Український страховий ринок має наблизитись до стандартів ЄС, вважає перша заступниця голови НБУ Катерина Рожкова. Що планує регулятор у цьому напрямі вже на початку наступного року, вона розповіла ЕП. «Мінфін» вибрав головне.
В НБУ розповіли про нові правила автоцивілки та інші зміни на страховому ринку
Наш ринок страхування недорозвинений. Про це свідчить показник проникнення послуг страхування в економіку (Insurance Penetration ratio), що є співвідношенням обсягу залучених страховиками премій до ВВП. В Україні цей показник становить лише 0,7%, у Польщі — 2,3% ВВП.
Чому в Україні немає культури добровільного страхування
Ключова причина таких показників — відсутність в Україні, в широкому розумінні, культури добровільного страхування. Причин декілька:
1. Ментальна радянська спадщина у формі безкоштовного лікування, державних програм страхування та систем субсидій. У результаті сформувалася звичка, в разі непередбачуваних ситуацій, покладатися винятково на державу.
2. Економічні чинники. Багато десятиліть економіка перебувала в стані перманентної турбулентності, непрогнозованої інфляції, непрозорого курсоутворення та нестабільної банківської системи. Через це найкращим способом відкласти гроші на чорний день було не страхування, а купівля валюти.
3. Недовіра до страхових компаній, яка сформувалася через непрозорість ринку, численні випадки порушення прав споживачів і навіть шахрайства, факти залучення страховиків до схем із ухилення від сплати податків.
Звісно, на ринку достатньо фінансово стійких компаній, що надають якісні послуги. Проте конкуренцію їм створюють недобросовісні гравці, які ухиляються від виконання своїх зобов’язань і спотворюють сприйняття ринку споживачами.
Розвиток суспільства, відхід від радянської практики, макрофінансова стабільність та передбачуваність економіки створили підґрунтя для розвитку страхового ринку. Водночас сам ринок потребував докорінної зміни правил гри.
Як працюють страховики та скільки їх зараз
1 липня 2020 року, коли Національний банк став регулятором страхового ринку, на ньому працювали 215 страхових компаній. За чотири роки кількість гравців скоротилася вдвічі переважно через добровільний вихід компаній з ринку.
Натомість обсяг активів цього сегменту, попри ковідну кризу та велику війну, не знизився, а підвищився. З липня 2020 року до липня 2024 року страховики наростили активи на 9,2% (дані регуляторної звітності відображають обсяги активів та зобов’язань страховика з відображенням обсягів окремих складових за пруденційними вимогами, передусім резервів).
Обсяг валових премій у сфері страхування життя в другому кварталі 2024 року перевищив аналогічний показник за другий квартал 2020 року на 25%, у сфері ризикового страхування — на 35%.
У першому півріччі 2024 року страховики життя та ризикові страховики були прибутковими і прибуток в обох сегментах зріс, порівнюючи з першим півріччям 2023 року.
У першому півріччі 34 компанії порушували хоча б одну вимогу НБУ: до капіталу платоспроможності (SCR) та мінімального капіталу (MCR). Однак дві третини порушників відповідних нормативів уже надали НБУ плани відновлення діяльності та/або фінансування і надалі працюватимуть над їх виконанням.
Читайте також: Бізнес поліпшив оцінки ділової активності, але очікує зростання інфляції та девальвації гривні — опитування НБУ
Як на зміни вплинула війна
Страховики потрапили в особливий фокус уваги, оскільки працюють з коштами фізосіб та бізнесу. Недосконале регулювання не узгоджувалося з принципами страхового нагляду (Insurance Core Principles) Міжнародної асоціації наглядовців за ринком страхування (IAIS) та євросоюзівським законодавством Solvency.
НБУ ініціював зміну цих правил та базового законодавства, аби поступово імплементувати вимоги законодавства ЄС, дати імпульс гармонійному розвитку ринку і заповнити прогалини в регулюванні. Кожна наша нова регуляція стала відповіддю на проблеми ринку.
Страховики поступово виконували оновлені вимоги, але в умовах воєнного стану довелося взяти паузу. Ми надали низку регуляторних послаблень, аби підтримати ринок. Зокрема, не застосовували заходи впливу за недотримання нормативів через воєнні дії і продовжили терміни для приведення діяльності, відповідно до нових вимог.
Наразі процес імплементації євросоюзівських норм поновлений. З 2024 року почали діяти закони «Про фінансові послуги та фінансові компанії» та «Про страхування», розроблені за участю Нацбанку. До ключових новацій входять необхідність розкриття інформації за аналогією з банками, ризик-орієнтований підхід, вимоги до платоспроможності тощо.
Попереду зміни в ОСЦПВ та збільшення сум відшкодувань
Важлива новація, що має наблизити страховий ринок до євросоюзівських стандартів, — закон України «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», який набуде чинності з січня 2025 року. Він також розроблений за участю НБУ і передбачає:
- перехід на електронний формат договорів ОСЦПВ із реєстрацією в єдиній централізованій базі;
- скасування коефіцієнта зносу та запровадження принципу, що страховик має забезпечити приведення автомобіля до стану до ДТП;
- запровадження прямого врегулювання шкоди або можливості потерпілого звернутися за виплатою до свого страховика;
- обмеження граничного строку рішення про страхову виплату 90 днями;
- право страховика визначати «справедливу ціну» поліса, з огляду на персональну історію страхувальника;
- скасування обмеження максимальної суми страхового відшкодування за європротоколом;
- поступове підвищення максимальних розмірів страхового відшкодування.
Наступний етап — завершення впровадження нових вимог до платоспроможності і технічних резервів страховиків, відповідно до директиви Solvency IІ. Для імплементації кількісних вимог директиви передбачений перехідний період до 1 січня 2027 року. До цього часу для страховиків діятимуть чинні вимоги, що передбачають лише часткову імплементацію Solvency II.
Також у планах:
- розроблення нової моделі регулювання актуарної діяльності з метою підвищення кількості актуаріїв в Україні та розвитку актуарної професії;
- оновлення регулювання ядерного страхування;
- запровадження з 1 січня 2025 року нового регулювання діяльності та реєстрації страхових посередників, відповідно до директиви IDD.
Чи з'явиться «комерційний» соцстрах
Після завершення воєнного стану почнеться робота над розбудовою системи гарантування виплат за договорами довгострокового страхування життя. Це дасть змогу суттєво посилити захист прав споживачів та убезпечити страхувальників від банкрутства і неплатоспроможності страховиків.
Ще одне завдання для мирного часу — передавання частини функцій соціального страхування комерційному страховому ринку, з огляду на схожість страхових продуктів та практику ведення бізнесу.
Коментарі - 15
я уже вижу эти всемирно известные украинские страховые аукционы по продажам битых битков
Наче те що треба, бо зараз більшість страхових уникають повної компенсації саме через цей, недолугий, пунк
И это правильно!
Останутся мастадонты, которые будут уже конкурировать между собой.
Контингент «давай, что по дешевле, платят не мне» или «мне какая разница» будет ущемлен в правах. Ибо их заставят уже выбирать нормальные компании.
цілком логічна підстава — вартість будь якої страховки завжди спираєтся на фактор ризику
у мене у дворі три авта з області з двигунами від 3л+ і вони регочуть з місцевих в цьому плані, хоча мешкають весь час в Києві, а авта реєструють в селі. Отакого
ну так і ти можем обманути систему, як твої сусіди
Якщо прописка десь біля Житомира,або під Одесою-то це понижає страховий тариф.
Якщо людина-столична-будь ласка.
-середня заробітна плата вища у столиці,
-їмовірність потрапити у халепу у столиці -вища,
-дівчат з великими губами,які з лівої смуги повертають праворуч-більша
-концентрація людей,які приїхали до столиці за рішенням своїх питань-вище.
Ці фактори підштовхують піднімати тарифи вгору
Зачем публиковать подобный бред да и еще от «регулятора»?
Такое впечатление, что сама статья рассчитана на граждан которые вообще не имеют авто.
Не хочу давать советы, но что вам. как редакции, тяжело составить аналитическую статью посвященную этой проблеме (страхования обязательной ответственности владельцев авто) или вам проще публиковать очередной спич от «регулятора» который в очередной раз проблемы отсутствия законодательства, или наличия явных «пробелов» в законодательстве, перекладывает на плечи граждан?
1 Где статистическая информация о ДТП. хотя бы за четыре года, в которой секторально обозначены причины ДТП — Вина водителя (низкий уровень подготовки), состояние дорожного покрытия (ямы. разметка), состояние транспортного средства (конкретно -тормоза, рулевое, состояние подвески и т п), нарушение сезонной эксплуатации ТС (сезонная резина, ограничение видимости из-за плохого обогрева стекла и зеркал), нарушение норм внешнего обзора ТС (тонирование стекла, изменение зеркал заднего вида, наличие посторонних предметов в салоне авто и т п, внешние факторы (уборка проезжей части отсутствие видимости дорожных знаков и светофоров)
2 Где статистическая справа о времени рассмотрении страхователем страховых случаев
3 Где статистическая справка о количестве Судебных разбирательств по поводу отказа страхователя возмещать суммы ущерба?
4 Где аналитические исследования практики подобных законодательных актов стран ЕС (куда мы, мля…стремимся)
Только после детального изучения этого можно начинать говорить об …изменениях правил игры…
Могу сказать одно -пока пока у нас не будет принята система страховых коэффициентов (хотя бы как в Германии около 30, начиная от стажа водителя и заканчивая наличием паркоместа с ограниченным доступом) и пока не будет ОБЯЗАТЕЛЬНОГО тех осмотра, и пока не будет введен ОБЯЗАТЕЛЬНЫЙ налог на возраст и ЭКО нормы автомобилей все эти «потуги» пустое «горлопанство».
Меня всегда удивляло -почему. я как водитель с более 20 летним. безаварийным (наличие решение Суда и виновности в ДТП) плачу за страховку авто столько же как девочка которая только что обменяла временные права на постоянные .
Ну и «улыбнула» фраза — ..запровадження прямого врегулювання шкоди або можливості потерпілого звернутися за виплатою до свого страховика!!!
Вот, уважаемая редакция, ваши редакторы хоть вдумались в эту фразу и что она означает???
Ну понятно, рожкова «ляпнула» и забыла, а всем остальным с этим жить!
Обьясняю «самопровозглашенным экспертам» и редакции следующее (прошел на своем опыте через все ступеньки Судов) . Когда вы попали в ДТП, и страховщик виновника вам заявляет -я не буду оплачивать замену (условно) бампера. я оплачу только ремонт! Я не буду оплачивать замену оригинальных задних фонарей, я оплачу только таиландский заменитель «ДЕПП». и вообще я «не понимаю» калькуляции с фирменной станции.
…есть Вася который восстановит бампер «за три копейки, и есть Вова который закажет таиландские фонари, или так или в Суд! В моем случае, все закончилось Решением Высшего Специализированного Суда (в мою пользу) но решение я ждал более двух лет.
Ну, а теперь к этим «качелям» еще и добавилась и ваш страховщик, который ведет вашу «страховую» историю…
Так что статья просто не о чем и никак положительно для граждан весь этот «шлямбур» не отразится.