Мінфін - Курси валют України

Встановити
2 березня 2023, 10:44

Автогаз подешевшав на 20%: як рф заправляє наші авто

Ембарго, що почало діяти для російських нафтопродуктів з 5 лютого, обмежило торгівельні можливості кремля. Проте й досі воно заливає зовнішні ринки, у тому числі і наш. Як і чому російське пальне попри ембарго потрапляє в Україну, розповів директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Це добре, що ми з пальним. Більш того, з початку року бензин та дизпальне втратили 4−5 грн на літрі або 8−10%. Але чемпіоном є скраплений газ — подешевшав теж на 5 грн, але це становить 20%! Начебто, непогано. Але.

Це здешевлення автогазу відбувається переважно завдяки збільшенню частки… російського ресурсу. Він йде не напряму, на ньому не написано, що це він, але це так. Імпортується під виглядом «польських», «литовськи» та «латвійських» міксів, іноді навіть з благообразними євро-сертифікатами.

А чи знаєте ви, якщо в суміші 49% російського пального, то воно вже вважається неросійським? Так це трактує європейське законодавство. Щоправда, є великі сумніви, що в тих диво-міксах є щось, крім російського. Окремі партії автогазу оформлюються просто на підставі паспортів якості латвійських сховищ, куди, крім російського ресурсу, більше нічого не надходить.

Читайте також: Пальне на українських АЗС вже подешевшало на 10%: що буде з цінами далі

Нові несподівані експортери дизпального

І якщо автогаз почав «газувати» з осені, то наразі дочекались й дизелю. Минулого тижня для оформлення надійшов чи то албанський, чи то єгипетський вантаж. Гадаю, скоро надійде марокканський, алжирський, єгипетський або туніський…

Ці країни — нові несподівані експортери дизпального, які здебільшого не мають своєї нафтопереробки. А звідки тоді продукт? З Росії. Саме ці країни почали приймати це пальне після європейського ембарго на російські нафтопродукти, яке набуло чинності 5 лютого.

Окрема тема — Туреччина. Та імпортує й російську нафту, й російські нафтопродукти. Трейдери кажуть, що сильно там не заморочуються — на морських терміналах «перебивають» паспорти й це пальне перетворюється на турецьке, тобто непідсанкційне… У лютому «турецького» пального було 50 тис. т або 10% від загального імпорту.

Але й це ще не все. Ще було імпортовано 50 тис. т індійського дизпального. Воно теж йде з турецьких портів. Але якщо в ті порти постачається також сотні тисяч тон російського ресурсу, як розібратись, що приїхало зрештою до нас? Як відслідкувати, скільки того індійського палива прийшло та вийшло з Туреччини? Є думка, що з індійськими сертифікатами звідти виходить у декілька разів більше, ніж заходить.

Тобто походження 20% нашого лютневого імпорту з турецьких берегів є під великою підозрою.

Читайте також: Рік війни: скільки реально заплатила і ще втратить рф

Чому не спрацьовують «фільтри»

Характерно, що такі вантажі в Європу не проходять. Й головним фільтром тут є банківська система: аналітики відслідковують товарні потоки, виявляють токсичні вантажі та відмовляють у фінансуванні цих операцій. Але вже є відповідь ринку й на це — азійські та арабські банки. У Європу ти навряд чи заїдеш, а от в Україну — будь ласка!

Скажу більше — формально в нас навіть немає заборони на імпорт російських нафтопродуктів. Для митного оформлення достатньо будь-якого паспорту якості, сертифікат походження не обов’язковий… Більш того, якщо митниця відмовиться від оформлення, може цілком законно отримати позов від вантажовласника.

Побудова бар'єрів проти російського пального на нашому кордоні — новий виклик «паливному» фронту й державі в цілому. Наразі багато трейдерів намагаються утримуватись від підозрілих партій та сподіваються на адекватні дії держави. Але якщо їх не буде, при тому найближчим часом, «криваве» пальне швидко затопить країну. Не тому, що хтось хоче заробити. Просто з ним неможливо конкурувати.

Коментарі - 5

+
+45
bonv
bonv
2 березня 2023, 10:56
#
І гривня зміцнилась. І дефіциту палива немає.
+
+52
Lolik1837
Lolik1837
2 березня 2023, 11:16
#
Автор статьи прям как с неба свалился. Да как только санкции вводили , все уже понимали , что российское топливо и нефть как продавались так и будут продаваться. Просто под другими документами и , возможно, с каким то дисконтом. Что касается того, что у нас топливо и автогаз на заправках российские , то чего удивляться ? Если крупный трейдер закупает в Украину , например , дизтопливо и видит цену в одном месте 1200 евро за тонну дизеля, а в другом месте 1000 евро за тонну, при одном и том же качестве . То где он купит топливо ? Естественно , там где дешевле,. И проводить долгие расследования о происхождении он тоже не заинтересован. Так что чего удивляться , что топливо у нас российское? Одно радует — хоть есть это топливо . Ещё и подешевело
+
0
Алексей Сахаров
Алексей Сахаров
5 березня 2023, 12:56
#
Главно в санкциях не то что бы РФ не продавала энергоносители, а как можно дешевле и маржа были у них минимальна и не могла финансировать войну против нас…
+
+57
neverice
neverice
2 березня 2023, 11:31
#
Основна мета усіх тих санкцій — це позбавити рашистів надприбутків від продажу нафти і нафтопродуктів та при цьому не зменшити об'єми постачання, щоб не підвищувати ціни.
Як бачимо — обидві цілі цілком досягаються. Обсяги поставок на світові ринки ті сами, ціни на нафтопродукти падають, дефіциту нема і росія отримує прибутків у 2 рази менше, ніж раніше. Сировинний придаток :)
+
0
vt313
vt313
2 березня 2023, 13:15
#
В Украине впервые на высоком уровне побывала делегация Саудовской Аравии во главе с министром иностранных дел Королевства. Состоялись встречи и переговоры на высшем уровне, было подписано два документа, которые формализуют предоставление нашей стране пакета гуманитарной помощи в размере 400 млн долл. (гуманитарная помощь на 100 млн долл. и нефтепродукты на 300 млн долл).
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися