Мінфін - Курси валют України

Встановити
18 березня 2019, 14:04

Чотири драйвери зростання для української економіки

Економіка України розвивається за рахунок внутрішнього споживчого та інвестиційного попиту. Проте зберігає сировинну залежність.

Економіка України розвивається за рахунок внутрішнього споживчого та інвестиційного попиту.
фото: capital.market.md

Про те, на які галузі варто зробити ставку в найбличжі роки, розповів у своему пості на Facebook голова Ради НБУ Богдан Данилишин. «Мінфін» публікує скорочений варіант статті.

Які головні завдання економічного розвитку України? Забезпечення стійкості зростання економіки, збільшення темпів цього зростання і зміна структури за рахунок розширення несировинної складової економіки. 

Про пошук «точок зростання» української економіки говорять багато. Проте акцент на точках зростання для України не цілком правильний.

Такі економіки, як в Україні, не володіють достатнім набором характеристик розвиненої системи — у нас недостатньо місткий внутрішній ринок, слабка інфраструктура, застаріла виробнича база, немає ефективної промислової політики. Тому поява потенціалу зростання в одному з секторів навряд чи здатна зачепити суміжні сектори і перетворитися в локомотив зростання всієї економіки.

Для України характерна надмірна залежність від зовнішніх ринків. В умовах глобалізації значення міжнародних економічних зв'язків важливіше за внутрішньодержавні. Це в СРСР економіка існувала у вигляді анклаву, а економіка України тісно інтегрована в світову. Зовнішні шоки легко і швидко транслюються в економіку нашої країни, і це може пригнічувати точки зростання.

З іншої сторони, фінансова система, нехай і повністю оговталася від кризи і перейшла до прибуткової роботи, на даний момент ще не демонструє готовності до повноцінної кредитної підтримки економіки.

Внутрішній споживчий та інвестиційний попит стимулює економіку

Для того, щоб імпульси зростання, що виникають в якомусь окремому секторі, могли проникнути в суміжні галузі національної економіки потрібні механізми управління процесами створення багаторівневих зв'язків — драйверів.

Драйвери економічного зростання — сукупність механізмів, які вловлюють попит, каталізують імпульси, включають на відповідному етапі різні активи (матеріальні, фінансові, інформаційні, трудові) в русло руху, змінюють економічну ситуацію в країні.

Економіка України зростає три роки поспіль. І всі ці три роки основним драйвером економічного зростання є внутрішнє споживання.

На перший погляд, в цьому можна угледіти позитив — після кризових 2013-2015 років, компанії почали реалізовувати довгострокові проекти, що забезпечило інвестиційний попит, а населення знову наростило споживання, що підвищило попит споживчий. Але, як показує практика, ситуація може швидко змінитися.

Протягом 2000-х років зростання економіки України було обумовлене переважно зовнішніми факторами. Перший — низькі ставки ФРС, привели до українського будівельного і споживчого буму, що здійснило істотний внесок в тодішнє економічне зростання. Другий — бурхливі темпи зростання в Китаї та деяких інших країнах Південно-Східної Азії забезпечили високий попит і хороші ціни на продукцію української металургійної галузі.

Тепер у нас сформувалися нові драйвери зростання — внутрішній споживчий та інвестиційний попит. Припинення дії драйверів, які давали зовнішній імпульс для зростання української економіки в середині 2000-х років, призвело до зупинки її розвитку.

А що буде, якщо припинять діяти нинішні драйвера зростання економіки України? Таке цілком можливо — зростання споживчого попиту носить відновлювальний характер (після падіння в 2013-2015 роках) і не факт, що він триватиме довго.

А, якщо підприємства відчують стагнацію споживчого попиту, то припинять нарощувати виробничі потужності, що спричинить за собою зниження інвестиційного попиту.  До речі, будівництво, схоже, втрачає статус драйвера зростання економіки — в Києві, де найбільший ринок нерухомості, обсяг побудованого за січень-вересень 2018 року житла був на 41% менше, ніж в 2017 році.

Ставка на логістику та аграрний сектор

Що робити? Шукати нові драйвери зростання. В тактичному плані ними можуть бути аграрний сектор і розвиток транспортно-логістичної інфраструктури.
Аграрний сектор може бути драйвером тому, що попит на українську сільгосппродукцію є і буде високим як мінімум в середньостроковій перспективі. Безглуздо не використовувати таку можливість.

При цьому аграрний сектор як драйвер повинен направити імпульси розвитку українського сільгоспмашинобудування, харчової промисловості, яка повинна нарощувати виробництво продукції з високою часткою доданої вартості (нам вдалося перетворитися з експортера насіння соняшнику в гравця №1 світового ринку соняшникової олії і цей приклад потрібно масштабувати), сектору виробництва мінеральних добрив.

Транспортно-логістична інфраструктура може стати драйвером через декілька причин. По-перше, тому, що Україна знаходиться в числі країн з одним з найвищих рівнів логістичних витрат. Так, в Україні 18% логістичних витрат пов'язані з доставкою пшениці з поля в порти, тоді як у Франції та Німеччині цей показник становить 8%, в США — 6%. Проблему необхідно вирішувати, в тому числі і для підвищення віддачі від сільського господарства.

По-друге, «азовська криза» показала — потрібні добре розвинені запасні варіанти портів на Азовському морі. Інакше, можуть бути проблеми з експортом металів і зернових.

По-третє, хочеться вірити, що рано чи пізно відносини з Росією припинять погіршуватися і стабілізуються — тоді розвинена транспортна інфраструктура буде здатна перетворити географічні особливості України в її конкурентну перевагу.

По-четверте, активний розвиток транспортно-логістичної інфраструктури обов'язково дасть імпульс підвищенню обсягів виробництва в чорній металургії, енергетиці, промисловості будівельних матеріалах.

Важливо, що в результаті задіяння цих драйверів зростання економіки ми зможемо підтримати дію драйверів нинішніх, оскільки інвестиційний і споживчий попит зможуть отримати потужний новий імпульс.

Коментарі - 13

+
+3
RAhunokUA
RAhunokUA
18 березня 2019, 18:34
#
«Такое вполне возможно — рост потребительского спроса носит восстановительный характер (после падения в 2013-2015 годах) и не факт, что он продлится долго»

Ну слава богу, хоть до одного дошло :-). Усмотрел коррекцию после обвала, я не устаю об этом писать. А то рост… рост… Не «вполне возможно» только, а однозначно. Но он видимо из политкорректности это смягчает.

+
+72
Игорь Коляда
Игорь Коляда
18 березня 2019, 19:39
#
Ну слава богу, хоть до одного дошло :-).

Да ничего не «дошло», потребительский спрос — это обо всём и ни о чём.
Если рассматривать, то только по ПЛАТЁЖЕСПОСОБНОСТИ населения и бизнеса, которая уменьшается и уменьшается.
Прямо парадокс какой-то — платёжеспособность падает, а потребительский спрос — растёт.
Вон Шапран пару недель назад публиковал график с ДЕмонетизацией экономики шестой год подряд, которая говорит о падении платёжеспособности населения.
Плюс к этому — растёт закредитованность населения и бизнеса, о чём говорит процент NPL-кредитов по банковской системе.
Плюс к этому — растёт закредитованность государства.
То есть предпосылок для роста спроса — нет.
+
0
RAhunokUA
RAhunokUA
18 березня 2019, 20:27
#
С этим согласен. Потребительский спрос имеет значение только в странах с развитым рынком, который в случае роста платежеспособного спроса может сам себя обеспечивать ввиду диверсификации и притока капитала под это. У нас же рост спроса порождает огульный импорт и идет за счет кредитов.
Но я отреагировал, т.к. Данилишин упомянул в тексте очевидное выражение. Нынешний рост — это коррекция после падения. Спрос пережали, после чего он немного распрямился. Вот и рост. Реальный прогресс, способный вытянуть и создать настоящий рост, пока что малозаметен. Если по простому — экономика в силу политических причин переориентировано на новых партнеров, жестко и быстро, но при этом структура экономики ухудшилась, как и ее размер. Так что от лукавого все заявления об экономическом росте. Увы…

Если на физическом примере: пружина растянулась очень сильно, но вместо того чтобы сильно двинуться в противоположную сторону она лишь слегка сжалась. Нет в ней упругости.
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
18 березня 2019, 21:29
#
Наверное он судит о потребительском спросе по розничному товарообороту https://index.minfin.com.ua/economy/trade/retail/
Но в нём больше роста от инфляции.
В инвестиционном спросе то же самое.
Как Вы правильно заметили — рост спроса порождает огульный импорт и идет за счет кредитов , а рост инвестиционного спроса содействует огульному экспорту.
То есть, получается «разнобой, разногласие» — потребительский спрос стимулирует НЕ НАШЕ(национальное) производство и инвестиционный спрос стимулирует НЕ НАШЕ(национальное) потребление.
В итоге оба спроса — стимулируют НЕ НАШУ(национальную) экономику.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
19 березня 2019, 12:41
#
Без відкритої прозорої і надійної статистики — можна казати що завгодно
+
+15
RAhunokUA
RAhunokUA
18 березня 2019, 20:51
#
«рано или поздно отношения с Россией прекратят ухудшаться и стабилизируются — тогда развитая транспортная инфраструктура будет способна превратить географические особенности Украины в ее конкурентное преимущество»

Еще подметил неточность или ляп. Если они стабилизируются (т.е. закрепятся, из его логики), то это не решит сию задачу. Стабилизация на текущих уровнях не сулит перспектив этой точке роста, отношения должны как минимум улучшиться.
И он скромно не упомянул о транзите газа, который также может быть драйвером этой категории, но висит над пропастью. А это от 2% ВВП, который тянет ряд отраслей, у которых будут проблемы, если мы не нарастим свою добычу.
+
0
Kvestor2019
Kvestor2019
19 березня 2019, 15:30
#
Транзит скоро уберут, юг уже, север пободается, но кончится тем же самым
+
0
RAhunokUA
RAhunokUA
20 березня 2019, 14:57
#
Kvestor2019

Не уберут, но уменьшат. Это нелогично для РФ прерывать неплохой маршрут в центр Европы в условиях роста спроса в долгосрочной перспективе. Пустая риторика, обычный торг. Попомните мое слово — контракт продлят.
Другое дело — износ. Нужно 5-6 ярдов зеленых на реконструкцию. Иначе даже при условиях перезаключения контракта транспортировать будет нечем. Тогда да, транзита не будет.
+
0
Oligarh
Oligarh
18 березня 2019, 22:11
#
Мне вот это понравилось «развитие транспортно-логистической инфраструктуры» — видимо данилишин не знал что Международный союз железных дорог и Ассоциация грузоперевозчиков FERRMED подписали меморандум о развитии евразийской логистики по перевозке грузов между Китаем и ЕС.
Основной международный грузовой железнодорожный маршрут между Китаем и Европой прошёл вдоль границы Украины, а не через Украину. Основной поток грузов пойдет через Беларусь
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
19 березня 2019, 12:32
#
Пока у нас на Востоке Враг, логистика с Азии в Европу пока саботируется РФ.
+
0
RAhunokUA
RAhunokUA
20 березня 2019, 14:52
#
Надеюсь через месяцок-другой проблема уйдет…
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
20 березня 2019, 22:05
#
Вряд-ли Путин сдохнет
+
0
RAhunokUA
RAhunokUA
21 березня 2019, 14:40
#
AleksandrBank, да это понятно. Но это бы не решало проблему, возможно даже усугубило бы. Тут хотя бы правила игры понятны.
Есть решение получше и попроще, и оно, скорее всего, случится :-).
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися