Національна стратегія доходів до 2030 року обумовлює запровадження прогресивної шкали оподаткування ПДФО. Як вираховуватиметься податок на доходи громадян і до чого ще готуватися українцям, «Фокус» розповів Дмитро Лазебний, адвокат юридичної фірми «Ілляшев та Партнери». «Мінфін» вибрав головне.
Банкірів можуть змусити працювати на податкову: що це змінить для фізосіб
Як вираховуватиметься податок
Планується, що податківці будуть мати доступ до банківської інформації про рух коштів на рахунках платників податків. За допомогою цієї інформації податкова планує протидіяти схемам з ухилення від оподаткування.
Проте, яким чином буде відбуватися облік доходів та, що буде вважатися таким оподатковуваним доходом — Стратегія відповіді не дає.
Наприклад, якщо я позичаю гроші в борг та перераховую їх зі своєї картки на картку боржника, а він мені їх повертає, чи буде це вважатися оподатковуваним доходом? Відповіді на це питання поки немає. Стратегія також не містить положення щодо обліку та адміністрування таких податків.
Читайте також: Як у терміналах стежитимуть за готівковими переказами
Банківська таємниця стане не таємницею
У такому випадку мова може йти виключно про внесення змін в діюче законодавство України, які закріплять повноваження податкової отримувати інформацію про рух грошових коштів фізичних осіб — платників податків. В інший спосіб податкові органи не отримають відповідну інформацію.
За таких умов ми не можемо говорити про скасування банківської таємниці, адже право доступу до руху грошових коштів буде надано тільки податковим органам, інші особи такого права, за загальним правилом, не будуть мати.
Як реалізувати ідею контролю за доходами та витратами фізосіб через доступ до банків
На мій погляд, це цілком реально. При цьому, радше за все, буде встановлено певний поріг по сумі. До прикладу, якщо особа в рік отримує на картку не більше певної суми, — її не перевіряють, якщо більше — перевіряють.
До речі, за таким принципом працює фінансовий моніторинг (сума отриманих грошових коштів, є одним з численних маркерів, які можуть сигналізувати про порушення положень фінансового моніторингу). Тому можна говорити, що певною мірою механізм такої перевірки вже напрацьований.
В цьому випадку важливішим буде питання визначення грошових коштів, отриманих саме в якості доходів, адже не все те, що люди отримують на картку, є доходом фізичної особи.
На мій погляд, має бути розроблений певний відповідний механізм. Цілком імовірно, що такий механізм буде мати фіскальний нахил, тобто податкова буде визначати суми, як дохід, а особа-платник податків буде спростовувати, що відповідні суми, отримані на картку, є доходом.
Банки можуть бути податковими агентами фізосіб, які подають декларації?
Такий механізм можна розцінювати як один з можливих варіантів. Наразі це лише наші здогадки та припущення.
Коли підготують відповідні зміни до законодавства, буде вже видніше, як відповідна процедура буде регламентована. В цілому, ідея доступу із податкової до рахунків відповідає європейській моделі податкової системи.
Читайте також: Уряд запропонував блокувати банківські рахунки ухилянтів: чи реально це зробити
Чи треба буде фізичним особам подавати декларації
В Україні і зараз є обов’язкове декларування, і зводиться воно до того, що платник податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію про майновий стан і доходи за наслідками звітного податкового року, а також сплатити ПДФО з таких доходів (п.п. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 ПК України).
Податкова декларація про майновий стан і доходи подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників ПДФО — до 1 травня року, що настає за звітним, крім певних випадків, передбачених ПК України (п.п. 49.18.4 п. 49.18 ст. 49 ПКУ).
Ставка ПДФО становить 18% бази оподаткування щодо доходів, нарахованих (крім випадків, визначених у підпунктах 167.2 — 167.5 ст. 167 ПКУ) зокрема, але не виключно у формі: заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород, які нараховуються платнику у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.
Враховуючи вищевикладене, фізична особа, яка протягом звітного календарного року отримує доходи за надані послуги від іншої фізичної особи, зобов’язана включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи за наслідками звітного податкового року, а також нарахувати і сплатити до бюджету ПДФО за ставкою 18% та 1,5% військового збору.
Корисність декларування полягає в тому, що особа, після декларування та сплати податків, має легальний дохід, яким вона може вільно розпоряджатися на власний розсуд. Держава при цьому отримує відповідні податки.
Коментарі - 24
При оплате налогов в назначение пишеться за что. Но все это еще приходиться дублировать в декларации. В тоже время у налоговой нет технических ограничений составить декларацию в автоматическом режиме (в кабинете налоговой в течении дня после оплаты обновляеться сумма уплаченых налогов)
А людина взагалі про інше писала: сума сплаченого податку автоматом формує декларацію.
«но с радаров укр налоговой и нбу вы исчезаете»
С июня 2014 года, после получения украинской ГНА
данных о всех банковских счетах и остатках на них
украинских граждан в иностранных юрисдикциях
всплываете и светитесь, как новогодняя ёлка в Рождество…
Ждать осталось менее полугода…
Як і раніше — від доходу. В стратегії не зазначено що підход змінеться, вигадки про те що податкова буде сама нараховувати податок чи що це будуть робити банки тупо від суми операції - не мають жодного підтвердження і грубо кажучі висмоктані з пальця.
Банківська таємниця стане не таємницею
Податкова і зараз має доступ до інформації на банківських рахунках, просто цю процедуру хочуть спростити.
До слова автор каже що інші не мають доступа, але це не так. З літа ВПО в яких на депозитах було більше ніж 100 000 перестали отримувати виплату від держави — не знаю як само це було зроблено, але однозначно це говорить про те що орган влади який не є частиною податкової служби отримав доступ до банківської таємниці.
На мій погляд, має бути розроблений певний відповідний механізм.
Ну от автор сам заперечує те що написав на початку про автоматичне нарахування податкуу податковою за сумою отриманого переказу.
Банки можуть бути податковими агентами фізосіб, які подають декларації?
Дивне питання:
— якщо людина сама подає декларацію то нащо їй податковий агент?
— якщо в людини є податковий агент то чому людина має ще й подавати декларацію?
Чи треба буде фізичним особам подавати декларації
Знов таки автор сам спростовує міф про те що можливе автоматичне нарахування податків бо тільки сама людина знає які саме гроші вона отримала та яка ставка податку має застосовуватись якщо ці гроші є доходом.
Хіба я пред’являв якись претензії державі з цього приводу?
Пане Скрудж, навчитись читати: держава вже мая доступ до вашої банківської таємниці навіть якщо це не стосується податків.
То про що саме переживають переполохані зрадуни що вже три тижні мусолять цю тему?
Влітку я теж вважав що реалізації цього підходу завадить банківська таємниця. Але як бачимо (в кого є знайомі ВПО з велимики депозитами) держава знайшла вирішення цього питання.
В Харкові люди могли просто «переїхати» з одного району міста в інший чи до родичів у пригороді і це вже давало їм право на виплату. Хіба це те що має компенсувати данна виплата? Купа народу повернулась в Харків але продовжують отримувати виплату — це не підпалює вашу дупу, пане Скрудж?
Зараз проходить тестування…
Коли її будуть вводити — вирішувати
не голові НБУ, бо це більше політичне
рішення, чим єкономічне…