ICO, або первинний випуск криптомонет, стає все більш популярним засобом залучення стартового капіталу для починаючого бізнесу. В 2017 Україна дебютувала на цьому ринку і одразу ж посіла третє місце за кількістю стартапів, що виходять на ICO.
Українські компанії на ICO
Про перспективи України на цьому ринку «Мінфіну» розповів Андрій Тонколитко, керуючий партнер фондуCrypto Art.
Скромна чарівність ICO
Раніше для збору коштів творці стартапів залучали кредити та венчурні інвестиції або випускали акції та виходили з ними на фондовий ринок — це звалося IPO. Але такі засоби потребували від компанії серйозної попередньої підготовки, яка в свою чергу потребувала фінансування. У підсумку поріг входу виявлявся досить високим.
ICO як засіб залучення інвесторського капіталу здалося настільки простішим, що видавати власні токени кинулися майже всі. Інвестори теж оцінили новинку: можна було виходити на ринок, маючи у гаманці лише кілька доларів. Внаслідок цього 2017 рік став справжнім бумом для ринку ICO: сюди прийшли різноманітні проекти, від величезних програмних платформ до стартапів з виробництва сиру.
ICO українською: наші проекти
Фахівців з України на криптовалютному ринку досить багато. Не дивно, що й в багатьох ICO-проектах можна зустріти українських розробників, маркетологів, піарників та інших спеціалістів. Але суто українських команд до 2017 року на цьому ринку не було. Зате минулого року Україна відзначилася, посівши за числом ICO аж третє місце в Європі. Правда, усього з 19-ма проектами.
Читайте також: Бісова дюжина ICO: 13 найкрутіших криптовалютних стартапів 2017 року
Невелике число національних стартапів пояснюється у першу чергу тим, що в ICO немає прив’язки до територій. Відповідно й команди рідко підбираються за національною відзнакою. Тим більш, що українських фахівців охоче вітають у іноземних проектах. От тому у списках ICO-2017 можна знайти дивовижні географічні комбінації, наприклад, «Україна-Індія» або «Україна-Швейцарія-Гренландія».
За рибу гроші: скільки зібрали українські ICO
Аналітики Ernst & Young підрахували, що у 2017 році Україна посіла 16-е місце у світовому рейтингу за об’ємом коштів, зібравши на ICO $30 мільйонів. Виглядає непогано.
Але при ретельнішому вивченні цифр виявляється, що левова доля зібраних грошей — більше $19 мільйонів — приходиться на один проект, DMarket. Його автори розробляють торговельну платформу для геймерів. На цій платформі шанувальники комп’ютерних ігор зможуть торгувати інвентарем з ігри за криптовалюти та реальні гроші.
Читайте також: Українське ICO: маркетплейс DMarket залучив близько $25 млн
Всі інші ICO спромоглися залучити значно менше коштів. Причини тому різні: недостатня підготовка, відсутність піар-компанії, незрозуміла бизнес-ідея та багато іншого. І це проблема не лише українських компаній. Інвестори не квапляться вкладати капітал у проекти, які не гарантують швидкого прибутку.
Зарийте ваші грошики: коротко про інвестиції у ICO
Більшість інвесторів приходить на ринок ICO за швидкими грішми. Отримати сотні відсотків прибутку на цьому ринку можна наступним чином: придбати токени проекту і почекати, поки бізнес успішно запуститься, а його монети подорожчають. Після цього продати актив, зафіксувавши прибуток. Так, наприклад, токени проекту ARK, що вийшов на ICO у 2016 році, коштували 0,1$, а через рік вже $0,79. Майже 8000% річних! У надії зірвати такий куш інвестори готові ризикувати.
Читайте також: Український стартап Rentberry побив світові рекорди за зборами на ICO
Але на жаль, у блокчейн-системах працює та ж закономірність, що й у венчурних інвестиціях: більшість стартапів «не злітає». Хтось не може зібрати потрібну суму, хтось не має детального бізнес-плану, хтось стикається з форс-мажорами. Можуть посваритися засновники стартапу, як це сталося з проектом Tezos, який, на хвилиночку, зібрав $232 мільйони та посів друге місце у рейтингу-2017. Трапляється й таке, що засновники стартапу тікають з грошима інвесторів — наприклад, керівництво українського стартапу Swiscoin привласнило півмільйона доларів та зникло.
Говорячи про інвестиції в ICO, треба пам’ятати, що інвестуєте ви все-таки в бізнес. Так, цей бізнес випускає свої токени, які можна продавати та купляти окремо. Але все ж таки проект, що стоїть за ICO, є первинним. Таким чином, ми прибираємо магічну ауру слова ICO та вирішуємо звичайну задачу інвестора: чи ми готові вкладати кошти у цей бізнес, чи ні.
Не вдарити обличчям у багнюку: як бути далі українським ICO-стартапам
Кожна інновація проходить крізь визначені етапи розвитку. Спочатку настають ейфорія та захоплення від прекрасної ідеї. Згодом, коли стає ясно, що в ідеї є свої недоліки, починається період витверезвлення.
ICO зараз знаходиться якраз на стику цих етапів. Чарівність нововведення пройшла. Інвестори зіткнулися з низкою неприємних нюансів, властивих ICO-проектам. Виявилося, що недостатньо просто випустити токени в блокчейн-системі, аби стартап виріс у повноцінний бізнес.
Вкладники стають вибагливішими щодо проектів. Все більше розмов про ICO 2.0 — новий формат, який буде вибудовуватися навколо простої ідеї: якщо для успішного старту проекту блокчейн-технології необов’язкові, ICO не потрібне. Таким чином, частина проектів повернеться до традиційних венчурних інвестицій.
Тим компаніям, що залишаться на ринку ICO, прийдеться ретельніше підходити до підготовки. В 2018 році інвестори воліють знати, за рахунок чого планується зростання ціни токенів, чи буде їх викупати сама компанія, а також як повертатимуться кошти, якщо вдалого старту бізнесу так і не трапиться. Є надія, що у новому стандарті ICO буде більше якісних та успішних проектів, у тому числі і українських.
Коментарі - 6
Вроде годный.
https://t.me/IcogemNews