Січень для вітчизняного авторинку видався незвичайним. Продажі машин середньої цінової категорії почали йти донизу. Натомість преміальні авто розбирали, як гарячі пиріжки. І справа не лише в купівельних уподобаннях.
Автомобілі закінчилися: скільки коштуватимуть автоновинки
Загалом на ринку панує дефіцит. «За деякими ходовими моделями покупцям доводиться чекати своєї черги декілька місяців, а за окремими авто лист очікування вже розписаний, мінімум, на рік», — каже керівник компанії Autoconsulting Олег Омельницький.
Автомобільні новинки, які почали презентувати виробники, суттєво подорожчають. За деякими марками ціни можуть додати до 20%, що, за словами Омельницького, суттєво позначиться на продажах та топовому списку найпопулярніших марок у наших автолюбителів.
Подорожчання нових авто тягне вгору цінники й на уживану техніку. Що відбувається на вітчизняному авторинку, — розбирався «Мінфін».
Перші підсумки продажів
Перший підсумок вітчизняного авторинку цього року виявився сенсаційним. Як повідомили в Інституті досліджень авторинку, у січні продажі нових машин обвалилися на 50,1%.
Читайте також: Під електрокари в Україні дали пільги: як зміняться ціни на нові та вживані авто
«Усього в січні 2022 року на первинному ринку українці придбали 5,4 тисячі нових легкових авто. Із загальної кількості перші реєстрації імпортних авто склали 90,1%, решта 9,9% (0,5 тисяч авто) — перші реєстрації легковиків, вироблених в Україні», — зазначили аналітики Інституту.
Читайте також: Український автопром розпочав рік із низького старту
Щоправда, 50-відсотковий обвал зафіксований щодо грудня. А таке порівняння експерти вважають некоректним. «Грудень завжди відрізняється максимальним продажем авто. У січні ж на ринку панує традиційний сезонний спад, така картина спостерігається щороку», — каже експерт.
А ось порівнюючи з січнем минулого року, за даними Autoconsulting, спад продажів не такий великий — близько 2,5%. При цьому сегмент легкових автомобілів просів на 1,9%, а, наприклад, ринок комерційної техніки — на 7%.
В Інституті досліджень авторинку спад продажів у січні цього року, порівнюючи з січнем 2021 року, оцінили в 9,4%. Тобто мінус у продажах однозначно є. «Так, почали гірше, ніж минулого року», — констатує Омельницький.
У чому причина? На січневі результати вплинули відразу декілька факторів.
По-перше, курсові стрибки. Курс долара, до якого прив'язані цінники на авто, у січні помітно зріс. Тому багато потенційних покупців зайняли вичікувальну позицію, відклавши покупку до кращих часів.
По-друге, на авторинок вплинула загальна неспокійна ситуація у країні. Ті, хто планував поновити авто, вирішили почекати.
По-третє, і це одна з головних причин січневого спаду продажу нових авто — дефіцит машин.
Весь минулий рік світовий автопром лихоманило через збій у глобальних ланцюжках виробництва та доставки комплектуючих для авто. Зокрема, світовий автопром мав великі проблеми з мікрочипами (а це — вся електроніка в автомобілях). І, судячи з усього, ситуація навряд чи покращиться і цього року.
За напівпровідниками вишиковуються черги, що дозволило виробникам підвищити ціни.
Торік українським ринком авто дефіцит пройшов за дотичною. Брак окремих моделей відчувався, але на загальний результат продажів він вплинув несуттєво. За підсумками 2021 року ринок нових авто зріс на 20%, тоді як, наприклад, багато ринків європейських країн пішли в мінус.
Причина в тому, що наш ринок є відносно невеликим. Це дозволяє імпортерам маневрувати, скажімо, перехоплювати окремі маленькі партії автомобілів на інших ринках.
Але цього року ситуація кардинально змінилася.
«З року в рік у січні регулярно спостерігається зменшення кількості продажів нових автомобілів. Але цього року, окрім цього, український ринок почав відчувати повною мірою проблеми з браком компонентів та електронних блоків. У результаті, на найпопулярніші моделі та комплектації спостерігається підвищений попит, який важко задовольнити. Результатом стає відтерміновування виробниками постачання нових автомобілів для українського ринку», — каже прессекретар корпорації «Укравто» Дмитро Скларенко.
Дефіцит не лише сильно впливав на січневі продажі, а й помітно змінив список топових брендів.
«Наприклад, Kia, яка завжди входила до топ-3, опустилася відразу на 11-у позицію. Це пов'язано з дефіцитом авто. Брак машин відчувається також у мережах Skoda, Toyota. Їхні продажі впали, порівнюючи з січнем минулого року, на 38−45%. Продажі Mazda взагалі обвалилися на 70%. За брендами, продавцям яких вдається підтримувати склади на потрібному рівні, навпаки, відзначається зростання продажів.
Скажімо, за Renault у січні зафіксовано збільшення обсягів реалізації на 23%, Volkswagen — на 86%, Peugeot — 37%, Citroen — 45% тощо", — каже Омельницький.
Купити найходовіші моделі авто зараз не так просто — потрібно записуватися в чергу. За деякими моделями Skoda, Toyota лист очікування — на декілька місяців. А, наприклад, чекати на свій Land Cruiser 300, можливо, доведеться і декілька років.
Які машини купують українці
Ситуація відрізняється залежно від цінової категорії. Наприклад, сегмент недорогих нових машин у січні виріс на 49%, преміальних авто — на 29%, а люксових (Bentley, Rolls Royce, Aston Martin тощо) — на 116%.
Водночас, у сегменті середніх цін зафіксовано спад продажів на 22%.
Злет низького цінового сегмента та просідання середнього загалом зрозумілі. З одного боку, для багатьох водіїв на перше місце дедалі частіше виходить ціна, адже добробут рядових споживачів останнім часом особливо не покращав.
З іншого, в середньому ціновому сегменті найбільше відчувається дефіцит авто, бо машини такого класу популярні в Європі, і виробники просто не встигають задовільняти попит.
Окремо стоїть сегмент дорогих і дуже дорогих авто. Їхні продажі минулого року зросли у всьому світі. Наприклад, Bentley закінчила рік із плюсом понад 30%, Lamborghini — 13%, Ferrari — 22% тощо.
Читайте також: Tesla відкличе ще понад 26 тисяч електрокарів через дефекти програмного забезпечення
Така тенденція пояснюється тим, що саме на хвилі пандемії у світі відбувся «перерозподіл багатств» — багато бізнесменів змогли непогано піднятися на стрибках біржових котирувань, фондовому ринку або, наприклад, продажі ковідного асортименту товарів і медпрепаратів.
В Україні і преміальний, і люксовий сегменти, очевидно, теж почуваються непогано.
Якщо говорити про преміальні марки, то, наприклад, продажі Audi в січні цього року зросли на 58%, BMW — на 26%, Mercedes — на 52%, — повідомили в Autoconsulting. Та й весь минулий рік продавці преміальних марок не скаржилися на відсутність покупців.
У нас підвищений попит на дорогі авто пов'язаний не тільки зі зростанням доходів окремих фахівців (наприклад, IT-шників) та бізнесів (скажімо, фармацевтичного, медичного, продуктового), але й з появою «нового покоління» чиновників, які мають бажання пересісти на машини вищого класу.
Те саме з люксовими машинами, за якими в січні цього року зафіксовано рекордне зростання в 116%. Щоправда, якщо подивитися на конкретні цифри продажів, ситуація виглядає менш оптимістичною.
«У штуках цей сегмент дуже вузький. Скажімо, у січні минулого року було продано 6 авто, у січні 2022 року — 13. Але, однозначно, своя цільова аудиторія у продавців люксових авто все ж таки є», — каже Омельницький.
Скільки доведеться платити за новинки
Подальший розвиток ситуації на ринку нових авто багато в чому залежить від того, чи зможуть продавці впоратися з дефіцитом машин, і за якими цінами вони виставлятимуть їх у салонах.
На хвилі дефіциту мікрочипів іномарки вже подорожчали приблизно на 5%. Але це лише початок.
«Автомобілі нового модельного року додають у ціні 3−5% щороку, але цього року основною причиною можливих змін цін буде саме брак автомобілів, і, відповідно, цей брак компенсуватиметься дохідністю», — каже Дмитро Скларенко.
Про те, що наступне покоління авто буде помітно дорожчим, можна судити вже з презентацій новинок.
«Скажімо, кросовери одного з китайських брендів заявлені в ціновій категорії від мільйона гривень, що приблизно на 20% вище за попередні моделі. Але за такі гроші, а то й дешевше, ще нещодавно можна було купити кросовери японських марок. Це означає, що їхні новинки подорожчають», — каже Омельницький.
Світовий автопром підвищує цінники з низки причин. По-перше, дефіцит мікрочипів та їх подорожчання, по-друге, зростання цін на метали, що використовуються у виробництві авто, по-третє — загальна інфляція. Свою роль зіграв брак техніки та підвищений попит на окремі моделі.
При цьому виробники автомобілів підвищують ціни по-різному. «За японськими марками поки що витримується найбільш збалансована цінова політика. Тому, найімовірніше, варто очікувати на перерозподіл продажів на їх користь», — вважає Омельницький.
Що відбувається на ринку вживаних авто
Ситуація на ринку нових авто позначається і на сегменті вживаних.
Щоправда, з продажами тут все добре. За даними Інституту дослідження авторинку, у січні 2022 року продаж вживаних машин в Україні зріс на 22,5%, порівнюючи з аналогічним періодом минулого року. Якщо порівнювати з груднем, ринок впав на 25,3% (що вдвічі менше, ніж у сегменті нових авто).
Проте ринок вживаної техніки теж лихоманило. Зокрема, були проблеми з розмитненням корейських іномарок, на які митниця поставила явно завищений індикатив. І лише нещодавно проблему вдалося вирішити.
При цьому, як розповіли нам підприємці, які займаються постачанням авто з Європи, з їх розмитненням теж не все так добре.
«Митниця оцінює машини дорожче, ніж минулого року. Відповідно, доводиться платити більше за розмитнення. Загальні платежі збільшились на 15−25%, залежно від конкретної митниці та марки авто.
Зрозуміло, це відображається у ціннику на машину. Плюс ще минулого року вживані авто в Європі подорожчали щонайменше на 10%, що пов'язано з дефіцитом нових автомобілів і підвищеним попитом на вживану техніку. Цього року тенденція зберігається. Тільки за січень ходові моделі додали у ціні 3−5%. У результаті, вартість уживаної іномарки з Європи в Україні підвищилася приблизно на 7% лише за перший місяць цього року. І можливе подальше подорожчання", — розповів нам «гонщик» із Києва Олександр.
Все це пригальмувало імпорт старих іномарок. За даними Інституту досліджень авторинку, у січні частка імпорту вживаних авто у структурі вторинного ринку знизилася з 32,8% до 29%.
Водночас, зросли внутрішні перепродажі. «У топовому списку найпопулярніших вживаних марок у цьому сегменті — Lanos, Volkswagen Passat, Skoda Oktavia, Volkswagen Golf», — відзначають в Інституті досліджень авторинку. Середній вік авто на внутрішньому ринку перепродажів — 14,8 років.
Щодо імпортних машин, то ситуація відрізняється. Тут середній вік авто — 11,2 роки, а серед найпопулярніших моделей — Ford Focus, Opel Astra, Opel Zafira, Renault Megan.
Найближчим часом конфігурація ринку вживаних авто і за каналами поставок та продажів, і за марками, і за цінами може значно змінитися. На тлі подорожчання техніки, що імпортується, очікується зростання внутрішніх перепродажів, де цінники зростають не так швидко. Плюс на ринок вже виходять євробляхи, розмитнені за пільговими ставками.
Коментарі - 21
https://www.epravda.com.ua/news/2022/02/16/682433/
преміальних авто — на 29%, а люксових (Bentley, Rolls Royce, Aston Martin тощо) — на 116%. Ті хто при владі і обслуга.
Водночас, у сегменті середніх цін зафіксовано спад продажів на 22%.
ну не зря же конверты в раде раздают и «велыкэ будивныцтво» идет)
***
Не нужно быть большим аналитиком, что бы понимать, куда может в перспективе идти курс в стране, где полуграмотные министры образования катаются на перегонки с депутатами по профессиям безработный, свадебный фотограф, домохозяйка во главе с философом на самокатах по коридорам ВР…
Но я в общем-то не столько про Путинка, сколько рефлексирую на связь покупки и угрозы со стороны РФ.