Реформа фармацевтичного ринку, ініційована Міністерством охорони здоров’я України, подавалася урядом як крок до зниження вартості ліків. Однак аналіз її реальних наслідків показує зовсім іншу картину: вигоду від змін отримали передусім великі фармацевтичні компанії, тоді як аптеки опинилися на межі виживання, а кінцеві споживачі змушені платити більше.
Реформа чи афера: як фармвиробники збільшили прибутки на півмільярда гривень щомісячно

Як працювала система і що змінилося?
Зміни, про які йдеться, були ініційовані постановою Кабінету Міністрів України від
Причиною цього стало твердження окремих компаній виробників ліків, що стрімке подорожчання відпускних цін (на 100−120% за останні 3 роки) повʼязане з необхідністю сплачувати аптечним закладам маркетингові послуги за просування власної продукції.
Саме тому МОЗ вимагало від виробників одночасно з забороною маркетингових послуг знизити відпускні ціни на ліки шляхом економії на цій статті видатків.
Як прикрасити ситуацію замість реального зниження цін
9 вітчизняних фармацевтичних компаній-виробників виконали цю вимогу дуже обмежено: погодилися знизити ціни на 30% спільно тільки на 100 препаратів (які самі ж виробники і обрали), продаж яких сукупно складає лише 5% від загального товарообігу ліків у країні.
Наприклад, виробник ліків «Дарниця», продаючи щомісячно своїх ліків в Україні на суму 755 млн грн, раніше сплачував аптекам за послуги маркетингу понад 20% від продажів (усереднене значення, за інформацією від різних учасників ринку). Тому в результаті цих змін «Дарниця» отримала економію в розмірі 151 млн грн на місяць (20% від 755 млн грн). Слід зауважити, що раніше цей маркетинг аптеки транслювали у вигляді зниження ціни далі покупцям та використовували у фінансуванні своїх витрат. Отже очікування щодо зниження відпускних цін від виробника становить близько 20%.
За задумом МОЗ ці гроші в повному обсязі виробники мали б направити на здешевлення ліків для українців, але фактично «Дарниця» знизила вартість тільки на 20 лікарських засобів з сумою продажів 245 млн і витратили на це лише 73,7 млн грн (30% від 245 млн грн).
А різницю від зекономлених на забороні маркетингу коштів 77,5 млн грн (151 млн грн — 73,7 млн грн) просто поклала собі в кишеню. І це без урахування того, що «Дарниця» підняла ціни з вересня 2024 року по січень 2025 року у середньому не менше ніж на 5%.
Від іншого вітчизняного виробника «Інтерхім» знижки на ліки були застосовані лише на ТОП-100 препаратів. 18%, спрямовані раніше на послуги маркетингу аптекам, також залишилося на боці виробника і складають 5,8 млн грн.
Якщо провести такі ж нескладні обрахунки по кожному з 9 виробників, що погодились на зниження ціни на 100 препаратів, то після цих змін вони спільно почали отримувати майже 500 млн грн додаткового чистого прибутку щомісяця (таблиця нижче).
Виробник ліків | Обсяг продажів на ринку, в млн грн з ПДВ | Частка видатків виробників на маркетингові послуги, % | Сума видатків на оплаті маркетингових послуг, млн грн | Обсяг продажів на ринку ТОП 100, в млн грн з ПДВ | Витрати на зниження ціни на топ-100, млн грн (сума продажів топ-100×30%) | Додатковий прибуток виробника, млн грн |
Фармак АО (Україна, Київ) | 1 064,78 | 20,0% | 212,96 | 258,33 | 77,50 | 135,46 |
Дарниця ЧАО (Україна, Київ) | 755,93 | 20,0% | 151,19 | 245,64 | 73,69 | 77,49 |
Київський вітамінний завод АО (Україна, Київ) | 586,11 | 18,0% | 105,50 | 169,13 | 50,74 | 54,76 |
Корпорація Артеріум (Україна, Київ) | 551,38 | 22,0% | 121,30 | 103,14 | 30,94 | 90,36 |
Кусум Фарм ООО (Україна, Київ) | 415,71 | 12,0% | 49,89 | 81,62 | 24,49 | 25,40 |
Юрія-Фарм ООО (Україна, Київ) | 307,88 | 15,0% | 46,18 | 80,43 | 24,13 | 22,05 |
ІнтерХім ОДО (Україна, Одеса) | 200,93 | 18,0% | 36,17 | 101,13 | 30,34 | 5,83 |
Борщагівський ХФЗ ПАО (Україна, Київ) | 183,92 | 15,0% | 27,59 | 35,89 | 10,77 | 16,82 |
Віола ФФ ЧАО (Україна, Запоріжжя) | 182,56 | 35,0% | 63,90 | 8,20 | 2,46 | 61,44 |
РАЗОМ | 4 249,20 | 814,66 | 1 083,51 | 325,05 | 489,61 |
Примітка: Дані відображають відсоток сплачених маркетингових послуг на базі пропозицій виробників згідно з договорами, які діяли в 2024 році, та можуть містити незначні відхилення.
Дані показують, що всі лікарські засоби, які не входять до списку зі 100 препаратів (а це 95% загального обсягу ринку), продаватимуться за підвищеними цінами. Це пов'язано з тим, що аптеки мусять компенсувати збитки, спричинені забороною маркетингових послуг.
Аптеки на межі закриття
Експерти вважають, що через втрату доходів від маркетингових послуг 30−35% аптек в Україні ризикують закриттям найближчим часом.
Особливо це стосується малих аптек із товарообігом до 700−800 тис. грн, розташованих в першу чергу у селах, малих містах та прифронтових зонах, де прибутковість і так була низькою.
Згідно з дослідженням Аптечної професійної асоціації України, навіть якщо аптеки піднімуть націнки до максимально дозволеного Постановами КМУ № 955 та № 168 рівня, вони все одно залишаються збитковими.
Хто виграв від реформи?
Очевидні вигодоздобувачі — великі фармацевтичні компанії:
-
Вони заощадили близько 500 млн грн, які раніше витрачали на маркетингові послуги.
-
Вони не перенаправили ці кошти на реальне зниження цін для споживачів.
-
Вони самі визначили, які препарати потраплять до списку зі знижками, що дозволило їм просунути власні продукти.
Споживачі відчули здешевлення лише на 100 препаратів, що складають 5% від продажів, натомість ціни на інші 95% ліків зросли.
Водночас аптечні заклади опинились на межі фінансової кризи і якщо влада не внесе корективи, найближчими місяцями Україна може зіткнутися із масовим закриттям аптек (перш за все в селах, маленьких містах та прифронтових територіях), зменшення надходження податків, звільненням персоналу та їх можливий виїзд за кордон.
Ринок і пацієнти чекають подальших дій від виробників стосовно пропорційного розподілення тих відсотків, які були до 1 березня спрямовані на маркетингові послуги.
Головне питання: ця реформа справді спрямована на здешевлення ліків чи це механізм перерозподілу фінансових потоків на користь великих фармвиробників?
Коментарі - 3