Влада готується до нової податкової реформи. Вона передбачає запровадження 10% податку на прибуток, 10% — ПДФО та 10% — ПДВ, а також скасування ЄСВ та підвищення ставки військового збору з 1,5% до 3%. Що принесе українській економіці нова модель оподаткування, розповів керуючий партнер, старший економіст Ukraine Economic Outlook Михайло Кухар.
Усім по 10%: деталі нової податкової реформи
Текст, який ви прочитаєте нижче, є апробацією нових ставок податків до бюджетних доходів та витрат військового 2022 року. Залишається лише нескінченно шкодувати, що вона не стартувала
Чому потрібні радикальні зміни
Поряд із цим, у суспільстві та на публічних обговореннях країни йде жвава дискусія про неможливість застосування поточної податкової системи для підтримки оптимального функціонування економіки в умовах війни та закладання основ для майбутнього відновлення економіки у післявоєнний період.
У глобальному вигляді країна зіткнулася з низкою системних проблем, ігнорування яких призведе до ще глибшого падіння:
- скорочення надходжень до державного бюджету в умовах значного збільшення видатків на оборону. Як результат — критичне збільшення дефіциту державного бюджету без можливості його фінансування з внутрішніх джерел;
- повільні темпи зростання економіки, порівнюючи з найближчими країнами-сусідами;
- низький рівень інвестицій (менше 10% ВВП); програш у конкуренції за інвестиційний капітал;
- неконкурентна податкова система з урахуванням сильної бюрократичної складової. Сусідні країни надають кращі умови для бізнесу загалом, що часто відображається у навіть більших податках, але набагато кращому ставленні податкової, принцип дії якої спрямований на забезпечення безперебійної роботи саме бізнесу;
- висока вартість грошей на внутрішньому ринку через відсутність розвиненої системи різноманітних інвестиційних інституцій для населення (крім банків);
- наявність значної складової сірого ринку (близько 40−45% ВВП), масове ухиляння від сплати податків, корупція у податковій сфері.
Водночас, проблеми нинішньої системи оподаткування, що накопичилися, ще більше загострилися після початку війни, тоді як податківці відмовляються йти назустріч бізнесу і продовжують «фіскальний терор» із метою декларування ефективності.
При цьому, така податкова стратегія має виключно короткостроковий ефект короткострокового збільшення надходжень, у той час коли бізнес продовжує закриватися, переходити в тінь або мігрувати з країни.
Читайте також: Україні рекомендують підвищувати податки: чому це погана ідея
Що пропонує нова модель податкової системи
В результаті, ситуацію можна змінити лише за умови системної зміни всієї системи, особливо в поточних умовах війни, коли будь-які радикальні зміни набагато краще імплементують з мінімальним шоком для економіки та державного бюджету.
Відповідно, пропозиція представників ліберального крила суспільства полягає в наступному:
- скорочення оподаткування праці, базового споживання та інвестицій;
- збільшення оподаткування екологічного забруднення, видобутку корисних копалин та споживання цигарок, алкоголю, нафтопродуктів;
- мінімізація дискреції, у тому числі за рахунок заміни ПП (податок на прибуток) на ПнВК (податок на виведений капітал);
- впровадження набору інструментів переходу на cashless економіку;
- перехід до моделі оподаткування «10−10−10−3».
Читайте також: У нас недостатньо оподатковуються тютюн, алкоголь та нафтопродукти
Розрахунки для бюджету
Далі, екстраполірувавши запропоновані зміни на весь 2022 рік, а саме у разі початку роботи нової податкової системи з 1 січня 2022 року з урахуванням війни до бюджету надійшло б близько 920 млрд грн або лише на 300 млрд грн менше, порівнюючи з поточною податковою системою.
Поряд із цим, через значне скорочення прямих податків державі вдалося б скоротити видаткову частину на 350 млрд грн, порівнюючи з поточною оцінкою, через скорочення видатків у бюджетному секторі та на державних підприємствах. В результаті видаткова частина становила б близько 2000 млрд грн.
В результаті, номінальний фіскальний розрив бюджету становив би 1078 млрд грн.
З урахуванням дефіциту ПФУ + необхідності погашення держборгу, загальна сума необхідних коштів для залучення становила б 1967 млрд грн (в еквіваленті $55 млрд), що за фактом лише на 10−15% більше, ніж за поточної податкової системи.
Читайте також: Бюджет липня перевиконано на 50%: звідки взялися гроші та що буде далі
Мобілізація численних компенсаторів
Водночас, зазначимо, що після запуску реформи в економіці відбудеться мобілізація численних компенсаторів, що дозволить значно зменшити фіскальний розрив між поточною системою оподаткування та запропонованими змінами.
В результаті, за рахунок зазначених компенсаторів бюджет зможе додатково отримати близько 186 млрд грн, що дозволить скоротити загальний фіскальний розрив бюджету до 1782 млрд грн, або 35−36% ВВП.
В підсумку, порівнюючи отримані результати за двома сценаріями, маємо, що у разі запуску податкової реформи з початку 2022 року державі для покриття всіх витрат (держвитрати + дефіцит ПФУ + погашення держборгу) необхідно було б залучити лише на 50−60 млрд грн більше, ніж за поточної податкової системи.
При цьому, зауважимо, що за збереження поточної податкової практики бізнес все більше переходитиме в тінь або виїжджатиме з країни. Як результат — у середньостроковій перспективі декількох років загальна податкова база країни стискатиметься, рівень життя населення падатиме, а економіка перейде до затяжної стагнації.
Водночас, за умови запуску реформи відбудеться критичне покращення податкового клімату в країні, що сприятиме активізації ділової активності, збільшенню капітальних інвестицій та у стратегічній перспективі — значне збільшення податкових надходжень із можливістю досягнення профіциту бюджету.
Також з'являться передумови для укладання нового громадського договору держави та бізнесу про повністю прозору сплату податків зі значно урізаним бюрократичним механізмом адміністрування та перевірок.
1,73 трлн грн — «діра» у бюджеті на кінець року
На поточний момент фінансування дефіциту державного бюджету майже вирівнялося до пропорції 50/50 щодо зовнішніх та внутрішніх джерел.
Водночас, аналізуючи динаміку першого півріччя, бачимо, що через запізнення коштів зовнішнього фінансування від наших західних партнерів, починаючи з березня до червня, НБУ мав викупити ОВДП на суму 220 млрд грн, таким чином застосувавши канал прямої емісії.
Водночас, виходячи з даних за липень та першу декаду серпня, процес емісії майже припинився, що вказує на початок роботи значної кількості програм зовнішнього фінансування, анонсованих раніше.
Бюджет військового 2022 року показав рекордне зростання державних витрат. Сукупні витрати всіх бюджетів: державного, місцевих бюджетів, Пенсійного фонду та бюджету оборони становитимуть 73% ВВП України.
Усіх доходів, за існуючої податкової системи, держава збере цього року 1,9 трлн, або 38,6% ВВП.
І 1,73 трлн грн Україні доведеться залучити зі зовнішніх та внутрішніх джерел для покриття цього року фіскального розриву у розмірі 35% ВВП.
Коментарі - 113
Реформа начинается с ликвидации старой системы и тогда начинают строить новую и понятную.
А це ти в упор не бачиш??? перехід до моделі оподаткування «10−10−10−3».
***
Все непотрібно вкидувати!!! Економіка і без доріг працює. Для кого дороги робили і крали по 30% слуги типу народу? Для рашистів, щоб швидче доїхали до Києва??? Армія взагалі не була готова до війни з росією. Де був головнокомандувач??? Розказував що не потрібно нагнітати??? Бо народ втече??? Народ хотів воювати але елементарно автоматів та екіпіровки не було. Ти не знаєш чому т***недобанк???
І знову типу опускають податки але воєнний збір піднімають? Нахрена??? Ще раніше хотіли його не відмінити, а на постійній основі заховати в інші податки. Опусти інші податки не до 10% а 11,5%. Але ж ні - не про це мова. Але таким недобанкам хоч в очі сци воно скаже Божа роса.
Чому я змушений таких читати, без можливості фільтрувати?
Не всі ботоферми закрили, схоже…
Самі ж отримують гроші на чорно + від великого крадівництва 30% От тобі клоуни при владі.
Было «10-10-10», а тут бац и «10-10-10-3», потом бац «10-10-10-10», потом бац «12-12-12-12» и так далее. Фокусники.
«Водночас, за умови запуску реформи відбудеться критичне покращення податкового клімату в країні, що сприятиме активізації ділової активності, збільшенню капітальних інвестицій та у стратегічній перспективі — значне збільшення податкових надходжень із можливістю досягнення профіциту бюджету.» — Уже сто раз говорили про то, что не это улучшит налоговый климат в стране, а борьба (реальная, а не условная) с коррупцией и судебная реформа. А так — это преливание из пустго в порожнее.
Члени Европейськоі бізнес асоціації (ЕВА) занепокоєні можливим впровадженям 10% збору на імпортні валютні операції, це може призвести до росту вартості товарів та послуг, а також до зростання корупційних схем.
Про це йдеться в офіційними листі ЕВА.
«Є побоювання, що дана ініціатива може бути розцінена країнами як додаткове оподаткування імпорту, зокрема дискримінаційний захід по відношенню до товарів та послуг з країн, які надали українським товарам режим найбільшого сприяння та скасували мита. У зв’язку із зазначеним, впровадження такого заходу потребує попередніх переговорів з ЄС та Світовою організацією торгівлі», — йдеться з зверненні.
Окрім іншого, додатковий податок неминуче відобразиться на цінах для кінцевого споживача, що призведе до подорожчання продукції, у тому числі соціально значущої і життєво необхідної, наприклад, лікарських засобів і медичних виробів. Відтак, є ризик зростання інфляції через збільшення вартості продуктового кошику. І, як наслідок, для підтримки платоспроможності громадян може виникнути потреба у застосовуванні компенсаторних заходів.
Крім того, додаткове оподаткування валютних операцій може призвести до збільшення тиску виключно на «білий» бізнес, який офіційно сплачує податки, а тіньовий сектор економіки, який працює з готівковими валютними коштами або за іншими «схемами» розрахунків, залишиться в конкурентній перевазі на ринку України. При цьому, імовірно, при запровадженні додаткового оподаткування імпорту обсяги офіційних імпортних операцій ще більше скоротяться, що не призведе до збільшення податкових надходжень. В той же, час, це може мати зворотній наслідок у вигляді збільшення обсягів товарної контрабанди.
«Тож Європейська Бізнес Асоціація звертається до Прем'єр-міністра України Дениса Шмигаля, Віце-прем'єр-міністра України — Міністра економіки України Юлії Свириденко, Міністра фінансів України Сергія Марченко, Голови Національного банку України Кирила Шевченко, Голови Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики України Данила Гетманцева із закликом перед прийняттям рішення все ж повноцінно оцінити ризики від впровадження цього податку як для держави, так, зокрема, і для бізнесу.
Нагадаємо, за словами нардепа Ярослава Железняка, пропозиція запровадити 10% мита на імпорт прийшла від НБУ. Вона знайшла підтримку в Офісі президента (заступником по економіці Ростиславом Шурмою). Розробити та виступити ініціатором законопроекту доручили Кабінету міністрів. Відповідно, головні стейкхолдери зараз — це ОП та КМУ.
Як він можео щось подати якщо не є чиновником?
НДС это корупция.
А у Балашова тупо налог на доход, который будет браться поверх налога на доход продавца наростая как снежный ком. Чем сложнее процесс производства тем больше этот налог будет влиять и делать бизнес нерентабельным.
Тогда другой вопрос: каким боком курс к обсуждаемой инициативе снижения налогов? Может ты тут ещё к жене обратишься что борщ пересолен?
Какая такая инициатива снижения налогов? Ты больной или ущербный?
Для ограниченных: ВЭД уйдет в тень, возможностей сейчас очень много, удобно было ВЭД ФОП 3 группа 5%, но создаются все условия — что такая оптимизация перестанет работать.
Очередной двоечник, откуда вас столько?
Считай:
10% НДС вместо 20%
10% НДФЛ вместо 18%
какой сейчас налог не прибыль — я не в курсе. Ты с вероятностью 99% тоже. Удиви меня своими знанями ставок налогов. Хотя может не пробовать, я уже дописал в конце
ВЭД уйдет в тень
С каких хренов? Эти налоги ничего не меняют для ВЭД, кроме налогооблажения прибыли.
ФОП 3 группа 5%
Про то затрагивает ли данная инициатива ФОП не известно. Даже если затрагивает то повторю то что писал другим двоечникам: 5% с дохода это меньше чем 10% с прибыли.
Обновление про налог на прибыль — он тоже снижается
Было
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує, що відповідно до п. 136.1 ст. 136 Податкового кодексу базова (основна) ставка податку на прибуток становить 18 %.
Станет
10%
А благодаря инициативе НБУ — большая часть ВЕД уже ушла в тень!
С новой инициативой побегут остальные!
Все прекрасно знают, что все эти издержки перемножаются!
Все прекрасно знают, что там не очень здоровые люди руководят… а в текущих реалиях — болезни только обостряются
Пока НБУ не подлечится — налоги не будут поступать — а с новой инициативой — всем по 10% — еще больше ФОП с ВЕД будут отказываться от Украинского резидентства.
Это ты сейчас сам придумал. Про ФОПов ведущих ВЕД нигде нет ни слова. Так что курица мужского пола тут только ты.
Но даже если предположить что для ФОП введуть 10% то це податок на прибуток, а не податок на дохід який ФОПи на единому податку сплачують зараз. Податок на прибуток буде однозначно меньше, адже у ФОПів що ведуть ВЕД обов’язково є витрати.
Ну не хотят чтобы платили 5% - не будут вообще платить налоги.
Я можу повірити, що, можливо, при прозорому регулюванню та співпраці податкових органів з бізнесом податок в 10% себе виправдає, але зараз в період війни, коли я і так втрачаю на клієнтах, на курсі, сплата мною додатково 5% + 3% виглядає як крадіжка.
5% ты платишь с чего?
10% ты будешь платить с чего?
ты явно не ФОП если настолько плаваешь даже в базовой бухгалтерии
Хуров ты бухгалтер.
Могут еще дорисовать 3% военного сбора сверху этой реформой.
https://gazeta.ua/articles/life/_usi-prodavci-v-ukrayini-mayut-vstanoviti-posterminali-uryad-zatverdiv-termini/1106687
НБУ уже постаралось — а тут еще налоговая подначивает — еще больше уйдут в тень.
Чем больше давления — тем дальше.
Будут щимить всякие Бинансы — уйдут в децентрализованные биржи. Что дальше?
Никто из тех кто не пользовался раньше для каких-то своих сугубо личных целей — не пользуется.
одно бла-бла-бла и самовнушение
Имя, сестра, имя. В багатьох компаніях платять грошима, причому не через мутні схеми, а через ФОП або взагалі найбіліше — як зарплатню найманому працівнику. І тут від айтішника взагалі не залежить чи вибрати оплату в крипті, чи ні.
Правда, вони лише отримують USDT на Бінанс і одразу виводять іх собі на карту через P2P.
Ти в курсі що такі операції на суми які дорівнюють зарплаті в айті — в більшості банків пропрацюють хіба що місяць-два, а потім такий айтишник поповнить армію нитиків «без попередження заблокували карту, а було ж так душевно»? Схоже не в курсі, ну то піди почитай відгуки про банки.
До слова ти в курсі що при такій оплаті праці податок становить не 5%, а 19,5%? Ви чомусь всі про це забуваєте.
В моїй компанії така опція ВЖЕ є, і деякі навіть нею скористалися. Це просто факт. А чи блочать їм карти — хз, поки наче массово не жалілися. А ще, деякі люди з дуже великою зарплатою, з початку війни скористалися іншою опцією — заморозили свої виплати в долларах, щоб потім отримати все в білу по нормальному курсу. А хтось весь час отримував по заниженному курсу. Хтось платив 5%, а хтось перейшов на 2%. Хтось відмовився платити ЕСВ, а хтось продовжив. Головне, був вибір, і у всіх запитували, як вони хочуть. Крипта — лише одна с багатьох опцій (і далеко не сама популярна).
Хм, але ж в них все відпрацьоваго, ризику немає. Чи це якісь шараж-монтаж однодобові компанії які працюють тільки і виключно тому що податкова ще не знає про їх схеми?
Ще раз, компанії з великими колективами мають відпрацьовану схему виплат, і вони не будут зараз її ламати тільки заради того щоб їх працівники меньше втрачали на курсі.
Вони скоріш перейдуть на виплату у валюті від зовнішнього посередника, ніж будуть мутити виплати через перекази у крипті які потім з соплями та сльозми треба виводити через п2п на карти постійно маючи ризик окрім цікавості податкової яка дійсно не відразу на таке зреагую підпасти ще й на цікавість фінмонів банків які як раз дуже швидко починають блокувати картки коли бачать операції що схожі на відмивання бабла. А це як раз саме воно і є.
При одинаковых налогах бизнес проще переригестрировать или открыть в Польше это и подальше от Раши с точки зрения безопасности и открыт рынок ЕС.
На сегодняшний день уже видно как сжимается ассортимент в Украинских супермарктах и на рынках.
руководство: вы не лезьте к нам чтоб мы как государство выполняли свои настоящие функции, т.к. с вас и так налогов мало, дайте собі раду самі
общество: ок, не надо мне ваши исполнение обязанностей, если это будет за счет увеличения налогоов
Пока всех устраивает такое — нет волнений. Общество и спрашивать после войны начнет (надеюсь) куда девали налоог увеличеный с 5 до 10 или, с 1,5 до 3
Вообще-то при Тимошенко никаких ФОП и 5% не появлялось, они появились Кучме. Премьер-министром в то время был Пустовойтенко, а Тимошенко ещё не участвовала в политике.
Пока всех устраивает такое — нет волнений. Общество и спрашивать после войны начнет (надеюсь) куда девали налоог увеличеный с 5 до 10 или
Если ты почитаешь закон то с удивлением для себя обнаружишь что налог не увелививается так как 5 платятся с дохода, а 10 — с прибыли которая в любом случае меньше дохода
или, с 1,5 до 3
А этот налог ФОП вообще не плалят, сюрприз.
Так же будь это военный сбор или один из налогов фопов разных категорий сути не меняет. Вы цепляетесь за слова. Суть, которую я хотел ответить человеку в том, что Украина не вытянет высокие налоги и жесткие ограничения, как европа, потому что у них есть работающая экономика, а у нас что-то другое…
В теории можно сделать так чтобы ФОП платит военный сбор при выводе денег из бизнеса. Но пока что такой нормы нет и не факт что её собираются ввести при переходе на 10−10−10.
В данной инициативе есть другая проблема: если это затронет и ФОП то вместо простого 5% с дохода придётся платить меньший 10% с прибыли, но вести бухгалтерию и доказывать расчитанную цифту прибыли при налоговых проверках. Кухар говорит что вроде как единоналожников это не затронет, но не он инициатор и мы не знаем пока что всех деталей. Да возможно и сами инициаторы ещё не всё изложили в виде законопроекта, а есть лишь идея «как сделать».
Точь-в-точь как было с налоговой амнистией когда вы на пару с бонвом и матроскиным орали что государство хочет забрать у вас деньги. Ну что, много у тебя забрали по налоговой амнистии?
Только всякие галеры — тупят.
Нормальные компании делают то что выгодно их работникам.
В который раз сочувствую твоему учителю арифметики. Ты что тот Буратино из совесткого фильма — необучаем.
2) Мобилизация численних компенсаторов. Как легко «дьяволу» прятаться в терминологии. Что это за компенсаторы? По факту это акцизы, тарифы, налоги не входящие в красивую троицу «10−13−10». На топливо, на алкоголь и сигареты, на «экологию» и т. п. Причем трактовать и менять такие компенсаторы можно довольно широко от акциза на черную икру и «Бентли» до последней модели Apple. Так же обстоят дела и с экологией: можно назначить тариф на выбросы заводской трубы, а можно обложить «налогом» сельский туалет в огороде. Недаром собираются мобилизовать этих компенсаторов численное количество. Похоже что мобилизация числених компенсаторов на практике обернется «ручным» управлением экономикой. Судите сами что хорошо, а что плохо.
Это дополнительный НДФЛ введёный на ограниченный период времени. Потому логично его выделять отдельно потому что в теории его могут отменить когда Путлер кони двинет. И тогда останется только 10-10-10 и не надо будет объяснять почему было 13-10-10, а стало 10-10-10.
+ тебе только лохи ставят которые считать не умеют!
Для ФОП ИТ даже в случае если будет замена 5% с дохода на 10% с прибыли и прибыль будет 100% (а оно точно будет меньше) — налоговая нагрузка именно по уплате налога с дохода возрастёт в 2, а не в 2,5 раза. Твой учитель арифметики опять подскакивает на адской сковородке икая и краснея.
Но кроме этого есть снижение НДС с 20% до 10% и хоть это сложно посчитать, и хоть айтишник тратит не всю зарплату — в общей массе это снижение налога даст на выходе рост налоговой нагрузки где-то на глаз от 1,3 до 1,7 вместо 2.
Но даже если не брать в расчёт НДС и остановится на росте налога в два раза то айтишник не почувствует какого-то резкого ухудшения уровня жизни: он по прежнему будет высоооплачиваемым специалистом с заметно более высоким уровнем дохода.
К тому же у него всегда есть возможность перейти на зарплату и платить только фиксированные 10% НДФЛ, потому что ФОП ему был нужен исключительно для того чтобы не платить 41% с зарплаты как это делали все остальные. А не потому что он супер-пупер-мега-бизнесмен-одиночка.
Посмешили. У нас все налоги временные и на ограниченный период. Умники подсчитали что за 30 лет 122 раза менялось налоговое законодательство. Приблизительно раз в квартал. Вот и сейчас намечается 123-е.
Это ты сейчас посмешил, кроме военного сбора какие ещё временные налоги ты знаешь и почему ты записал во временные НДФЛ и НДС?
Умники подсчитали что за 30 лет 122 раза менялось налоговое законодательство.
Как будто это что-то плохое. Открою тебе секрет: в штатах и Великобритании тоже регулярно меняют законы, и уверен что там счётчик больше чем 122.
просто прокомментирую свой вопрос сам:
исторические ставки налога в США, легко заметить что где-то раз в два-три года меняется если не одна из ставок то планка к которой она привязана
https://taxfoundation.org/historical-income-tax-rates-brackets/
по Великобритании красивых графиков не нашел, но можно посмотреть таблицы (даже знания английского не требуется)
https://researchbriefings.files.parliament.uk/documents/SN06569/SN06569.pdf
базовая ставка налога Basic Rate
максимальная ставка налога Higher Rate
так же важно что меняется не только ставка, но и планка к которой она привязана Basic Rate Limit, причем планка меняется даже чаще чем сама ставка, а Personal Allowance меняется вообще чуть ли не раз два года
Плохо ли это? Не думаю что прям уж так плохо.
К слову сама схема налогоблажения в Великобритании заметно сложнее чем украинская так как налог прогрессивный. Но опять же хуже ли это — вопрос очень спорный, особенно с точки зрения пролетарского населения Украины.
А не ви чуть десь прижало — зразу за бугор гроші вивели, сюди у вигляді позики від нерезидента пригнали і розказуєте про захист прав закордонних інвесторів.
ФОПи мають бути до 500 тис грн в рік, а далі переходять на загальну систему. Моя думка.
Всякие принудительные меры — только «принуждают» к схемам
Если для тебя нормально платить кроме ФОП-овских 5% ещё 5% в виде донатов на ЗСУ то почему тебя рвёт в куски от того что правительство предлагает это же делать уже в виде налога 10%?
податки треба платити особливо зараз , пів світу нам допомогає а ми будемо сидіти на дивані і скиглити за Петром який і ввів воений збір))
Зачем наделали всю эту кучу вообще? Почему не платиться просто 1 налог на все нужны?
Все мутки-мутки-схемки… в типа-правовом государстве…