Чому Фонд гарантування вкладів фізичних осіб виступає за збільшення ставки та звідки буде брати гроші для покриття виплат у разі неплатоспроможності банку, у своїй колонці для ЕП розповіла Олена Нужненко, фінансовий директор Фонду.
Сума відшкодування за вкладами зросте: звідки візьмуть на це гроші
Фонд на порозі змін
Упродовж останніх років ми активно відстоювали необхідність реструктуризації боргів системи гарантування, які залишилися у спадок після останньої банківської кризи 2014−2017 років, як передумову для підвищення суми відшкодування за вкладами.
Ці два ключові для розвитку банківської системи пункти закладено в норми законопроєкту 5542−1, який уже проголосований у першому читанні народними обранцями і з дня на день ми очікуємо на його остаточне прийняття.
Як Фонду гарантування вкладів одночасно вдається бути боржником, достроково виконувати свої зобов’язання за кредитом і підвищувати гарантії за вкладами? А головне, хто «оплачує» наші ініціативи і чому від спроб стягнути шкоду із пов’язаних з банками осіб жодна бюджетна гривня не постраждала?
Система гарантування вкладів сьогодні
Минула банківська криза 2014−2017 років призвела до банкрутства майже 90 банків — фактично половини банківської системи країни.
Загальна сума виплаченого відшкодування майже 1,5 млн вкладників сягнула 90 млрд грн. Очевидно, жодна система гарантування у світі не змогла б витримати таке раптове масштабне навантаження без додаткового фінансування.
Тоді, у найскладніші 2014−2015 роки, на підтримку Фонду прийшла держава, надавши під ринкові 9,99−14% майже 80 млрд грн запозичень.
Сьогодні 47,3 млрд грн ми вже повернули (із них 13,4 млрд грн — нараховані відсотки). І попри це, за рахунок високих відсоткових ставок, до 2031 року загальний розмір боргу Фонду перед Мінфіном сягне 108 млрд грн, із яких понад 62 млрд грн — нараховані відсотки.
Однак ми уже котрий рік поспіль наголошуємо: суму відшкодування за вкладами потрібно збільшувати.
Читайте також: Без Ощадбанку: сума вкладів українців у банках зросла до 627,6 мільярда
Нарешті ми максимально наблизились до цього довгоочікуваного рішення: після прийняття народними обранцями законопроєкту № 5542−1 та його підписання президентом, сума гарантування за вкладами буде підвищена відразу вдвічі — до 400 тис. грн, а з 1 січня 2023 року — до 600 тис. грн.
Здавалося б, про яке підвищення суми відшкодування може йти мова, коли у Фонду десятки мільярдів боргів перед державою?
Окрім того, не на часі витрати на судові процеси за кордоном проти акціонерів банків, причетних до масштабного виведення активів з банків, що ліквідуються, скажуть скептики.
Утім, кожен із цих кроків — ретельно спланований. За рахунок чого Фонд планує покрити витрати на їх втілення?
Звідки беруться кошти Фонду: рахуємо разом
Одразу розчарую «експертів», які вже приготувалися звинуватити Фонд у «проїданні» бюджетних коштів: жодна бюджетна гривня на роботу Фонду не витрачається.
Основне джерело формування коштів Фонду — регулярні збори з банків-учасників (сьогодні це усі банки, що мають ліцензію, крім Ощадбанку).
Так системи гарантування працюють у всьому світі: банки здійснюють регулярні внески, натомість Фонд, у разі банкрутства будь-якого з цих банків, здійснює виплати гарантованої суми відшкодування його вкладникам.
Проте масштаби минулої банківської кризи внесли свої корективи у роботу системи. Зараз Фонд одночасно має формувати «подушку безпеки» для банківської системи і оплачувати шалені пост-кризові рахунки.
Чим це небезпечно? Такий стан покладає увесь фінансовий тягар останньої кризи винятково на систему гарантування вкладів і на діючі банки.
Позиція Фонду: за банківську кризу повинні платити, у першу чергу, причетні до її виникнення та загострення особи. Один із першочергових кроків відновлення справедливості — затвердження програми реструктуризації боргів Фонду.
Йдеться не про прощення і не про списання. А винятково про розподіл джерел надходжень для розрахунку: «тіло» кредиту повертатиметься за рахунок коштів Фонду (за умови накопичення передбаченої законодавством «подушки безпеки» на випадок можливих неплатоспроможностей банків), а нараховані відсотки — за рахунок стягнутих коштів із пов’язаних з банками осіб, причетних до неплатоспроможності банків.
Читайте також: Які вклади в банках держава не гарантує
Інвестиції у майбутнє
Тому не дивно, що топ-пріоритет на найближче майбутнє Фонду — робота зі стягнення шкоди, завданої клієнтам банків, менеджментом та власниками банків, що ліквідуються.
Один із акцентів — розшук та повернення активів, виведених через схеми за кордон. На сьогодні Фонд провів 12 процедур відбору іноземних юридичних компаній для представництва інтересів 17 неплатоспроможних банків щодо стягнення шкоди у іноземних юрисдикціях, на загальну суму виявлених збитків, що перевищує 28 млрд грн.
Очевидно, робота в іноземних юрисдикціях — задоволення не з дешевих. Може виникнути питання, чи не залазить Фонд у кишеню банків або держави для реалізації таких проєктів? Відповідально заявляю: кошти клієнтів банків на процеси проти акціонерів збанкрутілих банків не йдуть.
Наш принцип — орієнтація на власний інвестиційний (купонний) дохід, який завжди повинен перевищувати кошторисні витрати Фонду. Тобто витрати Фонду, у тому числі на реалізацію своїх стратегічних завдань, фінансуються виключно за рахунок власного інвестиційного доходу.
Навіть у скрутні кризові роки ми дотримувалися цього принципу. І сьогодні інвестиційний дохід повністю покриває витрати на стягнення шкоди з пов’язаних осіб банків.
Звичайно, у акціонерів банків-банкрутів завжди є опція повернути неправомірно виведені мільярди гривень, розрахуватися зі своїми колишніми клієнтами та державою, яка взяла на себе розрахунок із вкладниками їх банків, і зекономити найцінніший ресурс — час. Тому що ми переконані: повернення виведених коштів — лише питання часу.
Усі наші кроки сьогодні — спроба зробити кращим наше спільне «завтра». Ми переконані: мають бути чіткі, прозорі та зрозумілі правила для кожного суб'єкта банківського ринку.
Так само мають бути очевидні і невідворотні санкції за їхнє порушення. Відповідальність за вчорашні помилки — найкраща гарантія їх неповторення.
Коментарі - 12
Обвали гривні в нас були в 2008 да 2014−15 роках.
2012 — 200 000 — не співпадає
2008 — 150 000 — єдиний випадок який можна притягнути за вуха
2007 — 50 000 — не співпадає
2007 — 25 000 — не співпадає
2006 — 15 000 — не співпадає
2006 — 8 000 — не співпадає
2004 — 5 000 — не співпадає
2004 — 3 000 — не співпадає
2003 — 2 000 — не співпадає
2001 — 1 500 — не співпадає
1998 — 500 — не співпадає
В данном случае звонят уже давно. Последний и в данный момент работающий, директор-распорядитель Фонда гарантирования вкладов Светлана Рекрут, заявляет о необходимости повышения гарантированной суммы возмещения, уже третий год.
Цікаво, як деякі вперто не хочуть міняти прізвище. Воїстину «Не яйця красять чяловєка»