Цього тижня у швейцарському Лугано влада представила Заходу проект плану відновлення України. Наша делегація вважає конференцію успішною — потенційні донори та кредитори пообіцяли вливати до нашої країни мільярди вже сьогодні. Про те, що не договорюють українські чиновники, і чому реалізація нинішньої версії «плану Маршалла» не принесе користі Україні, розповість «Мінфін».
Україна попросила у Заходу 4 своїх ВВП: якою буде наша країна після війни
Керівництво країни було вкрай зацікавлене якнайшвидше зібрати представників світового фінансового істеблішменту. «Конференція з партнерами у Лугано насамперед про те, як нам отримати більше ресурсів уже зараз, щоб виграти війну», — пояснив Ярослав Железняк, заступник голови комітету ВР з фінансів, податкової та митної політики.
За словами депутата, щомісяця лише на оборону нам доводиться витрачати понад 130 млрд грн. Для порівняння: до війни щомісячні витрати скарбниці не перевищували 125 млрд. грн.
І це при тому, що внутрішні надходження продовжують скорочуватись. За інформацією прем'єра Дениса Шмигаля, щомісяця на видаткові статті бюджету доводиться виділяти 250 млрд грн, а податкові та митні надходження становлять лише 70−100 млрд грн. Обсяги внутрішніх запозичень стрімко скорочуються, а НБУ попереджає про загрозу наповнення бюджету за рахунок роботи друкарського верстата та пропонує шукати інші варіанти покриття дефіциту.
Єдиною альтернативою поки що залишаються кошти західних кредиторів та донорів.
Виходячи зі слів прем'єра, з обіцяної міжнародної допомоги нам залишилося вибрати $19 млрд. Сума виглядає досить переконливо. Але якщо покривати за рахунок неї касові розриви бюджету, її вистачить лише до кінця жовтня.
«Тобто навіть до кінця року нам треба на 10 млрд. більше. … найкращий спосіб їх отримати — показати прогрес у реформах, план розвитку країни на сьогодні та після нашої перемоги та напрацювати спільні з партнерами механізми відновлення. Як і контролю над відновленням. Загалом пояснити, чому „як раніше“ вже не буде, а буде краще», — каже Ярослав Железняк.
Представники влади запевняють, що їм вдалося досягти поставленої мети. Принаймні щодо поточного фінансування. Як повідомив глава уряду, коментуючи підсумки конференції в Лугано, наші переговорники домовилися про виділення Україні ще $1,9 млрд. Втім, освоєння $500 млн із них вигідне і Заходу, оскільки піде на аграрний сектор, зокрема збереження зібраного врожаю та покращення логістики .
Інше питання, чи вдалося нашій владі зацікавити Захід у наших планах на майбутнє, і що не менш важливо, змусити повірити, що «як раніше» справді не буде?
Український «план Маршалла»: планшети для депутатів та виробництво сиропів
Представлений у Швейцарії план виглядає досить переконливо — 24 «томи», над якими, за інформацією уряду, працювало 2500 осіб (у тому числі й іноземних консультантів). При цьому написаний він був у рекордно короткий термін: Нацрада відновлення підготувала план лише за 6 тижнів.
План розрахований на десять років і включає 15 національних програм, які охоплюють практично всі сфери — від оборони та безпеки та «зеленої енергетики» до модернізації соціальної інфраструктури та покращення бізнес-клімату.
Перший етап, який розпочнеться з наступного року (2023−2025гг.), передбачає реалізацію 580 проектів загальною вартістю $350 млрд. Другий (2026−2032гг.) — запуск ще 270 проектів на $400 млрд. Тобто загалом Україна планує витратити на свій план відновлення $750 млрд або майже 4 вітчизняні ВВП (наша країна завершила 2021 рік із найвищим доларовим ВВП за всю історію — близько $195 млрд.).
Втім, така масштабність охоплення не є ознакою високої якості плану. Зараз Україна має унікальну можливість за рахунок міжнародних кредитів, а головне — інвестицій, не просто відновити економіку, а вивести її на якісно новий рівень.
Але для цього потрібно чітко визначити кінцеву мету. І це не показники збільшення ВВП або місць у міжнародних рейтингах (заявлені цілі плану — зростання ВВП понад 7%, топ-25 за Economic complexity index, топ-25 World Bank Human Capital index). А, наприклад, місце України у міжнародному розподілі праці та ланцюжках поставок.
Натомість Заходу представили план, який міг з'явитися і до війни, і десять років тому, якщо судити, наприклад, по ключових секторах економіки, на яких робиться особливий наголос. Серед них знову називаються металургія та сільське господарство.
«План оновлення України є, по суті, набором побажань усіх державних структур, місцевих органів влади, а також усіх тих лобістів, які зуміли донести свої пропозиції до тих, хто сидів на зводі цього документа. Це план збереження домінації Держави в економіці України назавжди… Це план зміцнення номенклатурно-силових угруповань… Це план позбавлення України статусу нового Заходу», — вважає Ярослав Романчук, керівник економічних реформ Офісу простих рішень та результатів.
Наприклад, серед проектів, які будуть реалізовані вже найближчими роками, — створення екологічного веб порталу «ЕкоСистема», будівництво 7,5 тисяч лісових доріг, розвиток переробки крохмалю, виробництво сиропів та меблів, а також підтримка мережі інноваційних хабів, акселераторів, інкубаторів та інших платформ.
Можливо, це справді важливі проекти, але не ті, на які країна повинна витрачати кредитні кошти в перші роки відновлення. Не кажучи вже про те, що розробники нашого «плану Маршалла» не посоромилися включити до нього пункти про «потужні стаціонарні комп'ютери працівникам Апарату» та обладнання «мобільного робочого місця депутата (планшет/ноутбук)».
Можливо, зокрема й тому, як пише Валерій Пекар, викладач Києво-Могилянської бізнес-школи, «фактично не відбулося зближення позицій між українською владою та міжнародними партнерами».
«Останні очікували чіткого плану дій та прозорої архітектури системи фінансування, але їм запропонували лише певні підходи та принципи. Від української сторони чекали відповіді на головне запитання: як усе це працюватиме? Його поки що немає. (Втім, якісь документи зараз опубліковані у відкритому доступі, і прямо в ході конференції друзі з громадських організацій показали мені там кілька рядків, де мільярди вже були розписані на Коломойського.)», — пояснює він.
Найбільшим проколом експерти вважають те, що з основної рамки обговорення випали інвестиції та такі важливі для Заходу речі, як лібералізація економіки, економічна свобода та захист прав інвесторів. Без цього розраховувати на широкі інвестиції не доводиться, а випливати на одних кредитах — не вдасться.
Про що ще можна говорити, якщо до розділу нацпрограми «Забезпечення сприятливого бізнес-середовища» потрапив пункт «Трансформація податкової служби до організації, яка забезпечує дотримання норм законодавства та сервіс-орієнтовану». Іншими словами, всі попередні заяви представників влади про те, що реформа податкової (на яку, до речі, було витрачено мільйони західних коштів) нарешті перетворила її на сервіс-орієнтовану службу, були, м'яко кажучи, неправдою.
Реакція Заходу
Потенційні донори та кредитори однозначно заявили, що й надалі допомагатимуть Україні, у тому числі й у повоєнному відновленні. І це ще одна гарна новина, яку привезла наша делегація із Лугано. Інших варіантів навряд чи варто було очікувати.
По-перше, і для самої Європи в майбутньому буде вкрай небезпечним сусідство зі зруйнованою війною країною. По-друге, світ зацікавлений у відновленні нашої економіки, яка, як і раніше, постачатиме на міжнародні ринки сільськогосподарську продукцію та метал.
Однак Захід не міг не помітити високих корупційних ризиків, які ховаються в цьому плані, і ту обставину, що темі боротьби з корупцією наша делегація приділила мізерну увагу.
У тому числі й тому на конференції не вдалося вирішити одне з головних питань — хто контролюватиме розподіл та освоєння грошей. Україна запропонувала свій варіант, Європейська комісія має зовсім інше бачення, а Світовий банк геть іншу концепцію.
Очевидно, що Захід не поспішає передавати управління фінансовими потоками Україні. А у Європі вже розгортається своя боротьба за таке кураторство. Наприклад, ще до початку конференції віце-прем'єр-міністр Польщі міністр державних активів Яцек Сасін заявив: його країна хоче, щоб головний офіс міжнародного фонду, який створює ООН для підтримки відновлення України, розміщувався у Варшаві.
Деякі країни висловили своє бажання взяти під опіку відновлення окремих українських регіонів. І відповідне фінансування вони, найімовірніше, теж не захочуть передавати нашим чиновникам. Наприклад, Великобританія погодилася підтримати відновлення Києва та області,Данія — Миколаївської області, країни Балтії — Житомирської. Ці ідеї були озвучені і на швейцарській конференції.
«Ідея прямого залучення різних країн та міст для відновлення конкретних регіонів та міст України — дуже хороша. Ми з Ukrainian American House працюємо у такому форматі вже кілька років. Однак дивує, що взагалі не було сказано, за якими принципами це все відбуватиметься. Деякі голови ОДА особисто написали мені в Лугано, питаючи, чому за їхній регіон відповідатиме та чи інша країна. Я не маю відповіді», — розповідає Роман Шеремета, ректор Американського університету в Києві.
Відповіді на ці та інші питання будуть шукати вже восени під час наступного великого форуму, присвяченого повоєнному відновленню України. Проведення великої конференції для донорів України анонсували президент Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн та канцлер Німеччини Олаф Шольц. Наступного року «українську» конференцію прийматиме Великобританія.
Коментарі - 34
— мэр заштатного города говорит своей свите — Буду в ногах у инвестора валяться лишь бы дал денег.
— вопрос из свиты — А потом что?
— мэр, в предвкушении будущего удовольствия: А потом мы их будем тратить!
https://www.facebook.com/valerii.pekar/posts/pfbid02UoF7BzJoCcUVi383xShwmyudonVpX386fg8Tdm95NA5WW6fWwX9Rk7CBy3qfnjHKl
Всё что нужно для востоновления Украины это свободная экономика, низкие налоги на 49лет, верховенство права, сокращение чиновников и деньги потекут рекой в Украину.
А якщо хтось хоче бачити інвесторів, то таки доведеться робити реформи не зважаючи на війну.
А інакше будемо жити як жили, та навіть гірше.
-украинскую экономику никто строить не будет — это сами !
-никто до этого не скупал, и теперь не будут скупать эту вашю землю , я был бы рад если бы сюда заходили иностранцы и строили — и давали работу нашим людям! — но это не возможно по причине наших налогов — им дешевле свою продукцию делать в Китае, Бангладеше, пакистане и.т др . — у нас как пошлина наввоз оборудования, так и НБУ стоит на страже чужих денег — вы знаете таких дураков которые вкладывают в нашу страну без «бизнеснянь» ? только им можно платить другие налоги или «спецналоги»
П.С нам даже никто швейцарские заводы не построит мусороперерабатывающие :) — тоже не тешьте себя илюзиями
по 91−94 годах, нет смысла уже туда лезть — то история, она уже прошла .
1. Кому из мировых нужны мы и наши проблемы ? — зачем им влазить в чужую войну и тратить бюджет своих налогоплательщиков ? (Опть же мы должны пройти через войну и становление государства, зачем кому-то нашу коррумпированую страну дефать?) — этот режим должен перемолоться, в итоге вижу — популярность снова у популистов (ЗЕ, Арестович, Притула) — это же не политики — это просот «хорошие парни» вопрос — их программа? — что в себе несут ? — кроме как «мы за все хорошее»
2.ЕС — не един — отсюда там и дискусии.
3. По поводу экономики мира — в Украине нет критического производства , без нас спокойно обойдуться, и голодать никто не будет :) — а вот как раз таки — если бы крупный бизнес был в Украине (по типу Apple, sumsung,LG, автомобили и.т.п) — тогда бы они что-то сделали, а так , у нас ничего нет — мировой бизнес ничего тут не теряет фактически — поэтому нашу протекцию и не лоббировали, думаю это и так понятно …
2) ЕС- нуждается в реформах, в виде кворума для голосования, или вообще- в создании ЕС 2.0, с основой в виде Польши.
3) в той же Германии, Польше, Чехии, Словакии, Молдове- вполне себе знают что такое рюськэ Иван, поэтому они будут помогать в любом случае, или начнут учить русский язык.
То что преЗЕдент не становиться раком — он по другому и не может — вы непоняли еще , что в украине люди не монолитные, и они очень быстренько его снесут — в случае если он будет рьяным проросийским. Но почему-то слили часть территорий — когда ему говорили США и партнеры о нападении — почему короны были не заменированы, почему трассой колона на Киев — и даже трассу не минировали ? — к ЗДАЧЕ не готовили часом ? — его так сказать «помошники» — а народ и Генерал Армии дал отпор — не ?
2. Возможно
3. Не понял вашего ответа — но скажу так , зерно — транскомпании договариваються — будут вывозить, а это иностранные трейдеры — которые скупили у наших фермеров и вывозят, а вот других иностранных крупных бизнесов нет — вот и нет защиты с их стороны, потому как нет тут капитала, понимаете? — что такие бизнесы будут защищать себя!- а у нас их нету — потому что НАЛОГИ
тут на днях смотрел, что укр лоукост компания — зарегалась где-то в льготной зоне потому что налоги меньше, как такое? во время войны — будут платить налоги в другой стране, дальше подымаем?
-
А что непонятного то? эти страны в свое время совка покушали, говорят не очень, а тут на пороге совок 2.0, только ещё забористее. Если пукену лицо не отбить, в жанре типичного быдла- это будет сигналом что можно ещё, и какие-то там НАТО- не помеха, потому что от границы РБ до Испании по трассам- 720 км и пока НАТО будут собираться и вносить поправки, изменения, голосовать- 2горбый петух уже будет на здании испанского парламента висеть, поэтому- Европа в первую очередь заинтересована в том чтобы у нас было всё хорошо.
-
Насчёт налогов: с конца марта и до срока в неделю назад- крутил деньги через юр лицо за бугром, потому что продавать евро по 29.5- такое себе удовольствие, так что всё правильно делает этот лоукост. Я вот абсолютно выступал и выступаю против решения зе-команды поддерживать курс, чтобы побегунцы нормально себя в Европе чувствовали и бабос рубили. Они убежали? Ну и х. с ними: заботиться надо о тех кто остался, а не о тех кто убежал. Сейчас, сложно будет доказать бизнесу, что не будет таких реверансов леваковых в сторону плебса.
Отвечаете сами на мое утверждение — бизнеса в Украине нет -налоги не платит тут- потому что не выгодно :) — забавно да?
Напомню, что даже потрох побоялся полноценно коломойского щемить, а тут на днях, обыденным тоном подтвердили что приватбанк остается за государством и свидетели секты: зеля- ставленник коломойского, покушали ***.
— Вы просто очень наивны… Так и не понимаете, что на обьезьянку обиделись — выгнали, а крысы то остались. Ладно вы не понимаете о чем я, пусть для вас будет все так прекрасно как вы говорите.
Насчёт налогов: с конца марта и до срока в неделю назад- крутил деньги через юр лицо за бугром, потому что продавать евро по 29.5- такое себе удовольствие, так что всё правильно делает этот лоукост. Я вот абсолютно выступал и выступаю против решения зе-команды поддерживать курс, чтобы побегунцы нормально себя в Европе чувствовали и бабос рубили. Они убежали? Ну и х. с ними: заботиться надо о тех кто остался, а не о тех кто убежал.
Вижу вы скорее всего не понимаете как работают деньги и далеки от бизнеса. Вы одобряете что вы, и лоукост не платит налоги — уходит от них, а стране то плохо становиться от таких действий, не правда ли? Растаможка чего-либо стоит 34% — Скажите много офф платит? когда проще дать 20−25% и продукт п
Как всё было: выезжают миллионы за бугор, зеля и ко им подмахивают и помогают с «тяжелой» судьбой и делают всё то, чтобы им там выгодно и дешево жилось, с фиксированным курсом 29.5. Ребятки за бугром обналичивают евро/злотый по вот такому вкусному курсу, завозят в Украину, продают по 35−37, довольно урчат. Экспортёры, включая меня, вынуждены продавать по курсу 29.5, и если хотят с того же счёта купить валюту- оп, по 34.8. Классно, да? Вот поэтому и я и лоукосты и все кто может и дружит с головой- за бугром на юрики и LLC перешли. Я, платил налоги не для того чтобы побежунцы и прочие распи*дяи катались туда-сюда за мой счёт и наживались, а НБУ и зелики- хайпануть решили, мол они такие хорошие, побежунцам помогают. Ну вот теперь пусть думают где бабло доставать: побежунцы то и раньше не работали и не платили, сейчас то тем более.
Тем и закончим, — что наши налоги и правовая ситсема — корень нашей нищеты и проблем !
Насчёт корня проблем- проблема это расея. Всё остальное- мелочи жизни.