Україна кардинально змінила географію постачання і подолала гострий дефіцит палива. Чи вдалося остаточно вийти з паливної кризи і що буде з цінами на АЗС, Форбс розповів Ігор Орлов, директор азербайджанської мережі SOCAR Energy Ukraine. «Мінфін» обрав ключові тези.
Гострого дефіциту пального не буде: куди рушать ціни на автогаз, дизель та бензин
Про закінчення кризи на ринку пального
Ситуація стабілізується. В липні ми бачимо, що ринок насичується. Цього місяця потреба дизелю буде закрита на 80%. Потреба з бензину закрита десь на 50%. Дефіцит автогазу було подолано на початку червня. Ситуація приблизно однакова в усіх регіонах країни.
Протягом одного-двох місяців зникне дефіцит дизеля, та покращиться ситуація з бензином. Тоді ми зможемо зрозуміти реальне споживання нафтопродуктів у країні. Прогнозую, що, порівнюючи з минулим роком, споживання впаде на 20% — до приблизно 800 тис. тонн на місяць.
Подолання дефіциту призведе до зниження цін. Ціна на автогаз вже впала на 10%, дизель подешевшає десь на 5%. Перспективи зниження цін на бензин поки що не бачу.
Прогнозувати ціни зараз складно. З одного боку, котирування на нафту пішли донизу, що зменшує кінцеву вартість пального. З іншого боку, на ціни впливає курс валют, який суттєво зріс, а також логістика. Наприклад, «Укрзалізниця» нещодавно підвищила свої тарифи на 70%.
Ринок продовжує працювати з коліс — ніхто не зберігає великих обсягів на нафтобазах. Резервуари на заправках дозволяють робити запаси максимум на 7 діб, замість 14 діб, як це було раніше.
Втім, гострого дефіциту вже не буде. Гравці ринку налагодили логістику, закупили бензовози, знайшли контрагентів.
Читайте також: Стало відомо, коли буде піковий попит на паливо
Про нові напрямки імпорту
Нашій компанії було простіше перебудуватись, тому що ми ніколи не продавали пальне з Білорусі, Росії та внутрішнього виробництва. З іншого боку, втративши можливість імпортувати морем, ми теж зіткнулись з логістичними проблемами.
В червні вийшли на минулорічні обсяги імпорту. Щотижня виконуємо понад 15 рейсів нашими та орендованими бензовозами.
Після початку війни суттєво розширили географію поставок. Почали імпортувати з Німеччини, Італії, Фінляндії, Греції, а також із більш традиційних напрямів: Словаччини, Польщі, Литви, Румунії та Молдови. В липні розпочали імпорт власного бензину з Болгарії.
Читайте також: Автогаз та дизель дешевшають. Що відбувається із цінами на АЗС
Про перспективи імпорту в умовах блокади портів
Україна може вийти на довоєнний рівень імпорту без деблокади портів. Але це залежить не тільки від України, а й від країн-імпортерів. Інфраструктура Європи не була розрахована на поставки до України таких об'ємів. Український уряд і «Укрзалізниця» комунікують з іншими країнами, щоб розшити вузькі місяця.
Такий приклад: нещодавно міністр економіки Юлія Свириденко поїхала до Польщі на перевалку, яка знаходиться біля кордону. Вона домовилась з польською владою, щоб ця перевалка працювала у три зміни замість однієї. Завдяки цьому пропускна здатність зросла втричі.
Але в Європі ще багато інших нюансів, на які неможливо впливати. Наприклад, за їх правилами, якщо температура повітря підвищується понад 35 градусів, то потяги з пальним повинні зупинитись. Це суттєво впливає на ритмічність поставок, особливо зараз, коли на вулиці спека.
Про продажі і збитки від війни
Ми ще не оцінювали збитки. Будемо рахувати після закінчення війни. Руйнувань АЗС у нас не було. В Харківські області ми призупинили роботу чотирьох із шести станцій. Інші станції працювали без зупинок.
Продажі в перші місяці війни впали на 30−50%. У червні ми вийшли на довоєнні показники продажів дизелю, за бензином — 50% від довоєнного рівня, у зв’язку з його нестачею.
За домовленостями з урядом, роздрібні ціни не можуть перевищувати 52 грн за літр бензину і 58 грн за літр дизелю. Це дозволяє заробляти АЗС приблизно 5 грн на літрі. Наприкінці весни, коли ще зберігалось держрегулювання, ми працювали у збиток. На кожному літрі дизеля втрачали приблизно 50 копійок, на літрі бензину — 1,5 грн. Ця ситуація не була однаковою для всіх мереж, оскільки у гравців ринку були різні запаси, за різними цінами.
Читайте також: Кінець паливної кризи. В Україні знімуть обмеження на обсяг купівлі палива на АЗС
Про ліміти та черги
Невеликі черги за бензином зберігаються. Дизель продається без черг. У Києві та Львові зняли обмеження щодо відпуску дизелю. В інших регіонах ліміти поки що зберігаються: 40 літрів дизеля, 20 літрів бензину в один бак. Для бізнесу ліміт — 100 літрів.
Намагаємось розраховувати запаси пального на АЗС так, щоб його вистачило максимальній кількості людей. Якщо зараз зняти ліміти за бензином, то деякі клієнти залишаться без пального.
Ще одна мета лімітів — боротьба зі спекулянтами. Ми фіксували випадки, коли люди заправляли повний бак, а в 10 метрах від заправки зливали пальне і продавали на 30 гривень дорожче.
Ми також продовжуємо пріоритетно заправляти волонтерів за роздрібними цінами, а також безкоштовно — комунальників, ДСНС та медзаклади.
Коментарі - 6
Наразі в нашій країні відчувається спад бензинової кризи. Але те, що на АЗС більше немає черг, не означає, що криза зникла.
«Цей відносний спокій на ринку пального оманливий. По-перше, попереду жнива і високий сезон, коли споживання в Україні може зрости на третину. Тож зараз перед українськими компаніями стоїть завдання забезпечити ще більші обсяги постачання», — пояснив Куюн.
По-друге, є проблеми з імпортом. Україна створила підвищений попит на пальне, і в сусідніх країнах, звідки ми його постачаємо, уже перевантажені усі можливі потужності. Є ще й інший аспект: у цих країнах також зростає сезонне споживання, тому є ймовірність, що їхні уряди намагатимуться обмежити постачання в Україну, щоб забезпечити внутрішні потреби.
«У таких умовах для нас буде дуже небезпечно жити ілюзіями і вважати, що паливна криза вже позаду. Навпаки, вже зараз необхідно працювати над диверсифікацією та розширенням каналів постачань. Причому працювати над цим слід не тільки бізнесу, а й державі. Потрібен ефективний діалог з урядами країн, через які ми можемо наростити постачання нафтопродуктів», — наголосив Куюн.
не мало
Це скоріше долар подорожчав, а не нафта подешевшала. Тож в гривні ціна залишиться як і була.