Мінфін - Курси валют України

Встановити
12 вересня 2024, 16:08

Де знайти гроші на Сили оборони, не підвищуючи податки для громадян

З кінця серпня триває «епопея» з законопроєктом про підвищення податків. Він передбачав, зокрема, підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%, збільшення податків для ФОПів тощо. Натомість із проєкту прибрали норму, яка передбачає підвищення податку на прибуток банків із 25% до 50%, що призведе до недоотримання 72 млрд грн. У першому читанні проєкт був провалений, та направлений на підготовку до повторного розгляду. Де Україні знайти необхідне фінансування для потреб Сил оборони, розповів віцепрезидент ICC Ukraine Дмитро Олексієнко.

За розрахунками Мінфіну, завдяки цьому законопроєкту вдасться отримати близько 30 млрд грн у 2024 році та 127 млрд грн у 2025 році, при раніше запланованих 125 млрд гривень у 2024 році.

Постає питання, чи варто було влаштовувати такий гармидер із цим законопроєктом, додавати податки ледве працюючому легальному бізнесу та створювати нові адміністративні ускладнення, щоб отримати лише 30 млрд гривень? Водночас відмовляючись від 72 млрд, які можна безболісно отримати з профіцитної банківської системи?

Більше схоже, що цей законопроєкт спрямований не на реальне наповнення бюджету, а на поступове знищення спрощеної системи оподаткування, та на спонукання бізнесу до відходу в тінь. Адже необхідні бюджету гроші знаходяться саме у тіньовій економіці, з якою ніхто не поспішає боротися.

Скільки грошей у тіньовій економіці

Аналіз економічної ситуації в Україні свідчить, що значні ресурси можуть бути мобілізовані шляхом ефективної боротьби з тіньовою економікою, масштаби якої за два с половиною роки повномасштабної війни в певних галузях лише зросли.

За оцінками Міністерства економіки, у 2021 році обсяги тіньової економіки становили вражаючі 31% ВВП. Попри скорочення економіки майже на 25% після 24 лютого 2022 року, частка тіньового сектору залишилася практично незмінною, коливаючись у межах 25−30% ВВП. Це свідчить про те, що тіньові схеми не лише вижили в умовах війни, але й адаптувалися до нових реалій, продовжуючи завдавати значних збитків державному бюджету.

Масштаби проблеми вражають: за різними оцінками, щорічні втрати від схем ухилення від сплати податків сягають суми в 300 млрд гривень. Лише в підакцизних галузях держава недоотримує близько 40 млрд гривень на рік. Ці цифри особливо болісні в контексті нагальної потреби у фінансуванні оборонного сектору та відбудови країни.

Аналіз ключових секторів тіньової економіки демонструє тривожну тенденцію до зростання тінізації. Особливо яскраво це проявляється на тютюновому ринку. Якщо у 2019 році рівень тінізації становив 5,6%, то до 2024 року він зріс на 13,5%, досягнувши 19,1%. За даними дослідження Kantar Ukraine, на яке посилається МВФ, рівень нелегальної торгівлі сигаретами оцінюється навіть вище — в 22% ринку. Ця динаміка призвела до того, що втрати бюджету від несплати оподаткування з тютюнової продукції оцінюються у 17−31 млрд грн лише тільки акцизного податку. І це без врахування несплати інших податків, особливо ПДВ.

Не менш тривожна ситуація склалася на алкогольному ринку. У першому кварталі 2024 року рівень тіньового споживання алкоголю оцінюється на рівні 3,65 літра чистого етилового спирту на особу, що відповідає 41% ринку. Це призводить до втрат бюджету в розмірі 7−8 млрд гривень щорічно. Варто зазначити, що, хоча у 2021 році спостерігалося певне зниження рівня тінізації ринку алкоголю до 34%, із початком війни ситуація знову різко погіршилася, повернувшись до показників 2019 року і навіть перевищивши їх.

Ринок пального так само демонструє негативну динаміку. У 2023 році втрати бюджету від несплати податків із пального («чорні» продажі та мінімізація податків мережами) склали 9−10 млрд гривень. Хоча протягом 2023 року вдалося дещо покращити ситуацію, скоротивши обсяги нелегального ринку у 2,5 раза, проблема залишається гострою, особливо, порівнюючи з періодом до 2022 року.

Особливо критичною є ситуація в аграрному секторі, де проблема «сірого» експорту набула загрозливих масштабів. За даними Бюро економічної безпеки, за дев'ять місяців 2023 року ризикові підприємства експортували зернових невідомого походження на суму 133,9 млрд грн, що становить понад 20% від загальної кількості. За оцінками Української аграрної конфедерації, «сірий» експорт зернових зараз становить близько 30−35%. І хоча це є певним покращенням, порівнюючи з 2022 роком, коли цей показник перевищував 50%, ситуація залишається критичною і далекою від показників 2019 року.

Не оминула тенденція до зростання тінізації і ринок побутової техніки та електроніки. Якщо у 2019 році частка «сірого» імпорту становила 24% від загального обсягу продажу легального ринку (що у валютному еквіваленті складало 20,5 млрд гривень, або $792 млн), то останніми місяцями ця проблема загострилася. Особливо вражаючою є ситуація з технікою Apple: за оцінками, 75% цієї продукції в Україні ввозиться контрабандою, що призводить до втрат бюджету лише на митниці у розмірі майже 7 млрд гривень на рік.

Ринок праці також демонструє негативну динаміку в питанні тінізації. Проблема заробітних плат «у конвертах» залишається однією з найболючіших для української економіки. У 2020 році бюджет України недоотримав від 110 до 150 млрд гривень через цю схему ухилення від оподаткування. Згідно даних Голови комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, у 2023 році несплата ПДФО через зарплати в конвертах оцінювалась у 200 млрд гривень.

Окрім вищезазначених секторів, набули поширення й інші схеми, які завдають значних збитків державному бюджету. Зокрема, маніпулювання з податковими накладними, «скрутки», діяльність «конвертаційних центрів» тощо.

Що має зробити уряд

У світлі цих тривожних тенденцій стає очевидним, що, замість того, щоб збільшувати податковий тиск на легальний бізнес та громадян, уряд має зосередитися на ефективній боротьбі з тіньовою економікою. Ця боротьба повинна бути комплексною та охоплювати всі сектори економіки, де спостерігається зростання тінізації.

Ключовими напрямками такої боротьби мають стати:

  1. Модернізація системи митного контролю. Це передбачає впровадження системи автоматизованого сканування вантажів на всіх ключових митних пунктах, створення єдиної електронної бази даних для відстеження руху товарів через кордон та співпраця з митними службами сусідніх країн для обміну інформацією про підозрілі вантажі. Такі заходи допоможуть значно зменшити обсяги контрабанди та випадки заниження митної вартості товарів.

  2. Посилення контролю за експортними операціями, особливо в аграрному секторі, де проблема «сірого» експорту стоїть найгостріше. Створення єдиної електронної системи моніторингу експортних операцій, впровадження обов'язкової сертифікації походження товарів для експорту та посилення відповідальності за надання недостовірної інформації про експортні операції можуть суттєво зменшити обсяги нелегального експорту.

  3. Реформа податкової служби. Ця реформа повинна включати впровадження системи аналізу великих даних для виявлення аномалій у податковій звітності, посилення протидії схемам ухилення від оподаткування та розробку програми навчання персоналу сучасним методам виявлення податкових порушень. Особливу увагу варто приділити удосконаленню системи адміністрування ПДВ, забезпечити прозорість та унеможливити маніпуляції з податковими накладними. Автоматизація процесу верифікації податкового кредиту та створення системи оцінки ризиків для виявлення потенційних «скруток» ПДВ також сприятимуть зменшенню зловживань у цій сфері.

  4. Стимулювання бізнесу виходити з «тіні». Це може включати впровадження програми «податкової амністії» для підприємств, які добровільно легалізують свою діяльність.

  5. Боротьба з нелегальним обігом підакцизних товарів, зокрема, алкоголю та тютюну. Посилення відповідальності за виробництво та продаж контрафактної продукції та створення міжвідомчої робочої групи для координації зусиль у цій сфері можуть значно зменшити обсяги нелегального ринку підакцизних товарів.

  6. Реформа трудового законодавства. Спрощення процедури оформлення трудових відносин та посилення відповідальності роботодавців за використання неоформленої праці можуть значно зменшити привабливість неофіційного працевлаштування.

За консервативними оцінками, ефективна реалізація вищезазначених заходів могла б принести до бюджету додаткові 150−200 млрд грн щорічно. Це суттєво перевищує очікувані надходження від пропонованого підвищення податків і не матиме негативного впливу на легальний бізнес та громадян. Щобільше, ці заходи сприятимуть створенню прозорішого та конкурентнішого бізнес-середовища, що є критично важливим для довгострокового економічного розвитку України та її інтеграції до європейських структур.

Читайте також: Які додаткові податки відстоює уряд та від яких зборів готовий відмовитися

Важливо розуміти, що боротьба з тіньовою економікою — це не одноразова акція, а тривалий процес, який вимагає політичної волі, професійного підходу та підтримки суспільства. Лише за таких умов Україна зможе не лише зупинити негативну динаміку зростання тінізації, але й побудувати прозору та ефективну економічну систему, здатну забезпечити її обороноздатність.

Коментарі - 33

+
+60
mantis05
mantis05
12 вересня 2024, 22:15
#
Та легко находятся эти деньги, но нужна помощь силовиков СБУ. Сначала вычесления: в каждой области, считаем население, делим на количество городов, сел и районов, и вычисляем пропорции соотношения населения к населенным пунктам. Далее, берем начальников ТЦК, их замов и личный состав, и вместе с паяльником- узнаём где кроются средства. Всё. Буквально всё. Просто и со вкусом, а главное- население Украины поддержит данный метод
+
+15
Hardlyworker
Hardlyworker
12 вересня 2024, 22:34
#
Ніколи такого не буде. Бо держава перестане існувати. Ці начальники і є держава.
+
+30
mantis05
mantis05
12 вересня 2024, 22:53
#
Ну штош, тогда МСБ будет и дальше уходить. Хочу посмотреть как пенсы, бюджетники и прочие- будут наполнять бюджет)
+
+15
gorobezus
gorobezus
13 вересня 2024, 11:24
#
Мегазрелище будет
+
0
juular
juular
15 вересня 2024, 10:11
#
Тогда навіщо існувати такої державі? у чому цінність такої системи?
+
+15
mantis05
mantis05
15 вересня 2024, 16:15
#
Но кто-то же с 92го года голосовал и строил такую страну, значит большинству она нужна и нравится такой
+
+15
Hardlyworker
Hardlyworker
15 вересня 2024, 23:30
#
«Я так люблю свою країну, але ненавиджу державу"©
+
+75
bonv
bonv
12 вересня 2024, 22:28
#
Що там з посадками весною всіх олігархів? Квартал95 то вже олігархи?
+
+90
bonv
bonv
12 вересня 2024, 22:30
#
Народ обдерти як липку — слоган слуг типу народу.
+
0
Dimamizdm1
Dimamizdm1
12 вересня 2024, 22:59
#
Надрукувати
+
0
Aldruino
Aldruino
13 вересня 2024, 8:42
#
Схоже на статтю ШІ.

Пишеться про зменшення податкового тиску на населення, але тут же як рішення подається збільшення відповідальності то контрабандистам, то роботодавцям… Відповідальність (тиск) перетікає із порожнього в пусте.
+
+30
Loginnnnn
Loginnnnn
13 вересня 2024, 11:38
#
Зарплаты в конвертах до конца войны никуда не денутся, мужчины без брони устраиваться не будут. Остальные кому осталось больше 10−20 лет до пенсии врядли видят смысл в официальном трудоустройстве при периодических высказываниях властей что пенсий не будет. Хорошо что люди хоть зарплатные фопы открывают, вот с них и была основная идея насобирать военного сбора, но кто ж будет самому себе в ногу стрелять, мандат рано или поздно закончится, а бизнес останется.
+
+45
nitrolog
nitrolog
13 вересня 2024, 13:05
#
В статті сказано чітко (про що багато експертів каже) де брати гроші, і там мільярди.
Але Кверті ось наприклад піклується виключно айтівцями що вони обнаглєлі і їх треба на загальний податок перевести чи просто фоп 3 підняти відсоток бо катаються на своїх моноколесах зі своїми айфонами життя від них немає, от обідрати айтівців тоді бюджет отримає все чого не вистачає
+
+59
SkeptikUA
SkeptikUA
13 вересня 2024, 14:14
#
Це звичайна заздрість, не дивуйтесь. Типу «у сусіда і жінка краща і діти швидше спати лягають, тому піпірка не підводить».
+
0
nitrolog
nitrolog
13 вересня 2024, 21:52
#
Я так теж думаю, але Кверті мене в цьому намагався переконати, але щось не вийшло))
+
+60
mantis05
mantis05
13 вересня 2024, 17:30
#
Meanwhile: Словения даёт на 3 года ставку 7% для айтишников, 9.5% после 3 лет. Но это от прибыли. У нас- 5% от оборота, и вешают военный сбор+повышение ставки. Вопрос актуальный: а чем Украина привлекательнее Словении?) Черногория даёт условия еще лучше, но там счет не в SEPA будет.
+
0
nitrolog
nitrolog
13 вересня 2024, 21:51
#
100%
+
+74
Riojas
Riojas
13 вересня 2024, 18:11
#
Заметьте, что именно уклонения айти в этой статье нет. Потому что мы дурачки дисциплинированные и и так все заплатим и задонатим сверху. На контрасте аграрка, где 35% черного экспорта (который надо везти морем и за который каждую ночь выгребает Одесса) зато забронированных на втором месте после энергетики. И будем же дальше молчать, потому что как же в сложную минуту бросить государство. Как таких гусей не ощипать?
+
0
nitrolog
nitrolog
13 вересня 2024, 21:52
#
++
+
0
vt313
vt313
13 вересня 2024, 17:02
#
Такі ідеї озвучуються постійно вже 20 років. Час від часу хтось їх реалізовує. Результат завжди негативний.
+
+15
regantan
regantan
14 вересня 2024, 8:45
#
А можна зупинитись в популізмі і вимкнути безадресні додатації на електрику, воду, тощо.

І отримаєш ті самі кількасот мільярдів.
А на сірий бізнес вже тиснути будуть робітники, щоб зарплатню підвищував.
+
0
vt313
vt313
14 вересня 2024, 17:13
#
Тих дотацій досить мало.
В моменті, підеш в мінус.
+
0
regantan
regantan
16 вересня 2024, 11:37
#
Понад 120 млрд здається на початок року. Зараз може менше, з урахуванням підняття цін на електрику
+
0
vt313
vt313
16 вересня 2024, 20:48
#
Https://ua-energy.org/uk/posts/v-ukraini-zmenshat-kilkist-domohospodarstv-shcho-otrymuiut-subsydiiu#:~:text=%D0%9D%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%BE%2C%20%D1%83%20%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D0%B1%D1%8E%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D1%82%D1%96%20%D0%BD%D0%B0,%D0%B1%D1%83%D0%BB%D0%BE%20%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BE%20%D0%BD%D0%B0%202023%20%D1%80%D1%96%D0%BA.

50 це не кількасот.
+
+15
regantan
regantan
18 вересня 2024, 20:14
#
4 млрд кВт-годин на 5 грн різниці для тарифу 2.6.

На 2 млрд м3 води. Різниця щось біля 20 грн за м3.

На Н млрд перевезення пасажирів.
Лише Укрзалізниці щось біля 0.5 млрд для пільгових категорій.

Кількасот тут не набігають, але колись рахував, до 120−150 млрд.

P.S і це скоріше за все без згаданих субсидій, бо я не пам’ятаю щоб їх враховував.

Ну і родзинка цього популізму, це збільшення бюджету ПФУ на 80% (+350 млрд) з 2021. Це при скороченні економіки на десятки відсотків.
Це
+
0
vt313
vt313
18 вересня 2024, 21:25
#
Так не рахують.
+
0
mantis05
mantis05
14 вересня 2024, 19:37
#
Пчелы против меда? ну…
+
0
Bitcoin
Bitcoin
15 вересня 2024, 14:55
#
Сокращайте госаппарат, олухи вороватые
+
0
regantan
regantan
16 вересня 2024, 11:38
#
Яку частину бюджету витрачається на нього?
Скільки мільярдів?

Назвіть цифри
+
0
Vadimra
Vadimra
20 вересня 2024, 13:29
#
Я, конечно, не экономист, но чувствую какой то подвох в этой «статье». Ведь деньги это просто бумага. И главный вопрос в количестве товарно-материальных ценностей, произведенных в конкретной стране. От перемены мест слагаемых сумма, наверное, не изменится. Вот, например, с табаком. Вывести всех из тени по сути означает заставить дядю Васю (конечного потребителя) платить больше за пачку сигарет (или меньше курить, но это автору не нужно). Хрен с ним, что это мало вяжется с обещанием автора не увеличивать налоговое давление на население). Просто непонятно, где дядя Вася возьмет денег, чтобы заплатить больше за сигареты. Наверное, он тогда купит меньше молока своей дочери. Но тогда государство получит меньше налогов от молзавода.
Половина статьи полная чушь, списанная с учебника, без учета реалий. Например, налоговая амнистия… Дядя, ты сначала с предыдущей разберись, прежде чем новую запускать. И такую ерунду пишет целый вице-президент Торгово-промышленной палаты…
А ничего, что в статутных задачах ТПП значится содействие выходу украинских предприятий на новые рынки и привлечение инвесторов в Украину? Камон,чувак, может быть, уже пора заняться своими прямыми обязанностями? Когда такие люди начинают петь про автоматизацию и яростную борьбу с контрфактом, предприниматели всегда слышат только одно: новые бюджеты на все эти «инновации» и новый виток маски-шоу от духовных потомков ОБЭХСС.
Короче, у меня контрпредложение из учебника. Давайте сократим всех этих бездельников
+
0
vt313
vt313
20 вересня 2024, 17:27
#
----
Короче, у меня контрпредложение из учебника. Давайте сократим всех этих бездельников
----
Любое сокращение ведет к увеличению
+
+30
mantis05
mantis05
21 вересня 2024, 1:24
#
Ничего подобного. Просто и с пониманием цифр: ***-***- у нас достаточно чиновников всех уровней, чтобы поддерживать функционирование всего госаппарата на всех уровнях. Т. е. чиновников достаточно, чтобы работать со всем населением Украины. Начинается война- люди выезжают. ЕС говорит что 7.2 ляма наших тусят в ЕС, ООН говорит что 9.3 ляма выехало из Украины. Количество чиновников не поменялось. Хммм…что-то не состыковывается. Кстати, по старым нормам СССР, которые перешли в наследство Украине, большинство чиновников-мужчин, обязаны отслужить в армейке, т. е. с белым билетом- не берут, поменяли это только в 2020, но чиновников по-новому, набрали лишь 4%. :D :D :D, но что-то никто из них не спешит воевать, имея опыт и допуск ВЛК. Интересно, как же так? М? м? м? У-Украина.
+
0
regantan
regantan
21 вересня 2024, 9:06
#
Як ви оцінили «достатність»? За якими критеріями?
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися