Мінфін - Курси валют України

Встановити
vshapran
Виталий Шапран
Зареєстрований:
5 жовтня 2011

Останній раз був на сайті:
13 серпня 2024 о 21:35
Підписчики (178):
Svitanka
Svitanka
Alex122
Alex122
Mikhail6759
Mikhail6759
54 року
rybnitska
rybnitska
DiGek
DiGek
Киев
swodnix
swodnix
torg879
torg879
20388156
Kyleta 12
Полтава
vetalmihey
vetalmihey
54 року, Запорожье
Romancho
Romancho
41 рік
24savage
24savage
ballistic
ballistic
3 року
всі підписчики
экономист, финансовый аналитик
20 червня 2024, 20:47

Про розвиток кредитного ринку

Прийняв участь у засіданні УСПП з питань доступу підприємців до кредитів. НБУ анонсував стратегію, але не показав її нікому. З анонсу стратегії випливає, що нас очікують не ринкові реформи, а перелік заходів адміністративно-господарського типу з розширення кредитування. Принаймні слово «ринок» в анонсі я не побачив, а з урахуванням зростання частки держави в банківському секторі наша банківська система все більше стає схожою на Держбанк СРСР, що дивно для країни з ринковою економікою. Втім, будемо критикувати стратегію коли, вона з’явиться, поки що бачимо кволий анонс. Тому зараз не про стратегію, а про проблематику кредитного ринку:

1. Поточне зростання кредитування не слід сприймати як перемогу. Проблема в якості такого зростання та в його впливі на економіку, оскільки в мирний та в воєнний час воно принципово різне. Роздмухування кредитів на безпековий сектор під час війни – це об’єктивна та першочергова необхідність, але в загальній статистиці зростання таких кредитів не несе того потенціалу зростання ВВП, що за мирних умов. До цього ефекту слід додати зростання частки офіційного сектору, яке відбулось через зростання ролі держави в економіці і об’єктивно підтверджується зменшенням частки готівки в загальному грошовому обігу. Більша частка офіційної економіки тягне за собою зростання кредитування. Тож якщо зважити на інфляцію, зростання офіційного сектору, загальне зростання ВВП та відняти оборонний сектор – то реальна кредитна підтримка економіки не зростає, хоча номінальні цифри вказують на цей процес. Тому бізнес і скаржиться на дефіцит кредитної підтримки на фоні райдужної статистики.

2. Ще гірша ситуація зі ставками. За часи незалежності в Україні так і не народились індикативні ставки кредитного ринку, а НБУ продовжує «продавати» середньозважені зі статистичної звітності, які по факту є середньою температурою по лікарні з урахуванням моргу. Тому номінально нам розповідають про 16,5%, в реальності ж це майже вартість ресурсів для банків від НБУ, а під 17% річних в нас займає Мінфін через ОВДП. То що наші банки такі собі благодійники: віддають гроші дешевше ніж беруть? Звісно ні, просто нам не показують реальні ефективні ставки, які включають в себе комісію. Як приклад, нижня межа ставок по кеш-кредитам на 20.06.2024 року: ПУМБ 52,86%, ТАС 42,48%, Юнекс 66,24%, Приват 37%, Райф 34,96% і т.д. Ставки можна подивитись тут на Мінфіні. Так, ринок cash-кредитів дорогий, але і наведена нижня межа вартості. Тобто при інфляції 3,3% реальне навантаження на позичальника просто космічне.

3. Конфуз зі ставками сьогодні обумовлений не тільки війною і слабкістю страхування від військових ризиків, але й наступними чинниками: (А) Розбалансована монетарна політика з систематичними грубими помилками в інфляційних прогнозах призвела до підтримки необґрунтовано високого процентного навантаження, в т.ч. на позичальників prime-сегменту. (Б) Зарегульованність банківського кредитування та в цілому роботи банків, які іноді витрачають значну частину ресурсів на вимушену підтримку резервів по активним операціям. (В) Вкрай невдале збільшення податкового навантаження на банки, яке було ініційоване парламентом в формі збільшення податку на прибуток для банків вдвічі. Законотворець переслідував мету витягти частину зароблених банками коштів саме від депозитних сертифікатів НБУ, але під базу оподаткування потрапило і зароблене від кредитних операцій. То що ми хочемо від банків? Зріс кредитний ризик через війну, вдвічі збільшився податковий тиск, НБУ продовжує штампувати нові і нові вимоги до банків в гонитві за європейською регуляторною модою, наче в нас і немає війни, а вони мають кредитувати під 16,5%? Саме тому ми і бачимо об’єктивну картину з реальними ставками від кілька десятків відсотків, при інфляції в 3,0-3,3%, що менше таргету. В ринковій економіці так не буває, що щось береться невідомо звідки. Фіскали радісно подоїли банкірів і повали це як помсту за надприбутки від ДС НБУ, тепер отримайте у відповідь супер маржу. Окремо слід сказати про страховий ринок. Вперте посилення регулювання з боку НБУ приводить до масової ліквідації страховиків, регуляторні вимоги в Україні до страховиків місцями вже більше ніж у ЄС, і це на фоні дефіциту страхового покриття ризиків, які частково переносяться на Державний бюджет.

4. На фоні зловживання адміністративним впливом, на кредитному ринку можна помітити абсолютно нульовий результат в галузі покращення роботи механізму монетарної трансмісії. В Україні відсутня легальна можливість для секьюритизації активів банками, дуже слабо розвинутий ринок облігацій банків, страховиків і фінансових компаній. Ринок настільки зарегульований, що перетік капіталу між його секторами сильно ускладнений. На цьому фоні взагалі немає інструментарію, який є каталізатором роботи монетарної трансмісії, типу відсоткових деривативів чи ABS, я вже не кажу про потребу сектору страхування у таких специфічних інструментах як cat-бонди. Ми продовжуємо сповідати інфляційне таргетування (ІТ) і за останні 10 років мало що зробили для покращення його якості. Сам НБУ підтверджує, що реакції ринку на зміну облікової ставки очікують від 6 до 18 місяців.

5. В нас до сих пір перекритий канал перетоку кредитних ресурсів під іноземних банківських груп на національний кредитний ринок. В Україні нараховується 14 банків з іноземним капіталом, на материнські структури яких припадає близько 0,5 трлн доларів США ліквідності. Але оскільки на ринку присутній яскраво-виражений валютний ризик – ці ресурси потенційно доступні лише нашим експортерам. Зарегульованність операцій банків на валютному ринку призвела взагалі до парадоксу, коли ставки за валютними депозитами в українських банках коливаються від 0,1% до 1,5%, на фоні поточної дохідності по казначейськім зобов’язаннями США на рівні 4,3-5,3%. В країні на руках у населення від 20 до 60 млрд доларів США, які можуть бути залучені банками, але хто їх туди понесе під 0,1%, тому вони продовжують або лежати під матрацами, або служити обіговими коштами у тіньовому секторі. Все це відбувається на фоні зростання валютних резервів НБУ до історичних рекордів, помилкових спроб штучно девальвувати гривню в угоду короткостроковим фіскальним інтересам і виділення все нових і нових траншів допомоги і кредитів нашими іноземними партнерами. З урахуванням останнього рішення G-7 в Україні немає проблем з надходженням валюти, в Україні є проблеми з валютною політикою НБУ, який загрався в «ринковий курс», розгойдав ринок, а тепер продовжує розтрачувати ЗВР. Думати потрібно про те, як прийняти в економіку, яку обслуговує грошова маса в еквіваленті 40 млрд доларів США, зовнішній потік у 50 млрд на рік. Тож на порядку денному – суттєва реставрація монетарного режиму в угоду нашим національним інтересам та розбудова кредитного ринку так, щоб це на собі відчули підприємці і населення, а не відбувалось лише в солодких розповідях НБУ.

От тому я цілком розділяю глибоке занепокоєння членів УСПП рівнем кредитної підтримки бізнесу, і загалом підтримую ідею залучення до вирішення цього питання РНБО, тим більше що до окремих членів керівного складу НБУ є ну дуже багато цікавих питань крім кредитного ринку. Звісно, дуже добре, що державні програми кредитування підкріплюють економіку. Так і має бути, але це лише тимчасові «милиці» для кредитної системи, яка має рухатись до ринку, такого як у США, ЄС чи навіть хоча б у Туреччині, а не перебувати в стані перманентної інвалідності.

Віталій Шапран

Переглядів: 351, сегодня — 1
Стежити за новими коментарями

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися