Впродовж одного дня держава взяла під свій контроль відразу 5 великих українських підприємств. Акції двох із них торгувалися на українському фондовому ринку. «Мінфін» розбирався, чи мають право міноритарні акціонери на отримання компенсації.
Укрнафта, Мотор Січ та інші: коли та скільки отримають власники їх акцій
Що отримала держава
Відчужені були акції компаній «Укрнафта», «Укртатнафта», «Запоріжтрансформатор», «АвтоКрАЗ» та «Мотор Січ».
Укрнафта — найбільша нафтовидобувна компанія країни, в якій структурам Ігоря Коломойського належить близько 42% акцій. Ще 50% +1 акція — державному Нафтогазу, решта — міноритаріям.
В Укртатнафті основним акціонером є так само Коломойський з партнером Геннадієм Боголюбовим, яким на двох належить близько 60% компанії. Інші акції у власності того ж таки Нафтогазу. Саме Укртатнафті належить постраждалий від російських ударів Кременчуцький нафтопереробний завод.
Структура власності Мотор Січ є більш заплутаною. Традиційно компанію пов'язують із В'ячеславом Богуслаєвим, але у 2017 році він продав 56% акцій китайському холдингу Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co Ltd. Та угода так і не пройшла, акції спершу були заблоковані, а невдовзі — арештовані. Нещодавно арештували і самого Богуслаєва за звинуваченням у держзраді.
АвтоКрАЗ, який виготовляє вантажні автомобілі, входить до групи Фінанси та кредит Костянтина Жеваго, який вже довгий час перебуває за кордоном.
Запоріжтрансформатор виробляє трансформаторне та реакторне обладнання. Його власник — Костянтин Григоришин. АвтоКрАЗ і Запоріжтрансформатор ще до повномасштабної війни оголосили про банкрутство.
Як зазначив прем'єр-міністр Денис Шмигаль, продукція, яку виготовляють зазначені підприємства, критично необхідна для Збройних сил та енергетичного сектору. «Підприємства, які вже працювали, отримають більше замовлень та більше гарантій від держави щодо виробництва продукції. Робота підприємств, які на сьогодні не функціонували, буде відновлена. Працівники повернуться до виробничого процесу», — наголосив Шмигаль. За його словами, робота підприємств триватиме цілодобово сім днів на тиждень.
Відчуження, а не націоналізація
Управляти відчуженими підприємствами буде Міністерство оборони. Як розповів міністр оборони Олексій Рєзніков, вже відбулися загальні збори акціонерів, затверджено наглядові ради, які, згідно зі стандартами корпоративного управління, призначатимуть поточний менеджмент.
Окремо Резінков закликав не називати нинішній процес націоналізацією, адже це була б зовсім інша правова форма. Відчуження ж відбулося відповідно до закону «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».
Чи буде компенсація
Як пояснив Секретар РНБО Олексій Данілов, відповідно до положень вказаного закону, по завершенні дії військового стану підприємства можуть бути повернені власникам, або їм буде відшкодовано вартість компаній.
Наявність саме цих двох варіантів підтвердила і Національна комісія з цінних паперів і фондового ринку. Однак, як саме діятиме держава, наразі невідомо і, найімовірніше, це питання вирішуватиметься вже після перемоги.
Невідомою є й орієнтовна вартість підприємств. Її в такому випадку мають провести у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. Тобто це теж справа майбутнього.
Читайте також: Плюс 200% у вересні: як ЗСУ допомагає зростати акціям українських компаній
Незрозуміло й те, як оцінити потенційні інвестиції держави у відчужені підприємства. Наприклад, у Кременчуцький НПЗ влучили десятки російських ракет. Якщо держава відбудує завод і поверне його колишньому власнику, чи повинен буде той компенсувати витрати, наразі не повідомлялось.
Що буде з міноритаріями
За даними Української біржі та біржі ПФТС, на момент відчуження на них розміщувались акції Укрнафти і Мотор Січі. Свого часу торгувалися й акції Запоріжтрансформатор і АвтоКрАЗ, але вони були були виключені з бірж відповідно у 2017 та 2018 роках.
Із Мотор Січ все теж не просто. Як пояснив «Мінфіну» інвестор, керуючий активами Михайло Пацан, акції компанії були заарештовані ще до відчуження і не торгувалися на біржі. Призупинили торгівлю ними ще у 2018 році, але зі списку бірж не виключали, а тому формально вони там залишались.
«Живою» на момент відчуження була торгівля акціями лише Укрнафти. Хоча, зважаючи на низьку ліквідність та невеликий інтерес до вітчизняного фондового ринку, значних обсягів торгівлі тут не було. Остання угода про придбання акцій відбулась за ціною близько 230 грн за цінний папір. За рік вартість акцій знизилась приблизно на 5%. Хоча в деякі моменти падіння наближається до 30%, порівнюючи з показниками річної давності.
Читайте також: Чому «накопичувальну пенсію» не варто впроваджувати зараз
Всі акціонери компаній — як олігархи, так і приватні інвестори — зараз фактично опинились в одному човні. Їм після війни або повернуть активи, або виплатять компенсацію. Аналітик компанії Esperio Олександр Болтян припускає, що держава може скласти план виплати компенсацій за ціною придбання. І в такому разі буде не важливо, що за ринковою ціною сума могла б бути в рази вищою.
А ось колишній заступник міністра економіки Максим Нефьодов звернув увагу, що рішення про «націоналізацію» публічних компаній відбулося фактично паралельно зі спробами просувати накопичувальну пенсійну систему. І це ще раз підкреслює, що пенсійним фондам інвестувати фактично не буде куди.
Коментарі - 7