЮК «Приходько та партнери» Ілля Колесник.

Для вирішення ситуації автору відгуку експерт радить звернутися письмово до банку з вимогою надати пояснення щодо підстав списання та копії внутрішніх документів, що підтверджують операції. Якщо банк не відреагує — подати скаргу до НБУ про порушення правил ведення рахунків померлих клієнтів. У разі підтвердження списань без законних підстав, звернутися до суду з позовом про стягнення неправомірно списаних сум і відсотків за користування чужими коштами.

«Рекомендую спадкоємцям діяти виключно через нотаріуса, фіксувати усі запити письмово та не погоджуватись на „усні пояснення“ від банку», — підвів короткий підсумок Ілля Колесник.

Коментарі - 12

+
+66
Андрій М***к
Андрій М***к
22 жовтня 2025, 15:54
#
Ваші гроші,ті що у Вас в кишені. Якщо гроші в банку, то значить це гроші банку.
+
+15
chc788
chc788
22 жовтня 2025, 16:09
#
Повна дурниця
+
0
Aldruino
Aldruino
22 жовтня 2025, 17:08
#
Буквально недавно тут була новина про таку ж ситуацію в одному з банків Австралії. Тільки там вона була масовішою.
+
0
TattiReuven
TattiReuven
22 жовтня 2025, 18:17
#
Да, я в день смерти сразу позвонила в банк и сообщила о смерти их клиентки, моей мамы. Кроме того, заблокировала через приложение ее пенсионную карту в тот же день. Поэтому я считаю, что если человек протупил и не сообщил им тут же, поэтому и результат.
Да и потом тоже обращалась в банк, потом к нотариусу по завещаниям, через полгода получила без проблем все, что было на карте.
Никаких претензий к Ощадбанку.
Все отлично.
+
+25
Qwerty1999
Qwerty1999
22 жовтня 2025, 22:10
#
TattiReuven
«я в день смерти сразу позвонила в банк и сообщила о смерти их клиентки»


Вы реально прикалываетесь — ведь любой шутник может
позвонить в банк и сообщить о смерти любого клиента…

По закону и банковским правилам надо предоставить в банк оригинал
свидетельства о смерти, а сотрудник банка должен снять с него ксерокопию
и заверить надписью «згідно з оригіналом» а также поставить дату и свою подпись…
+
+15
TattiReuven
TattiReuven
22 жовтня 2025, 22:47
#
Я не прикалываюсь. Мы были в Болгарии и я физически не могла ехать в Украину в банк.
Но у меня все получилось.
И почему любой?
Любой может войти в приложение?
Я же через приложение звонила.
Потом, когда я приехала в Украину, я предоставила документы. Переведенные официальным переводчиком и заверенные украинским нотариусом
+
+10
Qwerty1999
Qwerty1999
23 жовтня 2025, 12:43
#
«Я же через приложение звонила.»

В приложении в разделе связь с банком обычно прописан номер телефона горячей линии при тыцяньи в который идёт стандартный звонок по GSM-каналу и принимающая звонок сторона видит только номер телефона звонящего абонента и ничего больше.
С таким же успехом нашедший или укравший чужой смартфон с физической сим-картой может посмотреть на перечень установленных банковских приложений и обзвонить все горячие линии соответствующих банков, сообщив о смерти владельца финансового номера телефона…
+
0
TattiReuven
TattiReuven
23 жовтня 2025, 15:37
#
Вы как всегда спорите.
Я рассказала как поступила я в такой же ситуации, как негативно описано в статье Минфин.
У меня проблем с получением денег от Ощадбанка, естественно, после вступления в завещание через полгода после смерти клиента банка, не возникло.
Значит я все сделала правильно.
Может клиентка из статьи через год полтора обратилась в банк. Ее проблемы
Больше не хочу комментировать и спорить
Хорошего дня!
+
0
TattiReuven
TattiReuven
23 жовтня 2025, 15:49
#
Вы не вникли, кстати, в день смерти я позвонила в банк и заблокировала ее карту в приложении.
А через две недели с полным пакетом переведенных и заверенных нотариусом документов о смерти, обратилась в банк, лично, в Украине, и к нотариусу по завещаниям.
И через полгода получила всю сумму, оставшуюся на карте.
Законы все соблюдены
Почему у клиентки не получилось, из статьи абсолютно мне непонятно.
+
0
TattiReuven
TattiReuven
22 жовтня 2025, 23:29
#
Сообщить банку о смерти клиента в Украине онлайн можно, но процесс требует официального подтверждения, поэтому онлайн-уведомление может быть лишь первым шагом.
(Погуглила)
+
+46
matroskin
matroskin
22 жовтня 2025, 19:02
#
Банки в Україні нічим не відрізняються від інших установ тому дивуватися тут абсолютно нічому.
Ніхто ні за що реальної відповідальності не ніс і не несе, завтра банк скаже що клієнт зняв гроші за 15 хв до смерті або навіть через тиждень після неї… з банкомату карткою і на тому все.
Можите поскаржитися в НБУ, ГПУ, СБУ, НАБУ максимум що вони зроблять (якщо у Вас там нема родича-генерала) це перешлють Вашу скаргу в банк з проханням надати Вам відповідь. :)
+
+30
Lololoq
Lololoq
22 жовтня 2025, 19:42
#
«Для разрешения ситуации автору отзыва эксперт советует обратиться в письменном виде в банк" — можно просто прийти в банк в центральное отделение если есть такая возможность. Начальник отделения решил бы проблему, хоть и банк отстой. Тем более зная, что ощяд списывает с счёта около 25 гривен в месяц если нет движения по счёту за определённый период. Сумма наверно около 300 гривен. Я даже больше скажу, что нач.отделения лично в руки бы ей отдал эту сумму при личной явке.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися