«Нульове розмитнення» скоро прикриють. Скільки людей змогли скористатися пільговим ввезенням, і чи суттєво це вплинуло на вартість автомобілів, у колонці для ЕП розповів журналіст Ілля Колдомасов. «Мінфін» обрав головне.
Авторинок під час війни: що і за скільки продають та хто купує
Станом на початок квітня, понад половини громадян майже не мали заощаджень і без роботи їхніх коштів вистачить менше, ніж на місяць життя.
Тому для багатьох купівля автівок точно не на часі. Але відсутність масової можливості купити не скасовує масового попиту. Через бойові дії в Україні назавше втрачено близько 500 тис. авто.
І якщо на початку війни люди масово купували ледь не все, що могло вивезти їх або на захід країни, або за кордон, то зараз міграційні процеси є істотно меншими.
Читайте також: Без податку на нерухомість і платежів при ввезенні авто: нові правила на період війни
Сегмент вживаних авто: пропозиції збільшились, ціни не змінились
В умовах потреби в грошах українці вдались до масових продажів автівок за низьку ціну.
За даними майданчиків із продажу автівок, це не сильно «просадило» ринок, хіба що збільшилась кількість машин, які готові продати якнайшвидше та суттєво знизити ціни.
Що цікаво, істотного зниження цін не відбулося в жодному з цінових сегментів і зараз графіки вартості показують стабільність.
Як каже співзасновник Інституту досліджень авторинку Остап Новицький, за останній час з'явилися два тренди, які говорять про повернення до звичної роботи авторинку та його звичних показників.
Мова йде про Google-запити та запити всередині майданчиків. Показники зростають — наприклад, на AUTO.RIA збільшення на +5−10 тис. пропозицій щодня.
Щодо валюти, в якій зараз люди готові продавати, то все відбувається так само, як і було до початку війни. «Продавець телефонує на чорний ринок, каже актуальний курс, підходить — платиш у гривнях», — пояснює логіку перекупник.
З переоформленням теж не має бути проблем. Із 31 березня сервісні центри МВС відновили укладення договорів купівлі-продажу та перереєстрацію вживаних транспортних засобів.
Читайте також: Чи варто повертати мита на ввезення автомобілів
Нові авто: продажі впали в 16,5 разів
Якщо з автівками з пробігом все доволі оптимістично, то з продажем нових — все виглядає набагато складніше, про це яскраво говорять цифри.
Як повідомляє Укравтопром, порівнюючи з березнем 2021 року, продажі впали у 16,5 разів.
Найбільшу кількість реєстрацій у березні отримали автомобілі марки Renault — 108 од. На другому місці — Toyota, у заліку якої 88 нових автомобілів. Третій результат у Skoda — 37 машин.
Це, відповідно, вплинуло і на результати кварталу. Так, українці придбали 11,2 тис. нових легкових автомобілів у першому кварталі 2022 році, що на 47% менше, ніж за аналогічний період 2021 року.
Пояснюється це кількома зрозумілими факторами. По-перше, майже відсутність кредитів.
«Після початку війни різноманітні кредитні програми та спеціальні фінансові пропозиції банків для купівлі автотранспорту були тимчасово припинені. Однак, не варто соромитись перепитувати про це менеджера салону під час дзвінка: дилери вельми зацікавлені у продажах, тому можливість знайти спільну мову щодо нюансів оплати хоч і не гарантована, але, скажімо так, припустима», — зазначається на сайті одного з автомайданчиків.
Крім цього, прямою перешкодою для купівлі нового авто є вкрай обмежений асортимент. Якщо зараз автосалони і відновлюють продажі, то здебільшого на те, що залишилось до війни.
А більшість дилерів перевезли машини з людних місць на склади, або й взагалі евакуювали до більш безпечних регіонів, а самі салони перейшли у такий собі черговий режим роботи.
Крім цього, з купівлею нових авто були перешкоди з тим, що їх неможливо було зареєструвати у МВС, сервісні центри запрацювали з 16 березня у більш-менш безпечних регіонах.
Читайте також: Верховна Рада хоче відновити податки за розмитнення авто
Що у підсумку
Зараз люди активно почали завозити автівки з-за кордону для безкоштовного розмитнення.
Вже ввезено понад 20 тис. од. Поки що це не особливо сильно впливає на авторинок, через відносно невелику їх кількість у співвідношенні.
І, найімовірніше, ці автівки так і не зможуть сильно «просадити» ринок, оскільки влада планує припинити процедуру, через зловживання нею та створення проблем із логістикою більш потрібних товарів для країни.
Тому можна припустити, що понад 40−50 тис. точно не встигнуть завезти, а цього замало, щоб вплинути на ціни, хоча економія для споживача колосальна.
Так, завозячи автівку вартістю 10 тис. доларів, із об'ємом двигуна 2000 см³, якій 10 років, можна заощадити близько 4 тис. євро та завезти майже по першій ціні.
Тому, зараз можна очікувати на поступове відновлення попиту на вторинному ринку і чекати на поновлення постачання нових автівок, так само, як і доки банки вирішать, що ризик видавати кредити дозволяє це робити масово.
Читайте також: В Україну ввезли без розмитнення понад 19 тис. авто. Це заважає поставкам зброї та гуманітарки
Коментарі - 10
Нравитая мне эта рашисткая манипуляция, прям сочно так соврали.
Я лично, из своих источников знаю. что в режиме «импорт», а не «временный ввох» или «транзит» в Украинцу вьехало около 15 тысяч (те которые прошли полное таможенное оформление по «первичке»). И знаю точно, что волонтеры, с «бумагами» от военный администрациий в Киевской области завезли около 700 автомобилей для ВСУ и волонтеров.
И, когда выбираете автора статей, обращайте на их прошлое и их «политические» симпатии.