За даними дослідження CBR, частка тих, хто стикався з аферистами в інтернеті, зменшилась із 27% до 20%. Поменшало і тих, хто відмовлявся від онлайн-покупки через страх бути ошуканим, а найпопулярнішим видом шахрайства стала невідправка оплаченого товару. Про це йдеться у дослідженні OLX.
Українці стали рідше стикатися з шахрайством під час онлайн-шопінгу — дослідження
►Читайте «Мінфін» у Instagram: головні новини про інвестиції та фінанси
За минулий рік 65% людей, які звернулися до Служби підтримки OLX зі скаргою на фішинг, не втратили гроші завдяки постійному інформуванню та навчанню на платформі, власній уважності, знанню правил та своєчасному зверненню до фахівців. У 2021 році цей показник був дещо нижчим — 61%.
Крім того, в OLX зафіксували менше звернень про прохання передоплати: 4 874 тисячі заявок проти 6 000 у 2021 році. Кількість зафіксованих випадків зі спробою обдурити продавця (тобто користувач надіслав товар, однак кошти не отримав) теж зменшилась: 162 випадки проти 200 у 2021 році.
Про зростання освіченості у сфері кібербезпеки свідчить і зменшення звернень про спробу шахрайства за межами платформи — кількість таких випадків знизилась більш ніж удвічі відповідно до 2021 року.
Правила безпечних покупок в інтернеті
-
Не переводьте комунікацію в сторонні месенджери. Переважно зловмисники намагаються перенести спілкування з особистого кабінету платформи в сторонні месенджери: Telegram, Viber, WhatsApp. Проте лише в захищених чатах самих майданчиків, на кшталт OLX, передбачені всі можливості для зручної та безпечної комунікації.
-
Не переходьте за підозрілими посиланнями та перевіряйте їх. Одне з «золотих» правил безпечного онлайн-шопінгу — це ігнорування сторонніх посилань. Навіть якщо в адресі сайту фігурує OLX, є підозра, що це фішингова копія, яка несе в собі загрозу. Скажімо, ви введете свої особисті та платіжні дані на сайті-фальшивці та перекажете свої кошти шахраям. Для цього важливо перевіряти всі посилання на спеціальних платформах. Наприклад, це можна зробити на сторінці safety.olx.ua.
-
Не погоджуйтеся на попередню оплату. Будь-які прохання про попередні платежі (витрати на доставку, резерв товару тощо) можуть приховувати в собі спробу шахрайства. Для цього оформлюйте замовлення виключно на платформі OLX. Завдяки послузі OLX Доставка продавець отримає оплату лише після того, як покупець забере посилку у відділенні перевізника-партнера: «Нова пошта», Укрпошта або Meest.
-
Не діліться особистою інформацією, паролями та кодами з SMS. Будь-яка конфіденційна інформація, як-от дані банківської картки, тризначний код на її звороті чи паролі з SMS — це дані, які ні в якому разі не слід повідомляти іншим. Якщо їх запитує у вас телефоном нібито працівник служби безпеки банку — це точно аферист, оскільки навіть банківські співробітники не мають повноважень запитувати таку інформацію.
Коментарі - 10
Причому як шахраїв покупців так і шахраїв продавців.
Жодної інформації про рейтинг чи то дату реєстрації покупця нема, як тільки він «відмовився» від товару, тобто підмінив його, олх відразу зачищає всі дані про нього.
З продавцями аналогічно, варто тільки забрати товар-всі дані відразу зачищаються, дома перевірив-а уже писати чи телефонувати нікому-олх все прибрав.
Варто зазначити що раніше ця інформація залишалась і після купівлі/продажу інформація про контрагента залишалася, ну схоже шахраї переконали ОЛХ, що відразу «кінці вводу» найкращий варіант, нема інфи про контрагента-і скаржитись нема на кого.
Благо (для мошенников) олх не предоставляет информации о самих отзывах и аккаунтах с которых они оставлены. Для продавца ситуация ещё хуже: «Поздравляем у Вас купил Наполеон, отправьте товар: г. Херсон Наполеону», кто тот «Наполеон», когда он зарегистрирован и какой у него рейтинг х.з.
В итоге с олх доставкой, продавец отправляет товар в никуда, не зная ни реальных данных покупателя ни его рейтинга, ни даже его аккаунта на том же олх. Есть только № тел, который можно купить на любом лотке за 10 грн.
В итоге у Вас в «олх доставке» написано Ваш телефон за 4000 грн купил Вася Пупкин 096ххххх, Вам нужно его отправить в Херсон, через неделю посылка возвращается: бо «Васе он не подошел», но в коробке вместо Вашего телефона поломанный или вообще просто похожий, Вы на сайт, а там сделка закрыта, и даже №тел продавца уже нет.
Вот так Вы «не рискуя», попали за 4000 грн, а «Вася» приобрел его по цене стартового пакета, и главное в схеме концов нет.
«фамилию и имя, номер телефона владельца карты«
На самом же деле это всего лишь то что ввел пользователь.
И с чего Вы взяли, что он вообще выбрал расчет картой?
Кидале куда удобней выбрать «оплата наличными при получении»,
благо олх пошел и тут мошенникам на встречу.
Камеры в случае с укрпочтой ничего не решают, там постоянно полно народа, подмена телефона в тех условиях дело просто элементарное, особенно если прийдешь с напарником/цей которая будет заговаривать зубы поштарке. Это очень распостраненная нынче схема, может Вы продавали просто то что трудно подменить, потому и не попадали.
Вы снова путаете, не оплата картой, а деньги будут Вам зачислены на карту,
как платить выбирает как раз покупатель, без Вашего ведома или желания, и ему ничего не мешает выбрать «оплата наличными при получении».