Трудова міграція стала реальною загрозою для української економіки. Але в цьому наша країна не унікальна. Зі схожою проблемою свого часу стикалися й інші країни Східної Європи.
Рецепт від трудової міграції: утримати свої кадри плюс вкрасти чужі
Навіть дивно, що факт трудової міграції викликав здивування вітчизняних чиновників тільки зараз. Про це пише к.е.н., член виконкому Українського товариства фінансових аналітиків (УТФА) Віталій Шапран на LB. «З цього ж починалася євроінтеграція Польщі та інших сусідніх країн років 10-15 назад. Польща вступила в ЄС у 2004 році. І в цьому ж році з Польщі виїхали на постійні або сезонні роботи близько 0,5 млн трудових мігрантів, але до 2014 року в цілому країну покинули близько 2,4 млн осіб, тобто приблизно 6-7% від загальної чисельності населення або близько 12-15% економічно активного населення. Однак у поляків була одна дуже цікава обставина, яка пом'якшила «міграційний удар» по економіці: на момент вступу в ЄС офіційне безробіття в Польщі сягало 19,4%, а серед молоді його рівень підібрався до 40%. Тому для польського уряду відтік робочої сили став порятунком від безробіття. Натомість вони отримали грошовий потік від заробітчан в якості переказів, як і Україна сьогодні », — зазначає Шапран.
Так за 2004-2014 рр. польські заробітчани перерахували в Польщу в цілому 35 млрд євро, одержувачами яких були приблизно 2,5 млн домогосподарств.
В Україні економічно активного населення у віці 15-70 років в січні 2018 року офіційна статистика нарахувала 17,7 млн осіб. Це всього 62% від населення в цьому віковому діапазоні. Виникає питання: а що роблять інші 10,8 млн осіб працездатного віку, — запитує експерт. Ще більше питань, на його думку, викликає чисельність платників ЄСВ. З 17,7 млн осіб працездатного населення його платить близько 12 млн осіб, тобто більше 4 млн осіб залишаються незайнятими, хоча зареєстрованих безробітних в країні всього близько 1,8 млн осіб. Тобто більше 2,2 млн чоловік або виїхали на заробітки, або зайняті в тіньовому секторі, або просто не бажають працювати.
Частина українців цілком може отримувати соціальні виплати в Україні та одночасно підробляти за кордоном. У підсумку, через ці понад 4 млн осіб з невизначеним статусом нам складно визначити неформальний рівень безробіття в країні.
На думку Шапрана, український уряд повинен боротися з наслідками трудової міграції, прийнявши наступні заходи:
• залучати іноземні інвестиції. Всі країни, які майже позбулися відтоку кадрів, мають помітні прямі іноземні інвестиції. При цьому потрібно враховувати не податкові доходи або кілометри відремонтованих доріг, а число робочих місць, створених в країні іноземними інвесторами.
• вести переговори з ЄС. Польща для боротьби з відтоком трудових ресурсів, починаючи з 2005 року, отримує величезні субсидії ЄС, які обчислюються десятками мільярдів євро.
• створити глобальну стратегію на ринку праці. Та ж Польща, вже майже перепоборовши проблему відтоку трудових ресурсів, покращує свій потенціал економічного зростання. Для України такими країнами-донорами можуть стати середньоазіатські республіки, депресивні регіони РФ і Туреччини.
Коментарі - 9
«вести переговоры с ЕС. Польша для борьбы с оттоком трудовых ресурсов начиная с 2005 года получает огромные субсидии ЕС, которые исчисляются десятками миллиардов евро.» — кто-то поподробней знает об этом и какие суммы? И на каком основании ЕС выплачивал, на что ссылались. Интересный момент.
Нам что с ЕС или конкретно с Польши требовать субсидии?
Безвиз это не членство в ЕС и даже не рядом.
Люди едут потому что, в там за аналогичную работу что и тут, можно получать в 1,5-2 раза больше.
А на то, что можно заработать тут с трудом получается выживать.
Это в первую очередь — «обуздать» инфляцию.
И во вторую — принять меры по увеличению части ОПЛАТЫ ТРУДА в готовой продукции с наших нынешних 12 % — до 50 % европейских.
Тогда никто и никуда мигрировать не будет.
Проблема в том, что правительство не знает других инструментов борьбы с инфляцией кроме монетарных.
А вот ФИСКАЛЬНЫЕ инструменты являются более действенными.
Иностранные инвестиции «бегут» в страны с низким фондом оплаты труда и не заинтересованы в его увеличении, поэтому и в борьбе с трудовой миграцией они сильно не помогут.
Насчёт субсидий от ЕС поддержу предыдущего комментатора — "А причем здесь Украина к ЕС?"
Глобальная стратегия конечно же нужна, но в свете современных миграционной политики ЕС и стремлений Украины по членству в ЕС, предложенные автором варианты выглядят не очень привлекательными и противоречивыми этим стремлениям Украины и миграционной политике ЕС.
А щоб не виїзджали треба починати спрощувати регулюючі єкономіку закони і головне, щоб діяли вони виключно для усіх.
Уезжают не только из-за высокой зарплаты. Культура производства, уважительное отношение к персоналу, всё это утеряно в Украине. Людей не ценят. Отношение как к скоту. КЗОТ существует только на бумаге, на практике ты безвольный раб, единственное что можешь сделать в ответ на нарушение собственных прав — уволится. Поэтому те кто может сидят без работы (хотя были бы не против работать в человеческих условиях) или пытаются делать что-то свое.