Українцям набрид бензин і дизель — вони активно пересідають на електрокари. За даними Autoconsulting, в минулому році продажі таких авто зросли на 60%.
Модний заряд: чому українці кинулися скуповувати електромобілі та чи далеко на них поїдемо
Поки що більше вражає динаміка, ніж сам розмір автопарку. Так, у 2018 році на облік поставили трохи більше 5,6 тис. електромобілів, а в позаминулому році — близько 3 тисяч. Для порівняння: загальний автопарк в Україні перевищує 1 млн. машин.
Тим не менш, українському авторинку пророкують саме «електричне» майбутнє. Очікується, що в нинішньому році продажі електрокарів зростуть ще, як мінімум, на 50%. Тож не дивно, що охочих освоїти цей напрям стає все більше. Виробники лобіюють державні програми підтримки електричного автопрому, а імпортери розширюють модельний ряд і нарощують інфраструктуру.
«Мінфін» розбирався, у чому інтерес пересічних водіїв і чи дійсно вигідно зараз купувати електрокари.
30 копійок замість 3 гривень за кілометр
Як показує статистика Autoconsulting, найбільше люблять електрокари кияни — на частку столиці та області в минулому році припало близько 29% продажів. На другому місці — одесити (близько 14%), на третьому — жителі Дніпропетровської та Харківської областей (по 8,6%). Замикають п'ятірку львів'яни — вони придбали 5,3% електромобілів.
Голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький пояснив: торішній бум на ринку електрокарів підстьобнуло скасування податків. За звичайні авто українці платять 20% ПДВ, 10% ввізного мита (у випадку з іномарками) та акциз. Тобто всього виходить близько 33% від вартості машини. А ось електрокари повністю звільнили він оподаткування. В кінці минулого року пільги продовжили ще на 4 роки — до кінця 2022 року. Відповідні поправки до Податкового кодексу були внесені проектом №9260.
Відсутність податків дає електромобілів головний козир на нашому ринку — порівняно невисоку ціну. Довгий час такі машини були у нас екзотикою саме через дорожнечу. Наприклад, якщо середньостатистична нова малолітражка коштує до 20 тисяч доларів, то за електромобіль такого ж формату доводилося викласти близько 30 тисяч. Тепер же цінові категорії, як мінімум, зрівнялися.
Але, як каже керівник напрямку електромобілів Renault Олександр Митник, податкові пільги — лише одна з причин буму.
«На електрокари все частіше пересідають таксисти. Плюс — формується ринок уживаних електокарів, з'являється все більше моделей і брендів, розвивається інфраструктура», — перераховує він.
Не пройшли даром і зусилля Ілона Маска — електромобілі стають свого роду модним гаджетом. А активний розвиток заміського будівництва дозволяє українцям ще й мінімізувати залежність від заправки. Замість того, щоб стежити як скачуть цінники на бензин і дизель, вони встановлюють розетки і заправляють свої електричні авто вдома. Вартість такої установки стартує від 15-17 тис. грн. За середній цикл зарядки авто споживає від 8 до 15 кВт електроенергії. За діючими тарифами це обійдеться в 13,44- 25,2 грн., а якщо встановити двозонний лічильник і заряджати авто вночі, то ще дешевше. В цьому випадку середньостатистичний кілометр пробігу обходиться близько 30 -50 копійок. Для порівняння: при вартості бензину в 30 грн./л, авто «з'їсть» до 3 грн./км, тобто в десять разів більше, ніж електрокар.
«Основні переваги електромобілів — саме істотне скорочення витрат на заправку/зарядку, відмова від традиційного палива, значне зменшення витрат на обслуговування», — зазначає Митник.
Новий або з пробігом?
Як і у випадку з традиційними авто, на ринку електрокарів лідирують старі іномарки. Перекос у бік електричних б/у моделей навіть більш різкий, ніж в сегментах бензинових і дизельних машин.
«З 5,6 тис. проданих в Україні в минулому році електрокарів, тільки 600 — нові, інші — старі авто з США і Європи», — каже Олег Омельницький. PR -менеджер компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов розповів «Мінфіну», що саме з цієї причини вони до сих пір не поставляють в нашу країну нові Nissan Leaf. І це при тому, що саме ця б/у модель є лідером за обсягами продажів. За підсумками минулого року вона очолила топ-5 з часткою майже 65%. На другому місці — Renault Kangoo ZE (6,3%), на третьому — BMW i3 (5,1%). Далі йдуть Тesla Model S (4,3%) і Mercedes-Benz B-Class EV (3%).
У сегменті нових електрокарів лідери, в принципі, ті ж, але обсяги продажу менше в 8-10 разів. Тих же Nissan Leaf придбали всього 129 штук, BMW i3 -103 шт., Hyundai Ioniq — 95 шт., Tesla Model X — 60 шт., Tesla Model S — 45 шт., KIA Soul — 35 шт., Renault ZOE -18 шт, Tesla Model 3 -11 шт. І тут тільки три моделі, які продаються в Україні офіційно. Решта — «сірі», — говорить Омельницький.
«Рено Україна» представляє на ринку 2 моделі електромобілів — компактний міський хетчбек Renault ZOE і універсальний комерційний фургон Renault Kangoo ZE, — розповів Митник. Офіційні поставки нових електрокарів є також у «АВТ Баварія» (BMW), «Богдан-авто» (Hyundai).
Головний аргумент, що змушує українців скуповувати старі електрокари, очевидний — більш низька ціна. Наприклад, новий Nissan Leaf під замовлення вам привезуть за 38-42 тис. доларів. Дворічне авто з пробігом в 10 тис. км можна купити вже за 18 тис. доларів. Така ж модель 2015 року випуску з пробігом близько 20 тис. км обійдеться в 14 тис. доларів.
Найпростіша нова Tesla коштує від 50 тис. доларів. Модель з більш комфортною комплектацією і технічними характеристиками (скажімо, Model S) потягне вже на 140 -150 тис. доларів. За такі ж гроші або дешевше можна придбати бензинове або дизельне авто преміального класу. А ось Tesla Model S 2013 року випуску з пробігом 111 тис. км на Auto Ria пропонують вже за 38 тис. доларів.
Старі авто до нас масово везуть з США. Причому, як кажуть експерти, їх технічний стан часто залишає бажати кращого. Головне вразливе місце електрокара — батарея. Її ціна — це 50-60% від вартості авто. Якщо батарею доведеться міняти, простіше відправити таку машину на звалище. Перевірити ж стан батареї «на око» покупцеві вкрай складно — доводиться вірити продавцям на слово. До речі, в тих же США і Європі електрокари, в основному, продаються без батареї. А саму батарею водії беруть на прокат, так як при її виході з ладу доводиться оплачувати утилізацію, що досить дорого (кілька тисяч доларів).
Нерідко такі б/у батареї, що вже виконали своє призначення в США або Європі, везуть до нас. Це збільшує ризики для потенційних покупців. Якщо движок не «полетить» відразу, то може принести власникові масу клопоту, скажімо, авто не буде заводитися в морози.
Тому головне, на що радять звернути увагу експерти при виборі електрокара — саме гарантії по батареї. Чи готовий продавець обслуговувати таке авто і як довго. Ще краще — перевірити якість батареї на надійному СТО.
Ніяких податків для патріотів
Бум на ринку електрокарів надихнув не тільки імпортерів, а й вітчизняних виробників. Про готовність зайнятися випуском електрокарів заявила, зокрема, корпорація «Богдан». «Україна має багаті родовища літію і кобальту. У Міністерстві інфраструктури вважають, що це може дозволити нам стати світовим центром з виробництва літієвих батарей та електрокарів. «Богдан» в свою чергу підтримує розвиток «зеленого» машинобудування, оскільки це залучить нові інвестиції і позитивно вплине як на економіку країни, так і на стан навколишнього середовища», — заявили в прес-службі компанії. До слова, «Богдан» вже виробляє електричні автобуси, а недавно представив і електричну вантажівку.
Але, щоб вітчизняні автоскладальники всерйоз взялися за цей напрямок, їм потрібні чергові преференції, які компанії як раз і лобіюють. У парламенті вже з'явилася 15-річна стратегія розвитку електрокарів в Україні (законопроекти №8159 і 8160). Вона містить кілька пунктів, але всі вони стосуються потенційних покупців вітчизняних електрокарів. Їм обіцяють, зокрема, податкову знижку на 10 років, а також звільнення від зборів до Пенсійного фонду. Це може виявитися вагомим аргументом хіба що для українців, які отримують повністю «білу» офіційну і велику зарплату і, відповідно, платять великі податки, або ж для підприємців. Але для громадян, які офіційно отримують мінімалку, а решту — в конверті, пільги від держави навряд чи стануть стимулом купувати українські електромобілі. Особливих преференцій для самих виробників в програмі немає, в першу чергу, через відсутність коштів у бюджеті. Плюс — залишаються в силі пільги на імпорт. А в такій ситуації, на думку Олега Омельницького, вигідніше буде завозити електрокари з-за кордону, ніж виробляти всередині країни. Так що, якщо українським виробникам не вдасться виторгувати для себе вигідніші умови, їм навряд чи світить істотна частка цього ринку. Сумнівно, що вдасться домовитися і з закордонними інвесторами про перенесення збірки іноземних моделей електрокарів в Україну.
Так що поки вітчизняний ринок електромобілів буде зростати за рахунок імпорту, — впевнені експерти. «Протягом найближчих п'яти років на ринок виведуть десятки нових моделей електромобілів. Цей вид транспорту буде дешевшати, що пов'язано зі збільшенням виробництва електромобілів, будівництвом нових заводів з випуску батарей, зниженням вартості виробництва, — прогнозує Митник.
Костянтин Соприкін
Коментарі - 29
https://www.lavanguardia.com/economia/20190211/46364090130/coche-electrico-espana-diesel-gasolina-gasoleo-taller.html
Реальність: доходи Тесла та об'єм продаж Тесла
В европейских странах тарифная сетка на электричество домашнего потребления состоит из нескольких уровней (на украине таких уровней пока только два). Каждый вышестоящий, а особенно наивысший — очень дорогой и в разы отличается от первого. Украинские «интеллектуалы»-знатоки европейской жизни, считают цену электричества по первому, дешёвому тарифу, в то время как для зарядки электромобиля в домашних условиях ночью необходимо сделать контракт на потребление по максимальному тарифу потребления и на всё домохозяйство. Именно это и делает покупку электоромобиля обыкновенной европейской семьёй неподъёмным удовольствием, особенно в странах ЕС — славящимися своим абсурдно высоким, коммунистически-многоступенчатым (больше тратишь — больше платишь) налогообложением воды, газа и электричества.
Электрокар — это политический, а не экономический проект. В европе быть его владельцем, это всё равно что стать матерью-героиней — освобождают от уплаты налогов, организовывают бесплатный проезд по платным дорогам, анонсируют запрет нормальных автомобилей уже в 15-20 летней перспективе и дают почётную грамоту. Скоро будут доплачивать, а они заразы всё равно не приживаются с той скоростью, с какой хотели бы еврочиновники…
https://minfin.com.ua/blogs/semenvekselberg/117391/
— в цьому вся суть балабола — видати зростання за падіння :)
Ось статистика графічно, падіння тут може розгледіти тільки упоротий пропагандист.
«Именно это и делает покупку электоромобиля обыкновенной европейской семьёй неподъёмным удовольствием»
— як завжди, Сємьон не наводить жодних чисел і розрахунків, лише одні балабольні слова.
Говорячи «очень дорогой» про європейську електрику, Сємьон сором'язливо мовчить про дорогий бензин та дорогі екологічні побори в Європі, які так само роблять «покупку автомобиля обыкновенной европейской семьёй неподъёмным удовольствием».
«Электрокар — это политический, а не экономический проект»
— тут теж Сємьон лукавить, видаючи розумні екологічні ініціативи за щось погане.
За логікою Сємона, державні ініціативи з підтримки енергозбереження — це теж політика, а не економіка. Зате коли мова зайде про необхідність укласти газові угоди з Росією, він заспіває іншу пісню, що тут чиста економіка і жодної політики.
Отакий він, слизький та лукавий Сємьон балабол :)
«Падіння» там можуть розгледіти тільки адепти сєкти «свідків зубожіння» :)
— багатослів'я — це супутник брехні та лукавства.
Кому нема потреби викручуватись, той говорить стисло і лаконічно.
«Хватит флудить!!!»
— так це ж Ви тут нафлудили, коли дали посилання на свою статтю, де описані «опыты с участием людей, которые дышали выхлопами от автомобилей с дизельным двигателем».
Відома тактика кгбістів — безсоромно звинувачувати опонента в своїх гріхах.
Зависит от страны. А так — да, в Германии например очень дорогая электроэнергия. Настолько дорогая, что особых преимуществ по цене по сравнению с ДВС нет. Зато есть серьезные неудобства, связанные с продолжительностью зарядки и ограниченностью пробега на данном этапе развитя технологий. Плюс немцы любят гонять по своим безлимитным автобанам на высоких скоростях. А электромобиль не любит такие режимы, и его пробег на одной зарядке оказывается очень маленьким, намного меньше чем в городе. Поэтому у немцев не получается массово протолкнуть электромобили.
Не согласен, что элекрокар — исключительно политический проект. На сегодняшний день — да, но нужно время и серьезные вложения, чтобы технология дозрела, и могла полноценно конкурировать с ДВС по стоимости и удобству. Для этого нужна была политическая воля, чтобы стимулировать производителей в это вкладывать, а покупателей — покупать. В дальнейшем выгоды будут в том числе и экономические, так как экология тоже влияет на экономику (хоть это и не для всех очевидно), и каждый почувствует это своими легкими и здоровьем, хоть на первый взгляд это тоже неочевидно.
Могу Вам сказатьс технической точки зрения — Вы правы сегодня электромобиль это пока еще мода, пиар и бизнес на пиаре — типа Теслы.
Вся соль двух параметрах:
Экономическая эффективность = 1/Себестоимость = [Количество Цилов Перезаряда] / [Цена 1 Ватта АКБ]
Плотность заряда = [1 кВт ] / [ Вес АКБ в 1 кВт]
По этим двум параметрам — еще в 90х ни летающие РУ модели, ни электромобили — были принципиально не возможны.
Давайте посчитаем:
Себестоимость АКБ — 1 заряда на 1 кВт сегодня = 30,1 грн / на 1 заряд (цена в Европе и США )
Коммерческая цена электричества 1 кВт = 2.50 грн
Как видим — все считают что цену электричества в 1.68 или 2.5 при этомникто не считают себестомость батареи — которая конечный ресурс, которая портится — после 500 перезарядов — емкость падает в 2 раза, после 1000 раз смерть в 98% случаев. Так сама структура полимера портится от времени — за 3-5 лет, лежащая без дела батарея значительно потеряет емкость.
Посчитаем реальность:
Тот же Nissan Leaf
Тот же Nissan Leaf как заявлено тратит 0.2Вт/1км, цена электричества 0,3-0.5 грн, цена АКБ 6 грн
ИТОГ цена 1 км = 6.5грн
Для сравнения: Tesla Model S и Model X теряют всего 20% ёмкости аккумулятора при пробеге 840000 км.
Да-да, 840 тысяч км.
https://ecotechnica.com.ua/transport/3275-nissan-budet-vosstanavlivat-zamenyat-batarei-v-leaf-starykh-modelej-poka-v-yaponii-i-za-dengi.html
В остальных случаях- пока нет
Если у тебя нет своего дома — то лично для меня лиф отпадает, зарядится на ел.станциях — 20грн\час, при этом ее еще надо найти и потом прийти к ней, если живёшь в квартире то опять вопрос, как заряжать, если нет станции рядом. А так задул 45л газа и ездишь за 30 грн на работу, в то время когда общественным — 28.
Зачем вообще нужна машина с ограниченным пробегом? Завтра вашему коллеге нужно будет по делам по Киеву помататься и он станет на Броварском недоехав 10 км до дома и в панике будет искать зарядку.
Это не машины это понты для приезжих.
Машина это когда я полный бак залил и через 4 часа в Одессе. А не ловить мысль, хоть бы розетки на трассе были…
— сучасні електрички мають набагато більший запас ходу
«полный бак залил и через 4 часа в Одессе»
— для багатьох автомобілістів дальня поїздка — це «разова» потреба.
Аналогія — нема сенсу купувати смартфон на топовому проці, якщо ти не граєшся в потужні іграшки.
>то за электромобиль такого же формата приходилось выложить около 30 тысяч.
>Теперь же ценовые категории, как минимум, сравнялись.
Очень интересно узнать где они сравнялись. Давайте посмотрим какие новые электромобили можно купить до $20 000, предоставляю полный список:
Вот и все новые электромобили которые можно купить до $20K.