На початку серпня 12 міжнародних банків, що працюють в Україні, виступили з ініціативою згорнути програму «5−7−9». На їхню думку бюджетні кошти витрачаються переважно не на підтримку бізнесу, що постраждав від карантину, та не на створення нових робочих місць, а на поповнення оборотних коштів платоспроможного бізнесу. У свою чергу за збереження програми виступили державні банки. Вони переконані, що програма себе виправдала і має значний потенціал.
Чому банки просять згорнути програму дешевих кредитів «5-7-9»
В чому недоліки «5−7−9» та чому банки ризикують перетворитись на її заручників, у колонці для НВ пояснив голова правління Райффайзен Банку Олександр Писарук.
Проблема для всього сектору
На порядку денному — обговорення державної програми «Доступні кредити 5−7−9%». Я підтримую відкриту і фахову дискусію. Банкіри звикли оперувати фактами, цифрами і думати наперед.
Як і будь-яка інша, ця дискусія має підійти до логічного завершення. І як на мене, доволі очевидного висновку — слід докорінно змінити або ж поступово згорнути програму 5−7−9%. Тим не менш, один контраргумент у цій дискусії, адресований персонально мені, дещо неприємно здивував. Опонентів цікавило, чому мене, як керівника іноземного банку, взагалі хвилює державна програма та яке мені діло, як використовується бюджет держави.
Так, мені є діло. Райффайзен Банк — один з лідерів програми, і з загальних 50 млрд грн ми видали кредитів на 10 млрд грн. Програма відіграла важливу роль у пік кризи, підтримавши бізнес минулого року, але сьогодні важливо розуміти, як позичальники будуть повертати гроші. І чи готові вони це зробити, коли програма завершиться. Стати заручниками державної програми низьких ставок — загроза як для бізнесу, так і банків. Треба лікувати не відсоткову ставку, а власне систему підтримки бізнесу, бізнес-клімат.
Рефінансування замість допомоги
Програма 5−7−9% практично вичерпала свій макроекономічний ефект. Розроблена як тимчасовий захід допомоги на час кризи covid-19, вона значною мірою стала структурним субсидуванням здорового бізнесу державою.
По суті, більшість позичальників рефінансують існуюче фінансування оборотного капіталу, щоб зменшити низку власних витрат. Очевидно, що буде складно задовольнити різко зростаючий попит на дешеві кредити в рамках програми 5−7−9% за рахунок бюджетних коштів. Поступовий вихід з таких програм потребує виваженого підходу, щоб не створити проблем для позичальників та банків.
Читайте також: Класичні банки застаріли: вони вивертають клієнта навиворіт
Якщо не вирішити ці та інші відкриті питання програми зараз, у перспективі програє весь ринок. А ми, банкіри, добре навчені болісним кризами 2008 та 2014 років. Тому, гадаю, в нас достатньо досвіду, щоб робити висновки з минулих помилок.
Коментарі - 22
Но можно еще узнать количество кредитов, я имею в виду скольким людям/организациям вы их выдали.
Да, и конечно в этой ситуации логично предлагать закрытие программы, чтобы потом побыстрее проверка пришла.
Вы банк не перепутали?
Пенсионерам автосписание подключат)
Проще ОВГЗ купить.
Стабильность™ у нас уже есть — стабильно после чтения украинских экономических новостей трудно не комментировать их матом.
Я кстати свои украинские читаю.