Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
8 липня 2025, 17:43

Пенсії відреформують до кінця 2025 року: чим це загрожує майбутнім пенсіонерам

Міністерство соціальної політики планує велику пенсійну реформу. До кінця 2025 року планують запровадити, зокрема, накопичувальну систему загальнообов'язкового державного пенсійного страхування і нову формулу розрахунку пенсій у солідарній системі за балами. Які ризики може нести ця реформа, ДТ розповів експерт із питань соціальної політики Андрій Павловський. «Мінфін» вибрав головне.

Як рахуватимуть за балами

З липня 2025 року планується нова формула розрахунку пенсій із поділом на дві частини.

Базова пенсія — 30% від мінімальної зарплати після сплати податків. У 2025 році це 1 848 грн (менше прожиткового мінімуму для непрацездатних у 2 361 грн і втричі менше фактичного прожиткового мінімуму). Виплачується всім пенсіонерам, незалежно від стажу та зарплати.

Страхова пенсія — розраховується за балами, залежно від років страхового обліку, розміру зарплати та її співвідношення до середньої зарплати у країні, за кожен місць трудової діяльності пенсіонера.

Переваги бальної системи:

  • усувається різниця між пенсіями, призначеними у різні роки при однакових показниках;
  • для осіб із зарплатою на рівні середньої заробітної плати в країні та нижче розмір пенсії буде трохи більшим;
  • новий механізм індексації застосовуватиметься до всіх пенсій, у тому числі і до раніше призначених, що забезпечить застосування однакового порядку підвищення всіх пенсій.

Недоліки:

  • вартість одного бала (наразі 1,02 грн у 2025 році) щорічно встановлюватиме уряд у ручному режимі;
  • для тих, у кого зарплата перевищує середню, пенсії будуть нижчими.

Також пропонується у Законі України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» такий соціальний показник, як «мінімальний розмір пенсії за віком», замінити на «розмір базової частини пенсії за віком».

Така заміна є безпідставною, адже статтею 17 цього Закону визначено, що основні державні соціальні гарантії встановлюються з метою забезпечити конституційне право громадян на достатній життєвий рівень.

При цьому визначено, що основні державні соціальні гарантії, які є основним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Що з доходом

Є серйозні застереження щодо запровадження обов'язкової накопичувальної системи під час війни й економічної кризи. Досвід інших країн та експерти міжнародних фінансових організацій вказують, що для успішного запровадження накопичувальної пенсійної системи потрібні стале економічне зростання та значне збільшення доходів населення впродовж декількох років поспіль. Прогнозувати стале економічне зростання в Україні під час війни важко.

Інвестиційний дохід від пенсійних активів має перевищувати рівень інфляції за рік хоча б на 2−3%. За даними НБУ, інфляція у 2022 році була 30%, у 2024 — 12%. За даними Держстату, в травні 2025 року інфляція в Україні прискорилася до 15,9%. Тобто річна дохідність інвестиційних інструментів (депозитів, ОВДП чи комерційних цінних паперів) має перевищувати щонайменше на 3% інфляційні показники.

Проте в Україні легальних галузей економіки з такою інвестиційною дохідністю практично немає. У кращому разі, можна говорити про 8−10% річних. При цьому в Україні дуже слабкі фінансові інституції, нерозвинений ринок цінних паперів та обмежена кількість реальних інвестиційних інструментів. За таких умов гарантувати людям збереження коштів від інфляції неможливо.

Визначальний ризик запуску обов'язкової накопичувальної системи в нестабільній економіці — накопичення на пенсійних рахунках можуть стати від'ємними.

Для ефективності необхідні низькі адміністративні витрати — не більше 1−1,5%. Досвід Аргентини та Чилі показує, що високі адміністративні витрати призводять до вкрай низьких результатів довгострокового інвестування і суттєвого зменшення пенсійних виплат.

Найбільшою проблемою є відсутність реальних державних гарантій збереження пенсійних накопичень. Немає чіткої системи повернення пенсійних активів, у разі ліквідації емітентів цінних паперів і банків. Є загроза, що накопичувальна система за несприятливих умов перетвориться на велику фінансову піраміду.

Проблеми соціальної справедливості

З 2022 року спостерігається різке зростання (у 2,5 раза) кількості осіб із зарплатою понад 160 тис. грн (максимальна база нарахування ЄСВ), із частини якої не сплачується єдиний соціальний внесок. Це створює додаткове навантаження на бюджет Пенсійного фонду.

Ще одна серйозна проблема полягає в разючій диспропорції в оплаті праці між керівниками держпідприємств, членами наглядових рад, працівниками центральних органів влади та працівниками реального сектора. Ця диспропорція має негативний мультиплікативний ефект — нерівності в зарплатах викликають ще більші нерівності у пенсійному забезпеченні.

За даними Мінсоцполітики, середній розмір довічного утримання суддів наприкінці 2024 року сягав 99,74 тис. грн на місяць — у 17 разів більше за середню пенсію і в 42 рази більше за мінімальну пенсію для непрацюючих.

Мета реформи має включати вирішення таких головних проблем: створення передумов для сталого розвитку економіки і, як наслідок, для розвитку пенсійного забезпечення на основі державного і недержавного пенсійного страхування; вдосконалення системи управління пенсійним забезпеченням.

Для посилення соціального захисту громадян необхідно дотримуватися єдиних принципів реалізації процесу реформування пенсійної системи України, до яких можна віднести:

  • економічну обґрунтованість і фінансову спроможність пенсійної системи;
  • соціальну справедливість — один закон для всіх та однакові правила, і одна формула нарахування пенсій для всіх без винятку; унеможливлення існування привілейованих груп спецпенсіонерів, що отримують пенсії за окремими законами, наприклад таких, як колишні прокурори, поліцейські, судді;
  • розуміння та підтримку пенсійної реформи широкими верствами населення;
  • добровільність і свободу вибору, підвищення зацікавленості та відповідальності громадян за свій добробут у старості;
  • сприяння економічному розвитку країни та зростанню національних заощаджень.

Досвід яких країн може бути корисним

Уряд повинен врахувати негативний досвід країн, де в мирний час і за сприятливіших економічних умов запровадження обов'язкової накопичувальної системи зазнало краху:

  • Угорщина (2010): парламент призупинив сплату внесків на індивідуальні рахунки і санкціонував переведення коштів до солідарної системи через занадто високі довгострокові витрати;
  • Польща (2014): через державні обмеження фонди почали отримувати від'ємну дохідність, уряд дав громадянам три місяці на повернення до солідарної системи;
  • Чехія (2016): оголосила про ліквідацію другого рівня, створеного лише у 2013 році.

Отже, перед запровадженням уряд повинен забезпечити:

  • відсутність негативного впливу на солідарну систему (вимога МВФ);
  • стабільне економічне зростання, підвищення зарплат і зниження інфляції;
  • гарантування збереження пенсійних накопичень;
  • заходи проти зловживань і завищених адміністративних витрат.

Читайте також: Пенсія для тих, хто за кордоном: що робити, аби не втратити її у 2026 році

Що ще необхідно врахувати

Щодо накопичувальної системи: впровадження в умовах війни, кризи, високої інфляції без реальних гарантій збереження накопичень несе великі ризики негативного результату. На сучасному етапі доцільно утриматися від впровадження обов'язкової накопичувальної системи.

Щодо бальної системи: має позитивні та негативні ознаки. Позитив — усунення різниць між пенсіями різних років, трохи більші пенсії для осіб із середньою зарплатою та нижче. Негатив — базова пенсія менша від прожиткового мінімуму, нижчі пенсії для високооплачуваних працівників.

Для посилення діючої системи потрібно:

  • запровадити однакові правила нарахування для всіх, максимально скоротити привілейовані групи спецпенсіонерів;
  • усунути диспропорції в оплаті праці;
  • зняти обмеження щодо максимальної бази нарахування ЄСВ;
  • мінімізувати тіньову зайнятість.

Головне: пенсійне забезпечення зачіпає інтереси кожного громадянина, тому від прозорості схем відрахувань і справедливості нарахування залежить суспільний настрій щодо реформ. Успішне реформування можливе лише за умов сталого економічного розвитку та зростання доходів населення. Буде економічне зростання — стануть можливими справжні пенсійні реформи, не буде — продовжаться занепад і деградація пенсійного забезпечення.

Реформування пенсійної системи можливе лише за сталого розвитку економіки та зростання доходів населення, бо проблеми пенсійного забезпечення є похідними від проблем економіки.

Буде економічне зростання — стануть можливими і справжні пенсійні реформи, не буде економічного зростання — продовжаться занепад і деградація пенсійного забезпечення.

Коментарі - 28

+
0
vbhjckfd
vbhjckfd
8 липня 2025, 22:48
#
Мда, ну якщо угорці з поляками не осилили…
+
+69
manson
manson
8 липня 2025, 23:28
#
А может сначала посчитаем людей? Если будет половина пенсионеры то реформы уже не нужны.
+
0
vbhjckfd
vbhjckfd
9 липня 2025, 17:55
#
Чому? Чим гірше з демографією тим солідарна система в більшій дупі ж, а отже реформувати треба чим пошвидше…
+
+60
Bitcoin
Bitcoin
9 липня 2025, 0:43
#
30 лет спошлных реформ. Разбудите меня через 100 лет и я скажу, что в Украине мовный срач и вечные псевдореформы. Кстати, дураки и дороги в той же кондиции.
+
0
gorobezus
gorobezus
9 липня 2025, 10:36
#
С текущей демографией Украина не дотянет даже до конца текущего столетия. Слав Богу я до этого не доживу.
+
0
Ranet
Ranet
9 липня 2025, 1:28
#
Что вы воруете с убытков? Воруйте с прибылей! 😅
+
+30
glan
glan
9 липня 2025, 9:36
#
Эту жвачку про накопительную систему жуют электорату уже 25 лет, а воз и ныне там.
+
+39
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 липня 2025, 11:18
#
А кто вообще сказал что это «эксперт»?
Если бы это был «эксперт» то он не акцентировал внимание на зарплатах (огульно) гос служащих (отдельная тема) а начал бы с самого Министерства Соц Политики в подчинении которого находится Пенсионный фонд .
для начала. посмотрим Бюджет Украины за 2018 год, Год рассвета «реформ» и «всеобщего экономического счастья»
2500000(код) Міністерство соціальної політики України — 160 млрд 720 млн 424 т гривен, фонд заработной платы -744 млн 269 т гривен, коммунальные платежи 49 млн 921 т гривен.
2501010 — 0412 (код 0 Керівництво та управління у сфері соціальної політики — фонд зар платы 131млн 036 т гривен. коммунальные платежи 4 млн 524 т гривен. В состав Мин Соц Пол. входит —
1.2502000 (код) Державна служба з питань праці - фонд зар платы — 461млн 682 т гривен
2. 2505000… Державна служба України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції
3. 2506000 … Пенсійний фонд України
4.2507000 Фонд соціального захисту інвалідів
Вот надо с чего начинать, а потом начинать пересматривать всю систему оплаты труда гос служащих… для справки есть РАБОЧИЙ пример организации работы самого «офиса» пенсионного фонда в Грузии.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 липня 2025, 11:21
#

И для справки в 2018 году зарплата всех Судей Украины составила 8 млрд 413 млн 525 т гривен. Это после проведенной «рехформы»
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2025, 12:18
#

В Украине на апрель 2025 года насчитывалось 10 331 375 пенсионеров.
Из них пенсию по возрасту получают всего 7 490 320 человек.

В то же время сейчас всего 3769 человек получают пожизненное содержание судьи.




+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 липня 2025, 13:01
#
Qwerty1999
.очень содержательный комментарий (как обычно).
Ну, а по поводу реорганизации самого аппарата Мин Соц с сокращением персонала и применения электронных ресурсов для администрирования поступлений и начисления пенсий и других соц выплат, вам. конечно как «эксперту» добавить нечего?
Ну. да , понимаю ,вам и вашим братьям по разуму, как …старожилам… форума лучше заниматься сплетнями и склоками .
Ну и периодически «тащить» на украинский форум откровенную пророссийскую МАЯЧНЮ например —
Qwerty1999 24 декабря 2024, 19:10
Трохи ретроспективи про приватбанківські судові справи у США 08.‎04.‎2024

…Довідково:
RK02 — Коломойський
RZ11 — Зе…
И потом всем вашим «скопом» смаковать эту БРЕХНЮ!!!
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2025, 13:34
#
GrugoriyHoland
«очень содержательный комментарий (как обычно).»

Конечно содержательный, ведь оспорить приведенные мною фактические цифры численности невозможно, поэтому GrugoriyHoland как всегда в своём репертуаре — что-то насочинял, в чём-то огульно обвинил, написал текст «БРЕХНЯ» или «МАЯЧНЯ» и считает, что справился…

Гришраня - почаще вспоминайте свою «БРЕХНЮ» и «МАЯЧНЮ»,
например, о финансировании зарплат Наб. совета НБУ из бюджета страны,
да поменьше выдумывайте отсебятины…

+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 липня 2025, 13:46
#
Повторяю специально для «самопровозглашенного» эксперта —
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/679−14#Text
Про Національний банк України
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 29, ст.238)
…Стаття 4. Економічна самостійність
Національний банк є економічно самостійним органом, який здійснює витрати за рахунок власних доходів, а у визначених цим Законом випадках — також за рахунок коштів Державного бюджету України.

Весь текст Закона приводить? Или у вас свое «экспертное» толкование Закона?
По поводу вашей МАЯЧНИ, разбирал в «блоге» не один раз!!!
Ну, а самая яркая МАЯЧНЯ это последнее ваше «творение», которое понравилось всем вашим братьям по разуму!!! -
Как рождается ИПСО (часть 6) или… о «экспертах»…
https://minfin.com.ua/ua/blogs/grugoriyholand/251838/
И о сплетнях, может вам напомнить как вы распустили сплетню о моей работе в таможне и чем это аргументировали??? Есть и «скрин» вашей БРЕХНИ и текстовые записи.
Ну и о правилах форума. которые вы лично постоянно нарушаете —
3.3.2. При цьому заборонені:
б) коментарі, що містять образу на адресу тієї або іншої особи,

Так что это за ГРИШРАНЯ?
Или вы может назавете ,когда я вас оскорблял или неуважительно относился???
Вывод -в очередной раз убеждаюсь что вы есть обычный хам, склочник и сплетник.
Хорошего дня и вам и вашим братьям по разуму!
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2025, 15:57
#
GrugoriyHoland

К чему столько пафоса и брехни.
«Стаття 4. Економічна самостійність
Національний банк є економічно самостійним органом, який здійснює витрати за рахунок власних доходів…»

НБУ более 25 лет не финансируется из бюджета Украины — это факт,
который подтверждается твоей же цитатой.
Хочешь оспорить — приведи реальный факт финансирования НБУ
из бюджета страны, а не норму закона, разрешающего это делать
«у визначених цим Законом випадках».

Приведенная мною численность пенсионеров — это факт.
Хочешь оспорить — приведи свои цифры.

По Канцлерскому суду штата Делавэр я озвучивал только факты.
Если у тебя есть противоположная информация — озвучь публично.

«Так что это за ГРИШРАНЯ?»

Насколько я знаю — это уменьшительно-ласкательное от «Григорий»
и однозначно не является ни хамством ни оскорблением.
Если за годы госслужбы привык к обращению только по имени
и отчеству — так озвучь публично своё имя и отчество, хотя
форум минфина это и не госслужба, но может кто-то и будет
к тебе так обращаться…
Тебе не нравиться обращение «Гришаня», а меня огорчает,
когда специально коверкают мой никнейм или обзывают
каким-то Андреем.
Так что смирись и больше думай о внучке и будущей своей жизни
в Германии, вместо бесплатного времяпровождения на форуме.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 липня 2025, 16:24
#
Qwerty1999

.По Канцлерскому суду штата Делавэр я озвучивал только факты.
Если у тебя есть противоположная информация — озвучь публично.
.

Еще раз, уважаемый,.какие факты. факты должны иметь подтверждение. У вас есть ссылка на оригинал этого документа размещенного на сайте МинЮст США?
С вашим братом по разуму этот вопрос обсуждали — еще 6 февраля 2025!!!
На сайте Мин Юст США и Верховного Суда такого решения НЕТ!!!
У себя в блоге я рассказал откуда и кто был автором этой МАЯЧНИ!!! На мой вопрос к вам. где вы взяли эту БРЕХНЮ, вы помните что ответили? А ваш брат по разуму сказал что это …просто трется в интернете… Так что вы. уважаемый целенаправленно. разместили информационный материал не имеющий подтверждения с целью дискредитации как и гражданина Зеленского так и Президента Украины гражданина Зеленского!
Так кто вы после этого?
И опять. прошу заметить — я вам не хамил! В отличии от вас!
Поэтому еще раз повторяю —
вы есть обычный хам, склочник и сплетник.
Хорошего дня и вам и вашим братьям по разуму!
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2025, 21:23
#
«Поэтому еще раз повторяю —
вы есть обычный хам, склочник и сплетник.»

Почаще смотрись в зеркало…
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 липня 2025, 21:27
#
А по факту той МАЯЧНИ которую вы притащили вам сказать нечего?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
9 липня 2025, 22:09
#
GrugoriyHoland

Тебе же нечего написать с фактами в руках, чтобы подтвердить свою публичную брехню о финансировании НБУ из госбюджета, так почему мне надо что-то тебе доказывать по судебному процессу Приватбанка против Коломойского в Канцлерском суде штата Делавэр…
Приведи года и суммы денежных средств, которые были перечислены из госбюджета для финансирования НБУ — возможно тогда я продолжу дискуссию о судебном процессе против Коломойского в США, но не раньше…
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
10 липня 2025, 4:37
#
Вы, уважаемый что-то «попутали»!!!
Есть Закон Украины, а есть пророссийская МАЯЧНЯ, которая направлена на дискредитациюкак и гражданина Зеленского так и Президента Украины гражданина Зеленского! И которую лично вы, как «эксперт» и «старожил» притащили на украинский форум, которой «смаковали» ваши братья по разуму, такие же «самопровозглашенные эксперты», более того не надав даже ссылки!!! на ресурс где была размещена эта МАЯЧНЯ,
Так о чем дальше говорить?

…а где вы эту маячню «нацарапали» мне лично известно —
https://minfin.com.ua/ua/blogs/grugoriyholand/251838/
+
0
Явам Нелох
Явам Нелох
13 липня 2025, 14:41
#
Це так у методичці ОП написано?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
14 липня 2025, 17:05
#
GrugoriyHoland

За всё время дискусии ты так ни разу не смог с фактами в руках подтвердить реальность финансирования НБУ из бюджета Украины, а вся твоя аргументация базируется на балабольстве, лозунгах и ярлыках, которые ты хамски навешиваешь на своих оппонентов…
По поводу гражданина Зеленского не стоит так волноваться — суд в США по иску Приватбанка против Коломойского и компании не будет длиться вечно, а значит по завершении суда станут публично доступны его результаты, в том числе, и инфа об аресте и конфискации денежных средств на банковских счетах всех причастных к незаконному выводу клиентских средств из Приватбанка.
Как не обзывай реальную действительность — «ИПСО», «БРЕХНЯ» или «МАЯЧНЯ» — она и дальше будет реальной действительностью
не зависимо от твоих желаний, убеждений или предвзятого мнения…
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
14 липня 2025, 19:12
#
Повторяю, есть Закон.
У вас есть своя трактовка? Ответ — нет.
Далее, то что вы пишете …станут публично доступны его результат…
это будет потом, может быть, когда-нибудь.
А сейчас есть факт — вы притащили на украинский форум с неизвестного ресурса пророссийское ИПСО, дискредитирующее военно политическое руководство Украины. И потом этот бред смаковали со своими братьями по разуму.
И ваши действия имеют не разовый характер, есть скрины той антигосударственной МАЯЧНИ которую вы «извергали». А все остальное это никому не нужная полемика.
… не говоря о вашей сплетне о моей работе на таможне…
Поэтому на этом думаю беседа закончена… Я очень себя уважаю чтобы опускаться до общения с склочниками и сплетниками.
Хорошего вечера.
Спасибо за понимание.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
16 липня 2025, 13:37
#
GrugoriyHoland
«Повторяю, есть Закон.»


Мог бы и привести хотя-бы одну норму Закона «О госбюджете...» за любой год, где прописана конкретная сумма госфинансирвания НБУ — но такого нет и в помине.

Кстати, почему ты себя постоянно выставляешь дураком,
делая вид, что не понимаешь разницы между нормой закона «имеет право» и фактическим отсутствием финансирования деятельности НБУ из госбюджета страны — или ты действительно не понимаешь разницы…
+
0
neverice
neverice
9 липня 2025, 13:30
#
І поточна система погана і нова не гарантує кращої ситуації. Що називається — які ваші пропозиції?
Пенсії суддів неприйнятні, але їх скасування мало вплине на загальну картину. Проблема суттєво в іншому — демографічна ситуація не тягне солідарну систему. Особливо, коли велика частина працює в тіні.
Я бачу лише один вихід — накопичувальна система, яка інвестує в міжнародні інструменти. Це автоматично дає мінімум 2−5% дохідності, незалежно від локальних криз (як суверенний фонд Норвегії). Це власне те, що роблять люди самостійно, якщо бажають сформувати власну пенсію. Нічого не заважає зробити це на державному рівні.
+
+24
Папа Римський Цукєрман
Папа Римський Цукєрман
9 липня 2025, 16:02
#
Ага! Молоді зелені реформатори мілованова, в результаті вкладуть ці фонди в якісь шиткоїни (вони ж всі із криптопокоління), а потім їх подадуть у безрезультативний міжнародний розшук як одарченка чи трухіна!
+
+9
Hennady
Hennady
10 липня 2025, 9:45
#
«Ще одна серйозна проблема полягає в разючій диспропорції в оплаті праці між керівниками держпідприємств, членами наглядових рад, працівниками центральних органів влади та працівниками реального сектора. Ця диспропорція має негативний мультиплікативний ефект — нерівності в зарплатах викликають ще більші нерівності у пенсійному забезпеченні.» — сміливо, як на сьогодні

«для тих, у кого зарплата перевищує середню, пенсії будуть нижчими.» — цікаво було б почитати з конкретними значеннями
+
0
Явам Нелох
Явам Нелох
13 липня 2025, 14:44
#
Віримо… Одним 100 000 пенсія і у 45 на пенсію іншим 3000 і на пенсію у 65. Інших реформ від блазнів не було і не буде.
+
+9
Qwerty1999
Qwerty1999
14 липня 2025, 17:16
#
Чтобы иметь право получать государственную пенсию — надо было в свое время официально работать, платить налоги и не забывать о контроле уплаты ЕСВ в ПФУ. Ну, а те, кто в своё время бравировал теневыми доходами и неуплатой налогов теперь пожинают горькие плоды своей бравады — выход на минимальную пенсию в возрасте 63 а то и 65 лет…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися