Якщо 2021 став роком росту для акцій виробників електромобілів, 2022 стане роком, коли вони почнуть приносити дохід. Принаймні, на це сподіваються інвестори, що зробили багатомільярдну ставку на збиткові компанії, пише CNBC.
Акції виробників електрокарів росли увесь рік. Інвестори сподіваються, що наступного року вони принесуть прибуток
►Підписуйтеся на «Мінфін» в Instagram:
головні новини про інвестиції та фінанси
Цього року свої гучні IPO провели Rivian та Lucid Motors — два виробника електрокарів, чия сумарна вартість становить $150 млрд. Жодна з них ще не принесла прибутків і вони лише почали видавати ключі своїм клієнтам.
Низка інших американських виробників електромобілів, у тому числі Canoo, Lordstown Motors та Fisker, вийшла на біржу з набагато нижчими оцінками та обіцянками почати доставку авто у 2022 або 2023.
Поки що це лише обіцянки. Єдиним виробником електромобілів, що має справжній бізнес, залишається Tesla, чия капіталізація сягнула $1,2 трлн минулого місяця, перед тим як опуститися на 19%. Крім того, традиційні автовиробники також почали виробляти електромобілі. Найпопулярнішими серед них є Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Ford Mustang Mach-E, Mini Cooper SE та Porsche Taycan.
Читайте також: Які найпопулярніші електрокари в Україні (рейтинг)
Конкуренти Tesla лише починають виробництво
Інвестори роблять ставку на те, що у 2022 виробники електромобілів зможуть перейти від технологій та елегантного дизайну до промислового виробництва. Але для цього їм доведеться подолати розриви в ланцюгах поставок, дефіцит робочої сили, інфляційний тиск, ріст конкуренції та ймовірне зростання капітальних витрат.
Під час свого IPO Rivian стверджував, що зможе виконати наявні на той час замовлення до кінця 2023. У третьому кварталі компанія продала свої перші 11 автівок за $1 млн. Вона також повідомила, що не зможе досягти своєї цілі у 1200 вироблених машин за 2021 рік. За останній квартал компанія втратила $1,23 млрд — немала цифра, але враховуючи $13,7 млрд, які компанія залучила через IPO, та її поточну ринкову капіталізацію в $87 млрд, вона зможе її витримати.
Rivian також намагається увійти до сектору логістики — компанія домовилися поставити Amazon 100 000 фургонів, 10 000 з них — вже наступного року.
Читайте також: Ілон Маск прокоментував феєричне IPO компанії-конкурента Rivian
Lucid, з іншого боку, орієнтується на седани. Зараз вона приймає замовлення на свій Air Pure, який, за словами компанії, може проїхати без підзарядки 643 кілометри. Ціна авто починається з $77 400.
Зарядні станції відстають
«Всі говорять про виробників авто, але зрештою, для них знадобляться заправки. Ми кажемо про п’ятикратний ріст кількості зарядних станцій за наступні кілька років,» — коментує Ден Піпітоне, CEO TradeZero.
У листопаді сектор отримав поштовх завдяки інфраструктурному плану президента США Джо Байдена. План передбачає будівництво до 2030 року 500 000 зарядних станцій по всій країні. На їх розбудову було виділено $7,5 млрд.
Зарядні станції виграють, незалежно від того, який електромобіль оберуть клієнти, тож вони мали б бути безпечнішою інвестицією. Однак їм бракує впізнаваності та бренду, що резонував би з клієнтами. Тож поки найбільше виграють саме виробники електрокарів, що ростуть більш на ажіотажі, ніж на фінансовий показниках.
Читайте також: Інвестував у станції для зарядки електромобілів і втратив $16 тисяч
Падіння та затримки
Ентузіазм інвесторів зменшується, коли мова заходить про решту виробників, які вийшли на ринок через компанії-пустушки. Це не дивує, якщо згадати історії Nikola та Lordstown.
На момент виходу на ринок у червні минулого року Nikola зміг сягнути $30 млрд, перевершивиши Ford. Рік потому засновника компанії Тревора Мілтона визнали винним у шахрайстві — присяжні дійшли висновку, що він «збрехав майже про всі аспекти свого бізнесу», аби підняти ціну акцій. Зараз капіталізація компанії становить близько $4,5 млрд.
Lordstown, виробника електровантажівок, спіткала схожа доля — його акції впали на 887% порівняно з максимумом, а його менеджмент звинувачується у обмані інвесторів.
У серпні Nikola зменшила прогноз щодо кількості вироблених за четвертий квартал авто з 50 до 25. Lordstown переніс випуск своїх авто з другого на третій квартал наступного року.
Читайте також: Ілон Маск продав акції Tesla на $1 мільярд: 2 грудня він купив їх по 6 доларів за папір
Ринку варто поспішити
Новачки на ринку електрокарів вже довели, що вони здатні робити гарні сайти, показувати макети та приймати передзамовлення. Тепер їм треба довести, що вони здатні виробити та доставити продукт — і вони робитимуть це наввипередки з рештою автовиробників, що швидко переходять на електродвигуни.
Споживачі мають великий вибір і навряд чи готові вічно чекати вічно, якщо затримки виробництва продовжаться. Те саме стосуються інвесторів, яким не бракує способів заробити на цьому ринку але може забракнути терплячості.
Коментарі