1 квітня 2021, 14:54 Читать на русском

Хто заплатить за блокування Суецького каналу

Блокування Суецького каналу стало головною темою світових ЗМІ. Часто можна було почути, що це проблема, в першу чергу, страхових компаній, які компенсують збитки судновласників. Що ж відбуватиметься насправді і як будуть розраховані компенсації, «Мінфіну» розповів директор департаменту андерайтингу «Страхової компанії ІНГО» Андрій Семченко.

Збитки власника судна

Що саме стало причиною блокування, будуть встановлювати незалежні експерти з врегулювання — диспашери. Вже зараз існує кілька версій, серед яких порив вітру, помилки в навігації та немореходність судна. Від того, що саме офіційно визнають причиною інциденту, буде залежати варіант розвитку процесу врегулювання.

Скоріше за все судновласник оголосить загальну аварію. Це означає, що в перелік збитків включать всі витрати на зняття судна з мілини. Рятувальні роботи та послуги, а також супутні витрати пропорційно будуть розділені між судновласником та всіма власниками вантажу.

Розподіл буде зроблено незалежно від того, чи постраждав їх вантаж і наскільки. Цей доволі складний розрахунок також проводять диспашери. Відповідно до їхнього звіту і проводяться виплати. Процедура передбачає арешт всіх вантажів у пунктах призначення до отримання гарантій від страховиків.

Інші постраждалі сторони

Втрати від інциденту несуть не лише власники судна, а й власники каналу. І тут враховується як збиток, що стався в результаті простою транзитного напрямку, так і через можливу екологічну шкоду. Втрачають й інші особи: власники вантажів, власники інших судів, фрахтувальники тощо. Збитки напевно будуть оцінені у десятки мільйонів доларів для всіх причетних.

Як саме буде діяти страхування в цьому випадку? Тут може спрацювати ціла низка страхових покриттів. В першу чергу, КАСКО для судна та відповідальність судновласника. По-друге, страхування вантажів як на судні, що перекрило рух, так і на інших, що були заблоковані.

Зазвичай збитки, викликані затримкою доставки, не покриваються. Але страхування залишається в силі, коли затримка вантажу сталася за обставинами, що не залежать від страхувальника або вимушеного відхилення від маршруту. Саме наш випадок.

А от втрата очікуваної вигоди від своєчасного продажу та доставки може підпасти під виключення згідно Лондонських правил страхування вантажів. Щоб цього не сталося, існує так званий Project cargo — покриття, яке потрібно купувати окремо та включати в договір спеціальні застереження.

Основні ризики, що покриваються відповідно до Project cargo, — це фізичне пошкодження вантажу, пошкодження судна, в тому числі поломка обладнання на судні, а також загальна аварія.

Отже, страхування Project cargo також може допомогти власникам вантажу. В першу чергу воно актуальне для складного і дорогого обладнання, яке виготовляється на замовлення. Наприклад, для будівництва об'єкту морем доставляється критично важливий компонент, який потрібно отримати та встановити згідно з графіком, щоб продовжувати будівництво, вчасно здати об'єкт та генерувати прибуток.

У нас була практика використання такого покриття під час будівництва в Україні низки сонячних електростанцій з фінансуванням міжнародних організацій. Але для вітчизняних підприємств переважно це екзотика.

Читайте також: Що буде з цінами на нерухомість за повного локдауну

Таким чином, можливостей для відшкодування збитків основних учасників інциденту багато. А от успішність їх реалізації буде залежати від експертів, а саме швидкості та якості розрахунків і умов договорів страхування.

Коментарі - 2

+
+34
Anjey2410
Anjey2410
2 квітня 2021, 12:58
#
Заплатит конечный потребитель.
+
0
i1 i1
i1 i1
3 квітня 2021, 12:57
#
Чого люди тільки не придумають лиш би не признавати що світом керує випадковість і хаос.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися