На ринку б/у авто — великий збій. Багато перекупників просто знімають свої машини з реалізації. Особливо масово ставлять на паузу продажі дорогих іномарок — від $20 тис. «Мінфін» розбирався, що відбувається на авторинку, і що буде з перепродажем машин далі.
Перекупники масово знімають вживані авто з продажу: чому ціни вищі, а пропозицій менше
За словами керівника Інституту досліджень авторинку Станіслава Бучацького, за підсумками жовтня, продажі уживаних авто зменшаться щонайменше на 15%.
Паралельно зростає кількість угод за різними схемами — без перереєстрації на покупця, за дарчими, під техпаспорт тощо. Це підвищує ризики для нових автовласників, адже в результаті можна залишитися і без грошей, і без авто. А деякі продавці намагаються підвищити цінники на 7−10%.
Річ у тім, що у жовтні набула чинності постанова Кабміну, згідно з якою продавати вживані авто українці можуть лише після офіційної оцінки їхньої ринкової вартості. Саме на цю суму нараховуються податки, якщо йдеться про продаж другого, третього та наступних транспортних засобів цього року (перший продаж за рік не оподатковується).
З продавців авто хочуть зняти 60 мільярдів
На початку жовтня уряд своєю Постановою № 1132 вніс зміни до Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, які мають ідентифікаційні номери.
Найважливіше нововведення — транспортні засоби, продаж яких підлягає оподаткуванню, мають проходити оцінку в офіційних оцінювачів, або за документами, що підтверджують ринкову вартість авто. І вже на цю суму нараховуватимуть податки.
Нагадаємо: в Україні діють такі податкові ставки для приватних продавців транспортних засобів:
- Перший продаж легкового авто, мопеда чи мотоцикла за рік — не оподатковується.
- Другий продаж легкового авто, мопеда або мотоцикла за рік — 5% від вартості плюс військовий збір (зараз — 1,5%, але Рада вже ухвалила закон про підвищення військового збору до 5%, він має набути чинності після того, як Президент його підпише). Тобто йдеться про податок у 6,5%, який вже найближчим часом може зрости до 10%.
- Третій продаж легкового авто, мопеда чи мотоцикла за рік — 18% ПДФО плюс військовий збір. Зараз це 19,5%, після набрання чинності новим законом щодо податків може бути 23% від вартості авто.
- За вантажними авто або причепами — 5% плюс військовий збір із першого та другого продажу за рік, і 18% плюс військовий збір — з третього та наступного продажу.
Але донедавна продавці платили податки, оцінюючи його вартість навскидь.
«До договору купівлі-продажу вносилася ціна зі слів продавця. Багато хто оцінював машину в символічну тисячу гривень, і на цю суму їм нараховували податок максимум до 200 гривень. Зрозуміло, що це справжні копійки, тому перекупники навіть відмовилися від старих схем, за якими торгували машинами до війни, — зокрема, від продажу за довіреністю.
Адже зараз брати довіреність дуже ризиковано: незрозуміло, що завтра може трапитися з власником, багато майна йде під арешти тощо. Тому перекупники всі авто оформляли на себе, на деяких висить по 300−400 машин", — розповів «Мінфіну» Олег Назаренко, голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів та дилерів.
Наразі правила змінилися. Щоб здійснити угоду купівлі-продажу, продавець повинен надати нотаріусу звіт оцінювача із зазначенням ринкової вартості автомобіля. І вже на цю суму нараховуються податки.
«Йдеться про величезні суми. Середня вартість авто, що найбільше продається на вторинному ринку, — $8 тис. Якщо для власника це другий продаж за рік, він повинен заплатити $520 податку, а якщо третій або більше — $1 560. Якщо йдеться про дорожчі авто — суми ще більші. За іномарку вартістю $20 тис. доведеться сплачувати $1 300−3 900 податків», — каже Бучацький.
Зорієнтуватися, у скільки оцінювачі можуть оцінити ваше авто, можна за калькулятором, який є на сайті Мінекономіки. Ціни є приблизними, але дають уявлення про ринкову вартість транспортного засобу.
Головний сервісний центр МВС підрахував як збільшення податків вплине на наповнення бюджету. Якщо минулого року з 491 тис. авто, які потрапили під оподаткування, було сплачено близько 1,5 млрд грн, то після запуску норми про обов'язкову офіційну оцінку сума може зрости приблизно до 62,4 млрд, тобто майже на 60 млрд грн. Заплатити ці гроші мають власники машин.
«Тобто середнє податкове навантаження на вживане авто складе 132,5 тис. грн (або близько $3,2 тис.), що в сотні разів більше, ніж нараховували продавцям донедавна», — підрахував Бучацький.
У МВС не приховують: головна мета нововведень — вивести ринок вторинних перепродажів із тіні та збільшити надходження до бюджету.
За словами заступника міністра цього відомства Богдана Драп'ятого, є чимало випадків, коли авто преміумкласу оцінюють лише до 15 тис. грн і, відповідно, із цієї суми сплачують податок.
«Наприклад, нещодавно було зареєстровано автомобіль Tesla Model 3 2022 року випуску за 10 тис. грн. Натомість реальна середня ринкова вартість такого авто перевищує 917 тис.», — зазначив Драп'ятий.
Перекупники зупиняють продаж
Згадана Постанова Кабміну офіційно діє вже майже місяць, тобто зараз уже можна підбити перші підсумки її впливу на ринок.
Для вторинного ринку вони стали катастрофічними. Річ у тім, що велику частку вторинних перепродажів утримують перекупники. Через них проходить щонайменше третина всіх угод.
Донедавна конкуренцію перекупникам складали комісійні майданчики та автосалони, але, як каже Назаренко, зараз більшість із них відмовилися від продажу вживаних автомобілів.
«Після того, як посилили правила щодо обов'язкової реєстрації авто в ТЦК, салони фактично не приймають машини на комісію, адже потрібно спочатку ставити їх на облік у військкоматі, а після того, як знайдеться покупець, знову знімати (що не завжди реально)», — пояснив Назаренко.
Щойно з перекупників почали вимагати довідки про реальну вартість авто та нараховувати на ці цінники податки, продажі почали зупинятися.
«Багато хто просто знімають авто з продажу. Вирішили взяти паузу, подивитися, як розгортатимуться події далі, і чи не з'являться якісь лазівки», — розповів «Мінфіну» Бучацький. Він каже, що, за підсумками жовтня, мінус у продажу вживаних авто може становити щонайменше 15% (точна статистика з'явиться тільки в листопаді), а це тисячі машин, які «зависли».
«Мінфін» поспілкувався з киянином Ігорем, який займається перепродажем авто. Він каже, що перекупники просто шоковані нововведеннями і не знають, що робити далі.
«Гаразд, якби довелося сплачувати податок „чесно“, але хоча б із прибутку. Але його нараховують на всю вартість авто. Я продав у жовтні Volkswagen Passat за $12 тис. Мені нарахували понад $2 тис. податків (більше третього продажу за рік), хоча реальний заробіток на цьому авто до оподаткування мав становити лише $1 тис. Виходить, я в мінусі більше, ніж на $1 тис. Зрозуміло, що решту своїх авто я поки що не продаю — не бачу сенсу», — каже Ігор.
«Умовно: ви купили машину за $10 тыс. І потім вирішили її продати за ринковою ціною. Припустимо, за $9 500. Реально у вас збиток від цієї операції, але чомусь оподатковується не різниця, а вся отримана від продажу сума. Візьмемо стандартного перекупника.
Купив за 10 тис., продав за 11 тис… Заробив 1 тис., а податок має заплатити з 11 тис.: 18% ПДФО та військовий збір. Як можна так оподатковувати? В результаті частина продавців піде з ринку. А це мінус податки, які можна було б зробити логічними — від реально отриманого доходу (виторг мінус витрати на купівлю)", — каже Олександр Ярецький, директор компанії «Атом Фінанс».
Власників авто, які продають свій транспорт вперше за рік, нововведення не торкнулися, але оскільки частка перекупників на ринку велика, їхній «демарш» вже позначився на загальній пропозиції машин — вибір помітно звузився. Хоча оголошень, як і раніше, багато, насправді частина пропозицій — «на паузі».
Особливо активно перекупники знімають з продажу порівняно дорогі машини — від $10 тис. Авто по $3−5 тис. продають, бо там податки не такі великі, а заробіток на дешевих машинах практично завжди хороший.
Згадали про схеми та підвищують цінники
Паралельно на ринку вже почали з'являтися схеми. Про нові лазівки поки що не йдеться — продавці повертаються до старих.
«Є пропозиції щодо продажу авто „під техпаспорт“. Тобто ви даєте продавцю гроші, він вам — авто та документи на нього. А перереєструвати домовляєтесь якось потім. Або, наприклад, намагаються провести угоду за дорученням. Зрозуміло, що такі схеми для покупця менш вигідні, ніж пряма перереєстрація, оскільки він, навіть отримуючи авто, не стає його офіційним власником. Якщо, наприклад, майно продавця з якихось причин потрапить під арешт, ви можете залишитися і без грошей, і без авто», — каже Бучацький.
Перекупник Ігор розповів «Мінфіну», що багато його колег зараз почали оформлювати дарчі на родичів. «Якщо ті ще не продавали цього року авто, можна швидко продати без податків», — каже Ігор.
При цьому більшість українців не хочуть купувати машини «за схемами» — побоюються, що потраплять на вудку шахраїв і в результаті залишаться ні з чим. Тому деякі перекупники навіть пропонують знижки на продаж без переоформлення — залежно від вартості авто, скидають від декількох сотень до тисячі доларів і більше.
Але є й інша тенденція: частина продавців, як і раніше, обіцяють «чистий» продаж (тобто з оформленням на нового власника), але пропонують покупцеві взяти на себе всі витрати зі сплати податків або хоча б їхню частину. Тобто підсумковий цінник для покупця зростає на 3−10%.
За «пересічними» авто такі пропозиції, зазвичай, не проходять. «Ринок зараз не готовий переплачувати — у людей і так небагато грошей. Вони, радше, взагалі нічого не купуватимуть, ніж погодяться платити більше», — зазначає Бучацький.
Але якщо йдеться про затребувані моделі або комплектації, частина покупців все ж таки готові доплачувати.
Що буде з ринком вживаних авто
Головне питання — що буде з ринком уживаних авто далі? Олег Назаренко не виключає, що перекупники шукатимуть шляхів обходу нових правил.
«Можливо, якось домовлятимуться з оцінювачами про заниження вартості. Все залежить від того, чи буде реальний контроль за виконанням нових правил. Тому що, наприклад, можна оцінити авто як бите, а потім завжди можна сказати, що власник уже встиг його швидко відремонтувати.
У вітчизняній практиці таке вже було з автомобілями зі США, які, згідно із законодавством, мають проходити сертифікацію в Україні (їм, зокрема, змінюють фари, ходові вогні тощо). Але чимало оцінювачів змінюють обладнання лише для фотофіксації і спокійно видають сертифікат. Зрозуміло, якщо почнуться махінації з оцінкою, вона подорожчає, і замість декількох сотень гривень продавець заплатить декілька тисяч, але це все одно вигідно", — зазначив Назаренко.
Бучацький не виключає, що «епоха перекупників» на вітчизняному авторинку вже незабаром відійде у минуле.
Тим паче, що Рада вже ухвалила у першому читанні законопроєкт № 9083, згідно з яким бізнес зможе брати авто на комісію як товар, а не як транспортні засоби. Відповідно, ставити їх на облік (у тому числі у ТЦК) буде не потрібно. Раніше ВААІД домоглася ухвалення закону, за яким юрособи, які реалізують уживані авто, сплачують податок із прибутку, а не зі всієї вартості транспортного засобу.
«Тобто Україна перейде до цивілізованих продажів вживаних авто, які давно працюють у Європі. Уживані авто можна буде продати чи купити через комісійні майданчики чи автосалони. Не виключено, що ціни на машини можуть трохи зрости, але покупці отримають і більше гарантій на авто», — сказав Бучацький.
Коментарі - 54
Вопрос — а автор этой «новости» хоть раз продавал или покупал авто, не говоря о «первой регистрации» с уплатой и пенсионного и всех налогов и сборов.
Дальше можно не читать!
… а понятно!!! … розповів «Мінфіну» Олег Назаренко…
Напоминаю, это тот назаренко, благодаря которому был отменен ОЯБАЗАТЕЛЬНЫЙ тех осмотр и на дорогах до сих пор ездит весь советский автопром. Все что можно было сделать плохого а вопросах тех осмотра, ЭКО норм и страховок ( оценок повреждений) все благодаря гр назаренко и васадзе.
Обовʼязковий техогляд який легко купувався за гроші, а от пройти чесно було складно бо ж люди звикли отримувати хабаря за те що нічого не контролюють. До слова радянський автопром весь час перед відміною техогляду успішно їздив по дорогах, а не стояв в гаражах. Тож відміна техогляду нічого не змінила.
Але яким боком твої старі обіди на те що залишився без кормушки техогляду до цієї новини про податки з продажу авто? Ти подався в продавани і тепер бізнес-план коту під хвіст бо треба платити податки?
Каким боком я до «кормушки» Тех Осмотра?
Да Виталий, фантазии у вас «бьют ключам».
Виталий я вам «тыкал»?
Еще раз — я вас Виталий просил -покажите мне этот комментарий! Особенно со словом «кеш».
Вы ,соответственно его не нашли, правильно?
Так как называются ваши действия?
Вы Виталий дешевый сплетник и балабол!
Ну и могу вам порекомендовать …научиться считать лично свои деньги. а не смотреть другим в карман
Только надо идти дальше — отдельным «кейсом» в налоговый кодекс вводить отдельную систему администрации и использования налогов и сборов с этого вида деятельности.
Ситуація до 2022 року. Зараз не знаю не цікавлять поки київські скворєшніки. Дуже неприємне враження. 5% за які заслуги, що табе нагріли на ціні? Я коли вперше зіткнувся прозрів.
З прибутку платить лише бізнес, але перекури тому і не зареєстровані бізнесменами щоб податки не платити.
Члени сімʼї тут до того що або головному члену, або дорослим треба буде звітувати не лише особисто за себе, а і за дітей теж.
продав за 10к баксів
але ж всі розрахунки і налоги в грн то ящо бакс скаканув то ти тпу заробив))))))
Думати на крок вперед коли вимагаєш бізнес-податків для фізичною особи — це надто складно для шукачів простих рішень.
вони готові обліковувати всі свої витрати щоб колись раз в 10 років зекономити на податку який і зараз складає 0 гривень
По факту прирост если и будет, то символический, и то только первое время, пока не перейдут на другие схемы. Потому что в нашей стране строгость законов компенсируется необязательностью их выполнения. Ну а за все эти движения как всегда в итоге заплатит покупатель повышением цен.
Такое впечатление , что после этой паузы машины станут дороже …
Какой смысл перекупам держать паузу , если через пару месяцев
наступит 2025 год , и автомобиль стане ещё на год старше , то есть условно машина стоимостью 10 000 USD на минимум 500 USD станет дешевле …
Никакие схемы регистрации «на родственников «ничего перекупам не даст …Так как зарегистрировав «на родственников » ,придётся от имени «родственников «эту машину и продавать …Правда потом после продажи уже не смогут (согласно закона) «родственники » оформить субсидию на квартиру или дом , или получать какие-либо другие льготы от государства …Так как «родственники «продав машину — получили денежный доход …
Думаю что для перекупов при НОВЫХ ЗАКОНАХ — наступит закат их деятельности , если эти законы будут полноценно работать .
а на себя доверенность
ничегошеньки не поменяется
Ніхто не заважає перекурам зареєструватись підприємцями і платити податок з прибутку. Всі інші платять податки з доходу.
В Європі у фізичних осіб так само не буває ніякого прибутку. Один лише дохід. І саме з доходу сплачується податок.
Podatek dochodowy od sprzedaży samochodu w okresie krótszym niż pół roku oblicza się stosując standardowe zasady podatkowe. Stawka podatkowa może wynosić 12% lub 32%, w zależności od stosowanej skali podatkowej. Procent podatku od dochodu uzyskanego ze sprzedaży zależy od całkowitych zarobków sprzedającego w poprzednim roku.
До слова немає ніяких реєстрів і без з цінами придбання авто.