Мінфін - Курси валют України

Встановити
8 жовтня 2024, 7:30

Комісія у 30% за закриття рахунку за фінмоном: законно чи ні, і що з цим робити

Тема фінансового моніторингу залишається однією з найгарячіших на нашому форумі. Багато людей досі не розуміють його принципів і розцінюють вимоги фінансистів, як необґрунтовані докори, тому скаржаться на свої банки на нашому сайті та Національному банку. Тим паче, що зараз при примусовому закритті рахунку через непроходження фінмона банки все частіше знімають при видачі грошей до 20−30% від суми.

«Мінфін» з'ясував позицію банкірів, які забирають у клієнтів до третини грошей, думку Нацбанку на цю тему, а також запитав експертизу незалежних юристів.

НБУ: не штраф, а комісія

Новий імпульс історії з великими стягненнями з клієнтів банків у рамках фінансового моніторингу дав коментар Національного банку, в якому повідомлялося таке:

  1. Банки не мають права застосовувати до клієнтів фінансові покарання у вигляді штрафних санкцій за порушення правил фінансового моніторингу.
  2. Накладання банками на клієнтів штрафів за фінансовий моніторинг не відповідає дійсності, це фейк.
  3. Банк може стягувати з клієнта «стандартну комісію» при поверненні клієнту грошей після застосування фінансового моніторингу — або під час переказу коштів до іншого банку, або під час видачі їх готівкою через касу. Ключове слово тут — «стандартна», — така комісія в середньому на ринку зараз становить 1% суми, одиниці стягують 2%.

«У медіа та телеграм-каналах поширюється недостовірна інформація про те, що банки нібито почали штрафувати своїх клієнтів за порушення з питань фінансового моніторингу та стягують на свою користь 20% від суми коштів, що зберігаються клієнтами на їхніх банківських рахунках. Національний банк зазначає, що таке твердження не відповідає дійсності!..

Банк може стягувати стандартну звичайну комісію за проведення такої платіжної операції", — буквально йдеться у заяві НБУ від 28 серпня у його соцмережах.

Вона активно обговорювалася не лише самими фінансистами, а й їхніми клієнтами, які просто під повідомленнями регулятора писали про наявність такого виду стягнень.

У відповіді на офіційний запит «Мінфіну» в НБУ підкреслили, що з людей можуть стягнути тільки комісії, але не штрафи за фінмоніторинг.

«Наголошуємо: законодавством із питань фінансового моніторингу не передбачено застосування банками „будь-яких фінансових покарань щодо порушників правил фінансового моніторингу“. Тобто за порушення правил фінансового моніторингу, банк не може накладати стягнення, штрафи або будь-яку іншу фінансову санкцію на клієнта», — йдеться в офіційному коментарі Національного банку для «Мінфіну».

У ньому також уточнюється, що українські банки розривають відносини зі своїми клієнтами не лише через порушення правила фінмоніторингу, а й з інших причин:

  • Неплатоспроможність, незаконне використання картки або токена, надання недостовірної інформації та виникнення підозри у можливому незаконному використанні картки.
  • Отримання інформації від міжнародної платіжної системи щодо незаконного використання картки.
  • Порушення власником картки умов договору.
  • Ненадання власником картки документів, згідно з договором.
  • Припинення доручень (гарантій), наданих третьою особою за зобов'язаннями клієнта перед банком.
  • Виникнення несанкціонованої чи простроченої кредитної заборгованості за рахунком, кредитом чи кредитною лінією.
  • Отримання від клієнта повідомлення про втрату картки або телефону та підозра у їх незаконному використанні.
  • Встановлення факту провадження протиправної діяльності на підставі офіційних документів, повідомлень правоохоронних органів та інших організацій.
  • За наявності обґрунтованих підозр на підставі висновків служб банку щодо факту здійснення протиправної діяльності. Використання карток для переказу коштів, отриманих незаконним шляхом.
  • Інші випадки, передбачені договором.

У чому проблема фінансового моніторингу

Пояснення НБУ зводиться до того, що безпосередньо за порушення правил фінмоніторингу банк 20−30% не стягує. Він проводить стягнення не за сам фінмон, а за повернення коштів після нього вже в рамках розрахунково-касового обслуговування (РКО). Коли людина хоче повернути собі заблоковані кошти.

Річ у тім, що фінансовий моніторинг за своєю формою та суттю не є послугою, яку замовляє клієнт. Це обов'язкова процедура оцінки будь-якої фізособи/ФОП/юрособи, яку кожен український банк зобов'язаний проводити на підставі Закону № 361-IX від 6 грудня 2019 року та Постанови НБУ № 65 від 19 травня 2020 року.

У нацбанківському документі перераховано близько 70 ознак підозрілих операцій, на підставі яких можна зупинити транзакцію/угоду. Причому цей перелік не є остаточним: НБУ офіційно зобов'язав банки самостійно додавати нові ознаки, і на практиці їх список давно перевищив сотню.

Головне тут, що всі ці ознаки не розголошуються, і клієнти банків навіть не уявляють собі мотивацію банку, який застосував до них покарання. Спершу заблокувати рахунок, а потім стягнути величезний відсоток на поверненні власних коштів. Це самостійно визначає кожен банк окремо і, по суті, може зробити з кожним клієнтом все, що завгодно.

У своїх офіційних відповідях на скарги клієнтів банкіри саме так і відповідають: ви порушили правила, які ми не можемо вам розголошувати, але доступ до рахунку/грошей закрито на невизначений термін.

Насправді перед великим стягненням є два кроки. Перший: банк в односторонньому порядку фіксує порушення у рамках фінмоніторингу та блокує клієнту рахунки, після чого може його закрити в односторонньому порядку.

Другий: йде повернення коштів у рамках розрахунково-касового обслуговування (готівкою або переказом) за вирахуванням вищезгаданих 20−30% (залежно від банку), якщо не було зафіксовано відмивання грошей, фінансування тероризму чи іншого кримінального злочину.

Через причинно-наслідковий зв'язок люди сприймають це відрахування, як стягнення за фінмоніторинг, оскільки стандартна комісія за таку послугу становить 1%.

Нацбанк у відповіді для «Мінфіну» каже таке: «Варто ще раз наголосити, що банки мають право самостійно визначати свою тарифну політику в рамках чинного законодавства».

У Нацбанку також звернули увагу нашого видання на незначну кількість клієнтських скарг/звернень щодо комісій, які надійшли до нього від споживачів, та розібрали кейс Абанку.

«Щодо застосування Абанком 30% стягнення при примусовому закритті рахунку повідомляємо таке. За період з 01.01.2020 до 31.07.2024 з цього питання до НБУ надійшло лише два звернення, одне звернення надійшло у 2022 році та одне — у 2023 році.

При цьому, згідно зі ст. 47 Закону від 07.12.2000 № 2121-III «Про банки та банківську діяльність» із змінами та доповненнями, «Банк самостійно встановлює відсоткові ставки та комісійну винагороду за надані послуги, якщо інше не передбачено законом». Інформація про комісію за перерахування коштів при припиненні ділових відносин з ініціативи банку розміщена на офіційному сайті Абанку", — наголосили нам у Нацбанку.

Форум «Мінфіну» буквально переповнений скаргами на застосування банками фінансового моніторингу, який клієнти вважають несправедливим і звинувачують фінансистів у поборах. Багато хто підкреслює, що до примусового закриття рахунку вони дійшли саме через порушення фінансового моніторингу. Банки відкрито їм це повідомляють, окремо наголошуючи, що можуть робити з ним, що захочуть.

Тому редакція «Мінфіну» може рекомендувати надсилати скарги не лише через наш сайт на служби підтримки банків, а й дублювати всю цю інформацію до Нацбанку, щоб регулятор також розглядав їхні ситуації та оперував широкою практикою застосування.

Що кажуть у банках

У банках також не вважають, що діють у рамках чинного законодавства.

«Комісію у розмірі 30% було запроваджено банком з осені 2023 року», — підтвердила в коментарі для «Мінфіну» перша заступник голови правління Абанка Наталія Крашеніннікова, що видно в публічному договорі банку, про який вже писав «Мінфін».

Крашеніннікова назвала нам дві причини впровадження цих 30% в Абанку:

  1. Зменшити появу нових дропів у банку, щоб використання Абанку в шахрайських операціях було невигідним. Основна мета запровадження комісії — загороджувальна для відсікання дропів.
  2. Компенсувати фінансові витрати банку на розробку рішень щодо фінансового моніторингу та антифроду (збільшення штату співробітників, ІТ-доопрацювання тощо).

Боротьбою з дропами пояснили «Мінфіну» високі комісії і у Південному.

«У вересні 2023 року банк «Південний» запровадив комісію у розмірі 30% за видачу/перерахування коштів у разі припинення ділових відносин із ініціативи нашого банку. Ця комісія — не штраф, це реакція на масове використання банківської інфраструктури для проведення нелегальних операцій за допомогою p2p-переказів влітку 2023 року, що зафіксував Національний банк загалом у системі.

Комісія спрямована на боротьбу з таким явищем, як дропи — транзакційна інфраструктура для обслуговування тіньового сектора економіки в різних сферах (підпільний гральний бізнес, ухилення від оподаткування, легалізація кримінальних доходів тощо). Комісія виступає бар'єром для зазначених клієнтів у використанні банку «Південний» для проведення нелегальних операцій", — йдеться у коментарі пресслужби банку «Південний» для «Мінфіну».

Там також відзначили роботу з фінансового моніторингу щодо запобігання та протидії відмиванню доходів.

При цьому жоден банк, із яким спілкувався «Мінфін», не надав рішень судів щодо клієнтів із заблокованими рахунками в рамках фінмоніторингу, і не назвав кількість таких постанов, що доводять скоєння злочину.

Стягнення у людей 20−30% коштів при примусовому закритті рахунку банкіри визнають, але називають це саме комісією.

«Наприкінці 2023 року банком було переглянуто тарифи з обслуговування клієнтів, які користуються карткою izibank. Зокрема, було запроваджено комісію для клієнтів — фізичних осіб у розмірі не більше 20% від суми балансу після погашення кредитних зобов'язань (не більше 10 тис. грн) при знятті готівки або переказі коштів у нацвалюті за реквізитами на рахунки в інших банках при припиненні ділових відносин за ініціативи банку.

Зазначена комісія не належить до штрафів і є складовою тарифної політики", — наголошується в коментарі пресслужби Таскомбанку для «Мінфіну».

Але,якщо вивчити тарифний додаток до договору ТАСкомбанку, то ми не побачимо там жодної кваліфікації.Немаєні слова«комісія», ні слова «штраф», жодного визначення.Його коженспоживачзмушенийдаватисамостійноі часто вважає це фінансовим покаранням виходячи з розміру в 20% (не більше 10 тис.грн), на що має право — як сторона, що не брала участь у складанні договору.

Незадоволеним клієнтам пропонують, як арбітра, залучати Нацбанк.

«Якщо клієнт вважає, що комісію стягнули несправедливо, він має право звернутися до Національного банку України. Щодо кожного випадку ми надаємо відповідні дані перевірки регулятору для підтвердження, що стягнення зроблено в рамках запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом», — запевнили у пресслужбі банку «Південний».

Але, як видно з коментаря Нацбанку, регулятор вважає дії банків законними, тому навряд чи допоможе клієнтам.

Читайте також: У банках вже вишиковуються черги із власників заблокованих карток: що з цим робити

Суди та інші шанси клієнтів

Люди все частіше звертаються з цією проблемою до незалежних юристів, адвокатів та до суду.

«Справді, встановлення таких «штрафів» чи «комісій» на рівні договорів про надання послуг клієнтам є неординарним і, вочевидь, не може розглядатися як «стандартні звичайні комісії».

Проте жоден нормативно-правовий акт НБУ не обмежує банки у можливості встановлення таких умов, а особливо з огляду на готовність клієнтів приймати такі умови. Отже, єдиним реальним механізмом боротьби з «несправедливими» умовами договорів про надання послуг є лише оскарження таких положень у судовому порядку.

Але тут є логічна проблема, адже діючі клієнти вже погодилися на відповідні умови, коли ухвалили умови договору та користуються послугами банку", — визнав у коментарі «Мінфіну» радник юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» Олександр Руденко.

Більшість банків працюють за принципами відкритої оферти. Розміщують свої договори на сайтах, і там публікують зміни до них. Хоча не всі роблять це своєчасно і за формою, тому кожен випадок можна розглядати окремо.

Руденко також зазначив, що банки припиняють обслуговування на підставі «встановлення клієнту неприйнятно високого ризику», згідно з ч.1 ст. 15 Закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню поширення зброї масового знищення», а також внутрішніх правил фінансового моніторингу. Він оцінив практику у таких справах, як неоднозначну.

Його колеги запевняють, що виграти у банків суперечки та відсудити все за фінансовим моніторингом цілком реально. У тому числі й величезні комісії, стягнуті банками.

«За рішенням суду можна поновити обслуговування у банку. Це підтверджено рішенням Верховного суду (остання інстанція) у справі нашого клієнта, який зміг повернути усі свої гроші та рахунок. Разом із усіма банківськими комісіями. Процес тривав 5 років, але людина відстояла свої права», — повідомив у розмові з «Мінфіном» старший партнер адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець.

Він вважає, що затягування справ у судах — на руку банкам.

«Вони розуміють, що судитиметься кожен сотий чи тисячний клієнт, уражений у правах, і вони трохи на цьому втратять. Хоча виграти справу з докорами щодо фінансового моніторингу реальніше, ніж здається, навіть завдяки тому, що банки додумують і «пишуть на коліні» багато своїх правил, за якими згодом і закривають рахунки.

Ці правила не публічні, не виписані у законодавчій базі, і коли банк намагається до них апелювати під час процесу, судді частіше стають на бік саме клієнта, а не банку. Оскільки банк покарав людину за надуманим приводом, який не відображений у чинній нормативній базі, — це важливий аргумент", — запевнив Кравець.

Він бачить вирішення проблеми у прозорішому застосуванні фінансового моніторингу в Україні, та у зрозумілому регулюванні. А також розраховує на активнішу участь Нацбанку, який міг би чітко регулювати відносини щодо цієї частини та карати банки за зловживання та перегини.

У самих же банках тиснуть на те, що вищезгадана Постанова НБУ № 65 дозволяє їм писати власні правила, не оприлюднюючи їх клієнтам, але караючи їх порушення.

Єдиний позитивний момент в історії зі стягненнями по 20−30% від суми після примусового закриття рахунку — це перспектива їх скасування. Окремі банки пообіцяли це зробити, але відразу назвали умову.

«Питання про скасування цієї комісії планується розглянути після впровадження ініційованих регулятором змін обмеження щомісячного розміру p2p-переказів, спрямованих на боротьбу з дропами та використання банківської інфраструктури для здійснення нелегальних операцій», — заявили «Мінфіну» у пресслужбі банку «Південний».

Коментарі - 11

+
+260
Я_ __
Я_ __
8 жовтня 2024, 9:02
#
Короче кажучи тупо підміна понять, ясно, не «штраф», а «комісія», он в одного нашого сусіда застуженого теж, не війна, а «сво», оце шось з тієї ж опери, бо по закону штраф якби заборонено, а комісію на здоров`я, хоч 110% роби))

НБУ все більше наче має якийсь консультаційно-дорадчий характер, на курс НБУ всім начхати, вони там шось презентують, шось вносять, шось змінюють, банки якісь несистемні та дрібні штрафують, а ринок з великими гравцями живе своїм життям, бо НБУ по суті як менеджер крупних банків, котрий слідкує, щоб крупним банкам було комфортно на ринку))
+
+67
Я_ __
Я_ __
8 жовтня 2024, 9:06
#
«Форум „Мінфіну“ буквально переповнений скаргами на застосування банками фінансового моніторингу, який клієнти вважають несправедливим і звинувачують фінансистів у поборах.»

Так зберігайте в банках кошти тільки на поточні витрати, забудьте про овдп і депозити, котрі прив`язані по суті до вашого банківського рахунку, навіщо зберігати в банку суму котру шкода втратити, якщо вже на Мінфіні навіть повно скарг на блокування та списання «відсотків» (штрафів) за переказ ваших же коштів

українські банки з нашою владою і дурнуватими законами — це хрень повна, про що ви можете переконатися прочитавши купу скарг в абсолютно різних банках від людей котрі як в Україні так і за кордоном перебувають)

Тому, хочете одного разу обісратися і подарувати банку свої гроші - тримайте на рахунку побільше грошей, відкривайте більше депозитів і купуйте більше овдп :)
+
0
Я_ __
Я_ __
8 жовтня 2024, 9:07
#
«нелегальних операцій за допомогою p2p-переказів»

купив героїну на тисячу гривень, а на залишок докупив рпг і противотанкові міни, НЕЛЕГАЛ клятий)))
+
+31
Turbo Apricot
Turbo Apricot
8 жовтня 2024, 9:41
#
Все що вам потрібно знати про суд — це підтверджено рішенням Верховного суду (остання інстанція) у справі клієнта, який зміг повернути усі свої гроші та рахунок. Разом із усіма банківськими комісіями. Процес тривав 5 років, але людина відстояла свої права.
+
+30
Три літри
Три літри
8 жовтня 2024, 10:07
#
Нащо редакція НБУ розповсюджує цей фейк що нібито комісій не існує? Вони є. І вони законні бо немає закону що забороняє такі комісії.
+
+30
Mini Mi
Mini Mi
8 жовтня 2024, 16:54
#
Потому что у нас все что не нравится властям это фейк
+
+22
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
8 жовтня 2024, 11:35
#
Из своего опыта судов с банком -принимается во внимание только то что написано в договоре и то что подписано лично клиентом! А все остальное это «хотелки». Так что в Суд и все!
+
0
Pumbovik
Pumbovik
8 жовтня 2024, 12:52
#
Поэтому стоит избегать данных банков и ничего там не держать, ни личных ни счета фоп/тов, когда вор в законе говорит что отжать 30% законно, называя это комиссией, штрафом и еще как угодно, то это показывает полную недееспособность регулятора в плане защиты прав потребителя. Один ставит 20%, другой 30% что хочу то и творю. А суды это месяца или годы зависших оборотных денег предпринимателя, считай паралич бизнеса
+
0
Mini Mi
Mini Mi
8 жовтня 2024, 17:01
#
Ну как говорится банковская тайна в Украине это когда никто не знает сможет ли он забрать свой вклад. Какой смысл держать средства в банках больше поточки? Держите сумму на поточные расходы, в идеале вообще откройте кредитку и просто ее гасите по факту, потому что в ситуации когда вы должны банку, а не он вам он никогда не будет так чудить. Тем более щас депозиты совсем не актуальны.
+
+30
candidat
candidat
9 жовтня 2024, 3:50
#
Банки прикрываются тем, что эта «комиссия» в 20% якобы для борьбы с дропами. Только в статье не увидел, обязан ли банк доказать, что клиент является дропом? Или банк просто в кого попало может ткнуть пальцем, обозвать его дропом и забрать 20%?

И вообще, банки хорошо устроились: правила финансового мониторинга не разглашаются. А откуда известно, что эти правила вообще существуют? Видит некий нечистый на руку банк, что у клиента есть деньги, обвиняет того в нарушении якобы существующих правил финмона (которых, может, и нет вообще) и забирает 20% себе. Хорошая схема! Это же непаханное поле для злоупотреблений. Тем более, что НБУ сам этому способствует своими постановлениями и никак не препятствует, вообще отрицая проблему.

Так кто тут мошенник: клиент, который то ли дроп, то ли не дроп, и это не доказано, или банк, который может без оснований отжимать деньги?

P. S. Что вообще даёт привлечение мошенниками дропов? Ну, перевел мошенник деньги дропу, они что, от этого сразу легальными стали? Всё равно у денег должно быть какое-то происхождение, и при желании можно пройти цепочку в обратном направлении и увидеть, что деньги были нелегальные. Не пойму, почему считается, что деньги отмылись?
+
0
Три літри
Три літри
9 жовтня 2024, 11:56
#
Или банк просто в кого попало может ткнуть пальцем, обозвать его дропом и забрать 20%?

Саме так

И вообще, банки хорошо устроились: правила финансового мониторинга не разглашаются.

Закон забороняє це робити.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися