У користувачів сервісами замовлень таксі виникає багато запитань щодо систем динамічного ціноутворення. Через них у моменти пікового попиту може суттєво зрости вартість поїздок. Завдяки чому формується ціна і чи можна відмовитись від цієї системи, у колонці для NV розповів операційний директор і співзасновник сервісу Uklon Сергій Смусь. «Мінфін» публікує ключові тези.
Чому в години пік і негоду злітає вартість таксі
Як формується ціна
На вартість будь-якої поїздки впливають два ключових пункти. Це базовий тариф і динамічний коефіцієнт.
Базові тарифи включають вартість мінімального замовлення, ціну за кожен наступний кілометр по місту чи передмістю. Це усталені показники, сформовані, залежно від міста. Вони є у вільному доступі. Наприклад, у Чернігові мінімальне замовлення становитиме 45 грн, а у Києві — 60 грн. Базовий тариф — не фінальна ціна поїздки.
Чому ж тоді поїздки не коштують однаково? Бо онлайн-сервіс виклику авто, такий, як наш, використовує алгоритм коригування базового тарифу до ринкових умов у режимі реального часу. Це і є динамічне ціноутворення. Алгоритм реагує на зміну балансу попиту та пропозиції на ринку, розраховуючи коефіцієнт, на який збільшуються тарифи.
Коефіцієнт, на відміну від базового тарифу, є динамічним та змінюється в реальному часі. Саме через нього райдер і отримує різну ціну на поїздку. Тобто коли кількість охочих здійснити поїздку райдерів суттєво переважає кількість драйверів (попит перевищує пропозицію), спрацює коефіцієнт. Це потрібно, щоб збільшити кількість драйверів та підвищити шанси райдерів поїхати (через збільшення ціни). Такий самий механізм працює і навпаки, коли ситуація вирівнюється, ціна знижується. Подібні алгоритми динамічного ціноутворення використовують всі великі ride-hailing сервіси у світі.
Аби будувати стабільну для усіх сторін систему, ми маємо грати за ринковими правилами. При цьому, коли спрацьовує алгоритм, наш додаток інформує райдера про підвищений попит. У цей момент користувач бачить, коли на його замовлення застосовується коефіцієнт. Тоді біля вартості замовлення справа він побачить значок «блискавки».
Що змінилось через війну
Зазвичай на коефіцієнт впливають ранкові та вечірні години пік, ремонти, перекриття доріг, погана погода та якість роботи громадського транспорту. У 2022 році до звичного списку факторів додались обстріли, проблеми зі зв’язком, комендантська година. Такі обставини не тільки не зменшують кількість бажаючих райдерів поїхати, а навпаки, збільшують.
Це великий виклик, що змінює звичну роботу і підвищує кількість ситуацій, коли попит значно перевищує пропозицію. Один із неочевидних прикладів — запроваджена комендантська година, що починає впливати на економіку поїздок задовго до заборони на пересування.
За декілька годин до початку комендантської години виникає ситуація, коли райдерам і драйверам треба встигнути потрапити до бажаного місця призначення. Кількість драйверів (сторони пропозиції) та їхня активність зменшується, а замовлення обираються в напрямку дому. Кількість райдерів (сторони попиту) та їхня активність, навпаки, збільшується. Виникає дисбаланс, який і провокує зростання коефіцієнтів задля збільшення шансів райдерів виїхати.
Детальніше про зміну навантаження на водіїв протягом доби — на графіку:
Ми не втручаємося у роботу алгоритму, він працює автоматично, інформуючи користувача про співвідношення попиту і пропозиції в конкретному проміжку часу та регіоні. Це математична модель, яка в режимі реального часу вираховує тисячі коефіцієнтів щохвилини, на розрахунок яких одночасно впливає з десяток факторів. Ручне управління неможливе в таких масштабах. Понад те, алгоритм постійно вдосконалюється за рахунок збільшення масиву даних.
Читайте також: Топ-10 найпродаваніших автомобілів в Україні (інфографіка)
Якщо «вимкнути» динамічне ціноутворення, ситуація жодним чином не покращиться. Водії втратять мотивацію працювати, користувачі — не зможуть нікуди доїхати. А згодом це вб'є і сам формат доступного замовлення поїздок.
Коментарі - 24
Як зазначив заступник голови О П Ростислав Шурма на брифінгу 24 січня, мова йде про ставку в 51,5%, яка охоплює 22% єдиного соціального внеску, 18% податку на доходи фізичних осіб та 1,5% військового збору.
«Насправді ніхто цього ніколи не озвучує, але потрібно розуміти, що ефективне оподаткування доходів наших громадян становить сьогодні 51,5%», — сказав він.
Він навів приклад, що для виплати зарплати розміром у 20 тисяч, роботодавцю потрібно заплатити близько 11 тисяч гривень податку.
«Якщо ми співнесемо, скільки отримує працівник і яке навантаження платить роботодавець, офіційно здійснюючи оплату працівнику, ми бачимо, що це 51,5%. Щоб виплатити 20 тисяч офіційно заробітну плату, податкове навантаження на роботодавця складатиме понад 10 тисяч гривень, близько 11 тисяч гривень», — заявив Шурма.
Заступник голови ОП згадав, що наявність такої високої ставки доходу українців дійсно є однією з причин розвитку тіньового ринку в Україні.
«давайте переложим эти налоги на самих работников» , ато работодатели как-то много платят.
Це фактично бомбили 2.0. Раніше ця *** чекала біля прохідних місць та називала потрійну ціну, а зараз вони отримали автоматизацію. Ліцензій немає, навіть не згадуйте. Податки 3\4 з них не платять.
В Стамбулі після Львова таксі здається дешевим та демократичним навіть після підвищення мінімальних поіздок за тарифу за кілометр.
Просто порівняйте: мінімалка в Стамбулі це 40 лір (80 грн), це приблизно 1.5−2.4км залежно від трафіку. І немає ніяких коефіціентів — таксисти ловляться з бордюру, працюють по таксиметру. Хіба що ти можеш викликаючи таксі через застосунок дозволити увімкнути таксіметр щоб доїхати до тебе + додати максимум 15 лір чаю. І нічого, всі живі.
У Львові зараз за 80 гривень до тебе приїде хіба що роздовбаний Ланос з плямами на сиддіні. А при найменшому попиті треба приблизно 150 гривень, щоб просто виїхати пару км в центр міста з периферії.
А на бОльшие расстояния — автобус, трамвай, троллейбус, метро…
Вам же написали — цены динамические. Чем больше хотят ехать, тем выше цена. Значит есть люди, которые согласны так платить…
Львів точно в очі не бачіли. Там 2−3 кілометри можуть виглядати як суцільна бруківка без тротуарів, запаркована автівками та з перепадом висоті в 30 метрів на кілометр.
А взимку та з валізою наприклад.
Справа в тому, що містечко манюне (менше Запоріжжя наприклад) дистанції там жалюгідні, а таксі коштує дороче ніж в місті з 19 мільйонами населення.
до 2 километров — ходим пешком , больше — на автобусе.
А таксистов — сдать на нужды армии. с машинами…
Мене раз яворівський лайдак віз 6 кілометрів трасою за 300 грвень
Дуже радий, що ви ходите пішки, але уявіть, що є ситуації коли це має бути частина транспортної системи.
Я з початку пандемії в Україні не їздив громадскьим транспортом.
І після Харкова львівскі таксисти та тарифи є напрочуд о4уїлими.
Багато де по світу масово користувався таксі, як місцевими так і Bolt або Uber.
I знову таки Львів викликає подив в плані ціни за яку тебе погоджуються везти містом.
Теперь отвечу как человек у которого до войны определенное количество авто работали с агрегаторами в Киеве («Болт» м «Уклон»).С начала войны автомобили занимались совсем другим. Вы заходите в приложение «уклон» (украинская разработка) выбираете маршрут и выбираете класс автомобиля, программа рассчитывает цену — время суток, расстояние, трафик, класс автомобиля наличие, автомобилей под заказ, расстояние для ближайшего автомобиля. И вы выбираете что вас устраивает. И вот ключевой вопрос — как водитель такси может самостоятельно установить цену поездки в приложении??? Расскажите мне лично (при наличии и корпоративного и обычного приложение) это очень интересно. Вас не устраивает цена рассчитанная программой — так это рынок, ищите альтернативу!
Принаймні в Уклоні водій може виставити фільтр на коефіцієнт та брати замовлення де люди дали максимальну ціну.
Я б не писав такого, якби не мав досвід поїздок з муднями, які таке роблять та ще й вихваляються, що за 90 гривень навіть не подивляться на пасажира.
Ці всі підвищені попити та коефіцієнти — повне лайно в тому вигляді як працює в Україні.
Як результат, таксі в місті яке по сути діра цивілізіції, сягають рівня, який не снився Пекіну та Стамбулу. Просто тому що система дозволяє.
Перейдіть в таксисти і покажіть як це потрібно робити.
В Україні 10 млн. потенційних таксистів. Абсолютна більшість вважає, що тарифи занизькі. До речі, і Ви також.
Людина викликає таксі, бачить підвищений попит 180 гривень наприклад. Чекає. Машини немає. Додає до 200. машини немає. Додає до 250 і магічним фокусом машина знаходиться, бо замовлення пробило фільтр *** .
А ваш закид про готелі схожий на дитяче «а чому ім можна, а нам ні?»
Це дурна розмова. Я ж кажу, ви особа що співчуває псевдоринковим відносинам в таксі, будь які аргументи не будуть вами почуті
Чого ж пересічні тоді скиглять, що ціни зростають наприклад на їжу. За вашою логікою, якщо попит є, можна фігачіти ціну вверх, бо нормальні ринкові відносини. Якщо хліб сьогодні розкупили по Х гривень, завтра поставимо Х*2.5, бо ринкові відносини.
Хтось купив послугу таксі, а потім перепродав її дорожче?
Ці додатки встановили також люди, які не є таксистами. Для них це не основний дохід. Просто по дорозі, але 200 грн. не ті гроші, щоб зупинитись.
Але пропозиція виросла, так що, загалом ціни, відносно, нижчі, ніж раніше.
Но если не простаивают — значит не мало. А восстребованная услуга дорожает. Рынок.
А от себя — большая благодарность от меня как от гражданина Украины за гражданскую позицию и руководству «Уклона «и украинского филиала «Болт».!
Дякувати правилам перетину державного кордону, жадібність львівських таксистів більше не моя проблема.