Депутати підготували новий законопроект, який змінює правила на ринку обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників. Якщо парламент його схвалить, страховики почнуть платити постраждалим в ДТП швидше і більше.
8 мільйонів на ремонт авто
Що зміниться з прийняттям законопроекту, «Мінфіну» розповів генеральний директор Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Володимир Шевченко.
1. Терміни виплати страхового відшкодування скоротяться. Більше 60% всіх скарг на страховиків ОСЦПВ надходять саме на затягування термінів виплат, так що питання дуже актуальне.
Згідно з чинним законодавством, страховик зобов'язаний виплатити компенсацію збитку протягом 90 днів з моменту подачі заяви потерпілим. Після прийняття закону страхова компанія повинна буде зробити виплату швидше, протягом 60 днів.
2. Що буде, якщо страхова компанія затримає виплату?
Не всі знають, що і зараз законодавством передбачені штрафні санкції (пеня) за порушення страховиком термінів виплат: подвійна облікова ставка НБУ за кожен день прострочення. Як це рахується на практиці: наприклад, облікова ставка НБУ — 18%, подвійна — 2 * 18 = 36% річних, або 0,1% за день. Якщо розмір виплати, яку повинен був зробити страховик — 10 000 гривень, то за кожен день прострочення він повинен доплатити страхувальнику 10 000 * 0,1% = 10 грн.
З прийняттям нового закону додатково стягуватимуться штрафи на користь потерпілого в розмірі 20% від суми простроченого (недосплаченого) страхового відшкодування.
Автори законопроекту передбачають, що такий підхід дисциплінує компанії, що затягують терміни врегулювання. Однак норма може породити і негативні наслідки від діяльності так званих «автоюристів», які побачать в цьому можливість власного заробітку.
3. Розмір виплати буде визначатися без урахування зношування. Виплата зі зношуванням — одне з найболючіших для автовласників питань, так як в структурі автопарку України переважна більшість старих автомобілів (старше 15 років). За ними виплата проводиться з урахуванням зносу на замінні деталі, і звичайно її розмір не покриває повністю вартість ремонту, що автовласники обгрунтовано вважають несправедливим.
Однак, на думку експертів, таку норму треба вводити одночасно з вільними цінами, щоб кожна страхова компанія самостійно могла розрахувати вартість поліса страхування «без урахування зносу».
4. У разі ДТП потерпілий зможе звертатися за виплатою в «свою» страхову компанію, з якою він укладав договір ОСЦПВ, а не в компанію винуватця ДТП, як зараз. Така система називається прямим врегулюванням. В даний час вона працює на добровільних засадах, до неї входить 16 страховиків з 51 компанії, що мають право працювати на ринку ОСЦПВ.
Система прямого врегулювання (ПУ) дуже зручна для клієнтів — страховики намагаються якісно обслужити свого клієнта, в надії, що буде і далі співпрацювати з ними. Тому вже зараз середній термін виплати в системі ПУ майже вдвічі менший, ніж в цілому на ринку. Після прийняття законопроекту ПУ стане обов'язковим для всіх страховиків.
5. Максимальний розмір страхової суми (ліміт виплат) буде поступово підвищуватися до європейських стандартів. Зараз максимальна страхова сума становить 100 000 грн. за шкоду майну, і 200 000 грн. — за шкоду життю і здоров'ю потерпілих. У травні-червні ліміти будуть підвищені згідно з розпорядженням Нацкомфінпослуг до 130 000 грн. за шкоду майну, і до 260 000 грн. за шкоду життю і здоров'ю.
Згідно з новим законопроектом, далі максимальні розміри страхових сум будуть постійно збільшуватися, і з 1 січня 2025 року їх розмір буде 8 000 000 грн. за шкоду майну і 20 000 000 грн. за шкоду життю і здоров'ю.
6. Чи зміниться принцип виплат за компанії, які припинили роботу на ринку та/або виконання своїх зобов'язань.
За останні кілька років більше десяти страховиків ОСЦПВ пішли з ринку, не виконавши свої зобов'язання перед клієнтами. Зараз згідно з нормами чинного закону «Про ОСЦПВ», виплати за такі компанії здійснюються після завершення процедури банкрутства страховика або його ліквідації.
Процедура банкрутства — досить тривалий процес, який часто затягується на кілька років, весь цей час потерпілі змушені чекати виплати.
Враховуючи на цей недолік існуючого закону, МТСБУ ухвалило рішення робити часткові виплати клієнтам компаній, які пішли з ринку і не виконали своїх зобов'язань, за рахунок коштів, які у таких страховиків залишилися в гарантійних фондах Бюро. Залишків коштів у фондах не завжди вистачає на виплати всім постраждалим в повному обсязі.
Звичайно, люди незадоволені тим, що виплачується не вся сума страхового відшкодування, для отримання решти доводиться чекати завершення процедури банкрутства або ліквідації. Але нічого іншого, не порушуючи закон, зараз зробити неможливо.
Згідно з новим законопроектом, виплати будуть проводитися після початку процедури банкрутства або в разі припинення членства страховика в МТСБУ в зв'язку з невиконанням зобов'язань. Тобто постраждалі-клієнти таких страховиків стануть отримувати компенсації в повному обсязі і набагато швидше, ніж це відбувається зараз.
7. З 1 січня 2020 року буде скасовано франшизи при укладанні договорів ОСЦПВ.
8. Виплата за моральну шкоду в зв'язку зі смертю близької людини збільшиться майже вдвічі, до 25 мінімальних зарплат, замість існуючого нині розміру -12 мінімальних зарплат.
9. «Електронний поліс» буде закріплений законодавчо. Це стане першим кроком до того, щоб перевірка наявності і дійсності поліса ОСЦПВ з часом стала відбуватися автоматично, з використанням спеціальних технічних пристроїв. Таким чином, буде підвищуватися відповідальність не тільки страхових компаній перед постраждалими, а й відповідальність автовласника за виконання вимог закону і ПДР.
Коментарі - 13
Какой же должна быть стоимость полиса, что бы страховщик мог выплатить 8 и 20 млн грн компенсации.
КАСКО сейчас стоит 1500 грн (грубое среднее) В МЕСЯЦ! При том, что у меня авто за 400 000 грн (при курсе 21)
Я думаю многие не смогут себе такое позволить.
С другой стороны я глубоко убежден, что иметь автомобиль должны только те, кто может материально ответить за содеянный вред. Ведь не стоит забывать, что автомобиль это средство повышенной опасности.
Если стоимость обязательного полиса сильно вырастет, то профит будет колоссальный. Во первых автомобилей станет меньше. Во вторых и что самое важное, их средний возраст уменьшится.
Я бы ещё ввел экологический налог как в ЕС (на старые автомобили).
Странные рассуждения, так может лучше тогда автомобили вообще не производить?
Да и вообще — запретить пользоваться продуктами прогресса?
Ну и в страховке в принципе — надобность отпадает, ну какой смысл платить страховку, если сможете возместить материальный ущерб?
Да, и содеянный вред зачастую несоизмерим материально.
Вы вмазались в мерседес за 2 000 000 грн на своем, скажем, Рено за 400 000 грн.
У вас полис покрывает 100 000. Оставшиеся, скажем, 300 000 ремонта вы будете все равно платить со своего кармана.
Или вы хотите «все плюшки переложат на плечи покупателя» что бы государство за ваши косяки платило?
И как по мне главное — отмена фиксированной цены и прямое урегулирование.
Хочешь сэкономить на страховке подешевле — будь морально готов, что фиг тебе заплатят.
Про этот или похожий проект мне один из топов Аксы говорил ещё лет 5 назад
Ато наши хитомудрые быстро просекут 425 пару раз заплатить дешевле будет