З 12 березня Україна на карантині. Закрилися більшість магазинів, розважальні центри, на вимушені канікули пішов громадський транспорт. Натомість зірковий час прийшов для онлайн-сервісів, служб доставки і таксі. «Мінфін» дізнався як змінилася їх робота.
2 тижні карантину: люди замовляють доставку консервів і відмовляються від «здорової» їжі
Що замовляють в магазинах
Цілком прогнозовано, що найбільше замовлень надходить на доставку їжі та ліків. У сервісі доставки Glovo кажуть, що кількість таких замовлень зросла на 35%, а середній чек — на 25%.
Зараз кур'єри Glovo найчастіше везуть замовникам товари першої необхідності, крупи і консерви. Хоча залишаються і замовлення доставки їжі з ресторанів: далеко не всі готові відмовитися від своїх звичних задоволень.
«Джентльменський набір» у категорії «Аптеки» — парацетамол, антисептичні засоби, захисні маски.
Фото: odessa.online
Генеральний директор сервісу доставки продуктів Zakaz.ua Андрій Курський говорить, що після оголошення карантину кількість замовлень зросла на 80%. «Середній чек тепер більше на 15%, порівняно з лютим, і становить 1 866 грн. В минулому році, навпаки, березневий чек був менший на 4%, ніж у лютому», — додає він.
В Zakaz.ua підтверждують, що в топах замовлень — крупи, мука, олія, молочна та м’ясна продукція, овочі, антисептики, той таки туалетний папір та паперові рушники. Щохвилини до системи надходить одне замовлення.
Готова їжа: «дві піци» — топ побажань
Втім, чимало людей вперто відмовляються готувати самостійно. А тому замовляють готову їжу. Pizza 33 та Sushi 33 розповідають, що на карантині попит на їхню доставку підвищився мінімум на 30%. Найпопулярніший набір замовника — дві піци.
А от у сервісі здорового харчування Easy4Busy, навпаки, скоротилися замовлення. СЕО компанії Кирило Кобилінський розповідає, що Easy4Busy має два види доставки: офісні комплексні обіди та індивідуальне збалансоване харчування.
Оскільки більшість компаній відправили співробітників працювати з дому, то попит на обіди впав, а збалансоване харчування замовляють, як правило, тільки постійні клієнти — близько 20 осіб.
Подібні сервіси зараз активно шукають нові напрямки розвитку бізнесу. Кирило Кобилінський говорить, що планує запустити разом із партнером новий проект — доставку суші.
Хоча тут також потрібно бути обережним. Адже шикувати більшість буде недовго. «Хіба перший тиждень, коли люди ще не усвідомлюють, що це криза, або ті прошарки населення, які мають фінансову подушку безпеки», — говорить Кирило Кобилінський. Тепер, коли стало відомо, що карантин — це надовго, люди почнуть економити.
Читайте також: Жорсткий карантин. У більшості українців закінчаться гроші через чотири тижні (опитування)
Таксі поки не відчули карантину
Зупинка міського транспорту мала б суттєво підвищити попит на послуги таксі. Однак поки що цього не відбулося. Про це «Мінфіну» розповіли в пресслужбі онлайн-таксі Bolt. Хоча там і додають, що готові до збільшення замовлень — кількість таксі збільшилась.
«Деякі аптеки та магазини звертаються до нас і ми допомагаємо їм доставляти замовлення», — розповідають в пресслужбі Bolt.
Фото: epravda.com.ua
В інтернет-аптеках скуповують ліки від грипу та спирт
Особливо затребувані зараз інтернет-аптеки, які доставляють ліки додому. Засновник компанії Farmax Іван Чеботаєв стверджує, що попит виріс десь у 3−4 рази.
«Пріоритет бізнесу онлайн. Маємо 2 відділення, але використовуємо їх як центри сортування та логістичні хаби», — пояснює він.
Протягом першого тижня карантину в інтернет-аптеці Farmax зробили 300 замовлень на суму 200 тис. грн. Середній чек клієнта склав 300−400 грн. Абсолютними лідерами виявилися ліки «Цитрамон-Дарниця», спиртовий розчин «Септил» та медичні маски.
Фото: farmax.com.ua
В сервісі пошуку та доставки ліків Liki24 розповідають: щоб впоратися з підвищеним попитом, знайшли двох стратегічних партнерів — Нову Пошту та Укрпошту. «Жителі віддалених регіонів зможуть користуватися безкоштовною доставкою медикаментів в рамках наших спільних програм», — говорять у Liki24.
Після першого випадку COVID 2019 у Чернівцях люди стали активно шукати засоби для підтримки гігієни рук: антисептики, спиртовмісні серветки та хлоргексидин. «Також кожен п'ятий пошуковий запит стосувався противірусних препаратів та імуномодуляторів», — діляться в сервісі.
За даними Liki24, медичні препарати для профілактики і лікування грипу, А і Б «Таміфлю» та «Арбідол» вже кілька тижнів не можна знайти в жодній аптеці країни. Хоча лікарі попереджують, що коронавірус — це не звичайний грип і радять не займатися самолікуванням. Також зараз жодного шансу закупити спирт, гліцерин та перекис водню, які описують в рецептах саморобних антисептиків.
Не падає попит і на медичні маски. За кілька останніх тижнів сервіс Liki24 отримував заявки на такий засіб захисту навіть від оптових покупців. «Запит на мінімальну кількість масок в одній партії становив 100 тис. штук, а максимальний — 1 млн», — розповідають у Liki24.
Фото: apostrophe.ua
Гроші на квіти поки є
Не лише їжею та ліками живуть в самоізоляції українці. Виявилося, що на карантині не обійтися без квітів та вазонів. В інтернет-магазині «Украфлора» розповіли, що попит на їхні товари зріс орієнтовно на 70%. Вочевидь, на карантині у людей зявилося більше часу на хобі. І квіткарство — одне з них.
Середній чек залишився майже без змін. «Найпопулярніша категорія — кімнатні рослини. Також набирає популярності наша нова послуга «Підписка на букети», — говорять в «Украфлора».
Читайте також: П'ять «не можна» під час кризи
Робота в умовах карантину
Всі сервіси, які ще залишилися працювати, особливу увагу приділяють безпеці.
Окрім фірмового рюкзака, кур'єр Glovo тепер повинен мати антисептик і захисну маску. Крім того, контакт з клієнтами максимально обмежений: замовлення можна залишити під дверима, а розрахунки провести без готівки.
Генеральний директор сервісу доставки продуктів Zakaz.ua Андрій Курський також згадує про додаткові засоби захисту: «Окрім ведення журналу обліку здоров’я персоналу, почали вимірювати температуру тіла усіх, хто виходить на зміну, а також забезпечили усіх співробітників медичними масками, антисептичними засобами для дезінфекції рук та робочих поверхонь».
Фото: nashemisto.dp.ua
В службі доставки Pizza 33 та Sushi 33 розповідають, що до звичних санітарних норм додалися рукавички і маски як для поварів, так і для кур'єрів. «Наші співробітники дезінфікують руки і кухонні поверхні до і після приготування кожної страви. Страви гарячого приготування проходять термічну обробку, відповідно їжа стає абсолютно безпечною», — заспокоюють там.
Засновник компанії Farmax Іван Чеботаєв говорить, що компанія щодня організовує звичайні заміри температури та виплачує співробітникам лікарняні за перших ознак застуди. «Раз на тиждень проводимо медичний огляд, але, оскільки у нас аптека, співробітники і самі все розуміють та максимально захищаються», — ділиться він.
Liki24 з початком карантину запровадили безконтактну доставку медикаментів. «У користувача є можливість зібрати замовлення на сайті, оплатити його карткою та вказати в коментарях, що бажає отримати замовлення безконтактно. Наш кур'єр привозить ліки в зручне місце та залишає біля дверей, попередньо зателефонувавши та попередивши про доставку», — пояснюють в сервісі доставки ліків.
Нова Пошта закликає клієнтів користуватися онлайн-послугами для оформлення посилок та оплат, зонами самообслуговування та кур'єрською доставкою. «За час карантину кількість реєстрацій у мобільному додатку компанії збільшилась на 15%, а кількість реєстрацій в особистому кабінеті на сайті — на 24%», — повідомляють у пресслужбі Нової Пошти.
Світлана Тартасюк
Коментарі - 10
# Сервис Glovo получил статус «единорога»
Каталонский стартап Глово за четыре года превратился в международную компанию с присутствием в десятках стран мира. Нормальный человек может в это поверить??? Может, если он не подготовлен экономически и радостно читает, слушает или смотрит западные СМИ… Кто же действительно стоит за такими компаниями как Глово, Уберитс, Убер, Тесла, Амазон, Фейсбук и т.д.? Ответ в скромном блоге Арсения Вексельберга.
https://www.owler.com/company/glovoapp
Для примера кассир в Ашан проходит 2-х недельный курс обучения и для него ещё дается памятка в 14 страниц в виде комиксов для усвоения материала.
> тем более в форс-мажорной ситуации.
именно в этой ситуации персонал надо было начинать набирать 2 недели назад.
С 17-го прекращение транспортного пассажирского сообщения внутри страны как дополнительная мера усиления карантина.