Національна стратегія доходів передбачає реформу спрощеної системи оподаткування. Чому запропоновані зміни шкідливі для економіки, ДТ розповів Старший економіст CASE Україна, член Несторівської групи Володимир Дубровський. «Мінфін» обрав головне.
Чи дійсно потрібно вбивати спрощенку для вступу до ЄС
У противників спрощеного оподаткування з’явився останнім часом новий аргумент: «Ми, мовляв, прямуємо до ЄС, тому потрібно, передусім, перейти на якусь із „європейських“ моделей спрощенки, або й узагалі її скасувати». Такий підхід, зокрема, було втілено в Національній стратегії доходів, де, власне, податкові реформи починаються зі спрощенки.
Передбачається, за прикладом Польщі, скасувати фіксовані ставки 1−2 груп (найпростішу та, відповідно, захищену від корупції форму), замінивши їх податком із обігу від 3 до 17%. Чудовий приклад, аби розібрати в деталях, чому таке карго-інтеграторство шкідливе економічно, плюс ще більше віддаляє нас від європейської цивілізації.
Чому наша спрощенка не така, як у Європі
Для втілення таких планів необхідна гармонізація податкового законодавства з європейським. Вона стосується виключно непрямих податків — ПДВ та акцизів. Тільки вони — й це цілком логічно — підлягають загальноєвропейському регулюванню.
А спрощенка належить до прямих податків, які в ЄС відрізняються від країни до країни радикально. І єдине загальне обмеження, що от-от набере чинності, — це, щонайменше, 15% корпоративного податку на великі міжнаціональні корпорації. І то він може бути податком на розподілений прибуток (або, як у нас називають, на виведений капітал), як в Естонії, Латвії та Польщі.
Майже всюди спрощений режим передбачає реєстрацію платником ПДВ після досягнення відповідного порога (в Україні — 1 млн грн на рік). Але застосувати цю норму в нас, як передбачає нацстратегія, — означає просто вбити відповідний бізнес, оскільки в наших умовах сплатити ПДВ без професійного бухгалтера неможливо, потрібен повний облік.
А бухгалтер для такого бізнесу, навіть на пів ставки, але із зарплатними податками, обійдеться, щонайменше, в десяту частину обігу, не кажучи вже про всі проблеми адміністрування, де мікропідприємства, за визначенням, опиняться серед «ризикових» і масово страждатимуть від блокування ПДВ-накладних.
Може Україні варто було б повчитися в «успішних країн»? Проте, якщо придивитися уважніше, далеко не весь «досвід успішних країн» однаково корисний для нас.
Зокрема, наскільки хорошими є «європейські» податкові режими, як такі, для мікробізнесу, — велике питання. Так, у багатьох країнах ЄС роздрібна торгівля картелізована великими мережами, тими самими, які лобіюють вихолощування спрощенки в Україні. А щоб хоч якось дати вижити мікробізнесу, там впроваджують штучні обмеження на великі магазини, усе разом, зрештою, — коштом покупця.
З чим саме маємо справу
У «європейській» моделі люди від самого низу до самого верху, включно з вищими керівниками країни, підпорядковуються закону. Цей закон, загалом, гарантує рівність основних прав і свобод, їхню невід'ємність, людську гідність та підконтрольність влади народу.
В «азійській» моделі правлять конкретні «начальники», або й узагалі «авторитети».
В «євразійській» моделі, яку Україна успадкувала від імперії, усе це з часів Петра Першого прикрите формальними законами, котрі, як відомо «навченим життям» людям, «пишуться для дурнів»: оскільки або прямо залишають рішення на розсуд «начальників», або написані нечітко чи суперечливо.
Це дозволяє вирішувати, яку з норм до кого й коли застосувати, або суперечить практиці настільки, що порушують їх усі або майже всі, тому ті самі «начальники» мають владу визначати, кого принести в жертву, а кого — до певного часу пощадити.
Спрощенка в описаній системі — справді, свого роду «офшор», але не стільки податковий, скільки правовий. Фактично, вона — єдина частина української податкової системи, яка наразі ще працює за більш-менш цивілізованими принципами, де верховенство права, радше, живе, ніж ні, а «дах» або особисте близьке знайомство з податковим інспектором не є необхідною умовою спокійної роботи.
Принаймні, такою вона була до тотальної фіскалізації 2−3 груп — першого кроку з вихолощування спрощенки. Саме у створенні такого укриття від «начальників» і полягала мета її творців, причому спочатку, за задумом, спрощенка взагалі не була пільговою: мінімальна ставка перевищувала середній рівень податкових надходжень від мікробізнесу.
Читайте також: Українські ФОПи на польській моделі податків: вартість послуг зросте на 10−12%
Чи дійсно проблема саме у спрощенці
Та й нині говорити про «втрати бюджету» від спрощенки не наважується навіть Мінфін: у нацстратегії немає оцінок економічного ефекту від запропонованих заходів для її реформування, як не було їх, до речі, й для фіскалізації. Насправді, середнє «податкове навантаження» для платників єдиного податку становить близько 5%, що мало відрізняється від ФОП на загальній системі, й лише трохи менше, ніж, загалом, в економіці, включно з непрямими податками.
Що ж до зловживань, то вони, звісно, є, але їх масштаб на порядок менший, ніж у більших компаній на загальній системі. Весь обіг 1−3 груп спрощенки 2021 року становив 8,3% від обігу сектору підприємств, а з урахуванням прихованих доходів — у межах 9%.
Однак, на кожному кроці чутно про використання спрощенки великими підприємствами, водночас, про справжні офшори кажуть значно рідше, про на диво живучу великомасштабну контрабанду воліють соромливо мовчати, а словосполучення «конвертаційний центр» і взагалі майже не згадують — ще б пак, адже за такими «дорослими» схемами стоять «серйозні люди»…
Ще один наслідок того, що верховенство права не працює: до повномасштабного вторгнення близько 3 мільйонів людей (майже 20% робочої сили) в Україні працювали в повній «тіні». З них близько мільйона — не за наймом: або самозайняті, або під «дахами». Яка з країн, що їх нам ставлять за приклад, може «похвалитися» таким?
Значну частину серед цих мільйонів становлять ті, хто працював легально до попередньої, азаровської, спроби знищити спрощенку: з 2009 до 2011 року Україна втратила 2,2 мільйона легальних робочих місць у секторі мікробізнесу, з яких лише близько 300 тисяч усе ж таки «повернулися на заводи», як мріяв Микола Янович.
Тому так, у нас ставки мають бути радикально нижчими, ніж у благополучніших країнах, хоча б для того, щоб легальна робота могла становити конкуренцію «тіні». При тому, що переваги, які надає підприємцю легальний статус, в Україні теж на порядок менші, знову ж таки через ненадійне верховенство права.
Що варто зробити
Отже, «реформа» спрощенки для України — не лише не пріоритетний напрям євроінтеграції, а крок у прямо протилежному, «євразійському», напрямку. Автори нацстратегії, як великий компроміс, підносять те, що таку реформу намічено лише після «реформи» (косметичної) податкової, однак — однією з перших.
Чому б не розпочати з масштабніших схем ухиляння від податків, аніж ті, де використовується спрощенка? Не кажучи вже про те, що останніх податкова, яка нормально працює (разом із митницею), цілком може ліквідувати без будь-якого обмеження прав чесних підприємців і в межах нинішнього законодавства.
Має діяти залізний підхід: спочатку «європейські» принципи та інституції, і лише потім — «європейські» норми. А верховенство права — це основа основ європейської цивілізації загалом і ЄС, зокрема. І воно зовсім не зводиться до судової системи, а є найважливішим принципом життя та управління.
Коментарі - 90
Разве это компетенция налоговой — оценивать качество бетона?
Тому — максимум мікрогрантів на розвиток бізнесу, максимальне спрощення бюрократії, ліцензування та дозволів. Максимальна допомога у виході на ринок ЄС. В тому числі юридична. Та інше.
І вуаля — надходження до бюджету виростуть кратно, чого не дасть ніяка реформа податків.
Тобто податкова може знати, але ніхто не заважає оформити кожного офіціанта, прибиральника ФОПом і оформляти на них продажі в ресторані, кожного продавця в магазині…
Все це абсолютно законно, створено для малого бізнесу, а користується цим великий бізнес. Тому і систему треба змінювати в будь якому разі.
Краще всього все в безготівку.
Ключевая фраза этого «опуса» —…податкового законодавства з європейським…
Многие не знают , что в далеком 2008 году началась первая попытка -вступление Украины в ВТО, меморандум об обьединении энергосистем ЕС и Украины, подготовка до присоединении к европейскому таможенному союзу и т. п. .НО, понимая, чем это может закончится для ахметовых, порошенков и януковичей все это «заглохло в 2010 году.
В 2014 году. после прихода к власти «клики» яценюка -порошенко ничего не изменилось и даже не было попыток привести и налоговое и таможенное законодательство к нормам ЕС. а наоборот -все подстраивали под определенных граждан!
В ЕС. как и во всем мире для таможни существуют определенные документы подтверждающие легитимность товара и услуг — экспортная накладная. таможенная декларация и фактура с отметкой торговой палаты страны происхождения. И при наличии этих данных ни один таможенник не может усомниться в подлинности происхождения товара и законности перемещения. НО. у нас, согласно ТКУ (редакция 2011 года) любой таможенный инспектор, может обьявить товар контрабандой, а документы подделкой и задержать груз на 30 рабочих дней с оплатой стоянки на таможни!
ну и потом, выворачивая руки (в доле с руководством) открыто!!! вымогать 500 или более евро !
Только у нас, согласно НКУ (в редакции 2012 года) какой то ФОП. торгуя на субботних рынках платит столько же налогов сколько какой либо гражданин который сдает квартиру в Киеве за 400 -1000 уе! (если он еще и платит эти налоги)
Так о чем вы говорите?
Кто заинтересован в интеграции?
Или вы серьезно думаете что большая часть чиновников заинтересована в вступлении Украины в ЕС. даже на условиях Румынии или Болгарии?
Про пиво из Москвы на прилавках магазинов Одессы я уже писала…
Что делает таможня?
А может лучше спросить не меня и таможню. а торговые сети -как и откуда этот продукт попадает на прилавки и кто его сертифицировал?
Вторую группу надо убирать по-любому. Нельзя продавать товары и платить фиксированный налог. Услуги можно. Или авторские поделки на первой группе.
А, если товары, то налог с оборота никто платить не захочет, сами на НДС перейдут.
А смешному кренделю еще и учет оборота не нравится.
Джинса, Минфин тоже в доле.
ПыСы: фоп3/тов
Але й тут проблема. Бюджетна система має великий тягар соціальних видатків: пенсії, субсидії, інші соіальні видатки (лікарі, вчителя, військові тощо), тому й податки не можуть бути на рівні спрощеної системи. А на рівні як мінімум податків на працю, включаючи виплати работодавця.
+ є проблема в тому, що спрощений бізнес дотичний до бізнесу який працює на загальній системі. Тому системи мають бути схожі, хоча б якось збалансовані. Тільки тоді загальний економічний клімат нормальний. Інакше просто йдуть перекоси. Коли великий бізнес користується привілеями дрібного. І довести це практично нереально.
І тут йде так «не будемо робити прозору систему поки корупціонери, які завдяки непрозорості системи мають статки, не покарані».
1. Страшна корупція.
2. Треба саджати.
3. Хто і як саджати буде х/з, при такій корупції. Тобто що конкретно робити не знаєте.
Висновок: поки не прилетить «Чарівник у блакитному гвинтокрилі» і все розрулить, нічого не робити.
Натомість я кажу наступне:
1. Корупція, це не «пивний ларек» під камерою пограбувати, де всі докази є. Це складний і бюрократичний процес, де стуси бумаги, де маніпулюють, на межі незаконного строками, цінами, процедурами. А реальні домовленності та передачі десь у лісі, за кордоном, тощо…
Приклад:
Яйця по 17 грн., це корупція з точки зору здорового глузду, але з точки зору закону це треба довести. І там насправді може й не бути порушень закону (в бумагах), і довести це можна тільки записавши всі домовленності на камеру. Тобто точково ловити.
2. Крім зміни законодавства, чистки влади тощо…, треба ще й ударити по самим статкам, тобто всі мають пояснити, звідси у нас гроші, інакше це — злочин, як мінімум ухилення від сплати податків. І тут не потрібно щось сильно доводити. Є актив — квартира, гроші на рахунку, акції, крипта тощо — має бути «папірець», як ви це отримали.
3. А ще краще зробити так, щоб усякі «кеш», «перекидка» операції були заборонені, або дуже обмежені (наприклад тільки члени родини, та групова декларація), тоді всі перетоки грошей прозорі, і неможливо отримати «корупційний кеш», потім його зробити безготівковим, і щось купити на «сина свата бабусі сусіда»…
и опять будут нищуков стращать.
А якщо заставляв, там вже терміни всі пройшли.
2. Я правильно розумію, чиновник «не ворує, не ворує, а прям перед пенсією починає»? Тобто приходить молода людина на держ службу, і там такий план: 40 років краду в золоті, біткоїнах, а витрачаю тільки білу зарплату, а от вийду у відставку, одразу витрачу «мільони»? Це ж так працює, 100%.
3. «що таке жорсткі репрессії»? Трійки НКВД? Розстріл по СМС, чи в телеграмі треба «окнути»? Як ви взагалі це бачите?
А якщо в ті самі трійки попадуть корупціонери і розстріляють вас?
І от виграв і тут з жебрака в принци, але через 10 років і в біткойнах.
Невже сьогднішні ззамміністри не було 20 років тому молодими фахівцями, чи начальниками відділу нижньої ланки? І вони ще тоді не крали? Не може такого бути. І в 20−25 років їм не було потрібно хороша машина, подарунки цікавій дівчині, тощо… Вони були абсолютно чесні, і що? Жили на одну зарплатню і чекали, виграшу ланки міністра. От тоді й красти стану. А міністр/зам краде наодинці, ніхто з підлеглих не в долі, не в справах. Всі чесні, бо їм ще не 10 років залишилось? Я правильно картину вашу намалював.
Від «та це дуже складно, давайте швидше» до розстрілів просто тих хто просто не подобається (хату його хочу, дівчина в нього симпатична) — один крок!
Історія каже, що тих хто був за радянську владу в 30-ті розстрілювали не менше ніж тих, хто був проти. Тому «а мене не за що, я не чиновник», так тільки запусти процесс, далі ви станете рівно тим хто вирішить нова «трійця».
І тоді ніякі вироки не оскаржувались, або в 2−3 дні без детального розгляду.
Так от в советскій системі було таке «визнання провини цариця доказів», тому по доносу, або по будь-який халепі (сусіду нагрубили, донос написав), вас ловлять, тортури — ваше зізнання.
І від «та щось складно, давайте простіше» до того, що я описав — один маленький крок. Бо якщо слідство не має реально доводити і це канає, воно перестає будь що доводити, бо нащо? Суспільство ж хоче.
Від «суспільство хоче» до «ворог суспільства» буквально пів кроку.
Жорстоке може, але для будь кого, а як раз корупціонери вислизнуть. Бо якщо не треба доводити, то хто корупціонер? СМС голосуванням будемо визначати?
Ви реально не знаєте історіі, ви не знаєте суспільства, ви живете поганими застарілими лозунгами…
І це прокляття країни нашої, таке ж або гірщше ніж скажений сусід…
Тільки дворяні і буржуї перетворилися в «будь кого», чому зараз буде краще незрозуміло.
Всі ці «депутати-ресторатори-журнасті» копійки би не вкрали без зам. міністра, зам. мера, начальника управління, тощо…
Бо вони самі чи не мають повноважень, чи пльовий папірець не можуть оформити так, щоб його казначейство прийняло.
І самі зам. міністри це не вміють, зато вони мають підлеглих які це оформлюють, підписують.
І цим підлеглим не 10 років мандату, це хлопці 25−35 років…
В прозорій системі забирати у невинуватих набагато складніше ніж в системі, яка працює під «суспільство бажає», бо суспільство бажає «взагалі», а розстріляти, та конфіскувати можно у конкретної людині, а суспільству сказати «супер корупціонера» розкуркулили.
«Еще раз: преступления против личности и нарушение человеческих прав- не имеют сроков давности.» — пруфы в студию.
Рівень доказів вашою думки наближений до 0. Юрист з вас ніякий.
На базі цієї конвенції єдине що можливе в частині третіх осіб, це якщо ви від них постраждали, а держава нічого не робить, або всі суди провалилися, то можна подати в ЄСПЧ, і там розглянуть неправомірні дії держави і можна отримати компенсацію.
І тільки після закінчення усіх судів в країні.
І ЄСПЧ не може посадити «олігарха Івана».
Якщо олігарх когось тортурував, і це довели, то він сів в тюрму в країні, бо є багато аналогів тортур в законодавстві, і всі вони тяжкі, або середньої тяжкості статті. ЄСПЧ працює тільки тоді, коли до вас застосували тортури, є реальні докази, але суди їх проігнорували, тобто держава вас не захистила, або сприяла (там є тортури в виправних закладах…)
І це не як не протирічить, тому що я написав. Так, якщо держава не виконує свої функції, можна звернутися до ЄСПЧ, але після закінчення локальних судів, і до держави, а не проти олігарха.
Це малоймовірно. Та давно би вже хтось знайшов і опублікував.
А раз цього вирогідно нема, то нема за що когось судити.
Але це не закриває питання, що більшість цілком добровільно продали за копійки свої ваучери…
І так, приватизація через ваучери була повною дурнею, але вона відповідала прагненням суспільства, бо суспільство не розуміло, що таке приватизація. І відкласти її теж було не можна.
Якщо б зробили правильно галасу і невдоволення населення було б ще більше, бо тоді б і ці копійки в не отримали.
2. Я нашій країні нема нормального фондового ринку, і майже ніхто не платить дивіденди, то сенс в наявності 0,2% акцій (умовно), ну дуже незначний. Ви не отримаєте дивіденди і не маєте вплив на підприємство. То нащо ці акції.
2. Ну, ок заберемо у олігархів «заводи, газети, пароплави», і що далі? Чиновники їх розікрадуть і дуже швидко. Сенс?
1. Якщо там не довгий великий суд, з незаперечними доказами, то конфісковані активи будуть «токсичними».
2. Продати токсичний актив можна тільки за корупційною схемою. Тобто або за безцінь, або за кошти держави (наприклад за фінансування державним банком).
3. Куплений токсичний актив, треба швидко ліквідувати, поки колишні власники не виграли суди, а вони їх в Європі як раз виграють.
Таким чином держава отримає 0, або копійки грошами, і буде ліквідований один з працюючих бізнесов, які приносять експортну виручку та працевлаштовують десятки тисяч людей.
Або цей актив треба залишати в державній власності, призначати чиновників, з якими актив буде втрачати ефективність, ринки, привабливість, а ще його розкрадуть.
Обидва варіанту не несуть жодної користі. І ще, інвестиційна привабливість країни, знизиться нище 0.
2) если есть предприятие и оно нормально так работает, то поменяв бенефициара, но оставив всех остальных на местах- оно будет и дальше работать.
3) бывший владелец не выиграет суд, если он будет сидеть в Украине на спецзоне, или его ДРГ застанут со спущенными штанами.
Исходно: есть некие предприятия, которые «оптимизируют» налоги, заодно списывают интересные суммы, а то 18%- сами понимаете, много. А тут оп- государство переняло тяжкую ношу и помогает предприятию выполнять свои функции, и доход для государства- будет всё равно больше, а значит выгода.
2. «Одне підприємство» як «сферичний кінь в вакуумі» — можливо, і то не факт, ви ж хочете відбирати цілими 100-ми компаній, де є вертикальна інтеграція, де є інвестиційні плани, ризик-апетит, і.т.д. Менеджмент там швидко розбіжиться, або туди просто поставлять кумів. Держава — поганий власник, коррумпована держава — жахливий.
3. Навіть сидячи в спец зоні, навіть якщо розстріляють — виграє. Є родичи, є довірені особи, є гроші за кордоном.
Податки оптимізує 90% бізнесів, тільки іноземні (західні) — ні.
Держава — поганий власник.
Коли заберете прибутків швидко не стане, податків теж, і експорт ляже.
А ще інвестиційний клімат стане зовсім поганий.
4 поганих речі — точно, проте «можливо і маловирогідно», трохи грошей разово в бюджет. Скоріше — ні.
Нафіга таке, незрозуміло. «отнять и поделить» — не працює. Доведено історично.
100% прибутків та виробництва під керівництвом держ чиновників взагалі не буде.
У вас нема аргументів, тупо повторюєте якусь мачню. Тобто популізму — «відняти і поділити» дофіга, знань — нема.