Мінфін - Курси валют України

Встановити
16 листопада 2018, 7:51

Б/у схеми: чому ринок заполонили проблемні авто, та як їх вирахувати

«Мінфін» розбирався які схеми використовуються при продажі старих машин в Україні, чи можна їх обчислити ще до покупки, і що робити тим, хто все ж став «щасливим» власником легковика з подвійним дном.

Продажі старих автомобілів в Україні продовжують бити рекорди. За даними асоціації «Укравтопром», у вересні на облік поставили 17 000 машин, що на 29% більше, ніж роком раніше. При цьому тільки 6800 з них громадяни придбали в салонах, інші 10,2 тис. — це старий імпорт. Плюс — є ще внутрішні перепродажі.

Багато водіїв купують машини за довіреністю, не переоформлюючи їх на себе. Тому точної статистики по цьому сегменту немає. Але експерти вважають, що мова йде, як мінімум, про десятки тисяч щомісяця. Тобто частка автомобілів з пробігом постійно зростає і вже досягає 60%, а сам старий автопарк, у порівнянні з минулим роком, зріс майже вдвічі, — констатують в «Укравтопромі».

Авто з сюрпризом

Такий ласий шматок уже привернув увагу різного роду шахраїв. Голова компанії Autoconsulting Олег Омельницький констатує — кількість схем на ринку б/у автомобілів постійно зростає. «Продають крадені машини, двійників, після ДТП та пожежі під виглядом «не битих та не фарбованих», — розповів він «Мінфіну». Старший партнер адвокатської компанії «Кравець та партнери» Ростислав Кравець говорить, що до них звертаються клієнти, які купили проблемні авто, зокрема, неправильно виведені з-під банківської застави.

Причому нерідко нові власники дізнаються, що з їх машиною щось не так, тільки коли отримують судове повідомлення або постанову про конфіскацію авто.

За даними «Укравтопрому», найпопулярніші серед українських водіїв — старі Volkswagen. У вересні їх поставили на облік понад 1500 шт. На другому місці Renault (близько 1400 шт), на третьому — Skoda (близько 1000 шт.). У п'ятірку потрапили також Ford (690 шт.) та Nissan (579 шт.). Власне, ці ж марки найчастіше беруть участь в різних схемах. Шахраї також люблять преміальні авто — Mercedes, BMW, Lexus та ін. Їх продажі невеликі, зате на заможних покупцях можна більше заробити.

«Двійники» та «конструктори»

Експерти називають кілька схем, які масово використовуються на ринку б/у автомобілів.

На першому місці за масовістю — продаж так званих «двійників». Йдеться про автомобілі з «чужими» номерами або документами. Це або крадені машини, які постачають цілком легальними номерами і техпаспортом, але тільки на інше авто, або ж іномарки з Європи або США. Їх спеціально приганяють під документи українських автомобілів, тих, які вже не на ходу (після ДТП, пожежі та ін.). Такі моделі не потрібно розмитнювати, на них просто чіпляють українські номери та виганяють на авторинок на продаж. Але є нюанс — VIN- номер в цьому випадку буде «нерідним». Отже, така машина на території України вважається незаконною. Їздити на них можна до першого допитливого поліцейського, а перепродати і зовсім нереально.

Велике питання також до стану таких автомобілів. «Часто продаються авто після так званої «модифікації». Тобто це навіть не одна машина, а з'єднані разом частини декількох різних іномарок, причому, зварені ці запчастини в гаражних умовах. Такі авто елементарно небезпечні», — каже Олег Омельницький.

Замовити кредитну карту для водіїв 

VIN- номер — це унікальний ідентифікаційний номер автомобіля, що складається з 17 цифр. Його дублюють відразу на декількох частинах транспортного засобу — на рамі передніх дверей, біля вітрового скла, на кермі, внутрішньому зводі колеса, на двигуні. Плюс — номер вказується в техпаспорті авто (вказаний як номер двигуна), хоча саме виправити його в документах — не проблема.

Але багато водіїв можуть навіть не підозрювати, що їздять на «конструкторі». За словами Омельницького, якщо покупець купує авто за довіреністю і не переоформлює його на себе, то детальна перевірка VIN- номера не проводиться.

Поверхнева звірка номера на двигуні і в техпаспорті, яку взагалі-то може провести навіть звичайний покупець, ще не гарантує, що проблеми немає.

«Це можливо зробити через бази сервісних центрів МВС, а вони закриті для пересічних громадян. Як показує практика, даремно. Там немає ніякої секретної інформації, а от якби ці бази зробили загальнодоступними, випадків шахрайства стало б набагато менше», — вважає Ростислав Кравець.

Дивують масштаби цієї афери: тільки офіційно у минулому році виявлено 1200 випадків, і, судячи з усього, це лише вершина айсберга, — говорить Омельницький.

Ці 1,2 тис. розбіжностей реальних VIN- номерів та зазначених в базах даних, зафіксували в МВС, перевіряючи автомобілі при їх постановці на облік. Тобто машини, які були продані без переоформлення, в дану статистику не потрапили.

Всього в Україні перепродується порядка 500 тис. б/у авто в рік. І експерти допускають, що «двійників» серед них може бути до 10%, тобто близько 50 тис. авто.

Крадені та заставні

Окрема категорія на ринку б/у автомобілів — крадені машини. Недорогі моделі відправляються прямо на запчастини, а ось преміальні викрадачі намагаються перепродати. Реалізують їх або за повністю підробленими документами (тобто реального авто, на яке видано конкретний техпаспорт, не існує), або ж як двійники. В останньому випадку документи легальні, але видані на зовсім інший транспортний засіб.

Частота викрадень в Україні вражає — 14-15 авто в день. За даними МВС, за перше півріччя цього року в список крадених потрапило понад 2,7 тис. машин. В кінці жовтня поліція спільно з СБУ та прокуратурою накрила в Київській області цілу базу викрадених іномарок. В автопарку викрадачів — Тoyota, Lexus, Honda, Acura, BMW, Range Rover та Mercedes. Шахраї влаштувалися з розмахом — автомобілі зберігалися на площах понад 1 тис. кв. м. Правоохоронці вилучили у них також «набори», що дозволяють перетворити крадений автомобіль в абсолютно чесний: прилади для зміни ідентифікаційних даних, заготовки та голографічні захисні елементи для техпаспортів, автомобільні номерні знаки та ін.

Як правило, продаються такі автомобілі з великим дисконтом — на 30-50% дешевше від ринкових цін, на що, власне, і клюють покупці.

Ще одна «пастка» — заставні авто. «На ринку ще досить багато машин, які були куплені в кредит на хвилі масової видачі таких позик. І частина з них проблемні — тобто власники за них платити не можуть або не хочуть. Тому шукають різні способи незаконно вивести транспортний засіб зі списку заставного майна і продати», — розповів Ростислав Кравець. За його словами, таких випадків зараз — тисячі. «Звертаються багато водіїв, які потрапили на таку схему. Деякі з них, здавалося б, придбали авто цілком легально: на спеціальних майданчиках з реалізації банківського заставного майна. Але потім виявляється, що авто були виведені із заставного списку незаконно, нерідко це роблять за гроші самі банківські працівники», — розповів Ростислав Кравець. У підсумку, хоч гроші і сплачені, банк в будь-який момент може зажадати своє майно назад і людина, в результаті, залишається ні з чим.

Як перестрахуватися

Мабуть, єдиний спосіб вирахувати проблемне авто ще на етапі покупки — переоформити його на своє ім'я в сервісному центрі МВС. Така послуга коштує близько 1,5-2 тис. грн. Але зате при перереєстрації транспортний засіб перевіряється не тільки по спеціальним базам даних, а й «вживу» — експертом. «Якщо авто перереєстрували, але пропустили обман, власник зможе хоча б судитися з Нацполіцією і розраховувати на вирішення справи на свою користь і отримання компенсації. Але якщо проблемне авто куплено за довіреністю, можна залишитися і без машини, і без грошей», — говорить Кравець. Оскаржити схему із заставним авто можна через суд, але успіх також не гарантований.

За словами Кравця, якби МВС відкрило бази даних, 99% шахрайських схем можна було б запобігти за допомогою елементарної перевірки легковика прямо на авторинку. Але доки цього немає, покупці повинні перестраховуватися самі. Один з доступних варіантів — перевірка через офіційні дилерські центри нових авто. «Такий спосіб дійсно можна вважати одним з елементів перевірки», — підтвердив представник компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов. Справа в тому, що вони мають доступ до загальноєвропейських баз даних, а там вказана вся історія проданих компанією машин за кілька років — реальний пробіг, сервісне обслуговування, технічний стан та ін.

Костянтин Соприкін

Коментарі - 22

+
+99
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 9:39
#
Очень интересное изложение материала, особенно в части «двойников», т.е. купить их и зарегистрировать на себя вообще без проблем, а вот «перепродать и вовсе нереально». По мнению автора у нас МРЕО покупки и продажи авто это разные МРЕО с разными базами, или как он это себе представлял?
+
+82
yanochka2015
yanochka2015
16 листопада 2018, 14:14
#
Не, не так… По факту вы ее не регистрируете вообще, а подгоняете под готовые документы, а вот при продаже с переоформлением, когда будет экспертная проверка, могут найти элементы мошенничества и тогда все) приехали. Именно это имел ввиду автор. так оно и есть
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 16:03
#
Вы ещё более оригинальны, как же Вы собираетесь продавать то что «По факту вы не регистрировали вообще»? :) Если человек покупает авто ради запчастей он его покупает ради запчастей, если для того чтобы на нем ездить и потом продать, то он покупает авто и регистрирует его в МРЕО со всеми полагающимися проверками.
+
+62
yanochka2015
yanochka2015
16 листопада 2018, 16:17
#
Вы просто критикуете статью не поняв ее смысла. Автор по-моему четко написал, что документы и двойники — это удел мошенников. Такую могут пригнать под уже сгоревшую или угнать и перебить номер, но машина будет в зоне риска. Хотя лично знаю людей, которые ездят на двойниках и в полиции вкурсе) главное пределы города не покидать, чтоб на чужих не нарываться) такие машины обычно продают по доверенности и за сущие копейки (если по нормальному, с описанием ситуации), ну а конкретным лохам (в понимании продавца) максимально маскируется и перебивается до идеала и продается по доверенности, чтоб сэкономить, но если человек захочет продать ее официально через мрео, то тут может быть нежданчик. Вы как в лесу живете. Перечитайте внимально статью, потом критикуйте. По-моему все нормально изложено
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 17:52
#
Похоже в лесу живете Вы, уже несколько лет доверенности никто не спрашивает. Вы машину либо покупаете и оформляете на себя либо берете поездить, достаточно техпаспорта. Ну лично я, не встречал идиотов отдающих 10к$ просто так, ради поездить. :), а может это авто угнали 15 минут назад? Это что в той голове должно быть, чтоб так покупать?
+
+24
yanochka2015
yanochka2015
16 листопада 2018, 18:01
#
Поверьте) таких людей уйма. Еще, как автор описал, эксперт может и не увидеть, что тачка перебита, если работали профи) А при перепродаже другой может докопаться. Странно, что вас это так удивляет) Мы ж в Украине живем. с приходом Пети, коррупция увеличилась в разы. Сейчас творят что угодно. Это реальность) Вас завтра так заговоряти так вам навешают, что вы и сами не поймете, как взяли тачку с рук, чтоб завтра поехать ее переоформить самому (это я образно). Все ж мы люди, много доверчивых или жадных. Сэкономил на переоформлении — попал на двойника)
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 18:34
#
Особенности жизни в Украине конечно непредсказуемы, но они не входят в рамки данной темы, я комментировал лишь нормальный механизм, т.е. проблемы при официальной продаже могут возникнуть только после того как Вы официально купили авто. А вот чужое авто действительно «перепродать и вовсе нереально» и не важно какие у него номера и есть ли они вообще.
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 18:04
#
«главное пределы города не покидать, чтоб на чужих» мы все знаем людей которые ездят пьяными ездят как хотят и им всё пофиг, это совсем другой разговор. Мой пост касался странного изложения материала статьи, автор статьи утверждает что авто с левыми номерами потом нельзя продать, я с ним абсолютно согласен, но только нельзя продать не из за левых номеров, а потому что как говорил один мультперсонаж: «Чтобы что то продать, его сначала нужно купить». :)
+
+185
DataProvider
DataProvider
16 листопада 2018, 10:39
#
>>По словам Кравца, если бы МВД открыло базы данных, 99% мошеннических схем можно было бы предотвратить с помощью элементарной проверки легковушки прямо на авторынке.
Кравец действительно не понимает, что 99% мошеннических схем крышуется МВД?
+
+22
Captain  Cisco
Captain Cisco
16 листопада 2018, 10:53
#
Кстати даже в РФ например базы давно открыты. А вообще, влетают как обычно от глупости и жадности. Заплати чуть больше и купи нормальную машину-так нет, там же ж на 1000-2000 дешевле. А дальше-как всегда.
+
+85
AleksandrBank
AleksandrBank
16 листопада 2018, 11:11
#
Переоформление в связи рвисм центре МВС не 1.5-2 тыс грн, а до 1000 грн.
Сам лично продавал б.у. авто. Эксперты от МВС хорошо проверяют, они сразу видят где может кроиться подлог.
Потому делайте сразу и переорфмляйте на себя. Так как штрафы новые будут приходить на адрес владельца, если вы продадите по доверенности через нотариуса, у вас потом могут быть проблемы в виде писем счастья нового владельца и будете потом доказывать
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 16:06
#
А шо бывают уникумы, которые отдают 10-20тыс $ продавцу, просто так под честное слово, не оформляя авто на себя? :)
+
+42
Captain  Cisco
Captain Cisco
16 листопада 2018, 17:31
#
Вы будете удивлены, но до недавнего времени таких было большинство. Последнее переоформление летом этого года обошлось всего в 700 с копейками гривен, при вполне себе комфортной процедуре. Тут покращення есть, стоит признать.
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 17:55
#
Ключевое слово в Вашем посте:
«до недавнего времени», т.к. доверенность уже пару лет никому не интересна, у покупателя есть только 2 выхода, либо покупать и оформлять, либо отдать деньги непонятно за что. Да и раньше авто больше 1000$ мало кто рисковал покупать по доверенности.
+
0
Leha PWNZ
Leha PWNZ
16 листопада 2018, 19:20
#
Я бы не сказал, что прям уж больше 1000 баксов мало кто покупал, сам знаю, что если не 50%, то 30 так точно покупали машины по доверенности, я не понимал этого не 5-8 лет назад, и тем более не понимаю этого сейчас. Но факт остается фактом, особенно касалось это различных ланосов, вазов и т.д. + иномарки не первой свежести и стоимостью до 10-12к, улетали по доверенностям на раз.
+
0
matroskin
matroskin
16 листопада 2018, 22:36
#
Ну я лично знаю только одного счастливого обладателя «девятки» по-доверенности, через 3 месяца после покупки машину тормознули забрали на штрафплощадку, т.к. на её владельца есть решение суда об аресте его имущества. К счастью продавец оказался нормальным человеком, дня за 4 всё конечно порешали, таки заплатил он за переоформление+за штрафплощадку, т.к. продавец, вполне аргументированно, заметил, что именно покупатель захотел по доверенности, и платить за его желание сэкономить он не будет. А мог бы просто послать, и пошло б авто с молотка на погашение его долга. :)
+
0
Gmd87
Gmd87
19 листопада 2018, 12:03
#
Дві неділі назат звертались востаннє.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
16 листопада 2018, 18:28
#
Да и таких много, в т. ч.и когда 40 тыс дол +
+
0
ukas
ukas
16 листопада 2018, 17:35
#
Покупал б/у машину на прошлой неделе. Переоформлял на себя. Все услуги — договор купли-продажи, вытяг из реестров, снять с учета, сделать экспертную проверку номеров кузова/двигателя, поставить на учет, получить новый техпаспорт и номера, заняло где-то 2,5 часа и стоило менее 600 грн. в кассу там же. Сервисный центр в Одессе, в районе дилера Мерседес на начале Киевской трассы.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
16 листопада 2018, 18:30
#
У меня где-то 850-900 грн вышло в Киеве

Потому я и написал, никаких 1.5-2 тыс нету
+
0
Gmd87
Gmd87
19 листопада 2018, 12:05
#
Підтримую 750 грн. у Вінниці, звідки 1500 грн. незрозуміло.
+
+73
ZakharAl3
ZakharAl3
16 листопада 2018, 21:43
#
«Если авто перерегистрировали, но пропустили обман, владелец сможет хотя бы судиться с Нацполицией и рассчитывать на разрешение дела в свою пользу и получение компенсации." Это миф. Расскажу что будет. Когда вы купите авто через сервисный центр МВД. Машину перед покупкой проверят и если не заметят косяков со следами вварки вин номера вам ее благополучно оформят выдадут номера и вы станете счастливым владельцем до следующей продажи. Когда при следующей продаже эксперты найдут данный косяк. Вы заявите что когда покупали то авто осматривали и проблем не нашли значить ошибку допустили эксперты. Вам ведь нечего скрывать вы номер не переваривали. На что вам ответят что эксперты не могли ошибиться и на момент покупки с вин номером было все нормально, это вы его потом сами переварили. И в суде суд станет на сторону экспертов, т.к. вы все равно не сможете доказать что номера вы не переваривали. По этому могу дать один совет. Покупайте толщиномер краски и самостоятельно обследуйте элемент кузова где выбит вин номер. Если номер вваривался то толщиномер обнаружит шпатлевку и повторную окраску. За одно и проверите авто на предмет лакокрасочных или кузовных работ.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися