Мінфін - Курси валют України

Встановити
17 квітня 2024, 7:30

Бензин під 60 грн за літр: чому зростають ціни на пальне і на якому рівні зупиняться

В Україні дорожчає автопаливо. За останній місяць бензин та дизель додали у ціні, в середньому, 1,5 гривні за літр. «Мінфін» з'ясував, чому дорожчає паливо, хоча водії заправляються дедалі рідше.

Ціни не можуть зупинитися

Зростання за останній місяць — не межа, заправники продовжують переписувати цінники. За останні декілька днів — з 12 до 15 квітня — бензин А-92 подорожчав ще на 10 копійок (до 51,46 гривень за літр), А-95 — на 5 копійок (до 54,44 гривень), дизель — на 2 копійки (до 54,64 гривень).

Підвищувати ціни заправники почали ще у березні. Тоді великі мережі ОККО та WOG підвищили вартість палива відразу на 2 гривні, що стало сигналом і для решти ринку. З того часу ціни не можуть зупинитися. За даними агентства «А-95», якщо 19 березня «п'ятий» бензин коштував у середньому в країні 52,85 гривень, то 15 квітня — вже 54,44 гривні.

Бензин А-92 за цей період подорожчав із 49,53 до 51,46 гривні, А-95 плюс — із 56,43 до 57,87 гривні. Така ж сама історія з дизелем — із 53,2 гривень за літр, станом на 19 березня, він злетів до 15 квітня до 54,64 гривень. Але максимальні цінники на деяких АЗС є вищими за середні. Наприклад, за бензином А-95 вони сягають 59,80 гривень, а за дизелем — до 56,39 гривень за літр.

Де паливо коштує дорожче, а хто продає дешевше

Ситуація з цінами на пальне в Україні відрізняється від регіону до регіону.

«Все залежить від особливостей логістики. Наприклад, раніше бензин та дизель масово возили через польський кордон. Тому в західних областях ціни на АЗС були одними з найнижчих. Наразі ситуація змінилася — польський кордон став „непроїзним“, а паливо поїхало, переважно, через південні кордони. Тож тепер найнижчі цінники на Одещині. На заході країни вони зросли, оскільки нам доводиться возити ресурс до Львова через Одесу», — пояснив Мельничук.

Він наводить такі цифри. У Києві бензин А-95 у їхній мережі коштує 50,99 гривень за літр. В Одесі ця сама марка палива продається за 50,29 гривень. Водночас, у Луцьку цінник сягає 51,29 гривень, а у Львові — 51,99 гривень. Така ж висока ціна і, наприклад, у Запоріжжі.

Агентство «А-95» дало «Мінфіну» розклад за областями — за яку ціну там продають паливо і наскільки стрімко воно дорожчає.

Найдорожчий «п'ятий» бензин — за 55,47 гривень — у Чернігівській області. Але останніми днями цінники тут уже не зростають.

На другому місці — Донецька область, де бензином торгують за 55,46 гривень, і зростання цін також не зафіксовано. При цьому у Закарпатській області, де бензин продають за 53,49 гривень за літр, він подорожчав із 12 квітня на 9 копійок.

На 8 копійок зросли ціни на бензин також у Київській області, причому коштує він у столичному регіоні все одно порівняно недорого — 54 гривні за літр. У Львівській області, яка раніше славилася дешевим паливом, бензин коштує 54,51 гривні за літр, і подорожчав за останні три дні на 8 копійок.

Щодо дизеля, то, за даними агентства «А-95», найдорожчий цей вид палива на Донеччині — за 56,29 гривень за літр. Але, як і бензин, у цьому регіоні дизель уже не дорожчає. Мабуть, вище вже просто немає куди.
На Чернігівщині дизелем торгують за 55,77 гривень за літр, і ціни теж зупинилися.

При цьому у Вінницькій області дизельне паливо зросло у ціні за три дні, з 12 до 15 квітня, на 6 копійок — до 54,04 гривень, у Дніпропетровській — на 10 копійок — до 54,02 гривень, у Закарпатській — на 5 копійок.

При цьому в Закарпатській області дизель залишається одним із найдешевших у країні — 53,3 гривень за літр. А на Одещині, яка зараз стала «паливним хабом», дизель навіть подешевшав на 8 копійок — до 54,45 гривень за літр.

Читайте також: Кабмін схвалив поступове підвищення акцизу на пальне протягом чотирьох років

Попит знижується, але ціни зростають

Водночас, ціни на пальне в Україні зростають на фоні зниження попиту. Українці максимально скоротили купівлю бензину та дизеля. «Мінус 10−15% за попитом до минулого року», — констатує Леушкін.

З початку року більшість мереж продажу палива різко знизилися. Леушкін і Куюн говорять про мінус 10−15% у продажах із початку цього року, а це близько 120 тисяч тонн палива на місяць. Сергій Куюн каже, що пожвавлення попиту поки що дочекатися так і не вдалося.

Серед причин Леушкін називає складнощі з автомобільною логістикою через блокування польського кордону (відповідно, фури почали менше їздити та рідше заправлятися), а також мобілізацію, через яку українські чоловіки намагаються без зайвої потреби з дому не виїжджати. Фактор мобілізації, як одну з причин зниження попиту на паливо, називає й Сергій Куюн.

Водночас, Мельничук каже, що жодного зниження попиту вони не помітили, навпаки, є зростання, порівнюючи з минулим роком. «Все залежить від мережі та розташування АЗС. Ті, які мають багато заправок на заході країни, точно не в мінусах, оскільки туди продовжують стікатися переселенці», — зазначив Мельничук.

Втім, в «А-95», які оперують статистикою в усій країні, кажуть, що зниження продажів палива все ж таки є. І з цієї причини багато мереж знизили маржу — намагаються таким чином хоч трохи стримати зростання цін.

Чому ж дорожчає паливо

Як пояснив «Мінфіну» керівник агентства «А-95» Сергій Куюн, є дві причини зростання цін на пальне. Перша — подорожчання нафти та нафтопродуктів.

«З початку року котирування на нафту зросли на 15%. Якийсь час роздрібні ціни на паливо на вітчизняних АЗС на цей тренд аж ніяк не реагували. Не в останню чергу тому, що мережі зробили дуже великі запаси, і на ринку був очевидний „перелив“. Але нові партії надходять вже за новими цінами, оскільки виробники нафтопродуктів підвищують прайси після того, як зростають нафтові котирування», — каже Куюн.

Нафта почала дорожчати під тиском декількох факторів. Серед них — прискорення промислового зростання у Китаї (у січні-лютому було плюс 7%, це рекорд за останні три роки), удари українських дронів по російських НПЗ (а це мінус 80−120 тонн переробки нафти на добу), а також подальше скорочення експорту Саудівською Аравією у межах домовленостей ОПЕК. Тобто попит на нафту почав зростати, а пропозиція, навпаки, — скоротилася.

Останніми днями додався новий фактор. Через атаку Ірану на Ізраїль з'явилися найпохмуріші прогнози щодо ситуації в цьому регіоні та її впливу на світ. Згідно з опитуванням, яке провів Bloomberg серед провідних аналітиків, нафті прогнозують подальше зростання. Скажімо, Citigroup допускає зростання котирувань Brent до $100 за барель, у Goldman Sachs зазначають, що все залежатиме від масштабу «відповіді» Ізраїлю, і від того, як далі розгортатимуться події в регіоні. Премія за ризики — а це плюс 5−10 доларів на барелі - вже закладена до ціни.

Зараз нафта коштує трохи дорожче за $90 за барель. І вона навіть трохи подешевшала на останніх торгах. Відкат пояснюється тим, що Ізраїль не почав відразу йти на ескалацію і взяв паузу.

Якщо нафта справді злетить до $100 за барель, це вже у двотижневій перспективі вдарить по котируваннях на нафтопродукти, потім зростуть ціни на автомобільне паливо — спочатку оптові, потім — роздрібні.

«Кожен додатковий долар у котируванні нафти — це до плюс 50 копійок на літрі бензину чи дизеля. Стрибок цінника з 90 до 100 доларів, якщо він буде, це дуже серйозно — подорожчання літра палива на 5 гривень. Але, найімовірніше, підвищення цін йтиме плавно», — каже директор зі стратегічного розвитку мережі АЗС «БРСМ-Нафта» Олександр Мельничук.

Читайте також: Скільки АЗС платять податки та з кого можна взяти більше

Як на цінах на паливо позначається курс

Друга причина подорожчання палива на українських АЗС — валютні коливання.

А точніше, курс гривні щодо долара. Офіційний курс підскочив із понеділка на 17 копійок, НБУ встановив його на 16 квітня на рівні 39,5737 гривень/долар — це новий максимум. Для порівняння: тиждень тому офіційний курс американської валюти був на рівні 38,99 гривень. Багато банків продають долар уже дорожче за 40 гривень. І поки що незрозуміло, де зупиниться курс.

«Оскільки основні обсяги автопалива українські компанії закуповують за кордоном, валютний курс безпосередньо впливає на цінники на наших АЗС. Кожна „зайва“ гривня в курсі — це плюс 50−60 копійок на літрі палива», — каже Мельничук.

Схоже, ринкова кон'юнктура складається так, що подальшого подорожчання палива не уникнути. Точні цифри подорожчання багато в чому залежатимуть від того, як поводитимуться нафтові котирування. І чи буде нафта «по 100».

«Поки що нафта більш-менш спокійна. Третя світова, на щастя, не почалася, тож нафта не полетіла вгору. Тому не чекаємо на страшні рекорди. Але все ж таки ймовірно підвищення цін і на бензин, і на дизель — ще до 50 копійок на літрі. Таке збільшення в ціні — головним чином, через курс валют», — пояснив Леушкін.

Автор:
Людмила Каплун
Кореспондент Людмила Каплун
Пише на теми: Компанії та ринки

Коментарі - 14

+
0
Cheff spakuxa, Kiev
Cheff spakuxa, Kiev
17 квітня 2024, 9:39
#
В Киеве пробки все катаются…надо дороже… ценить начнут…
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
17 квітня 2024, 9:52
#
…комментарий с 2018 года…

…во всем виноваты смердящие бляхи…
+
0
financialGenius
financialGenius
17 квітня 2024, 10:06
#
Бензин коррелирует с курсом , вот все что нужно понимать
+
0
Cheff spakuxa, Kiev
Cheff spakuxa, Kiev
17 квітня 2024, 10:21
#
Ето и дурочку понятно… Где реальность…
+
+75
bonv
bonv
17 квітня 2024, 12:06
#
Розказувати чому ростуть ціни і біднішає народ — влада вміє добре.
+
+44
Vlad UKR
Vlad UKR
17 квітня 2024, 12:08
#
Интересно то, что при падении цен на нефть, цены на бенз не падают) За это сразу беспокоится правительство, быстро обкладывает акцизами налогами, главное что бы не забыли еще поднять таможенные сборы на авто, население хавает — их ломают через колено, во что превратили страну, полная демография и вымирание)
Профицит топлива, завезено больше чем потребляется но цены идут на 60 при том что потребление населением упало на 20% ) Все только для измученного народа Украины, молодцы так держать.
+ цепная реакция цен в магазинах и на товары.
Профицит, падения спроса, а оно в рост идет )
+
0
orest frank
orest frank
17 квітня 2024, 12:32
#
Згоден з попереднім коментатором. Саме так. А ще пан Куюн забув вказати, що переважна більшість пального на АЗС типу WOG, UPG, SOCAR — особливо в частині того, що вони називають преміум, і навіть OKKO цим не брезгує - абсолютна бадяга. А100, який псевдопреміум мережі продають по 64 та 70 грн. розбадяжено в Україні - і на це прямо вказано в супровідних документах на будь-якій АЗС, хоча початково ввозять продукти абсолютної якості від європейських виробників, і тоді гетьманцевим звичайно вигідно — пдв від 100 набагато більше ніж пдв від 36−48 на БРСМ чи Авантаж, але пишуть самозвані іксперди тільки про те, що замовляли. Однозначно не рекомендую *** на SOCAR WOG UPG в частині Мустанг, Пульс, Нано100, Мустанг100 — частка бадяги в них становить подекуди під 20%, що вкрай негативно впливає не тільки на гаманець, але і на роботу двигуна. Те ж саме стосується і дизеля на цих АЗС. Охочі можуть знайти підтвердження у паспорті якості на будь якій АЗС вам його покажуть. А потім дивуються чому на бочках краще заправитися — бо принаймні те ж саме, але ща півціни.
+
0
Ranet
Ranet
17 квітня 2024, 19:16
#
— Рабинович, скажите, вы страдаете от жары?
— Я страдаю всегда!

Когда это у нас бензин не дорожал?! 🤣
+
0
financialGenius
financialGenius
17 квітня 2024, 19:36
#
Вообще странно, почему в Европе бензин как дорожает так и дешевеет, а у нас только в одну сторону и то дороже чем в ЕС бенз? еще и бадяженый … у меня на ес бензине расход 8 на 100 км зато на нашем 10 на 100 км… магия какая то …
+
0
vt313
vt313
17 квітня 2024, 20:44
#
Это где в ЕС бензин дешевле чем у нас?
+
0
financialGenius
financialGenius
17 квітня 2024, 23:25
#
Австрия к примеру , неделю назад заправлялся 1,58 евро литр. Сравнительно с доходами думаю это дешевле.
+
0
Три літри
Три літри
19 квітня 2024, 4:24
#
В Україні бензин 1.28

А співвідношення ціни і доходу залежить лише від тебе — знайди нарешті щось де платять більше ніж мінімалку.
+
0
Три літри
Три літри
19 квітня 2024, 4:22
#
В реальності глядачів москальських новин — не дешевшає

Але що нам до вас?
+
+15
Hennady
Hennady
23 квітня 2024, 8:54
#
«Все залежить від особливостей логістики. Наприклад, раніше бензин та дизель масово возили через польський кордон. Тому в західних областях ціни на АЗС були одними з найнижчих. Наразі ситуація змінилася — польський кордон став „непроїзним“, а паливо поїхало, переважно, через південні кордони. Тож тепер найнижчі цінники на Одещині. На заході країни вони зросли, оскільки нам доводиться возити ресурс до Львова через Одесу», — пояснив Мельничук.
Він наводить такі цифри. У Києві бензин А-95 у їхній мережі коштує 50,99 гривень за літр. В Одесі ця сама марка палива продається за 50,29 гривень. Водночас, у Луцьку цінник сягає 51,29 гривень, а у Львові — 51,99 гривень. Така ж висока ціна і, наприклад, у Запоріжжі."

Якій «їхній» ? Автор читав свою статтю? То ж має бути якась логіка розповіді…
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися