В липні 2021 року набрав чинності закон, що регулює колекторську діяльність. Ольга Лобайчук, керівник управління захисту прав споживачів фінансових послуг Національного банку України, розповіла Інтерфакс-Україна, що зараз дозволено колекторам і як в разі чого захиститися від їх «неетичної поведінки». «Мінфін» публікує скорочений текст статті.
Як захиститися від «неетичних» колекторів. Поради від регулятора
Реєстр колекторських компаній
Нацбанк веде публічний Реєстр колекторських компаній, в якому повинні бути зареєстровані всі без винятку колектори. Банкам та фінансовим компаніям заборонено працювати з колекторами, які не зареєстровані в Реєстрі. Саме реєстрація надає їм статус колекторської компанії відповідно до закону. Доступ до Реєстру є цілодобовим та безоплатним для усіх громадян.
Отже, коли до вас телефонує чи пише колектор, передусім перевірте, чи включена організація, яку він представляє, до Реєстру. Якщо ні, ви маєте справу з «чорним» колектором, діяльність якого є незаконною. В такому разі єдина порада — звертатися до поліції.
Читайте також: Набули чинності нові правила взаємодії колекторів з боржниками
Що дозволено колекторам
Кредитодавець, новий кредитор, колекторська компанія можуть взаємодіяти зі споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем або третіми особами, взаємодія з якими передбачена договором про споживчий кредит, та які надали згоду на таку взаємодію. Але прописані чіткі рамки такої взаємодії, а саме колектор може:
- проводити телефонні та відеопереговори, особисті зустрічі. Проведення особистих зустрічей можливе виключно з 9 до 19 години, за умови що особа, з якою здійснюється взаємодія, не заперечує проти проведення з нею зустрічі та попередньо надала на це згоду;
- надсилати текстові, голосові та інші повідомлення засобами телекомунікацій. Це також стосується «автодозвону», який є законним методом, але обмежений 30 хвилинами на день;
- надсилати поштові відправлення з позначкою «Вручити особисто» за місцем проживання чи перебування, або за місцем роботи фізичної особи;
- колектор може взаємодіяти зі споживачем не більше двох разів на добу.
Читайте також: В Україні колектори почали працювати по-новому
Коли поведінка колекторів стає «неетичною»
Список заборон досить довгий і складний. Ось головні.
По-перше, колектор не може чинити психологічний тиск на споживача: шантажувати, принижувати честь і гідність, шкодити репутації, повідомляти про борги роботодавцю чи третім особам тощо.
По-друге, колектор не може обробляти дані споживача, його близьких осіб, представника, поручителя, спадкоємця, які надали згоду на взаємодію, а також третіх осіб, які таку згоду не надали, про графік роботи, місця відпочинку, поїздки, стан здоров'я, використовувати інформацію з соціальних мереж та особисті фото тощо.
По-третє, колектор не має права телефонувати вночі, у святкові та неробочі дні, використовувати автодозвон більше 30 хв на добу, надавати неправдиві дані про наслідки невиконання зобов'язань, застосовувати погрози тощо.
Як захиститися від колекторів особам, які не брали кредит
Якщо ви не були поручителем, майновим поручителем за кредитом та не підписували жодних документів, просто знайомство чи навіть сімейні відносини з боржником вас ні до чого не зобов'язують. Під час контакту з колектором забороніть вас турбувати та наголосіть на тому, що ви не давали згоди на взаємодію. У разі, якщо дзвінки та повідомлення надходять від робота, заблокуйте їх за допомогою функцій телефону.
Якщо колектори продовжать вас турбувати, напишіть вимогу до компанії, яку вони представляють, із запереченням проти взаємодії.
Якщо дзвінки та повідомлення не припиняються, зафіксуйте випадки правопорушень: запишіть розмову, зробіть скріни повідомлень тощо та надайте ці докази до Національного банку України разом із скаргою на колектора.
Читайте також: НБУ покарав колекторів, які систематично погрожують боржникам
Як захиститися від колекторів боржнику
Найперше правило — не створювати собі проблем. Не беріть кредит, якщо розумієте, що не зможете його погасити. Підписуючи кредитний договір, ви берете на себе зобов’язання повернути запозичені кошти разом із визначеними договором відсотками.
Звісно, є ситуації, коли навіть сумлінні споживачі не можуть платити за кредитом. Це відбувається через суттєве погіршення фінансового становища: хтось втрачає роботу, у когось виявляють захворювання, що веде до значних витрат та неспроможності працювати. Буває різне. Головне — не ховатися від кредитодавця і домовлятися про реструктуризацію боргу.
Та повернімося до випадків, коли контакт з колектором вже відбувся. Якщо співробітник веде себе некоректно та порушує перераховані вище вимоги, раджу зафіксувати його дії: записати розмови, зробити копії повідомлень. Зібрані докази разом зі скаргою на фінустанову, що займається стягненням вашої заборгованості, надайте до Нацбанку.
Що буде з порушниками закону
Законом передбачені заходи впливу: від штрафів до виключення з Реєстру колекторських компаній.
Штраф за кожен випадок порушення законодавства та вимог до етичної поведінки — від 3 до 6 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі отримання третього штрафу упродовж року колекторська компанія виключається з Реєстру.
У випадку з кредитором, який займається стягненням проблемної заборгованості самостійно (без залучення колекторської компанії), окрім штрафів, можуть також бути застосовані жорсткіші заходи впливу, такі як призупинення або анулювання всіх ліцензій на надання фінансових послуг.
Коментарі - 10
Але ще більше вони не люблять тих, хто кредитів взагалі не бере…
https://minfin.com.ua/ua/blogs/bonv/126467/
Но названивали без остановки с кучи номеров. Запарился блокировать. Звонил робот.
Записал видос про звонок. Отравил в НБУ.
НБУ ответил что по сути это не их забота. То что те достали мои данные и пользуются ими без моего ведома — обращайтесь в мин инфрастуктуры вроде или кто там следит за выполнением.
То что они не перестают названивать — то это к ментам.
Сам НБУ в свою очередь к коллектору обратился (из письма что я получил), что мол какого черта, те сказали что это все не правда и типа я ошибся.
В общем, рекомендация обратиться к НБУ мне кажется не корректна. К полиции лучше уж сразу.