Україна визначається з податковою політикою та формулюванням стратегії реформування податкової та митної систем. Чому пропозиція реформи «10−10−10» не вписується у майбутнє, та хто має дискутувати щодо майбутніх податків та мит, «Мінфіну» розповів віцепрезидент ICC Ukraine Дмитро Олексієнко.
Чому концепція податкової реформи «10-10-10» не має майбутнього
11 липня у приміщенні «Укрінформу» було презентовано опитування бізнесу, проведене агенцією «Info Sapiens» на замовлення «Інституту економічного лідерства», щодо необхідності антикорупційної податкової реформи.
Мета презентації полягала у поверненні в інформаційний простір дискусії щодо концепції податкової реформи «10−10−10». Інтерпретація учасниками результатів дослідження викликає відразу декілька важливих питань.
По-перше, відповіді респондентів щодо основних аспектів податкової реформи демонструють, що питання саме зниження податків турбує підприємців менше, аніж необхідність спрощення адміністрування бізнесу та питання детінізації. Для роботи бізнесу важливі, насамперед, зрозумілі правила гри, відсутність корупційних практик та зручність податкової системи. Розміри податків мають значення лише коли дотримані ці попередні умови.
Джерело: Дослідження Info Sapiens
По-друге, висновки про підтримку бізнесом ідеї реформи «10−10−10» не виглядають переконливими, зважаючи на те, що лише 16% респондентів відповіло, що обізнані про цю концепцію податкової реформи, а 40% — відповіли, що вони щось чули, але не певні. Натомість, майже половина респондентів почула про неї вперше.
Джерело: Дослідження Info Sapiens
Відповідно, цифри про підтримку концепції «10−10−10» можна назвати маніпуляцією думки підприємців, зважаючи на високий рівень необізнаності респондентів із сутністю реформи. Цікаво було б отримати коментар соціологічної компанії, яким чином 56% обізнаних про податкову реформу «10−10−10» у попередньому слайді (N= близько 280 респондентів) перетворилися у наступному слайді на 62% (N=310) респондентів.
Джерело: Дослідження Info Sapiens
По-третє, виникає питання, чому ця презентація була проведена саме зараз?
Чому податкова тема залишається на піку
Річ у тім, що ми маємо сформулювати стратегію реформування податкової та митної систем, — це зобов'язання перед нашими партнерами.
6 червня 2023 року Президент України Володимир Зеленський пообіцяв радикальну податкову реформу, яка буде реалізована після війни. При цьому він зазначив, що податкову реформу поки що не вносять на розгляд, тому що йде війна й існують домовленості з Міжнародним валютним фондом.
Обговорюючи реалістичність реалізації концепції «10−10−10», ми маємо виходити саме з програми співпраці з Міжнародним валютним фондом, а також тими зобов’язаннями, які Україна бере на себе, як кандидат в члени ЄС.
У п. 15 Меморандуму МВФ-Україна чітко зазначено, що «ми будемо утримуватися від будь-якої податкової політики та адміністративних заходів, які можуть негативно вплинути на базу податкових надходжень у 2023 році та надалі, одночасно вживаючи заходів, що сприяють післявоєнній відбудові та вступу до ЄС».
В рамках меморандуму з МФВ Кабінет Міністрів до кінця цього року має розробити Національну стратегію доходів (НСД), розраховану на 2024−2030 рр., що включатиме «податкові реформи, які врівноважать потребу у забезпеченні достатньої бази доходів із життєво важливим завданням створення умов для післявоєнної відбудови та відновлення, включаючи такі необхідні інвестиції та розвиток промисловості» (п. 24 Меморандуму).
Необхідність НСД пов'язана з високою поточною залежністю України від зовнішньої допомоги (майже 50%) та необхідністю знизити її в майбутньому.
Тобто саме зараз відбувається формування нашої податкової політики на період до 2030 року.
Також 29 червня Рада виконавчих директорів МВФ затвердила перший перегляд програми розширеного фінансування для України, розрахованої на 4 роки (2023−2027 рр). У цьому перегляді з’явився новий структурний маяк, який передбачає зобов’язання нашої держави до жовтня 2023 р. «підготувати стратегію реформування Державної податкової та Державної митної служб (як частину Національної стратегії доходів)».
Чому «10−10−10» не може злетіти
Пропонована концепція податкової реформи «10−10−10» не відповідає нашим зобов’язанням перед МВФ та статусу кандидата в члени ЄС, бо в умовах різкого спаду надходжень (зниження ПДВ удвічі, ПДФО з 18 до 10%, відмова від ЄСВ та 10% податок на прибуток) не пропонує жодних якісних розрахунків компенсаторів цього зниження.
Посилання учасників презентації на досвід Болгарії, яка у 2007−2008 рр. впровадила єдиний податок 10% на прибуток підприємств та доходи фізичних осіб, не витримує критики. Болгарія саме у 2007 р. вступила до Європейського Союзу (з 2004 р. Болгарія є членом НАТО), і головним компенсатором, в даному випадку, стали прямі іноземні інвестиції (9 млрд євро, або 11% ВВП). Тому відповідне розширення податкової бази відбувалося внаслідок зростання економічної активності, як наслідку вступу до ЄС. Тепер порівняйте ці умови з нашою державою, яка залишається у стані активної фази війни з рф та, на жаль, не має чітко визначених термінів приєднання до НАТО та ЄС.
З усім тим, виходячи з перспективи членства нашої держави в ЄС, ми маємо зважати на Євродирективи, які встановлюють загальні принципи та рамки застосування непрямих податків — зокрема, ПДВ, який координується Єврокомісією. В країнах ЄС закріплена мінімальна ставка ПДВ 15%, а середній показник за економічним блоком складає 21%.
Ставки ПДВ у країнах ЄС станом на 2022 р.
Джерело: Tax Foundation
Якими мають бути наступні кроки
Продовження лобіювання податкової концепції «10−10−10» політиками та чиновниками наводить на думку, що в неї є конкретні бенефіціари. Насамперед, це може бути великий бізнес (фінансово-промислові групи), які зацікавлені у зниженні податку на прибуток та ПДВ до 10%.
«Компенсатором» надходжень в даному випадку виступить малий та середній бізнес, який наразі має можливість працювати на спрощеній системі та платити фіксовану ставку з обороту.
Дискусія щодо податкової реформи має тривати, і наразі є унікальна можливість встановити справедливий рівень податків, який сприятиме, насамперед, збільшенню рівня доходів населення, а не послаблювати податкове навантаження на великий бізнес чи окремі галузі, які лобіюють зниження податку на прибуток.
Так само ми маємо обговорювати ініціативи в податковій політиці, які сприятимуть залученню прямих зовнішніх інвестицій. Для цього потрібно вивчати досвід країн Центральної та Східної Європи, які на шляху та після вступу до ЄС спромоглися залучити значний обсяг приватних інвестицій.
Справжня дискусія щодо податкової реформи має відбуватися із залученням експертних кіл, та з відповідальним розумінням наших зобов’язань перед МВФ та перспективним членством в ЄС.
Коментарі - 50
далі - диференційована схема податку;
пдв базовий 20%, на продукти харчування 5%…
навіщо вигадувати велосипед, який вже існує…
Бо якщо поставити планку саме на рівні мінімальної зарплатні то кожна зайка зароблена копійка буде автоматом призводити до появи податків.
Что тут простого в ПДВ сначала ответь, не проще ли его отменить? Это очень круто разгрузит все сферы деятельности, и позволить уволить кучку-другую чинуш?
Хватит нести пургу про 70 тыс налоговиков…
По состоянию на 1 января 2023 года по
данным Минфина, численность работников:
— в Государственной налоговой службе, — 23,2 тыс чел.
— в Пенсионном фонде — 20,3 тыс чел.
Специально для «эксперта».
Представляешь, оказывается в нашей стране, количество чиновников, как в центральном аппарате так и на «местах» строго «регламентируется» законодательными актами.
А именно
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 5 квітня 2014 р. № 85 Київ
Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів
Прем'єр-міністр України А.ЯЦЕНЮК Інд. 70
В редакции (№ 450) від 05.05.2023
ДПС — 23217
Держмитслужба — 10737
Національна поліція (без поліції охорони) — 138330
Пенсійний фонд України — 24098
Если ты «эксперт» то оперируй официальными данными а не всякой «желтой „лабудой.
Но благодаря, ненавистному тебе, Президенту Зеленскому, уже в августе 2019 году, штат сотрудников составил — 28 252 !!!
Что творит это «зе -банда», это сколько дармоедов остались без коррупционных доходов.
Но самое интересное, что в 2013 году общая численность включая налоговою милицию — 21456 !!! человек. (и это с Крымом и частью оккупированных территорий)
Вспоминаю, как ты от радости надувал щеки в 2015 году когда яценюк двигал «рехформы» гос службы и нагло врал!!! о сокращении чиновников.
Так что, чиновников стало меньше??? Ты доволен ходом «рехформ» банды порошенко?
Ну и где там цифра о 70 тыс налоговиков,
что тебя так понесло умничать…
Пытаются народу повесить перед носом морковку как осла и идти дальше старой протоптанной дорогой.
Будущее Украины есть, только не с этими Слугами.
На протяжении четырех лет, банда порошенко, приняла (на смену старых) массу новых Законов, закрепив, за лояльными чиновниками, (те кто не раскачивает лодку) массу пожизненных «плюшек».
Но при этом — два основных Закона, которые являются основой коррупции и гарантируют чиновникам миллиардные доходы, оставила без изменения (внеся ряд незначительные изменения)
Вот эти «творения законодательной мысли» 2011 года — Налоговый Кодекс Украины и Таможенный Кодекс Украины.
А все остальное это «пиар -баляляйка», которую периодически публикуют, для поднятия авторитета среди «люмпен -електората» .
Ставки ПДВ у країнах ЄС станом на 2022 р.
Ніколи Мінфін не брехав, і от знов…
До того ж нагадаю що Велика Британія вийшла з ЕС у січні 2020 року, тобто в 2021 вона все одно вже не була в її складі.
Ну это так, к слову…
Vat Rates in Europe
Standard Value — Added Tax (VAT) Rates in European Union Member States and United Kingdom.
что переводится —
Ставки НДС в Европе
Стандартные ставки налога на добавленную стоимость (НДС) в государствах-членах Европейского Союза и Великобритании.
Так что — это твой комментарий …Малюнок з ПДВ брехливий: у 2022 році Велика Британія вже не була «in Europe»…? Так где была Британия???
И для справки, я уже давно «переводчиками» не пользуюсь, тем более яндексом.
Vat Rates in Europe
…
Ставки НДС в Европе
Ти сам процитував, чи не так? То з чим ти сперечаєшься, дурню?
И для справки, я уже давно «переводчиками» не пользуюсь, тем более яндексом.
Але перекладаючи слово Europe ти не бачишь розходження з тим що на малюнку не Європа. Ну-ну.
27 июля 2023, 13:15
#
Малюнок з ПДВ брехливий: у 2022 році Велика Британія вже не була «in Europe»
Так где Британия???
Велика Британія з 30 січня 2020 року не входить до тієї «Europe» яку багато хворих на толерантність европейців нетолератно називають Європою, тобто вона не є учасником ЄС.
До слова редакція нащастя толерантно переклала слово «Europe» та написала правильний термін «ЄС». Але щось я не бачу щоб ти десь докоряв їм що вони не дописали назву Великої Британії.
Added Tax (VAT) Rates in European Union Member States and United Kingdom
…в государствах-членах Европейского Союза и Великобритании.
Что говорит, о том, что автор сам акцентирует внимание на статусе государства Великобритания…
Саме це я і мав на увазі коли писав свій коментар. Але ж ти не вмієш читати, при тому що сам хамиш іншим і кажеш що вони не можуть щось прочитати
Что говорит, о том, что автор сам акцентирует внимание на статусе государства Великобритания…
Якби це було в заголовку — це б акцентувало увагу на включені Великобританії до неповного списку европейських країн. Але це підзаголовок який повністю змінює суть заголовку в якому написано «Європа», а на додачу там ще написано дрібним шрифтом що дані не за 2022, а за 2021 рік, що знов таки докорінно змінює суть. А у Мінфіна взагалі немає ніяких підзаголовків і вони тупо написали ЄС. Чуваче, прочитай уважно декілька раз.
… Как был ты хам так и остался!!!
Да и в украинском языке, при словосочетании декілька (числівник) (невелика, незначна кількість) со словом …раз… (уживається при лічбі в значенні кількісного числівника), соответственно пишется как и -…ДЕКІЛЬКА РАЗІВ…
Хорошего дня!
*** обурилось на вигадане хамство.
… Как был ты хам так и остался!!!
Иди под пивняком поищи собеседников и …кентов — чуваков…
Да и в украинском языке, при словосочетаниидекілька (числівник) (невелика, незначна кількість) со словом …раз… (уживається при лічбі в значенні кількісного числівника), соответственно пишется как и -…ДЕКІЛЬКА РАЗІВ
Для справки, у нас уже была «судебная реформа» в 2015 году банда порошенко приняла Закон «про судоустрій і статус суддів» С 2016 года бюджету Украины эта «рехформа» (без дополнительной нагрузки на пенсионный фонд) аж около 13 млрд гривен, по сравнению с 2 миллиардами 2012 года.
«Где тебе еще реформ не хватает?» — порошенко.
Підписуєш на 11 місяців з оплатою безготівково. Після 11 місяців прологнація автоматична ще на 11 місяців.
Нотаріально реєструвати не треба, арендар ФОП, отримує кошти на рахунок та платить податки, бо ФОПам можна до визначеного ліміту здавати без додаткових проблем.
Принаймні я так багато років орендував квартиру в Харкові, а потім ще півроку у Львові - спочатку на картку, потім з 2020 платив на IBAN, як ввели.