Ріст біткоіну в геометричній прогресії підігрів інтерес до блокчейну, який повільно, але впевнено, робить переворот в світі нових технологій. Один з таких проривів — це ICO, абсолютно новий спосіб залучення інвестицій.
Що таке ICO. Погляд зсередини
За три квартали 2017 року стартапи за допомогою Initial Coin Offering (ICO) отримали вже понад мільярд доларів. Якщо поглянути на відсоток успішних проектів, може здатися, що тисячі інвесторів з усього світу просто віддають свої гроші на утопічні ідеї маловідомих команд. Насправді, в більшості випадків це правда.
Але є проекти, які отримані мільйони витрачають на реальний продукт, і навіть домагаються з ним успіхів на глобальній арені. Один з таких — інноваційна платформа по дистрибуції цифрового контенту DECENT. В 2016 році під час двотижневого ICO проект зібрав понад п'ять тисяч біткоінів.
Його ідея полягає в тому, щоб створити вільну блокчейн-платформу поширення цифрового контенту, яка б не могла бути цензурованою і дозволила б авторам контенту заробляти гроші, не сплачуючи великих комісій дистриб'юторам. Зараз DECENT створив адаптовану під блокчейн технологію — DCore.
Продукт з відкритим кодом уже привернув інтерес великих гравців. Під час блокчейн-конференції Unchained в Гонконзі в листопаді оголошено про те, що технології DECENT буде використовувати Dragonfly. Це платформа для ігрового контенту зі 100 мільйонами активних користувачів щомісячно.
Засновник і генеральний директор DECENT Матей Міхалко в ексклюзивному інтерв'ю «Мінфіну» розповів про те, що таке ICO, як воно відбувається на практиці, і чи варто довіряти цій формі інвестування.
Що таке ICO?
Initial Coin Offering — це як IPO. Є компанія, яка хоче вийти на біржу, запропонувати свої акції всім бажаючим. При ICO вона пропонує не акції, а токени. Різниця в тому, що при IPO у компанії є історія: співробітники, грошові потоки, нерухомість, інші активи. У проектів, які виходять на ICO, цього немає — є тільки команда і так звані White Paper (опис проекту).
І цей проект виходить на ICO, щоб отримати гроші інвесторів. Такий собі краудфандінг. По суті — це децентралізований Кікстартер (сервіс для залучення коштів на інноваційні ідеї за принципом краудфандінга). Тільки не потрібно платити платформі відсоток від залучених коштів. ICO працює на блокчейні, і нічим крім нього не регулюється. Суть розміщення в тому, щоб згенерувати унікальну криптовалюту проекту на цій технології.
А що таке coin?
Це блокчейн-токен, аналог біткоіну. При ICO компанія розміщує на онлайн-біржі ці токени, які стають новою криптовалютою. Виходить, що кожне ICO — це створення нової криптовалюти, яка прив'язана до конкретної компанії. Ціна такого токена при розміщенні — це аналог ціни акції компанії при IPO. Тільки на біржі акція оцінюється, наприклад, в доларах, а при розміщенні на ICO-трекері — в криптовалюті. Потім все відбувається так само, як і на біржі — в залежності від успіхів проекту ціна токена, тобто криптовалюти компанії, може рости або падати. Наприклад, токен DECENT (1 DCT) після розміщення в грудні 2016 року коштував $0,11, а тепер коливається біля позначки $0,9. На відміну від IPO, де покупка акцій робить інвесторів акціонером компанії, при ICO інвестор отримує тільки нову криптовалюту в децентралізованій системі. Він може розраховувати тільки на те, що обміняє її на іншу криптовалюту (наприклад, біткоіни) в потрібний момент, отримавши вигоду.
Хто виходить на ICO?
Все почалося з технологічних стартапів. З ростом популярності ICO з'являлися й інші ідеї, але хороші проекти — вони всі пов'язані з новими технологіями. Більшість компаній, які виходять на ICO — з США, Європи та Китаю. Ситуація на ринку змінюється блискавично. Якщо в 2016-му році, коли DECENT виходив на ICO, було до десяти розміщень на рік, то зараз в тиждень проходить по кілька сотень ICO. Дуже багато «маленьких» ICO на $ 100-200 тисяч, особливо в Індії.
Якщо говорити про хорошу ідею, то в середньому зараз вони залучають $20-30 млн. Ці суми компанії отримують в біткоінах. Найвідоміший проект, який отримав кошти через ICO, напевно, Ethereum. Це платформа для створення децентралізованих онлайн-сервісів на базі блокчейну, її валюта зараз — друга в рейтингу найдорожчих після біткоіну.
Як інвестори приймають рішення?
Є багато ICO-трекерів — це майданчики, на яких компанії залучають гроші. Інвестори моніторять їх в пошуках цікавих проектів. Більшість інвесторів — це прості люди, як на Кікстартері, але на трекерах сидять також інвестиційні фонди. Можна вкласти і п'ять доларів, і десять тисяч. Були випадки, коли інвестфонд вкладав в проект $5 млн.
Рішення приймається на підставі White Paper. У ньому описана ідея проекту на блокчейні, в який пропонується інвестувати. По суті це бізнес-план і технічна програма реалізації проекту. Потенційні інвестори вивчають його, потім можуть задавати питання представникам компанії. Перед розміщенням створюється група в Slack або Telegram, де всі бажаючі можуть поспілкуватися з командою проекту. Це дуже важливо, тому що добре впливає на довіру до стартапу. Сам процес займає тиждень-два.
Які гарантії отримує інвестор?
Ніяких. Це децентралізована система, яку ніхто не регулює. Тому дуже важливо перед інвестуванням вивчити White Paper, а також дізнатися якомога більше про команду, яка буде реалізовувати проект. Ще автори ідеї в своєму White Paper можуть вказати milestones — етапи реалізації проекту, до успіху яких прив'язане виділення наступного траншу з суми залучених коштів. Але, якщо бути чесним, то 90% ICO — це обман, вони зникають, як тільки отримують гроші.
Тарас Ільків
Коментарі - 4
Это может характеризовать РЕАЛЬНУЮ капитализацию рынка криптовалют — пузырь он и есть пузырь.
В ІСО нема ні умов, ні контролю, ні зобов'язань.
Тому це порівняння як буй з пальцем.