Учора, 7 лютого, Верховна Рада підтримала у першому читанні урядовий законопроєкт про мобілізацію. Можна не мати сумнівів, що документ оперативно пройде парламентські слухання та буде підписаний Президентом. Тому саме час підрахувати «ціну питання».
Новий закон про мобілізацію вже проходить через парламент: де взяти гроші на призов
Ми навмисно не обговорюватимемо політичну та воєнну частину цього процесу, оскільки захист нашої Батьківщини зараз — безумовний пріоритет. І мобілізація — це наразі необхідний крок із боку нашої держави. Поговоримо лише про економічний аспект цієї проблеми.
ЗМІ озвучують різну кількість громадян, яку доведеться призвати до армії (переважно, працездатних молодих чоловіків і, частково, жінок). На пресконференції 19 грудня Президент повідомив, що Генштаб запропонував мобілізувати 450−500 тис. осіб, що коштуватиме бюджету 500 млрд грн.
Міноборони та Мінфін спільно з профільними комітетами Верховної Ради провели власні підрахунки необхідного фінансового ресурсу. У відкритих джерелах звучали такі дані: якщо у 2024 році мобілізувати від 400 тис. до 500 тис. осіб, то знадобиться 322 млрд гривень додаткових витрат «тільки на те, щоб одягнути цих людей, навчити їх, годувати та виплачувати грошове забезпечення».
Крім цього, представники Міноборони озвучували додаткову потребу в закупівлі та модернізації військової техніки для новосформованих або поповнюваних новими мобілізованими військових частин на ще близько 400 млрд гривень.
Тобто це вже близько 720 млрд гривень у 2024 році, що становить близько 22,5% усіх видатків бюджету, або 41% наших видатків на оборону, за даними відкритих джерел.
Потрібно також врахувати, що на військові витрати Україна може спрямовувати лише власний ресурс та цільову військову допомогу наших західних партнерів. Основна частина міжнародної допомоги (уряд розраховує отримати цього року не менше $37 млрд), яка надходить до бюджету, може йти тільки на соціалку та інші «мирні» статті видатків бюджету.
Тому, коли мобілізаційний закон буде ухвалено з метою залучити до армії ще до 500 тис. осіб, то доходну частину бюджету необхідно буде збільшити, щонайменше, на 40%. Причому найближчі декілька місяців.
Читайте також: Арешт на всі кошти та заборона водіння: уряд пропонує нові санкції для ухилянтів
Як профінансувати
Існує декілька варіантів збільшення доходів бюджету для фінансування додаткової мобілізації.
Новий перерозподіл податків із місцевих до державного бюджету. Але доходи регіональних бюджетів уже й без того ґрунтовно порізали. Цього року ресурс від ПДФО з військових (96,3 млрд грн) буде спрямовано до спецфонду держбюджету для фінансування військових видатків.
Збільшення обсягу розміщення ОВДП. Станом на 6 лютого розміщено облігацій на суму близько 1,6 трлн гривень. Із яких: у портфелі НБУ та банків (переважно, державних) перебуває паперів на суму близько 1,348 млрд гривень, юрособи придбали облігацій на 147,2 млрд гривень, населення — на 58,6 млрд гривень, іноземці — на 43,8 млрд гривень. Територіальні громади розмістили в ОВДП 2,1 млрд гривень своїх коштів.
ОВДП, які перебувають в обігу за номінально-амортизаційною вартістю
Треба бути реалістами: якщо не запускати «друкарський верстат» НБУ через схему викупу Нацбанком облігацій безпосередньо у Мінфіну, держава може посилити зацікавленість у купівлі облігацій лише у двох категорій покупців.
Перша — банки. Вони мають умовну переліквідність у межах 400 млрд гривень, розміщених у депсертифікати НБУ. Друга — населення: у людей на поточних рахунках та коротких вкладах розміщено, щонайменше, 700 млрд гривень потенційного ресурсу, який може бути спрямований на купівлю держоблігацій.
Підвищення податків. Найімовірніше, без такого кроку в умовах війни нам не обійтися. Але це дуже спірний інструмент, оскільки перегнувши палицю в частині навантаження на бізнес, держава отримає значне зростання цін, що може призвести до подальшого зубожіння населення. У такій ситуації доведеться, щонайменше, переглядати пенсії майже 10 млн пенсіонерів. А це, знову ж таки, додаткові витрати скарбниці.
При цьому далеко не факт, що надходження до скарбниці зростуть пропорційно до суттєвого підвищення податків. І в спокійніший час, до війни, у тіні вироблялося близько 30% ВВП. Тож додатковий тиск просто збільшить розмір «тіні».
Тут, навпаки, державі варто замислитись, як вивести «з тіні» бізнес багатьох підпільних мільйонерів, щоб за рахунок валового обсягу податків збільшити від них загальний обсяг надходжень до державної скарбниці. Не забуваємо, що у 2024 році двічі буде підвищено мінімальну зарплату, а також, щоб там не говорили посадовці, — підвищується й вартість комуналки (від електрики до води).
Все це побічно підвищує відрахування до бюджету, хоча й призводить до зростання цін в Україні, і ще неодноразово позначиться на показнику цьогорічного інфляції. Зберуть також підвищену «данину» з банків, і уважно «стежать» за гральним бізнесом. Найімовірніше, підвищать і деякі податки та збори з імпорту, алкоголю та тютюнових виробів.
Посилення боротьби з розкраданням коштів бюджету та корупцією «на війні» (дуже болюче питання для українського суспільства). Тим самим підвищити економічну ефективність використання бюджетних коштів. Тут уряд проводить роботу і періодичні «показові прочуханки» окремих посадовців, чого очевидно недостатньо.
Покриття частини військових витрат України за рахунок «заморожених» російських активів та доходів за ними, але поки що цей процес через юридичні нюанси йде дуже повільно.
Найімовірніше, витрати бюджету 2024 року на додаткову мобілізацію покриватимуть за рахунок усіх вищезгаданих варіантів збільшення бюджетних доходів та скорочення його непродуктивних видатків. У тому числі, в якийсь момент і за рахунок емісії, чого, віддати належне Нацбанку, поки що у 2023 — на початку 2024 року вдалося уникнути.
Все залежатиме від успішності розміщення Мінфіном облігацій серед населення та податкової дисципліни бізнесу. Адже все ж простіше громадянам та бізнесу частину своїх коштів розмістити в облігації та отримувати за ними дохід, ніж за іншого сценарію отримати «емісійний податок» на всіх і вся, що тільки додасть соціальних проблем.
Читайте також: Проєкт закону про мобілізацію та зниження курсу гривні: як це вплинуло на депозити
Які ще є нюанси
Крім того, варто враховувати ще один аспект мобілізації — її вплив на ВВП України та економіку нашої країни у майбутньому. Як підрахували експерти Київської школи економіки (KSE), вимушена еміграція українців за кордон через війну вже призвела до скорочення населення, яке проживає в Україні, до 31,2 млн осіб. Виїжджали, переважно, економічно активні жінки. А також діти, і частково — люди похилого віку.
В результаті, наразі з цих 31,2 млн осіб, що залишилися в Україні, близько 10 млн — це пенсіонери. Чисельність реальної робочої сили у 2023 році оцінюється в 12,5 млн осіб, з яких частину працездатних чоловіків і жінок уже призвані до лав ЗСУ.
«Мобілізовані у ЗСУ — до 700 тисяч осіб, прикордонники — до 60 тисяч, Нацгвардія — до 90 тисяч, Національна поліція — до 100 тисяч. Тобто у нас сьогодні понад 1 млн осіб у формі забезпечують діяльність сектору безпеки та оборони», — зазначав ексміністр оборони Олексій Рєзніков ще у жовтні 2023 року.
Тобто в 2023 році чисельність реальної робочої сили (без урахування перерахованих вище категорій) склала близько 11,5 млн осіб.
У 2022 році ВВП України становив 5,191 трлн гривень, або в еквіваленті $160,5 млрд.
За інформацією заступника голови НБУ Сергія Ніколайчука, «за підсумками 2023 року ВВП України з високою ймовірністю перетнув рівень 5%, порівнюючи з 2022 роком». Якщо ці підрахунки будуть підтверджені офіційною статистикою, то в абсолютних цифрах ВВП України у 2023 році складе близько 5,451 трлн гривень, або 474 тис. гривень на 1 працюючого (і то не факт, що всі ці 11,5 млн осіб працюють легально або нелегально із врахуванням безробіття).
Тоді за нової мобілізації ще у 500 тис. осіб у 2024 році кількість реальної робочої сили скоротиться до 11 млн осіб (щоправда, без урахування працюючих пенсіонерів), а, найімовірніше, ще більше. При цьому, якщо тенденції 2023 року збережуться, то ці 500 тис. осіб «не згенерують» близько 237 млрд гривень у ВВП України у 2024 році.
Зрозуміло, що такий розрахунок досить умовний, оскільки є принципові похибки. Наприклад, із якого періоду людей призовуть до армії у 2024 році і скільки часу вони до цього ще пропрацюють, склад цих призовників теж буде неоднорідний щодо формування ними внеску до загального ВВП країни (безробітний або висококваліфікований інженер, робітник, IT-шник тощо. Але загальну тенденцію з окремими застереженнями ці цифри все ж таки відображають.
Таким чином, зараз уряд повинен мати чітку програму дій і реальних кроків, щоб належним чином підтримувати й економічний фронт. І тут, на жаль, наші посадовці не вражають ініціативами, які швидко та ефективно могли б вирішувати цю проблему. А питання ефективного використання ресурсів бюджету на армію та оборону залишається одним із головних.
Коментарі - 45
Поэтому сейчас в западной прессе как основной сценарий обсуждается, что экономической и военной помощи от США в 2024 году до выборов в США не будет. Основным экспертом на Западе по аналитике украинской войны считают традиционно Кофмана из фонда Карнеги. Он известный оптимист и весьма неплохой прогнозист, он предсказал Харьковское наступление когда всем казалось это чувством юмора. Кофман в сегодняшней публикации в New York Times написал, что куда важнее не мобилизация числом, а моральный ДУХ войска.Он обращает внимание на то, с чем ЗСУ еще толком не сталкивалось — заметное дезертирство с позиций. Избитые военкомами и заброшенные в автобус чмобики, выброшенные из автобуса в окоп просто бегут из этого окопа. Кто-то ожидал другого?
По его мнению, и мнению Джек Уотлинг из Минобороны Великобритании, что заменить деньгами технологическое оружие США не получится.
По их мнению основной сценарий стагнация на фронте в первой половине 2024го и начало приличного отступления ЗСУ в во второй половине 2024го, если помощи США не будет.
По факту от самих украинцев тут мало что уже зависит. Идея закидать трупами противника мало реалистичная
https://www.nytimes.com/2024/02/07/world/europe/ukraine-us-military-aid-russia.html
Майкл Кофман:
«Украина могла бы эффективно продержаться некоторую часть этого года без поступления американской военной помощи, но со временем не будет никакой перспективы восстановить ресурсы ЗСУ, и они начнут медленно проигрывать. Отсутствие дальнейшей американской помощи, указывает на мрачную, негативную перспективу ЗСУ во второй половине этого года»
Капитан Олег Войцеховский, командир подразделения беспилотной разведки ЗСУ:
«Это некоторый фатализм из-за неуверенности в будущих поставках боеприпасов. Число дезертиров пока невелико, но постоянно».
Секретарь Совета национальной безопасности и обороны Украины Алексей Данилов:
«Каждый день у нас есть трупы, которых бы не было, если бы у нас была помощь из США. Когда у нас закончатся снаряды, мы будем грызть русских зубами»
https://www.wsj.com/articles/a-russian-victory-in-ukraine-would-imperil-us-all-abee35e6
A Russian Victory in Ukraine Would Imperil Us All
Шольц по факту пишет, что ЕС не может столько производить боеприпасов один, сколько нужно для войны с Россией. Шольц вероятно написал статью как программу ожидаемого визита в США. Он будет уговаривать республиканцев разблокировать помощь США.
С другой стороны. Ну собрал ты денег на войну, и? Нормальное оружие купить — это не в супермаркет сходить с тачкой и набрать с полок. Какой GMRLS или ракеты для Патриота в супермаркете США не продаются и важный момент, что на них очередь заказчиков. Особенно на современные ракеты ПВО, запас которых у НАТО мал. Поэтому даже если вы придете с пачкой денег, то вам скажут: «в очередь, сукины дети! приходите в 2027 м!»
Чтобы получать оружие США без очереди, нужно грести его сразу же со складов Пентагона как и было, но для этого нужно не решение Рады Украины, а Конгресса США.
Брехня, ніякого закінчення війни навесні 2022 року не планувалось. Якби закінчення було в планах Путіна він би це міг зробити сам, без участі України.
Розповсюджувати москальські фейки це настільки тупо, Макс.
а подовжує без усякого плану і сенсу Зеленський.
Ну то йди на фронт домовлятися з москалями замість Зеленського — що тобі заважає це зробити?
До слова чому ти не зробив це в березні коли Суми були в облозі москалів? Це ж був гарний шанс домовитись про мір з людьми яки збирались тебе вбити.
Специально, из-за вас и местного русского наци, заставил себя нацти то самое интервью Арахамии.
Ни про какие «запреты Джонсона» ни слова.
Из которых 10 млн — пенсионеры, до 5 млн детей и подростков, и 11 млн — экономически активное население — мужчины и женщины (6 млн — женщины и 5 млн — мужчины). Количество официально работающих составляет 9 млн человек, из них 2.5 млн пенсионеры. Из общего количества занятых 3 млн. человек заняты в госсекторе.
Еще один аспект — из 11-ти миллионов экономически активного населения, помимо прочих указанных выше нужно исключить немаленькое число граждан работающих «на себя» без каких-либо регистраций, по объявлению — строительство и ремонт, ремонт бытовой техники, бытовые и всякие услуги, стрижки и косметология и далее по списку. Также из этого списка
ЭА населения можно исключить большую часть студентов, которые в большинстве своем «сидят на шее» родителей.
Что, страна не знает сколько паспортов выдала? Да, возможно кто-то умер и это не было зафиксировано должным образом, но много ли такого у гражданских?
Определенно государство точно знает сколько у него пенсионеров получает пенсию и сколько именно платят налоги работая. Эти две цифры должны быть известны точно. Опираясь на них можно оценить и число иждивенцев просто на базе средней статистики семей.
Ничего странного. В Украине, до войны, не велся строгий учет граждан выехавших за рубеж, в Крым и имевших пропуск на территории ОРДЛО (сам имел такой). Не было также единой гос.базы данных, включающей статистику погран службы. Поэтому с началом войны и началась неразбериха с учетом, регистрацией и поиском граждан.
Мои соседи уехали до войны, а им до сих пор шлют бумажки разные инстанции и работники ТЦК интересуются, когда сосед бывает дома.
Знаю также, что Украина отказывала в лишении гражданства человеку по заявлению, «об отказе от гражданства» Поэтому люди уехавшие навсегда из Украины, до сих пор числятся её гражданами.
Зеленський чотири рази «відкосив» від армії — Міноборони.
Кандидат у Президенти шоумен Володимир Зеленський чотири рази проігнорував повістки, надіслані йому під час мобілізації 2014 -2015 років.
Про це повідомляє Міністерство оборони України у відповідь на запит народних депутатів Бригинця, Мамчура, Чорновол та Бондаря.
Зокрема, у документі йдеться, що громадянин Зеленський Володимир Олександрович є придатним для військової служби, але службу у ЗСУ не проходив.
«Для призову під час мобілізації громадянину Зеленському В. О. надсилалися повістки: 15.04.2014, 23.06.2014, 15.08.2014, 10.05.2015
«Громадянин Зеленський В. О. до військового комісаріату за викликом не прибував».
Нагадаємо, що 12 квітня народний депутат Тетяна Чорновол заявила, що звернеться до Міноборони, аби там спростували чи підтвердили інформацію, чи ухилявся Зеленський від мобілізації у 2014 році.
У штабі Зеленського відмовились коментувати це звернення.
Дуже *стремний* товарісЩ.
Сейчас весь такой патриот. На деле Зеленский постоянно переобувается. На выборы шел как «Президент Мира», типа сейчас все порешаю. Потом поперся в НАТО, которое красная тряпка для сумасшедшего деда за кордоном. Это все знали давно. Как минимум дал ему повод для вторжения.
https://antikor.com.ua/ru/articles/439575-zelenskij_so_svoim_kvartalom_davali_kontsert_v_okkupirovannoj_v_gorlovke
[в США избирается Байден]
Потом поперся в НАТО, которое красная тряпка для сумасшедшего деда за кордоном.
очень сложно было не заметить эту метаморфозу. самое смешное, если после выборов Трампа вернется Владимир «какая разница» Зеленский))
Юридически его можно оформить по-разному, но суть от этого не меняется. Один из вариантов, который мне попадался, — налог 20'000 грн в месяц (аля, дополнительный военный сбор) и ТЦК тебе не страшны. Так же попадался вариант «не трогать тех, у кого официальная зарплата более 35'000 грн».
На текущий момент, как я понял, от этого варианта открещиваются, как от «несправедливого» (мол, богатые/состоятельные просто откупятся). Хотя по факту за счёт коррупции такой вариант работает и сейчас аж бегом. Только государство с этого ничего не имеет.
Но, как я полагаю, если с западным финансированием будет совсем беда, то этот вариант вполне можно достать с полки и стряхнуть с него пыль.