Мінфін - Курси валют України

Встановити
27 травня 2020, 10:09

Чому доступні кредити можуть зашкодити економіці

Держава зробила велику ставку на кредитні програми підтримки бізнесу. Президент Володимир Зеленський навіть пообіцяв «дотиснути» банківську систему, щоб фінустанови активніше видавали кошти підприємцям.

Чи можуть дешеві кредити дати поштовх для розвитку економіки або, навпаки, стати для неї міною уповільненої дії, розповів на своїй сторінці у фейсбук співзасновник банку Аваль, співвласник холдингу «Молочний альянс» Олександр Деркач.

Завдяки тому, що він встиг побувати по обидві сторони барикади, він подивився на проблему з двох сторін: як банкір і виробник.

Кредитний бум вже пройшов

Надто великі і невиправдані надії на кредитування у наших стейкхолдерів, на мій погляд. Міністр економіки Ігор Петрашко вважає, що якщо банки видадуть 400 млрд грн кредитів, та ще й за ставкою 10%, то економіка буде зростати на 7-8% на рік.

Спочатку висловлюся як банкір. У нас вже був період такого бурхливого кредитування. З 2005 до 2009 року обсяг кредитів, наданих банківською системою, зріс у 7 разів. З 88 до 740 млрд грн. Якщо відкинути вплив курсових різниць, то десь разів у 5. ВВП за рахунок цього зростав на 7% на рік. Машини за $30-40 тис. оформлялися за півгодини, квартири за $200-300 тис. — за два дні. Ви пам'ятаєте.

Чи було це кредитування здоровим? Ні, не було. Ані банки в цій дикій гонці не могли нормально менеджирувати свої портфелі, ані позичальники зі своєю зарплатою і виручкою їх обслуговувати. У підсумку виросла мильна бульбашка, накачана банківськими грошима, яка не могла не луснути. У 2009 році вона і луснула. З гуркотом і свистом. Поховавши заразом 30% економіки (все, що виросло) і 60% банківських активів. Хтось скаже, проклятий Уолл-стріт винен. Хороша думка. Тільки незрозуміло, яке відношення він мав до ціни квартири до $100 тис. десь на Троєщині.

Настав час економити. Обирай депозит з високою ставкою в каталозі від «Мінфіну»

Ту ситуацію банки не «видихнули» досі. Держава в підсумку стала щасливим володарем 65% банківської системи. Сформованих в основному з «активів» колись «великих» банків, що накрилися мідним тазом. А у тих, що вижили, на балансі і зараз висить відсотків по 50 непрацюючих кредитів.

Особливості підтримки бізнесу

Мені важко уявити ситуацію, коли банки раптом кинуться видавати по 100 млрд на рік, та ще й під 10%. Де вони візьмуть ці гроші і який інтерес у них буде брати на себе такі ризики. У нас в Авалі, дай Боже пам'яті, відсоткова маржа за гривнею була на рівні 10%, а за валютою на рівні 6%. При тих ставках.

Багато хто бачить рішення в зниженні ставки рефінансування Нацбанку. Це не спрацює. Вона має іншу природу, ніж ставка ФРС, та інакше впливає на ринок. І навіть від ставки ФРС значно більше залежить ціна запозичень, ніж їх обсяг.

Читайте також: Чи можна «залити» економіку кредитами і кому від цього стане добре

Більше того. Сьогодні у банківському світі загальна тенденція. Банки не хочуть кредитувати економіку. Не тільки у нас. В Америці і Європі теж. Навіть при нульових і мінусових ставках центральних банків. Ризики високі, маржа маленька. Про це, до речі, не так давно Бен Бернанке, колишній голова ФРС, говорив.

Гроші будуть – головне ринки

Тепер погляд з іншого боку. З бізнесу. Проблема не в кредитних ресурсах. Можливо вона є у монополістів і якихось компаній, що сидять на бюджетному фінансуванні або бюджетних дотаціях. Чим більше обігових коштів вклав, тим більше кеша витягнув.

У нормальних компаній питання в іншому. І проблема в іншому. В ринках збуту. Якщо у тебе є куди продавати свою продукцію, ти завжди знайдеш фінансування. Тобі його будь-якої банк із задоволенням дасть. Ринка два. Експорт та внутрішній. Все. Внутрішній — населення та підприємства. Ви можете стимулювати попит населення, піднявши зарплату або навидававши кредитів, але в підсумку буде 2009 р.

Ви повинні захищати свій внутрішній ринок і допомагати своєму експортеру продавати продукцію на зовнішньому. Через фінансування розривів, через держгарантії, преференції та мита тощо. У цьому роль держави. Не в торгівлі насінням.

Я весь минулий рік писав про дорогу гривню, яка коштувала експортерам $3-4 млрд виручки. І про демпінговий імпорт. Який на тлі курсу почав вбивати внутрішній ринок за цілими напрямками.

Скажіть, як можна допускати, щоб ми в Європу продавали тільки зерно, кругляк тощо. Щоб готову продукцію нам обмежували мізерними квотами, а звідти до нас валили, наприклад, продукти харчування без усіляких обмежень. У ціні яких сидить $110 млрд щорічних державних дотацій. Як наш завод якийсь може конкурувати з державою Польща. Чи Німеччина. Те ж саме за експортом. З урахуванням щорічного торгового дефіциту на рівні 12-14 млрд. він взагалі повинен на першому місці. Поки що ж самі борсаємося як можемо.

Читайте також: Чому банки «саботують» програму доступних кредитів «5-7-9»

Зрозуміло, що проблем у бізнесу, насправді, набагато більше. Суди, дозволи, монополії, податки і корупція, рейдерство. Я про це писав раніше, і не хочу повторюватися. Тому обмежився одним аспектом великої та комплексної проблеми.

Коментарі - 52

+
+175
MaxTirpiz
MaxTirpiz
27 травня 2020, 10:23
#
Ну а кто виноват что польский сыр за те же 250 грн. вкуснее  чем  украинский  КОМО или  Пирятин ?  На  самом деле наши производители продуктов так и не научились делать качественный товар за нормальные деньги.  Про украинские  вина вообще  можно не говорить..
+
+129
Oleksandr Zherdii
Oleksandr Zherdii
27 травня 2020, 12:40
#
Регулярно їм сир і український мені більше подобається за польський. Не треба купувати сирний продукт і шмурдяк під виглядом вина.
+
0
Shamshir87
Shamshir87
28 травня 2020, 11:48
#
Что поделать, что в Украине- шмурдяк это и есть вино. Вы наверное забыли, что регуляция и ценники пошлин, акцизов и прочих радостей- убили целую отрасль?Ну и да, Польша: тот момент, когда главные курощип и кум пороха Косюк получают дотации из бюджета, а курятинка стоит на рынке дороже, чем импортная из Польши и лучшего качества, и это с учётом НДС и пошлины =) кто виноват?
+
+49
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
27 травня 2020, 13:09
#
Пирятинські сири краще більшості польських та й взагалі відносно сирів в інших країнах якість висока. З приводу цукерок і пива можемо дати фору більшості країн світу, стосовно вин подивіться огляди на ю-туб с порівняннями, звісно, якщо брати бутилку за 60 грн, то це не вино, але якщо брати щось, що коштує 120-200 грн, то якість буде не гірша ніж у франзузьких і італійських по 300-500 грн
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
27 травня 2020, 13:33
#
Будете  смеяться, но  Пирятин конкретно  испортился. Купил недавно  Король сыров  в  МегаМаркете и....не смог  есть.
+
+47
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
27 травня 2020, 13:54
#
Можливо, в Україні і таке буває) Самий яскравий приклад «Добряна», наш Сумський молокозавод, ще 7-8 років тому була класна якість усього, тільки цю фірму і купляв, а зараз все що робиться - відстойна гидота відверто шкідлива для здоровя. Бувало що люди які живуть біля молокозаводу, молоковозів по кілька днів не бачили, а продукція випускалася стабільно. Масло написано 72,5%, а по факту там мабуть не більше 40% жирності, молоко - мрак, йогурти - взагалі, дівчина яка там технологом робила, казала в жодному разі не брати, каже стрьомно навіть дивитися з чого вони робляться...
+
+15
Andrey M
Andrey M
28 травня 2020, 12:54
#
Я раніше був шанувальником продукції «Рудь» починаючи від мороженого і закінчуючи молочкою.
Нині дуже в ній розачарувався. Зараз у мене серед улюбленців «Три ведмеді».
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
28 травня 2020, 13:11
#
Успокойтесь )) На  днях  ехал БлаБлаКаром с одним чуваком, который оказался торг представителем крупного дистра от  кондитерки и мороженого.  Про мороженное тоже  упомянул : в  Трех Медведях  давно  нет  молока, только кокос и пальма.  ...
+
+8
stas12345
stas12345
27 травня 2020, 14:48
#
Насколько я знаю у них фермеры, производящие молоко, получают субсидии из бюджета и молоко стоит в районе 14 грн за литр в магазине. Поэтому и обычный сыр соответственно 80-100 грн за кг. Плюс к этому технологии
+
0
Shamshir87
Shamshir87
28 травня 2020, 12:48
#
У нас фермеры тоже получают субсидии. Погуглите, сколько у нас главный курощип получил от пороха бабулетов, а курятина у нас как была дороже и некачественнее чем в Польше- так и осталась
+
0
Алексей Сахаров
Алексей Сахаров
28 травня 2020, 11:15
#
А зачем покупать польский мусор если можно есть немецкие продукты, корорые намного лучше польских, незнаю как Вам а для меня польское еще намного хуже украинского...
+
0
Salwador Salwador
Salwador Salwador
28 травня 2020, 11:53
#
Всему они научились...!!!
Просто зачем им выпускать хороший товар за адекватную цену?
Они сделают подешевле и дерьмовей, а продадут как ПРЕМИУМ-супер-пупер)))
+
+62
Y. D.
Y. D.
27 травня 2020, 11:27
#
«Вы можете стимулировать спрос населения, подняв зарплату или навыдавав кредитов, но в итоге будет 2009 г.» - мечта Деркача: нищие сотрудники с низкой зарплатой, государственные дотации на млрд и высокий курс гривны для экспорта - объемы производства оставляет такие же, а прибыль вырастает в разы.
+
+88
SkrudjMacduck
SkrudjMacduck
27 травня 2020, 11:51
#
Так, Деркач перегнув палку трохи, але в цілому, він правий. Не можна різко міняти стан речей, але підтримувати власного виробника треба. Всі захоплюються Китаєм, то згадайте їх машини 10 років тому. Ацтойні були. Тепер вже нормальні на свою ціну
+
+37
Oleksandr Zherdii
Oleksandr Zherdii
27 травня 2020, 12:38
#
Ви правильно сказали - треба підтримувати власного виробника і дешеві кредити, на розвиток бізнесу, це саме і є одна з дієвих підтримок. А Деркач каже, що ми дешеві кредити на житло видавали - і це боком вилізло, тобто дешеві кредити - зло. Тільки він грішне з праведним путає. Одне діло стимулювати мильний пузир в сфері нерухомості, а іньше - давати дешеві грощі підприємцям, щоб вони були більш конкурентноспроможніми на тих же зовнішніх ринках.
+
+88
mary27
mary27
27 травня 2020, 15:29
#
Так власный выробнык отлично пидтрымуеться — самые низкие з/п в Европе, налог на прибыль ниже только в Болгарии.
И при этом маржа 50-100% и более.

Нынешние кредиты стоят нашим пидпрыемцям по факту дешевле, чем в ЕС, где кредит под 2%, а маржа — 5%.
И з/п за 1000 евро.
+
0
Senen
Senen
30 травня 2020, 9:55
#
Например, 12% (думаю, что свежие данные не сильно отличаются от предыдущих) годовых ипотеки в Привате на жилье это дешево? Очень смешно
+
0
busypit
busypit
30 травня 2020, 12:19
#
Деркач ни слова не говорил об ипотечных кредитах. Говорил об общей массе кредитных средств банковской системы за период 2004-9 гг.
+
+54
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
27 травня 2020, 13:15
#
Китайські машини і зараз такі як і раніше, у родича Джилі Емгранд х7 з салону 2015 року, ламається у 5-7 разів частіше ніж Тойота 2002 року, при чому переламалося все, що тільки можна, багато чого по кілька разів, і те що в голову не прийшло б, що воно в Тойоті взагалі могло зламатися
+
+15
kharj
kharj
28 травня 2020, 8:12
#
Ну старі тоцоти це взагалі щось залізобетонне
+
+15
Andrey M
Andrey M
28 травня 2020, 12:57
#
Я взагалі Камрі в 40 кузові вважаю «вічною машиною».
+
0
Олександр Міщенко
Олександр Міщенко
1 червня 2020, 9:30
#
Про Тойоту 2002 року як писав, це Камрі в 30 кузові. Згідний, найкращі машини, колись у мене ще була Камрі 20, тільки 1 рік правда (за кордоном), за цілий рік 1 поломка - зламалася застібка ременя безпеки на задньому сидінні, при тому що машина на той час була 12-річна, все працювало ідеально. Всі Кармі: 20, 30, 40 і 50 (1997-2017 роки) робилися на одній платформі, можливо сама вдала платформа за всю історію автомобілебудування
+
+22
shabash
shabash
27 травня 2020, 14:36
#
Не верю своим глазам - на Минфине публикуют текст человека, который владеет темой, по которой выссказывается.
+
+9
litmax
litmax
27 травня 2020, 18:14
#
Знаете, этот Деркач и многие другие эксперты, что лизнули в жизни сливок имеют смелость считать, что у них есть квота на откровенную ложь. Хоть банкир, хоть бизнесмен такой сорт людей привык к норме рентабельности 200% и выше и брать качеством или инновационностью он не станет - затратное это дело!
+
+65
mary27
mary27
27 травня 2020, 22:07
#
+1000.
Совершенно верно.
Потому доходность за 100%, качество - дно, а работники получают меньше, чем безработные пособия в ЕС.
И потому работники стали чуть-чуть голосовать против этого.
Ногами.
+
+9
Andrey M
Andrey M
28 травня 2020, 13:00
#
Як іронізують щодо ЗП в Україні:
за ті гроші що мені платять, я повинен просто приходити на роботу і нічого не робити, навіть трішки шкодити:)
+
+15
Shamshir87
Shamshir87
28 травня 2020, 13:11
#
Ну, это скорее совковый подход, ведь если работа и зп не устраивает- всегда можно найти ту, которая устраивает. А любую зп- ещё надо заработать.
+
+23
Andrey M
Andrey M
28 травня 2020, 13:23
#
Згоден.
Але в багатьох головах побутує совковий принцип: я не хочу больше зарабатывать - я хочу больше получать:)
+
+15
Shamshir87
Shamshir87
28 травня 2020, 13:45
#
Так и живём.
+
0
candidat
candidat
30 травня 2020, 3:38
#
А кто будет работать на той, которая не устраивает (вместо того, который нашел)?
+
0
Владимир Поливальников
Владимир Поливальников
28 травня 2020, 6:48
#
Читал, читал эту статью и в очередной раз убедился, что банкиры никогда не переживали и не будут переживать за экономики тех стран, в которых живут. Ростовщики уже давно придумали как делать деньги из воздуха - это ссудный процент. И другого им не нужно. Пускай хоть Земля в пустыню превратится. Главное,-  чтобы проценты капали.
+
+15
mary27
mary27
29 травня 2020, 13:07
#
Делаете большую ошибку - Деркач давно уже не банкир.
''Аваль'' давно продан австрийской сберкассе.
Он как раз - типичный представитель ''реального сектора''.
Офшорщик)

И ему не интересны те гроши, которые зарабатывают ''проклятые ростовщики'' на ''ссудном %''.
Да, а вы полагаете, лицо, предоставившее деньги в кредит, не должно получить вознаграждение за это?
Тогда зачем ему кредитовать?)
+
+15
Владимир Поливальников
Владимир Поливальников
30 травня 2020, 18:34
#
Порой мне кажется, что субъектов зарабатывающих на ссудном проценте уже больше, чем предприятий и предпринимателей, создающих реальные товары и услуги.
Все экономические кризисы за последние 100 лет связаны с тем, что денежная масса (мыльный пузырь), напечатанная и розданная в долг в несколько раз превышает совокупный валовой продукт.
+
0
mary27
mary27
30 травня 2020, 20:25
#
Повторю, для Деркача это - давно пройденный этап.

Выше написала, дающий в кредит должен делать это бесплатно?

Хм, вы кажется рискуете получить Нобелевскую премию по экономике)

Тогда вариант - возврат к золотому стандарту и ''belle epoche''?)
Только, в результате деньги еще больше подорожают.
Да здравствует всемирная дефляционная спираль!)
+
0
Владимир Поливальников
Владимир Поливальников
31 травня 2020, 6:45
#
Про ссудный процент , кстати в Библии во Второзаконии 23:19-20 (Ветхий Завет) написано: «Не отдавай в рост брату твоему ни серебра, ни хлеба, ни чего-либо другого, что можно отдавать в рост»; «Иноземцу отдавай в рост, а брату твоему не отдавай в рост, чтобы Господь Бог твой благословил тебя во всём, что делается руками твоими, на земле, в которую ты идёшь, чтобы овладеть ею».
О чём это?
+
0
mary27
mary27
31 травня 2020, 15:08
#
Раз написано в Торе, значит, это явление было?)
Иначе б зачем писать о том, чего нет?)
Психология человека с тех пор не поменялась, никто не хочет платить % по кредиту.
Наверно, жрецы-левиты наделали долгов, а потом решили по-еврейски остроумно выйти из положения?)
​​​​​
В древнем Вавилоне было развито кредитование, причем со ставками в 20-33%.
В зависимости от актива — был ли кредит серебром или ''натурой''.

Наверно, вам не надо рассказывать, как остроумно обходили эту цитату в средневековой Европе?

И да, а Тора отменяет экономику?
Кагбэ, трудно в 2020 году жить по заветам чуть не бронзового века?)
+
0
Владимир Поливальников
Владимир Поливальников
1 червня 2020, 5:47
#
А по каким заветам жить, если вы сами говорите, что психология человека с тех пор (бронзовый век?) не поменялась?
И жрецы если они всем управляли, никаких долгов делать не могли. Перед кем?
И я цитировал Второзаконие из Библию, а не из Торы.
По-моему, в 21 веке уже всем понятно, что там где ссудный процент ниже - больше развита экономика и пром.производство.
Процент - это инструмент управления экономикой (экономик міра) страны.
+
0
mary27
mary27
1 червня 2020, 13:13
#
Психология не изменилась, но развитие общества и экономики все же отличаются от времен
​​​​Иудейских царств и египетского плена?
Вы ж мне не на глиняной дощечке пишите?)

Если позанудствовать, жрецы-левиты имели право на десятину.
Как вы знаете, аппетит приходит во время еды:
Сегодня хватает и на храм Яхве подлатать, и елея для лампад купить, и левитам на хлеб с... что они там ели?
А завтра - уже не хватает)
И приходится брать в долг.

Насчет ''всем управляли'' - у древних еврейских государств были цари.
И, судя по описанию некоторых из них в Торе, левиты с ними мягко скажем, не всегда ладили.

Вы должны быть в курсе, что ''ветхий завет'' точно так же используют и иудеи.
И их название текстов - первично по отношению к христианскому.

Увы, в 21 веке произошла деградация экономической мысли, т.к. дефляция после ипотечного кризиса стала считаться ''нормой''.
И нулевыми ставками пытяются эту дефляцию лечить.
Как видите, безуспешно.

% - это вознаграждение за пользование чужими деньгами.
Если ~0%, какой смысл давать их в кредит?
Пусть лучше в сейфе полежат.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
1 червня 2020, 13:33
#
Вот  откуда  вы  тырите  чужие  твиты ?
+
0
mary27
mary27
1 червня 2020, 15:46
#
?
+
+9
Irina Irina
Irina Irina
28 травня 2020, 17:09
#
Всем привет! Цитата Александра Деркача: «У нормальных компаний вопрос в другом. И проблема в другом. В рынках сбыта. Если у тебя есть куда продавать свою продукцию, ты всегда найдешь финансирование. Тебе его любой банк с удовольствием даст.» Эти слова - неправда для микробизнеса!!! Мы ФО-П - плательщики НДС, недавно выиграли тендер на 1 млн. грн. и с отсрочкой платежа - 10 дней!!! НО!!! ПОСТАВЩИКИ - боятся, БАНКИ дают max 1/2 нашего оборота за 2019 г., а это - 200 тыс. грн., т.к. мы только начали... И все, пришлось отказаться от сделки... Александр Деркач пишет, как бывший крупный банкир и как большой производитель сейчас... Таких, как мы он не видит и, похоже, совсем не знает... Неправда, что Европа не кредитует.., очень классные предложения по ипотеке в Германии сейчас. Знаю точно, общаюсь.
+
0
Salwador Salwador
Salwador Salwador
28 травня 2020, 17:34
#
Таких, как мы он не видит и, похоже, совсем не знает...)))
А как небо житель может смотреть на подножный корм, люди для них ничто!!!
+
+25
Andrey M
Andrey M
28 травня 2020, 17:45
#
«БАНКИ дают max 1/2 нашего оборота за 2019 г» — це ще дуже і дуже вам багато дають.
Відчуваєте різницю між обіговими коштами та прибутком?
З чого ви будете погашати, з обігу кошти виймете і втратите об"єми реалізації та дохід? Який ваш дохід в % від обігу коштів?

Також питання про яку позику мова йде — про овердрафт чи мікрокредит?
+
0
mary27
mary27
29 травня 2020, 13:08
#
Хах, ну кто вам скажет, какой % доход от оборота?)
Иначе исчезнет миф об ''едва выживающем'' отечественном наебизнесе.
+
+8
Игорь Коляда
Игорь Коляда
29 травня 2020, 20:56
#

Почему доступные кредиты могут навредить экономике

Могут навредить потому,что в Украине никто не занимается развитием экономики ,а все решают какие-то личные и мелко-собственнические интересы.
Доступность кредитов дело конечно хорошее,но смотря для чего.
Ведь можно кредитовать производство,а можно потребление.
Производство можно кредитовать по двум направлениям - ОСНОВНОЙ и ОБОРОТНЫЙ капитал.
Производство нужно  больше кредитовать в ОСНОВНОЙ капитал , это в долгосрочной перспективе приведёт к   увеличению  количества рабочих мест , соответственно к увеличению предложения и спроса,и последующим   положительным изменениям для реального ВВП, госбюджета и общего развития экономики.
И меньше кредитовать в ОБОРОТНЫЙ капитал,потому что  это оказывает прямое влияние на инфляцию,а в долгосрочной перспективе приведёт,верней уже привело к  деградации экономики,которую  мы сейчас и наблюдаем.
Ну нахрена например кредитовать ОБОРОТ - поставки  НЕкритического импорта,который кроме спекулятивного схематоза и дискриминации национального производителя не несёт ничего хорошего для развития нашей экономики?
В кредитовании потребления нужно тоже  кредитовать не «под усё»,а делать акцент на стимулировании спроса именно на предложение  ВНУТРЕННЕГО рынка,а не внешнего.
Например,что хорошего для нашей экономики несёт кредитование турпоездок за границу?



+
0
Shamshir87
Shamshir87
29 травня 2020, 22:41
#
Кредитовать нац. производство- глупо и наивно. Вспомните главного курощипа, которому кум-порох насоюнявил миллардики, а он вместо того чтобы курятинку сделать дешевле и качественнее- надул щёчки и в Франции курозавод прикупил. Вкладываться в осн. средства производства- нелогично, ведь в Украине, их всегда могут отжать, если долгоиграющее дело настроить.А если постоянно на грани фола- то такой отжим неинтересен.
+
0
busypit
busypit
30 травня 2020, 12:14
#
Дотации, что вас так задели, разве не частичная компенсация предпринимателям за вложение в основные средства? 
Просто никогда не интересовался, вот по вашим комментариям нашел статью о «кумовстве» на «ЭП» нашел. Один из первых комментариев сюда перенесу (см. ниже, осторожно, чувствительным людям возможно лучше не читать).

Піпец, читаю коменти і просто страшно стає за наш народ... ви шо всі зомбі-комуняцько-вишиватні? Як мантру шо вам та тєлєку крутять повторюєте «злочинна влада, тарифний геноцид, олігархиофшори, поки влада ... то не заживем...»... Фу, блін!
Промисловість виробляє мало м яса, внаслідок чого м ясо на полицях магазинів дорожчає. Щоб збільшити кількість виробленого м яса в країні, вирішили виділити з держбюджета кошти тим хто буде будувати тваринницькі ферми. Збудував - отримав. Все. Чи це отримав чувак, в якого дофіга мільярдів в офшорній зоні, чи умовний нік гриценко чи в ячеслав джунь, неважливо, коли країні треба виробляти більше м яса. Фермерам впадло запонити документи і відправити для отримання даної компенсації, бо їм простіше соняшник посадить і як сировину продати, чим там ці бумажки заповнювать, все рівно ж «влада» все вкраде і по офшорам розпихає. І як висновок, через тупорилість багато коштів які закладені в держ бюджет для стимулювання розвитку тваринницької промисловості не вироблені. Простіше ж розказати, про «в нашеє странє... » «чи про корумповану владу» чи про «простий народ». Комуняки в вишиванках хєрові...
+
0
Shamshir87
Shamshir87
30 травня 2020, 14:34
#
Раз вы интересовались, поинтересуйтесь и напишите сюда цифру, сколько получил Косюк от пороха денежек на аграрку. Просто интересно, насколько это не влияет ни на что =) вот когда циферка будет на месте- можем подискутировать на эту тему. Заодно, узнайте судьбу накладных тарифа вротердам+ и брудершафта ахметки и пороха, и поинтересуйтесь суммой которую вся страна потратила на переплату, и сравните эту сумму с суммой потраченной на медицину, например. И это только начало :D таких вещей-полно.
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
30 травня 2020, 14:12
#
Кредитовать нац. производство- глупо и наивно.


Намного глупей и наивнее кредитовать государство,которое само живёт на грани фола и другим позволяет это делать.
Но банки именно этим и занимаются.
С таким подходом мы никогда не выберемся из разряда «развивающиеся».
+
0
Shamshir87
Shamshir87
30 травня 2020, 14:40
#
И что, что не выберемся? зато будет всегда страна возможностей. Пока будет охлократия и будут голосовать бабы за 2 гривни пенсии и пачку гречи- так и будем жить. И это правильно. Когда сеешь бурьян- не надо удивляться что вырос бурьян, верно ведь?
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
30 травня 2020, 20:47
#
И что, что не выберемся? зато будет всегда страна возможностей.

Каких возможностей - быть кинутым и обманутым?
Плохая перспектива.
Не сейте бурьян - и бурьян не вырастет.
+
0
Shamshir87
Shamshir87
30 травня 2020, 21:11
#
Это не зависит от одного, бедного меня. А так- оп оп, тут заработал, там заработал и фиксировать прибыль за бугром, просто же.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися