Хоча доходи українців практично не ростуть, шопінг наші громадяни не розлюбили. За даними Держстату, зростання роздрібного товарообігу, за підсумками першого півріччя 2018 року, перевищив 6%.
Торговий бум: чому зарплати в Україні особливо не ростуть, а магазинів відкривається все більше
У дослідницькій компанії GfK Ukraine відзначають: індекс споживчих настроїв в червні цього року виріс на 2,7 пункти, в порівнянні з попереднім місяцем, і на 6,2 пункти за рік.
Плюс 8 кв.м на кожного киянина
Не дивно, що в Україні як гриби після дощу з'являються нові магазини та бренди. Особливо «урожайним» цей рік став для Києва.
Згідно зі звітом Colliers International, обсяг площ у київських торгових центрах уже наближається до 1,3 млн. кв.м. Це близько 440 кв.м на кожного городянина, що на 8 кв.м більше, ніж в минулому році. У першому півріччі цього року ввели в експлуатацію ТЦ Smart Plaza (15,1 тис. м2), Auchan Рітейл Парк Петрівка (11 тис. м2), першу чергу ТЦ Rive Gauche (20, 1 тис. м2).
І зупинятися на досягнутому девелопери не збираються. У Colliers International пояснюють: насиченість торговими площами в Києві як і раніше нижче, ніж в європейських столицях. Наприклад, у Варшаві на кожного жителя припадає 600 кв.м, що на 160 кв.м більше, ніж у нас. Тому будувати ще є куди.
У 2018-2019 рр у Києві заплановано відкриття, як мінімум, десятки нових торговельних центрів. Це, зокрема, River Mall (55 тис. м2), RETROVILLE (80,7 тис. м2), Blockbuster Mall (142 тис.м2), Good Life (7,5 тис.м2) та ін. Якщо всі заявлені об'єкти введуть в експлуатацію, загальна площа столичних ТЦ поповниться на рекордні 650 тис. кв.м і наблизиться до 2 млн. кв.м.
КРЕДИТИ ГОТІВКОЮ: ПРОПОЗИЦІЇ ВІД ТОП-БАНКІВ
При цьому економічні показники наступного року будуть, м'яко кажучи, скромними. ВВП зросте максимум на 3% (до 3,95 млрд. грн.), а мінімальні зарплати — всього на 500 грн. (до 4,2 тис. грн.). Реальне зростання зарплат, як прогнозували «Мінфіну» кадровики, в наступному році може скласти 10-15%. Таким чином в Києві середня зарплата досягне 12,5-13 тис.грн. Але з урахуванням інфляції реальної прибавки до доходів громадяни практично не відчують (в проекті бюджету зростання цін заплановане на рівні 7,4%, але експерти вважають, що в реальності буде не менше 9%). А витрати на їжу та комуналку тільки зростуть. Так, вже в цьому місяці може подорожчати на 23,5% газ для населення — про це українська влада домовилася з МВФ. Це напевно потягне за собою тарифи на гарячу воду та опалення — очікується, що вони підвищаться, як мінімум, на 15-17%. Здавалося б, ситуація явно не для шопінгу. Проте, і девелопери, і самі продавці очікують, що армія покупців буде тільки зростати.
Не лише IKEA та H&M
Девелопери будують все нові і нові ТЦ не випадково. Попит з боку потенційних орендарів, тобто, власників магазинів, просто зашкалює. Причому, розвиваються не лише вже присутні мережі, а й відкриваються нові.
Цей рік став багатим на прем'єри. Так, в Україну зайшло відразу дві світові мережі, які придивлялися до нашого ринку вже більше десяти років, обираючи відповідний момент для старту. Йдеться про мережу одягу H&M (відкрила перший магазин в ТРЦ Lavina та анонсувала ще один в Sky Mall) та меблевого гіганта Ikea (відкриє першу торгову точку в ТРЦ Ocean Plaza).
Ці мережі, на думку експертів, не просто додадуть товару на наш ринок, але і сприятливо вплинуть на розвиток всього рітейлу.
«Прихід такого орендаря, як IKEA, позитивно вплине як на український ринок в цілому, так і на сам торговий об'єкт, де він вирішить розмістити свій магазин. Перш за все тому, що залучить додатковий трафік в обрану локацію, в тому числі і відвідувачів з регіонів. Крім того, прихід нових великих мереж — це позитивний сигнал іноземним компаніям та іншим рітейлерам, які ще не представлені в Україні. Плюс — створюється додаткова конкуренція, що тільки на руку покупцям», — вважає директор з розвитку компанії UTG Сергій Заїка.
Окрім гучних прем'єр, були і менш помітні. Директор департаменту торгових площ компанії Arricano Анна Чуботіна розповіла, що в цьому році продовжили освоювати наш ринок турецькі мережі.
«У другому кварталі цього року в Києві відкрилися універмаги одягу Koton and DeFacto, перший магазин Zara Home. На весну 2019 року заплановано відкриття першого магазину французької компанії Decathlon (товари для спорту). Все це свідчить про пожвавлення вітчизняної торгівлі. Незважаючи на економічну турбулентність і політичну нестабільність, Україна залишається одним з останніх неосвоєних європейських ринків з великим потенціалом», — пояснила Чуботіна.
Крім того, зарубіжних ритейлерів надихають настрої українців — вони традиційно люблять шопінг і готові залишати в магазинах останні гроші. Торговці також розуміють, що, крім офіційних зарплат, у громадян є й інші джерела доходу. Чого варті, наприклад, хоча б перекази наших заробітчан. За підрахунками НБУ, у цьому році вони виростуть, в порівнянні з 2017 роком, майже на 25% — до $11,6 млрд., а у 2019 році складуть $12,2 млрд. Зрозуміло, що левова частка цих грошей осідає у вітчизняних магазинах.
З новинок експерти відзначили також британську марку All Saints, італійську Penny Black, шведську Livly, німецьку Hugo. Всього новачки, за даними Colliers International, зайняли в київських торгових центрах близько 4 тис. кв.м.
Уже присутні в Україні мережі, помітивши небувалу активність конкурентів, теж пожвавилися. За словами Анни Чуботіной, багато хто знову почали відкривати нові магазини та виводити на ринок нові торгові марки. Хоча на хвилі кризи 2015-2016 р плани ряду компаній з розширення були заморожені.
Наприклад, знову почала відкривати нові магазини мережа Argo Group. Вона вивела на ринок голландський бренд Scotch&Soda. MD Fashion також активно розширюється та представила нову ТМ спортивних товарів Under Armour. Продовжує приростати торговими точками також турецька LC Waikiki, польські LPP Group та ін.
І, як виявилося, для реалізації наполеонівських планів торговців в Києві просто не вистачає приміщень. «Основна проблема — це відсутність пропозицій у хороших торгових центрах. У Києві в таких ТЦ все зайнято, схожа ситуація в регіонах. Попит перевищує пропозицію, що провокує зростання орендних ставок», — пояснила Чуботіна.
Золоте дно
За даними Colliers International, вакантність у столичних торгових центрах становить близько 5,3%. Для порівняння — в минулому році цей показник досягав 5,6%, а в 2016% і зовсім 10%. Експерти прогнозують, що до кінця цього року пустувати буде не більше 4,5% торгових площ у Києві.
Посилення конкуренції за кращі майданчики дозволяє девелоперам грати з цінами. Формально орендні ставки, в порівнянні з минулим роком, не виросли. За даними Colliers International, вони варіюються від $72 до $83 за кв.м на місяць. Для порівняння: у 2016 році за квадратний метр торгової площі в Києві просили $65-80. Але так як ставки все частіше номінуються в американській валюті, вартість якої до гривні останнім часом помітно зросла, орендувати майданчик під магазин стає все дорожче. Скажімо, якщо в минулому році для магазину площею 100 кв.м потрібно було 180 тис. грн. в місяць, то зараз — майже 202 тис. грн.
«При збереженні стабільної економічної ситуації, орендні ставки, швидше за все, будуть рости. Але в разі погіршення економічної кон'юнктури, а також запуску всіх запланованих до відкриття нових об'єктів, орендні ставки можуть знизитися, в першу чергу, у найменш успішних ТЦ», — відзначають в Colliers International.
Експерт ринку нерухомості Михайло Артюхов прогнозує також посилення зацікавленості до покупки торгових площ з боку потенційних інвесторів.
«Попит на торговельні площі вище, ніж на інші види комерційної нерухомості (готелі, офіси, промисловість). Але великі ТРЦ сьогодні цікавлять одиничних покупців. Більш привабливі окремі магазини, хоча власникам і потенційним покупцям складно домовитися про «справедливу ціну», — говорить Артюхов. Покупці активізувалися не випадково — багато хто шукає магазини не для себе, а для подальшої здачі в оренду. І, по мірі зростання орендних ставок, армія бажаючих вкластися в торгівлю буде тільки зростати, — прогнозують експерти.
Коментарі - 42
Цены на бензин растут, а машин все больше.
Так что когда площади торговые растут — не удивляйтесь — это Украина!!!
Это не большие города под Киевом, где растут строительство и ТД, вслед за ними торговля
2 млн кв. метров на 4 млн жителей Киева (оценка с потолка, но +/- такой порядок цифр) это 0,5 кв.м. на одного жителя. Вот это больше похоже на правду.
Пример, купили кроссовки лякост в дубаи — оказались очень удобные, в тот же сезон решили взять еще пару на замену, такие же были на розетке. По факту купленные в украине выглядят одинаково, но носить не смогли — парят, менее удобны.
Только за рубежом можно купить веши из натуральных тканей с минимльным количеством синтетики. Все купленное в украине приходится выбрасывать через несколько циклов стирки.
1. столбят места. когда у людей появятся бабосы лучшие места будут безнадёжно заняты
2. борьба за долю рынка. Знаю сеть брендовой одежды, они представлены в большинстве трц, прибыль приносит только половина магазинов, но если закрыть убыточные туда зайдёт конкурент, а это по их меркам зло ещё большее чем убытки.
3. по принципу «выдави конкурента» вопреки здравому смыслу в соседних домах открываются супермаркеты, аптеки, пивные бутики, парикмахерские, салоны красоты, стомат.кабинеты. Раньше так было на базаре, кто-то завёз новину и бац все завезли такой же товар. Как будто котлета у соседа вкусне
Машин в стране стает все больше,
Тоже удивляюсь неужели рентабельно ездить на авто с такой ценой на топливо? Мои предположения:
— Общественный транспорт настолько подорожал, что кто добирался метро+маршрутка пересел на личное авто, особенно когда общественным транспортом пользовались несколько членов семьи.
— Увеличилась длина дневного маршрута. Раньше старались найти работу в своём районе, сейчас хватают любую и ездят каждый день Борщаговка-Троещина, создавая пробки.
— Эффект «разбитого окна» «подружка на машине и я должна быть на машине». Особенно это касается автоледи, доля которых выросла в разы за 5 лет.
— Общественное мнение/мода, без машины и отношение к тебе «не торт»
какие ещё на этот счёт есть мысл
Если 1 человек и не за городом, то дешевле каждьій день на такси ездить.
там ошибка, все таки до 3,95 триллионов гривен
Написан абсурд, так как реальный рост чего угодно (ВВП, зарплат) как раз таки учитывает инфляцию.
откуда деньжата у них?
Все деньги крутятся в узком кругу. Украина — страна для богатых людей.
А все остальные — несчастные инженеры на 3723, которые никак не могут оплатить коммуналку.
при этом Киев вырос вдвое, с 1 миллиона автомобилей стало 8 миллионов, только в Турцию летают по 400 тысяч человек каждый год на отдых…
работают люди. хотя сидя в интернете в это поверить странно. диванщики рассказывают что это все судьи и коррупционеры. Ага. 6000 судий и прокуроров на всю страну…
Могу сказать одно: всё в рамках закона, не надейтесь оправдать свои низкие доходы и бездействие нечестной игрой других. Парадоксально, что у нас молодежь реально изобретательнее и провернее 40+ летних, которые всю свою жизнь только и делали, что ныли, а сейчас ноют про тарифы.
Недавно ехал в такси, мужик на новеньком транспортере ныл, что платежки за газ вырастут, серьёзно?
Peter Sauber вы сами себе противоречите. Если с экономикой всё в порядке, «хорошую зарплату» вы можете заработать ВЕЗДЕ. Для поиска хорошей работы вам не понадобятся особые знакомства и «секреты сарафанного радио».
не надейтесь оправдать свои низкие доходы и бездействие нечестной игрой других
Вы объясняете низкие доходы миллионов людей их ленью и бездействием? То есть няня в детском саду по вашей логике, должна работать 36 часов в сутки чтобы получить 10 тыс. грн? Или все няни должны заняться программированием и доставкой еды?
Ваша точка зрения из серии «если вы не можете найти работу на заводе, вы можете сами построить завод» рассчитана на пэтэушников, она слишком оторвана от реальности. Советую вам заняться бизнесом и лично оценить объём спроса и платежеспособность населения.
По делу: хорошая няня в частном детском саду получает хорошо. По Чайке: 27к в месяц получает в частном саду, 11к в государственном. А всё почему? Связи? Нет, потому что несколько языков, включая китайский, потому что современные методы обучения. А с вашим совком, и Евгенией Павловной, которая орёт на детей и в слове х** 3 ошибки делает- то вы мимо.
Работал в своё время по найму в ночь, мог натурально спать половину рабочего времени, как и остальные (это к вопросу о продуктивности), но з/п была почасовая и маленькая. Ушёл, ведь зачем мне дёшево продавать своё время?
И знаете, смешно от кого-то читать советы заняться бизнесом, когда уже им занимаешься)
Плохой спрос на нашем рынке? Так выучите долбаный инглиш хотя бы на pre-intermediate и работайте на зарубежный! Есть логистическая контора, работают на США, платят от 1000 до 3000, лишь бы хорошо разговаривал, всё. Влом/слажна учить английский — едьте в Польшу/Германию/Чехию. Побудете хачом, но денег можно поднять и даже семью туда перетащить.
Удачи вам с мнением, что Порошенко (Ющенко, Янукович, Юля, Рабинович, Саакашвили и тд) должен лично платить вам $1000 за отсутствие знания английского даже на уровне elementary и отсутствие умения адаптироваться к чему-либо в жизни.
Кто хочет — ищет возможности, кто не хочет — причины. Второй лагерь не поймёт первый никогда.
уже открыты. Очереди в примерочные.