Трудова міграція стала реальною загрозою для української економіки. Але в цьому наша країна не унікальна. Зі схожою проблемою свого часу стикалися й інші країни Східної Європи.
Рецепт від трудової міграції: утримати свої кадри плюс вкрасти чужі
![Трудовая миграция стала реальной угрозой для украинской экономики.](/img/2018/34539953/e9d00d2c7e5d3ec8090fce3208411214.jpeg?1533893510)
Навіть дивно, що факт трудової міграції викликав здивування вітчизняних чиновників тільки зараз. Про це пише к.е.н., член виконкому Українського товариства фінансових аналітиків (УТФА) Віталій Шапран на LB. «З цього ж починалася євроінтеграція Польщі та інших сусідніх країн років 10-15 назад. Польща вступила в ЄС у 2004 році. І в цьому ж році з Польщі виїхали на постійні або сезонні роботи близько 0,5 млн трудових мігрантів, але до 2014 року в цілому країну покинули близько 2,4 млн осіб, тобто приблизно 6-7% від загальної чисельності населення або близько 12-15% економічно активного населення. Однак у поляків була одна дуже цікава обставина, яка пом'якшила «міграційний удар» по економіці: на момент вступу в ЄС офіційне безробіття в Польщі сягало 19,4%, а серед молоді його рівень підібрався до 40%. Тому для польського уряду відтік робочої сили став порятунком від безробіття. Натомість вони отримали грошовий потік від заробітчан в якості переказів, як і Україна сьогодні », — зазначає Шапран.
Так за 2004-2014 рр. польські заробітчани перерахували в Польщу в цілому 35 млрд євро, одержувачами яких були приблизно 2,5 млн домогосподарств.
В Україні економічно активного населення у віці 15-70 років в січні 2018 року офіційна статистика нарахувала 17,7 млн осіб. Це всього 62% від населення в цьому віковому діапазоні. Виникає питання: а що роблять інші 10,8 млн осіб працездатного віку, — запитує експерт. Ще більше питань, на його думку, викликає чисельність платників ЄСВ. З 17,7 млн осіб працездатного населення його платить близько 12 млн осіб, тобто більше 4 млн осіб залишаються незайнятими, хоча зареєстрованих безробітних в країні всього близько 1,8 млн осіб. Тобто більше 2,2 млн чоловік або виїхали на заробітки, або зайняті в тіньовому секторі, або просто не бажають працювати.
Частина українців цілком може отримувати соціальні виплати в Україні та одночасно підробляти за кордоном. У підсумку, через ці понад 4 млн осіб з невизначеним статусом нам складно визначити неформальний рівень безробіття в країні.
На думку Шапрана, український уряд повинен боротися з наслідками трудової міграції, прийнявши наступні заходи:
• залучати іноземні інвестиції. Всі країни, які майже позбулися відтоку кадрів, мають помітні прямі іноземні інвестиції. При цьому потрібно враховувати не податкові доходи або кілометри відремонтованих доріг, а число робочих місць, створених в країні іноземними інвесторами.
• вести переговори з ЄС. Польща для боротьби з відтоком трудових ресурсів, починаючи з 2005 року, отримує величезні субсидії ЄС, які обчислюються десятками мільярдів євро.
• створити глобальну стратегію на ринку праці. Та ж Польща, вже майже перепоборовши проблему відтоку трудових ресурсів, покращує свій потенціал економічного зростання. Для України такими країнами-донорами можуть стати середньоазіатські республіки, депресивні регіони РФ і Туреччини.
Коментарі - 9
«вести переговоры с ЕС. Польша для борьбы с оттоком трудовых ресурсов начиная с 2005 года получает огромные субсидии ЕС, которые исчисляются десятками миллиардов евро.» — кто-то поподробней знает об этом и какие суммы? И на каком основании ЕС выплачивал, на что ссылались. Интересный момент.
Нам что с ЕС или конкретно с Польши требовать субсидии?
Безвиз это не членство в ЕС и даже не рядом.
Люди едут потому что, в там за аналогичную работу что и тут, можно получать в 1,5-2 раза больше.
А на то, что можно заработать тут с трудом получается выживать.
Это в первую очередь — «обуздать» инфляцию.
И во вторую — принять меры по увеличению части ОПЛАТЫ ТРУДА в готовой продукции с наших нынешних 12 % — до 50 % европейских.
Тогда никто и никуда мигрировать не будет.
Проблема в том, что правительство не знает других инструментов борьбы с инфляцией кроме монетарных.
А вот ФИСКАЛЬНЫЕ инструменты являются более действенными.
Иностранные инвестиции «бегут» в страны с низким фондом оплаты труда и не заинтересованы в его увеличении, поэтому и в борьбе с трудовой миграцией они сильно не помогут.
Насчёт субсидий от ЕС поддержу предыдущего комментатора — "А причем здесь Украина к ЕС?"
Глобальная стратегия конечно же нужна, но в свете современных миграционной политики ЕС и стремлений Украины по членству в ЕС, предложенные автором варианты выглядят не очень привлекательными и противоречивыми этим стремлениям Украины и миграционной политике ЕС.
А щоб не виїзджали треба починати спрощувати регулюючі єкономіку закони і головне, щоб діяли вони виключно для усіх.
Уезжают не только из-за высокой зарплаты. Культура производства, уважительное отношение к персоналу, всё это утеряно в Украине. Людей не ценят. Отношение как к скоту. КЗОТ существует только на бумаге, на практике ты безвольный раб, единственное что можешь сделать в ответ на нарушение собственных прав — уволится. Поэтому те кто может сидят без работы (хотя были бы не против работать в человеческих условиях) или пытаются делать что-то свое.